• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą pieniądze na tramwaj i SKM

Michał Tusk
27 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 23:13 (27 maja 2008)
Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej. Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej.

Coraz bardziej pewna staje się kolejna rozbudowa linii tramwajowych w Gdańsku. Wśród projektów, które mają gwarantowane finansowanie z UE, pojawiło się wydłużenie linii tramwajowej z Chełmu do Łostowic, zakup nowych tramwajów oraz kolejne remonty istniejących torowisk. Gwarancje finansowe otrzymała także Szybka Kolej Miejska.



Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów. Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów.
Bój o trójmiejskie projekty komunikacyjne trwa od ponad roku. O pieniądze walczył Gdańsk (na III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, czyli rozbudowę i modernizację sieci tramwajowej oraz zakup taboru), Gdynia (na rozbudowę sieci trolejbusowej i zakup nowych trolejbusów), Szybka Kolej Miejska (na remont 7 przystanków, budowę nowego odcinka do przystanku Gdańsk Śródmieście i modernizację pociągów) oraz Urząd Marszałkowski (na budowę Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej).

Gdynia najprawdopodobniej zdobędzie środki jedynie na modernizację istniejących odcinków i zakup taboru (z powodów proceduralnych "wypadły" z projektu nowe linie) i do tego o pieniądze będzie musiała ciągle walczyć w konkursach (pisaliśmy o tym w weekend). Dużym sukcesem skończyły się za to starania Gdańska i Szybkiej Kolei Miejskiej, choć są one skutkiem odgórnej decyzji ministrów infrastruktury i rozwoju regionalnego, a nie wyjątkowych zdolności lobbingowych włodarzy i pracowników SKM.

- Rząd zdecydował o wydzieleniu z unijnych pieniędzy przeznaczonych na inwestycje w miejski transport zbiorowy specjalnej puli dla miast organizatorów Euro 2012 - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. Wrocław, Poznań i Gdańsk (Warszawa już wcześniej miała zagwarantowane środki na rozwój metra) mają otrzymać po 360 mln zł.

Na rozwój gdańskiej sieci tramwajowej przeznaczonych będzie 220 mln zł, czyli połowa potrzebnych pieniędzy. Resztę Gdańsk musi pokryć z własnego budżetu. Dodatkowo, aby zmieścić się w proponowanej przez ministerstwo sumie, z projektu wyłączyć trzeba było linię na Morenę. Tym samym w projekcie pozostały pieniądze na zakup nowych tramwajów, budowę linii tramwajowej od pętli na Chełmie ulicami Witosa i projektowaną Nową Łódzką (powstanie razem z torowiskiem) do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację istniejących torowisk (wszystkich niepoddanych remontom w ostatnich latach, z wyjątkiem tych w Nowym Porcie, Stogach i Przeróbce). Przebudowana zostanie także zajezdnia we Wrzeszczu.

Co z linią na Morenę? - Bez obaw. Ta część projektu nie ma gwarancji finansowych, ale jesteśmy gotowi do walki o nią w konkursach. Jest doskonale przygotowana, więc nie powinno być problemu z otrzymaniem funduszy - uspokaja Marcin Szpak.

Z kolei Szybka Kolej Miejska ma otrzymać 140 mln zł - połowę tego, co w najbliższych latach planuje wydać na inwestycje. Pieniądze przeznaczone zostaną na modernizację 7 przystanków, wydłużenie linii do planowanego przystanku Gdańsk Śródmieście - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację 20 kolejek, w taki sposób, by miały m.in. lepsze przyspieszenie.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (117) 10 zablokowanych

  • Po co Gdyni te trolejbusy?? (4)

    Nie są uzasadnione ekonomicznie, taniej wychodzi zakup "gazowców", które sa praktycznie równie ekologiczne...ale szczurek i jego chore ambicje kiedyś ściągną gdynie na dno, jak dobrze że nie będzie kasy na propagandowego trajtka na Żabiankę!!

    • 0 0

    • (1)

      ok skoro nazywasz kogos propagandzista to sam nie rob propagandy tylko podaj dane i zrodla do swoich tez ze gazowce (many przegubowe kosztowaly prawie 2 mln, ceny gazu rosna) sa tansze i tak samo ekologiczne.

      • 0 0

      • Sam sobie policz...

        Przykładowo przedłużenie w 2006 linii trolejbusowej na Dąbrowę - tylko budowa trakcji - kosztowało 10,5 mln, przelicz sobie na Many, mam nadzieje, że potrafisz, do tego trajtki mają ograniczony zasięg, gazowca poślesz wszędzie, trajtka tylko tam gdzie ma sieć, tyle w temacie

        • 0 0

    • no i trajtkow nie slychac a autobusy halas na maksa !!!

      • 0 0

    • A po to !!

      Ze na świecie chłopie juz gazowców rezygnuja ,amy jestesmy za murzynami wiec to cwiczymy.Zamknij sie hali na kilka godzin z trolejbusem właczonym i autobusem najnowszej generacji na gaz. I podyskutujmy ale szanse bedziesz miał jak bedziesz z trajtkiem pozdro i teraz juz wiesz??

      • 0 0

  • (1)

    zajefajnie, jeszcze kaska na skm gdynia-osowa-lotnisko-wrzeszcz i bedzie bajka

    • 0 0

    • wlasnie

      czemu artykul w ogole nie wspomina o czyms takim jak Kolej Metropolitalna... tyle sie mowilo kiedys o nowej linii i wielkie byly z nia zwiazane nadzieje, a teraz co?

      • 0 0

  • sensacja goni sensacje, sukces za sukcesem

    a to będą pieniądze, a to nie będzie pieniędzy
    a to będzie inwestycja, a to nie będzie

    latami można tak pisać i chwalić się kolejnymi "sukcesami"

    II Rzeczpospolita w okresie 20-lecia nie tylko dokonała reform, ale miedzy innymi wybudowała od podstaw Gdynię wraz infrastrukturą

    "przerwana dekada" Gierka to w Gdańsku: budowa portu północnego, rafinerii, obwodnicy trójmiejskiej, lotniska w Rębiechowie....

    od upadku PRL mija 20 lat i ....

    • 0 0

  • kolej tramwaj super a gdzie kasa na ekologiczne autobusy!! (5)

    nie te klekoty smierdziuchy diesle!!!!!!gdy autobus odjerzdza kazdy zostawia chmure czarnego trjacego dymu!!Nawet te nowe mietki też tylko ze troche mniejszą!!

    • 0 0

    • (4)

      Silniki diesel'owskie juz tak maja, i tak te ,,chmury'' sa mniej trujace od gorzej widocznych oparow z silnikow benzynowych.

      • 0 0

      • Jest odwrotnie silniki z zapłonem samoczynnym emitują zancznie więcej substancji szkodliwych (3)

        Jest odwrotnie silniki z zapłonem samoczynnym emitują zancznie więcej substancji szkodliwych niż silniki o zapłonie iskrowym. Można nawet zauważyć pewną barrierę technologiczną, którą silniki ZS mają do pokonania (emisja NOx - silne działanie rakotwórcze). Proszę spojrzeć na graniczne wartość w prognozie EURO V.

        • 0 0

        • (2)

          na 1 litr spalonego paliwa, w rzeczywistości w konkretnym pojeździe emisja jest ok 30% mniejsza

          • 0 0

          • (1)

            macie ostro porabane wtych makówkach widocznie zadurzo smrodu sie na wdychaliscie!!! diesle smierdzą ismordzą i ostro truja i niech zaden pseudo inteligent tu niewciska kitu ze ta czarna chmura smierdzacego trujacego dymu nie truje!
            Autobusy powinny w najgorszym razie pomykac na rzepak albo kupowac tylko autobusy na LPG.tak jak robia to wszystkie miasta w UE i juz wiekszość w Polsce!

            • 0 0

            • jeżeli już to na CNG...

              ...realny niedouku... pokaż mi miasto w którym autobusy są na LPG? A zresztą po co cała ta dyskusja ... czy tramwaj nie jest ekologiczny?!?! No a tam gdzie sięga to skraca się linie autobusowe więc o co chodzi?!!!!!!

              • 0 0

  • bardzo dobre informacje - teraz czas na budowę ! :)

    brawo trójmiasto

    • 0 0

  • tramwaj nową Łódzką (1)

    Fajnie, ale dlaczego nie Kadmową na Orunię Górną i potem wolnym pasem, chyba specjalnie do tego celu zarezerwowanym, do skrzyżowania Łódzkiej (starej/nowej) z Świętokrzyską? Albo chociaż Małomiejską do tego skrzyżowania? Z Orunii Górnej będziemy na tramwaje jeżdżące Nową Łódzką spoglądać równie tęsknie jak na te na Chełmie - za daleko. I nadal dojazd do Wrzeszcza będzie zajmował do 1h45min w skrajnym przypadku, przy braku alternatywnych rozwiązań (ścieżki rowerowe). Ale dobrze chociaż, że zupełnie zatkane południe zyskało większy priorytet niż już dobrze skomunikowana i dogodnie usytuowana Morena.

    • 0 0

    • Dopóki w rejonie Oruni Górnej nie zdecyduje sie zainwestować jakiś konkurent Tesco, to jedyną inwestycja drogową na którą będą mogli liczyć mieszkańcy to realizacja dojazdu od Małomiejskiej do Tesco. W ramach umowy Miasta z Tesco, firma ta finansuje za 6 mln zł kilkusetmetrowy odcinek ulicy Sikorskiego od ulicy Witosa do zjazdu do Tesco, a w zamian za to za 60 mln zł Miasto ma zbudować kolejny odcinek tej ulicy, czyli dojazd od Małomiejskiej do Tesco.
      Oczywistym jest, że w interesie Tesco jest takie zorganizowanie ruchu komunikacji miejskiej, aby jak największa liczba pasażerów przesiadała się na tramwaj przy Tesco, po drodze robiąc u nich zakupy.
      Jeśli Tesco "dogada się" z kim trzeba, a nie pojawi się silniejszy konkurent, to koncepcja tramwaju na Orunię ulegnie zapomnieniu.

      • 0 0

  • Modernizacja a wymiana

    Przyjemniej by było jeździć całkiem nową koleją, a nie gruchotami z podoczepianymi świecidełkami. No money, no honey :(

    • 0 0

  • Jak zwykle...

    Stogi z Przeróbką jak zwykle pominięte... poczekamy aż pierwszy tramwaj wykolei się na moście na Przeróbce, może wtedy ktoś pomyśli o rozwoju także tych dzielnic a nie tylko tych nowych. Może wogóle lepiej by było zlikwidować komunikację w kierunku Stogów, i wysłać nas piechotą do centrum, zawsze to przecież zaoszczędzone pieniądzę na rozwój nowych dzielnic... ;|

    • 0 0

  • Linia tramwajowa z Oliwy do Osowej (3)

    Z biegiem lat rozbudowa do Chwaszczyna i okolic. Tak przynajmniej zrobili by NIemcy myślący perspektywicznie z czym Polacy jesteśmy na bakier niestey...

    • 0 0

    • umyr (1)

      nie badz smieszny przeciesz to nora jakas i ty chcesz tam tramwaj hahahahahahahaahah jaka beka niemcy by zrobili niemcy to paly a osowa by zakopali hehehehehe

      • 0 0

      • Wrzeszcz, Sopot, Gdynia tez był norą w początku XX wieku. Pzatym

        nie rozumiesz tekstu pisanego bo chodzi tu o perspektywicznośc rozwoju komunikacji której stan powinien byc zawsze "przed" zapotrzebowaniem na nią!! Ty pewnie nie budował byś autostrad ani nie rozbudował byś nawet Słowackiego do lotniska bo po co??!! Na jakąś Matarnię zrobili 2 pasmówke???? Bez sensu przyznaj sobie zatem konsekwentnie rację!! Ja nie wywyższam Niemców tylko podaję przykład budowania licznych nowych blokowisk jak najciaśniej nie ruszając dotychczasowych dró lub wcale nie budując dojazdówek. Obwodnica powinna miec przygotowane dodatkowe miejsce na dwa pasy w każdą stronę bo już są na niej korki a za 2 lata będzie gorzej niż teraz na Spacerowej. PZDR!!

        • 0 0

    • Polacy myślą o kolei, więc nie wywyższaj Niemców

      • 0 0

  • (2)

    niech szuka
    taką rolę w życiu ma:-) (stanie za bufetem)
    odnośnie katakumbki, mam mam sPOkojna twoja peruwiańska trzy na siedem:-) opłaconą do 2050 roku
    to bedzie akurat wtedy ciziuniu jak sie te twoje spłacane całe życie metraże zawalą POd siebie:-)

    • 0 0

    • Moje metraże to do tej pory pięć razy zdążę spłacić i zmienić :)

      Przeciętny czas spłaty kredytu hipotecznego w PL wynosi 7 lat ;) a ja już w tej chwili widzę, że jest to realne, z tym, że raczej nieopłacalne :)
      Obstawiam 2012, to będzie akurat wtedy, kiedy siądzie ci wątroba ;)

      • 0 0

    • Gallux

      ..."jak sie te twoje spłacane całe życie metraże"...
      I tu sie z Toba nie zgodze, zazdrosniku.
      Bo oplaty za nieswoje metraże, czyli popularny czynsz, placisz tez przez cale zycie.
      Roznice zaczynaja byc widoczne gdy kopniesz w kalendarz, nie bedac wlascicielem, nic dla potomnych nie zostawiasz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane