• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą pieniądze na tramwaj i SKM

Michał Tusk
27 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 23:13 (27 maja 2008)
Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej. Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej.

Coraz bardziej pewna staje się kolejna rozbudowa linii tramwajowych w Gdańsku. Wśród projektów, które mają gwarantowane finansowanie z UE, pojawiło się wydłużenie linii tramwajowej z Chełmu do Łostowic, zakup nowych tramwajów oraz kolejne remonty istniejących torowisk. Gwarancje finansowe otrzymała także Szybka Kolej Miejska.



Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów. Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów.
Bój o trójmiejskie projekty komunikacyjne trwa od ponad roku. O pieniądze walczył Gdańsk (na III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, czyli rozbudowę i modernizację sieci tramwajowej oraz zakup taboru), Gdynia (na rozbudowę sieci trolejbusowej i zakup nowych trolejbusów), Szybka Kolej Miejska (na remont 7 przystanków, budowę nowego odcinka do przystanku Gdańsk Śródmieście i modernizację pociągów) oraz Urząd Marszałkowski (na budowę Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej).

Gdynia najprawdopodobniej zdobędzie środki jedynie na modernizację istniejących odcinków i zakup taboru (z powodów proceduralnych "wypadły" z projektu nowe linie) i do tego o pieniądze będzie musiała ciągle walczyć w konkursach (pisaliśmy o tym w weekend). Dużym sukcesem skończyły się za to starania Gdańska i Szybkiej Kolei Miejskiej, choć są one skutkiem odgórnej decyzji ministrów infrastruktury i rozwoju regionalnego, a nie wyjątkowych zdolności lobbingowych włodarzy i pracowników SKM.

- Rząd zdecydował o wydzieleniu z unijnych pieniędzy przeznaczonych na inwestycje w miejski transport zbiorowy specjalnej puli dla miast organizatorów Euro 2012 - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. Wrocław, Poznań i Gdańsk (Warszawa już wcześniej miała zagwarantowane środki na rozwój metra) mają otrzymać po 360 mln zł.

Na rozwój gdańskiej sieci tramwajowej przeznaczonych będzie 220 mln zł, czyli połowa potrzebnych pieniędzy. Resztę Gdańsk musi pokryć z własnego budżetu. Dodatkowo, aby zmieścić się w proponowanej przez ministerstwo sumie, z projektu wyłączyć trzeba było linię na Morenę. Tym samym w projekcie pozostały pieniądze na zakup nowych tramwajów, budowę linii tramwajowej od pętli na Chełmie ulicami Witosa i projektowaną Nową Łódzką (powstanie razem z torowiskiem) do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację istniejących torowisk (wszystkich niepoddanych remontom w ostatnich latach, z wyjątkiem tych w Nowym Porcie, Stogach i Przeróbce). Przebudowana zostanie także zajezdnia we Wrzeszczu.

Co z linią na Morenę? - Bez obaw. Ta część projektu nie ma gwarancji finansowych, ale jesteśmy gotowi do walki o nią w konkursach. Jest doskonale przygotowana, więc nie powinno być problemu z otrzymaniem funduszy - uspokaja Marcin Szpak.

Z kolei Szybka Kolej Miejska ma otrzymać 140 mln zł - połowę tego, co w najbliższych latach planuje wydać na inwestycje. Pieniądze przeznaczone zostaną na modernizację 7 przystanków, wydłużenie linii do planowanego przystanku Gdańsk Śródmieście - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację 20 kolejek, w taki sposób, by miały m.in. lepsze przyspieszenie.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (117) 10 zablokowanych

  • Sam jestes debil, madrze mowi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane