• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe

    Obserwuje juz budowe od dluzszego czasu. Przesmyk przy Jabłoniowej , jesli tam ktos widuje pracownikow o konkretnej godzinie , prosze dajcie znac. Bo kiedy nie jade - rano , poludnie , wieczor - to tam nikogo nie ma. Prace poruszaja sie w ślimaczym tempie gdzie przy normalnej organizacji pracy trasa Jabłoniowa - > Havla , juz dawno bylaby gotowa do uzytku

    • 19 0

  • przedłużenie lini bez sensu (3)

    Przecież niedaleko jest lina na Havla. Czemu linia nie skręca w stronę szadółek? Czyżby wymóg dewelopera?

    • 9 5

    • (2)

      na szadółki jest buspas, tak stwierdzono że będzie to lepsze rozwiązanie. Czy faktycznie tak jest, nie mnie oceniać. A co do Havla, podobno mają to połączyć tę linię z tą ulicą, by był prostszy dojazd na Chełm. Jak to wyjdzie zobaczymy kiedyś.

      • 1 1

      • Takie jest oficjalne info

        w odpowiedzi na Pana zapytanie dotyczące Nowej Warszawskiej, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska uprzejmie informuje, że ogłoszenie przetargu na realizację robót planowane jest w obecnym kwartale. Jeśli procedury przetargowe przebiegać będą bez zakłóceń, roboty powinny ruszyć w IV kwartale 2019 roku i potrwać do końca 2020.

        • 0 0

      • Ta oficjalna informacja dotyczy tramwaju na Warszawskiej do Havla

        • 0 0

  • Co z tego, ze cos sie zbuduje? Lisicki wam pokaze jak zarzadza sie komunikacja.

    Gratulacje dla wladz miasta że ciagle brniecie w niebyt i zatrzymanie miasta Gdańsk w korkach.

    • 4 2

  • Rok później... (1)

    ...320 metrów dodatkowego odcinka jednak nie powstanie, bo...

    (Ale termin udało się wydłużyć, mydląc oczy.)

    • 17 1

    • ... powstanie buspas

      badum tss

      • 1 0

  • Majstersztyk propagandy

    Traktor ma trzy koła sprawne a nie jedno się zepsuło. Buhahahaha

    • 5 2

  • Widzi mi się ...

    Na tym przykładzie widać wyższość realizacji inwestycji z udziałem środków finansowych z UE. Tam jest projekt, termin i realizacja. Tu jest widzi mi się i szastanie pieniędzmi "ok.35-40 mln, niedotrzymanie terminów i projektów. W sumie nie wiadomo kto za to odpowiada itd.

    • 10 2

  • Aneksik + Aneksik

    Koszty się powiększają. Aneksik goni aneksik do umów. Stare dobre czasy tego co go dźgnęli. Nic się nie zmienia.

    • 8 3

  • Jaki sens ma linia tramwajowa z szadółek na morenę? (2)

    Główny ruch z południa idzie do śródmieścia i wrzeszcza/oliwy. Dokazd do śródmieścia przez morenę nie ma sensu bo jest na około a tramwaj jedzie wolno.
    Pytam poważnie, proszę o argumenty. Bardziej potrzebne się wydaje połączenie z szadółek do havla a to ma być ze 2 lata jak dobrze pójdzie.

    • 15 4

    • (1)

      Moze chodzi o polaczenie z pkm. Wtedy mozna sie przesiasc i w 6 min byc we wrzeszczu lub 30min w Gdynii

      • 1 0

      • o ile trafisz w PKM

        tymczasem co pół godziny

        • 0 0

  • Złość

    Ta droga powinna powstać już 10lat temu

    • 7 1

  • Na niespełna 50 dni przed terminem realizacji projektu dowiadujemy się że ni z gruszki ni z pietruszki ktoś zmienia plany i pod pretekstem realizacji komunikacji z nowo powstającą szkołą przesuwa się termin realizacji głównego przedsięwzięcia o dosłownie rok. Poza tym nie zrobią tego , koszt wiaduktu będzie niższy w sumie nie wiadomo ile to będzie kosztowało ale przecież budujemy. No nie mogli powiedzieć że padał deszcz że zima była sroga więc wymyślili zmianę planów.Czy ktoś kontroluje wykonywanie takich planów za takie grube miliony? Czy nie wskazuje to na jawne walenie w bambus? Czy włodarze naszego miasta czyt. radni nie widzą tego co oczywiste? Jakie kary poniesie wykonawca za nie dotrzymanie terminu realizacji umowy, czyżby żadne jak zwykle. Oczywiście jestem za rozbudową i to jak najszybszą tak więc proszę nie interpretować mej irytacji jako trollowanie, gdyby tak każdy robił remont w mieszkaniu czy domu czy pozwolił by sobie na takie zmiany?

    • 23 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane