• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej. Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej.

Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel zobacz na mapie Gdańska dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.



Czy tunel pod Motławą ułatwi ci przejazd?

Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka prowadząca politykę przestrzenną, wyłożyło plany zagospodarowania czterech lokalizacji w mieście. O nowych planach przestrzennych, które istotnie wpłyną na charakter niektórych dzielnic, informowaliśmy kilka dni temu w artykule Wyłożono plany dla ważnych części miasta.

Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.

- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.

Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.

Jak może wyglądać tunel pod Motławą? Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą. Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą.
Kolejny krok w stronę tunelu

Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. zobacz na mapie GdańskaTen fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.

Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. zobacz na mapie Gdańska, a także po przeprowadzeniu rozbiórek zobacz na mapie Gdańska).

Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.

Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.



Tunel z prefabrykatów, a nie drążony

Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.

Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.

Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank. Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.

Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska, aż do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.

Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą. Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady

Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.

- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.

Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego. Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego.
Infrastruktura pod dnem Motławy

Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.

Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • tu się buduje ... 3M

    • 3 3

  • eko jazda (3)

    Moje zasady eko jazdy są następujące :
    1.załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
    2.Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
    3.Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
    4.Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
    5.Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
    6.Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
    7.Porada na zimę . Pozwól silnikowi nagrzać się zanim włączysz ogrzewanie zimny silnik nie da ciepła . Ewentualnie w miarę podgrzewania możesz ewentualnie dodawać temperatury - on się chętnie podzieli i w razie mrozów nie będzie go tracić na początku jeśli max ;
    8.Traktuj podgrzewanie jak prędkościomierz - w zasadzie jak turbo nagrzany kierowca ma więcej p.....e w głowie dłużej pojeżdzisz na swoim silniku , o ile jeszcze nie nadaje się na żyletki .
    9.Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .
    10.Dzięki wolniejszej jeździe unikniesz na dłużej stłuczenia przedniej szyby .
    11.Częściowo te zasady można zastosować na rowerze .
    12.Nie zajeżdżajcie drogi TIRom , one ważą 30 ton i kierowca musi kopać w hamulec , a jak mu się nie uda to w was wjeżdża .
    13. Jeśli chodzi o ta rezerwę , to tankując co 2 dni 15 litrów bak jest lżejszy o 45 kg , więc im bliżej pustego tym mniej pali litrów - to jasne , i wcale nie trzeba rzeczywiście jechać na rezerwie , tylko po prostu jechać "lżejszy"
    14. Klimatyzacja jest zimniejsza na benzynie .

    • 5 16

    • Każdy ma swojego konika...Gratuluję. (2)

      OK7, ale, jeden zrobiony skrót zrobi 10 razy więcej oszczędności...Dobre ciśnienie w oponach... wyregulowany zapłon... Jazda z głową - mniej kilometrów zrobionych, eliminacja niepotrzebnych wypraw... Miliony możliwości, ale ja stawiam na wyłączanie świateł w miastach przy dobrej widoczności i na autostradach.

      Jest jedno, ale a mianowicie, oszczędność 10 procent na paliwie to strata dla budżetu - około miliard złotych...

      • 1 7

      • Tak, tak, wyłącz światła na autostradzie, a potem zapierdzielaj pod wieczór 210 km/h, tak, jak to Pōlaczek lubi

        • 2 0

      • Zapomniałam!

        Zatoczki autobusowe budować!
        Na Sobieskiego - koniecznie !!!

        • 5 4

  • (1)

    patrząc na zdjęcia widzimy obraz po 30 latach dewastacji Polski zaczęło się od junty Jaruzelskiego/Kiszczaka i trwa do dziś, rozwalone zakłady produkcyjne i fabryki, zlikwidowane stocznie... koszmar i teraz wielkim osiągnięciem będzie wylanie asfaltu na drogę... i apartamentowce na morskich nabrzeżach

    • 8 17

    • celne podsumowanie

      • 1 6

  • Gdańsk Sobieszewo, nowy kurort

    to dobre miejsce, warto inwestować, tunel górki oraz tunel świbno plus nowy most to dobry prognostyk, aby właśnie tam kręcić lody, inwestorzy, na sztorc kosa.

    • 2 2

  • tunel po zbudowaniu trzeba będzie utrzymywać (2)

    te 500 milionów, które ma kosztować, można by wydać bardziej efektywnie na inne cele - poprawę warunków komunikacji pieszej, rowerowej i publicznej w innych rejonach Gdańska.

    Wpuszczanie kolejnej fali samochodów w nurt alei Zwycięstwa na wysokości bramy oliwskiej nie ma sensu.

    • 6 8

    • a gdzie one teraz się kryją, te samochody - w nurcie Motławy? (1)

      kto chce i musi to i tak jeździ, niczego to nie zmieni

      • 0 4

      • doświadczenia miast europejskich i amerykańskich pokazują

        że budowa udogodnienia dla ruchu samochodowego zwiększa ruch na ulicach dojazdowych.

        Likwidacja estakad i tuneli w wielu miastach świata doprowadziła do zjawiska tzw. wyparowywania ruchu - wiele przejazdów samochodem okazywało się niepotrzebnych i przestało być realizowanych.

        To samo zjawisko występuje w miastach Polski: przekształcanie ulic w centrum na strefy wolne od jeżdżących i parkujących samochodów redukuje skalę ruchu samochodów na sąsiednich ulicach i miasto odżywa.

        Ostatni przykład: ulica 6 sierpnia w Łodzi przekształcona w woonerf. Kolejne przykłady pojawią się w Warszawie: ulica Chmielna i strefa tzw. pięciu rogów.

        Żeby to ogarnąć wyobraźnią potrzeba pewnego wysiłku - na początek warto uznać prawdziwość prostej tezy, że samochód, zwłaszcza na małe odległości, nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

        Prostota zaskakuje: dzięki niej miasto może być dużo tańsze w utrzymaniu i przyjemniejsze do życia.

        • 5 1

  • dopiero po budowie tej trasy mozna mysleć

    z zwolnieniu ruch na Podwalu !

    • 3 2

  • Czyli jednak tunel może być także dla rowerzystów (10)

    • 99 30

    • ten tunel nie będzie mieć ponad 1 km tylko znacznie mniej wiec może być dla pieszych i rowerzystów (5)

      • 16 10

      • Łosiu mądralo może nam wytłumaczysz swój tok myślenia?Czy tylko chwaliłes sie głupotą!!

        Ale teraz już zauważyłeś swoja głupotę to podkuliłeś ogon!

        • 1 2

      • Dla inwalidów tez będzie

        • 1 0

      • A co, po przejściu 1000m w tunelu pieszemu kończą się punkty ruchu, mana czy tam może się kończyć, przewraca się i umiera na miejscu?
        Widziałem pieszych i sam jeździłem rowerem w tunelach mających po kilka kilometrów - w takiej Norwegii mają od cholery tuneli.
        To tylko kwestia woli politycznej i projektu, a nie długości.

        • 11 8

      • jakby długość miała jakiekolwiek znaczenie

        mosty powyżej 100 metrów może też robić wyłącznie dla pojazdów samochodowych? Przecież most może się zacząć walić i pieszy nie zdąży uciec

        • 11 8

      • iiii? są piesze i rowerowe tunele powyżej 1km. To nic niezwykłego

        • 10 13

    • Może być dla rowerzystów, pochody pierwszomajowe i procesje też się zmieszczą. W końcu 140 m szerokości, to ho ho! Może nawet będziemy mieli rekord świata? Nie znam innego tak szerokiego tunelu.

      • 3 1

    • platny owszem moze byc - ten ma byc platny i dlatego nam sie oplaca

      uspolczniamy koszty, prywatyzujemy zyski i jest super. a adam ma nowa chalupe na osiedlu "nowa motlawy"

      A Wy glupki bedziecie placic bo niczego nie uczycie sie.

      • 3 5

    • dokladnie tak moze byc bo takich tuneli niebrakuje na zachodzie !!

      były juz filmy pokazywane i zdjecia takich rozwiazań na zachodzie

      • 11 6

    • a nawet dla pieszych

      • 17 4

  • a może by tak tunel do Szwecji? (1)

    nie musiałbym promem na zakupy jeździć co tydzień i tyle czasu marnować...

    • 4 5

    • ty egoisto.

      • 0 1

  • (1)

    Pomijając pobożne życzenia tunel nie może mieć 140 metrów. Może mieć co najwyżej 140 metrów długości.

    • 2 1

    • Że chce ci się takie głupoty pisać?

      • 2 0

  • Panie budyń (4)

    kiedy będzie tunel do Szwecji? Pytałem sie szczurka wypiął sie na mnie tylko w panu nadzieja! Znudziły nam sie promy za długo płyną !pozdrawiam serdecznie

    • 11 4

    • Bardzo śmieszne.

      • 0 1

    • skoro się wypiął (2)

      to trzeba było wsadzić.

      • 4 1

      • No tak masz racje (1)

        otwor jest otwór ale co by powiedziała moja żona ???

        • 4 1

        • oj, mocniej.

          • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane