• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej. Motława w miejscu planowanej przeprawy podwodnej ma ok. 100 metrów szerokości. Tunel będzie miał o ok. 40 metrów długości więcej.

Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel zobacz na mapie Gdańska dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.



Czy tunel pod Motławą ułatwi ci przejazd?

Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka prowadząca politykę przestrzenną, wyłożyło plany zagospodarowania czterech lokalizacji w mieście. O nowych planach przestrzennych, które istotnie wpłyną na charakter niektórych dzielnic, informowaliśmy kilka dni temu w artykule Wyłożono plany dla ważnych części miasta.

Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.

- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.

Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.

Jak może wyglądać tunel pod Motławą? Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą. Planowany odcinek ul. Nowej Wałowej w Gdańsku wraz z tunelem pod Motławą.
Kolejny krok w stronę tunelu

Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. zobacz na mapie GdańskaTen fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.

Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. zobacz na mapie Gdańska, a także po przeprowadzeniu rozbiórek zobacz na mapie Gdańska).

Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.

Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.



Tunel z prefabrykatów, a nie drążony

Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.

Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.

Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank. Miejsce przejścia tunelu pod rzeką Motławą. W oddali po prawej kompleks budynków Brabank.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.

Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska, aż do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.

Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą. Teren po wyburzonym zakładzie Elmor przy ul. Wiosny Ludów. To tutaj będą prowadzone w dalekiej przyszłości prace budowlane przy tunelu pod Motławą.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady

Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.

- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.

Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego. Tereny wokół planowanej przeprawy zmienią się w przestrzeń publiczną. Obecnie to skromna promenada i przystanek tramwaju wodnego.
Infrastruktura pod dnem Motławy

Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.

Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Jak dla mnie to REWELACJA, tylko szkoda że dopiero za ~10 lat......

    Oczywiście, jak nie będzie jakiejś obsuwy.

    • 6 2

  • a po co ? (4)

    przecież budują kładkę !
    Urzędasy, to jest ostatnia wasza kadencja !

    • 50 156

    • przejscie kladką bedzie tansze a za przejazd tunelem bedzie drozej. (1)

      np kladką 3 zl dla pieszych i rowerow a za jednorazowe uzycie tunelu 14 zl od osobowki. I sie wszystko nam zepnie.

      Trzymajmy sie zasady, ze uspoleczniajmy koszty a prywatyzujmy zyski.
      Ten tunel to bedzie raj dla operatrora, ktoremu miasto go odda by zbieral hajs.

      • 5 10

      • Natomiast brak dbałości o istniejącą i sypiącą się 16-letnią infrastrukturę

        • 1 3

    • kładka

      Ci w oko

      • 6 4

    • a po co żrysz

      a po co srysz?

      • 7 5

  • to i dobrze bo będzie obiekt do nazwania

    tylko tym razem dla kogo? dla następnego biskupa czy dla marszałka?

    • 1 2

  • Czy w planach zaznaczono (4)

    ze tunel trzeba poswięcic, zeby sie nie zalewał?

    • 9 8

    • Gmina żydowska tez wyciąga łapę

      5.000 euro a co im zawsze mało

      • 0 2

    • Tak

      a nawet już opłacono. Oficjalnie jest niby "co łaska" ale cennik nieoficjalny mówi o 50 tysiącach zł.

      • 2 1

    • to tak jak z kiblem, też trzeba

      aby nie wybijał.

      • 2 1

    • tak, swiecenie w najblizsza niedziele

      tunel za 20 lat.

      • 4 0

  • drapnąc tunele w SOBIESZEWIE (7)

    Górki-Sobieszewo, ulica Turystyczna, Sobieszewo-Świbno. Sobieszewo, nowy kurort. Sopot umiera.

    • 7 2

    • rąba.......c Sopot

      tu jest Gdansk tu rządzi budyń

      • 1 0

    • Pod Turystyczną 5 :-) (5)

      albo prosto do Barku :-)

      • 0 1

      • dobra trasa dla mieszkańców (4)

        Mikoszewa, Stegny, Sztutowa, Krynicy, aby nie drałowali na około, tylko tunelem do Gdańska.

        • 1 1

        • Trzydzieści lat temu mówiłem o połączeniu m.in z Górkami Zachodnimi. (3)

          Sobieszewo to największa dzielnica Gdańska jeśli idzie o powierzchnię, tam są wielkie możliwości, za jakiś czas pójdą miliardy w te tereny...

          • 1 1

          • tam jest rezerwat durniu (2)

            • 1 2

            • można ekrany zrobić, jeśli s*4syny będą miały rozmach.

              • 1 1

            • rezerwat jest na północ, a można montaż zrobić na południu.

              • 1 1

  • super! (1)

    a kiedy tunel pod Sopotem łączący bezpośrednio Gdańsk z Gdynią?

    • 7 9

    • kiedy?

      nigdy.

      • 5 1

  • Ciekawe jaką otrzyma nazwę... (5)

    Proponuję:

    Tunel Raduni , Raduński...
    Kanału Raduni...

    • 2 8

    • Kolejnego zdechniętego klechy.

      • 3 0

    • Tunel Budynia

      • 4 0

    • Mamy juz lotnisko konfidenta

      tunel złodzieja mysle ze następny będzie krzywy nos

      • 4 3

    • Motlavatunnel na 100%

      • 3 4

    • im Wajdy lub Bolka

      • 3 7

  • A jak przepisy przeciwpowodziowe mówią w miejscach jak skrzyżowanie Słowackiego z Grunwaldzka i okolice Klinicznej? Tam prawie nie ma obniżenia terenu a zalewa systematycznie!!! Nie czas coś z tym zrobić czy właśnie oto chodzi by ciągle wydawać publiczne pieniądze w naprawy i blokować miasto? Coś mi się zdaje że ktoś z UM na tym zarabia!!!!?

    • 6 2

  • Dobra (4)

    Wiadomość !

    Budować co się da i ile się da, co wybudujemy to u nas zostanie.
    Tylko dobrze budować i odbiory niech będą rzetelne!

    • 40 17

    • kredyty zostana i oplacanie jego eksploatacji na lata. (1)

      malo ci juz obecnie?

      • 2 9

      • trzeba dzieciom coś zostawić

        w osobnym artykule, płacze gimbaza, że nie ma gdzie ścigać się swoimi trupami, to do tunelu z nimi, i zalać woda.

        • 1 1

    • rozbierze sie jak zaklady elmoru

      gwarantuje Ci. Nic nie zostanie.

      • 1 2

    • dokładnie

      ładnie budować.

      • 5 1

  • jaka kwote proponujecie platnosci za przejazd tym tunelem? (3)

    bo doplacac to i tak trzeba bedzie do jego eksploatacji
    chyba ze bedzie platny 14 zl za przejazd. Co na to inwestor?
    Jakie beda koszty przejscia dla pieszych? 4-6 zl?

    • 2 7

    • Tylko w naturze

      a co !!!!

      • 1 0

    • abonament - 30 zł miesięcznie. (1)

      albo 5 zł od wjazdu.

      • 3 0

      • ok. podnosze 1,5x i jest

        7, 5 od wyjazdu i 60 abonament obowiazkowy od kazdego mieszkanca nowej motlawy.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane