- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (194 opinie)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (142 opinie)
- 3 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (41 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 5 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (133 opinie)
- 6 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (133 opinie)
Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.
Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej i ul. Wiosny Ludów (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.
- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.
Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Kolejny krok w stronę tunelu
Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. Ten fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.
Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. , a także po przeprowadzeniu rozbiórek ).
Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.
Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.
Tunel z prefabrykatów, a nie drążony
Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.
Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.
Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej , aż do ul. Elbląskiej . Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady
Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.
- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.
Infrastruktura pod dnem Motławy
Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.
Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2016-08-06 16:07
Szczurek patrz i uczy się!!! (2)
- 10 8
-
2016-08-06 16:47
czego ma uczyc sie? (1)
nieliczenia sie z finansami? bo doplacac to i tak trzeba bedzie do jego eksploatacji
- 3 9
-
2016-08-06 17:23
zamilknij do poniedziałku
bo na wieki, nie dasz rady.
- 5 5
-
2016-08-06 17:14
Mam wrażenie że ta cała sytuacja wygląda jak z kredytami. (3)
Ludzie biorą kredyty aby spłacać inne kredyty.
Tutaj trochę inna sytuacja. Rozpoczyna się wielkie inwestycje, jedna za drugą aby przykryć machloje w um.- 9 9
-
2016-08-06 17:15
ty to widzisz negatywnie (2)
a może warto spojrzeć pozytywnie?
- 2 5
-
2016-08-06 17:19
Pozytywnie mówisz? (1)
ecs, stadion, czy pkm? na co mam spoglądać pozytywnie.
* tak, na własne utrzymanie a w przyszłości przynosić zyski finansowe miastu- 4 5
-
2016-08-06 17:21
na siebie
- 3 3
-
2016-08-06 15:48
w Gdańsku co chwile jakieś inwestycje a u Szczurka nie da się (4)
Pewnie ten tunel powstanie dużo szybciej niż ten w Chyloni nie mówiąc już o Opat czy Drodze Czerwonej
- 17 7
-
2016-08-06 16:31
inwestycja to cos co na siebie zarabia (1)
podaj mi inwestgycje W Gdansku, ktore cos zarobili i nie trzeba ich dofinansowywac?
- 3 11
-
2016-08-06 17:18
ty byś chciał, siedzieć i pachnieć, za darmo najlepiej,
na inwestycje trzeba pracować, aby mieć zysk,
ty Januszu.- 6 3
-
2016-08-06 16:14
Szczurek wydał wszystko na propagandę.
Jego sztandarowa inwestycja to 40 metrów ścieżki rowerowej.
- 12 2
-
2016-08-06 15:54
około 100 lat temu Oliwa przyłączyła się do Gdańska...
możecie i Wy.
- 9 7
-
2016-08-06 17:10
(1)
Szkoda, ze szybciej nie powstanie. To ozywi cale Srodmiescie.
- 7 5
-
2016-08-06 17:14
a dokładnie
- 4 1
-
2016-08-06 15:41
TEN TUNEL SPOWODUJE WZROST WARTOŚCI gruntów i to powinno być źródłem jego sfinansowania. (3)
Ostatecznie można pobierać opłaty, abonamenty dla mieszkańców, kto będzie korzystał, zaoszczędzi czas i paliwo, więc może się dołożyć.
Na UE ja bym już chyba nie liczyła...Chyba, że szybko za to się wezmą, póki Donek jest w Brukseli...- 7 15
-
2016-08-06 15:44
Donek jest tylko figrurantem pajacykiem Merkel nic wiecej!To nie Donek wystepował w sprawach emigrantów (2)
tylko Merkel występowała ona rządzi cała UE!!Donek zawsze o wszystko pyta sie Merkel ,dlatego czy on tam jest czy go niema niema znaczenia!
- 8 8
-
2016-08-06 15:46
Donald też musi dolę dostać (1)
za free nie robi a Gdańsk kocha...
- 4 4
-
2016-08-06 17:13
a co robi
dobre g*wno?
- 3 3
-
2016-08-06 17:00
Czego to urzednik nie zrobi dla debelopera
- 11 3
-
2016-08-06 16:58
A co na to Człowiek Który Nie Wie Ile Ma Mieszkań....
- 14 8
-
2016-08-06 15:27
Park wodny na Zaspie nad morzem tez obiecywali i projekty przedstawiali!! (1)
Jak zawsze potem sie okaże ze niema na te inwestycje pieniędzy!!Ale najlepsze jest to ze nagle sie okazuje ze jednak można zbudować tunel do jazdy rowerem i można zrobić ciąg komunikacyjny dla pieszych nawet tramwaj może tamtędy jechać!!Takich rozwiązań dla rowerzystów i pieszych nie brakuje!Linki do zdjęć takich tunelów czy nawet filmów były przy poprzednich postach o tunelu który został byle jak zrobiony!!Jak dla mnie to jest tylko kiełbasa wyborcza bo wiadomo ze w ciągu najbliższych 5 lat niezostanie zrealizowany a nawet rozpoczęty projekt!!
- 9 12
-
2016-08-06 16:57
spokojnie, potem jak w przypadku tunelu pod MW okaże się, że pieniędzy starczy tylko na dwujezdniówkę
- 2 1
-
2016-08-06 16:02
Brawo Gdańsk! Szczurek czytaj i ucz się jak rządzić! (3)
Jak to jest, że w Gdańsku co chwila coś budują, remontują itp itd. Gdynia o wiele młodsze miasto winna przeganiać Gdańsk, a teraz jest 2 dekady do tyłu od kiedy Prez. Szczurek nic nie robi, planuje i snuje marzenia ale g.....z tego jest. Najlepiej dla Gdyni byłoby wprowadzenie nowej świeżej krwi i prawdziwego menadżera radzącego miastem. Choć z Gdynią trochę jak z Białorusią i Rosją im dłużej rządzić będzie Pan Szczurek tak długo syfy i problemy będą głęboko schowane pod dywanem. Następca może nie dotrwać 1 kadencji tyle syfu wyjdzie na jaw, zwłaszcza z budżetem.
- 20 4
-
2016-08-06 16:04
Przyłączcie się do Gdańska i będzie ok7 (1)
Jak kiedyś choćby Oliwa czy Sobieszewo, Stolzenberg i inni.
Gdańsk-Chylonia... Gdańsk-Gdynia....
Czemu nie?- 10 5
-
2016-08-06 16:29
ilu urzędników straciłoby pracę....
ile mniej koryt...Układów...
- 14 1
-
2016-08-06 16:17
Masz rację ale u nas ciemna masa.
Myślących jest 20 procent.
- 12 2
-
2016-08-06 16:22
Ja swoj tunel kopie w tajemnicy (1)
Pan Dziara z kwatery na 3 maja
- 11 1
-
2016-08-06 16:26
Kurkowa 12
:-))
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.