• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniejsza ul. Słowackiego w cenie nowych barierek

Maciej Naskręt
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wypadki i kolizje na ul. Słowackiego w lesie po opadach deszczu stają się standardem, ale jest szansa na poprawę bezpieczeństwa. Wypadki i kolizje na ul. Słowackiego w lesie po opadach deszczu stają się standardem, ale jest szansa na poprawę bezpieczeństwa.

240 tys. zł będzie kosztować poprawa przyczepności jezdni ul. Słowackiego na odcinku leśnym zobacz na mapie Gdańska. To tyle, ile rocznie miasto wydaje na naprawę uszkodzonych w wypadkach barier energochłonnych na tym odcinku.



Czy poprawienie jakości jezdni na ul. Słowackiego zapobiegnie zdarzeniom?

Wszystkie drogi wykonane z nawierzchni bitumicznej mają tę wadę, że po kilkunastu latach intensywnego użytkowania stają się mniej szorstkie - mikropory wypełniają się resztkami opon, a także zwykłym brudem. W efekcie jezdnie tracą właściwą przyczepność i stają się mniej bezpieczne dla podróżnych. Łatwiej wpaść na nich w poślizg, wydłuża się też droga hamowania.

Gdy stan ten potwierdza laboratorium drogowe, zarządca drogi powinien zlecić remont nawierzchni. Zwykle, by poprawić przyczepność drogi, nawierzchnię lekko się frezuje. Jednak taki zabieg obniża komfort jazdy i przyczynia się do szybszego spękania jezdni i powstawania dziur.

W ostatnim czasie pojawiła się technologia tzw. uszorstniania jezdni. W Polsce wykorzystywana jest na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W konsekwencji jezdnia odzyskuje swoje pierwotne właściwości w zakresie szorstkości.


30 dni na poprawę jakości jezdni

Takie rozwiązanie ma być jeszcze w te wakacje sprawdzone na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Uszorstniona ma być jezdnia w kierunku Wrzeszcza.

- Na ul. Słowackiego wjedzie maszyna, która przy użyciu mikroopiłków, tzw. śruty, skierowanych na nawierzchnię pod wysokim ciśnieniem, usunie zabrudzenia. Sądzimy, że to poprawi parametry drogi - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jedyną ofertę złożyła firma z Poznania, która za uszorstnienie około 2-kilometrowego odcinka zainkasuje 240 tys. zł. Firma będzie miała 30 dni na wykonanie prac od chwili podpisania umowy. Na razie harmonogram robót nie jest znany.

Czy to dużo? Raczej nie. Dość powiedzieć, że na wymianę barier drogowych uszkodzonych w wypadkach i kolizjach na ul. Słowackiego GZDiZ wydaje rocznie ok. 200-250 tys. zł.

Gdańsk nie wyklucza poprawy jakości nawierzchni także w innych miejscach - na ul. Świętokrzyskiej czy na ul. Spacerowej. Podobne prace przydałyby się też w Gdyni na ul. Sopockiej.

Ul. Słowackiego w Gdańsku jest bezlitosna dla kierowców przekraczających prędkość, nie tylko po czy w czasie deszczu, ale i przy dobrej pogodzie. Kilka tygodni temu zginęła tu młoda kobieta w ciąży. W całym 2016 roku policja była wzywana do 333 wypadków i kolizji.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • Proponuje

    Zwęzić jezdnie do jednego pasa , bedzie wolniej i bezpieczniej.

    • 2 2

  • Garby zwalniające i wszystko w temacie.

    • 1 2

  • Ja bym podwyższył prędkość tak jak na obwodowej do 120 i nie będzie potrzeby naprawy szosy, ani barierek.

    Bo powylatują za nie,

    • 3 0

  • a już myślałem

    za Słowackiego będzie zamknięta...bo tylko wtedy będzie bezpiecznie :)

    • 2 0

  • naSłowackiego jest bezpiecznie

    niebezpieczni są kierowcy co jadą 100 albo i 120, choć tam nawet 70 to za duzo

    • 2 1

  • Jezdze tamtedy codziennie (1)

    latem, zima w deszczu i sniegu, nigdy nie było najmniejszego problemu z przyczepnoscia.

    Mam prawidlowe opony i nie jezdze ponad 90km/h jak zdecydowana wiekszosc.

    • 3 0

    • tylko tyle i aż tyle.

      ale co poradzisz jak 90% spoleczenstwa to debile?

      • 0 0

  • Będzie jak przestaniecie przeżywać drogę z punktu A do punktu B niczym duchowe uniesienie i ambicję życia. Barany.

    • 0 0

  • cała słowackiego można przejechać bezpiecznie w gore 130-150 wystarcza dobre opony

    • 1 1

  • selekcja naturalna, darwinizm społeczny

    daj małpie brzytwę, a polakówowi samochód- efekt prosty do przewidzenia.

    jesli debiIe nie potrafią jeździć, dostosować predkosci do warunków, jesli zajmują się pisaniem smsów, rozmową to ponoszą za to swoistą karę, ja bym takiego cymbała karał mandatem za spowodowanie zagrozenia w ruchu lądowym.

    jakos od kilku dekad jeżdżę przez gdańsk, trójmiasto, polskę czy europę i jakoś do tej pory myśląc za kółkiem nie wydarzyło się nic złego, ulewy, śnieżyce, huragany, gradibicia, mgły, słońce w oczy, cos jeszcze? ludzie ogarnijcie się!!!! niedługo bedziemy chodzić owinięci w folie bąbelkową albo w skafandrach jak kosmonauci aby nic sie nie stało

    • 0 0

  • zwiększona przyczepność oznacza większy opór tarcia

    a to z kolei przekłada się na większe zużycie paliwa i ogumienia. konieczność zwiększania mocy czyli innymi słowy podkręczanie silnika i..... zwiększoną wypadkowość . Ot paradoks

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane