• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpłatne parkowanie w centrum Gdyni nie jest wcale trudne

Michał Sielski
19 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Parkujący niewiele robią sobie np. ze znaków informujących o drodze pożarowej. Parkujący niewiele robią sobie np. ze znaków informujących o drodze pożarowej.

Mimo obejmującej całe śródmieście Gdyni Strefy Płatnego Parkowania, w centrum nie brakuje miejsc, w których całkowicie legalnie można zostawić samochód bez żadnej opłaty. Jest ich niemal tysiąc. Oto największe z darmowych parkingów.



Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu Gdyni obowiązuje od sierpnia 2009 roku. Od tego czasu była sukcesywnie powiększana. Zwiększone zostały też opłaty za korzystanie z niej. Nadal promowany jest jednak krótki postój. Pierwsze 30 minut kosztuje 80 groszy, kolejne pół godziny to koszt 2 zł. Druga godzina parkowania kosztuje 2,90 zł, trzecia 3 zł, a każda kolejna 2,80 zł. Zaradni kierowcy szybko znaleźli jednak luki w uchwale Rady Miasta, która precyzuje, że za parkowanie płacić należy na parkingach oraz w pasie drogowym - obejmującym m.in. przyległe do jezdni chodniki. Według naszych szacunków tylko największe darmowe parkingi obejmują ponad 500 miejsc. W sumie jest ich niemal tysiąc.

1. Parking przy CH Batory zobacz na mapie Gdyni - ok. 300 miejsc

Parking przy centrum handlowym Batory zapełnia się wczesnym rankiem i praktycznie przez cały dzień stoją na nim te same samochody. Parking przy centrum handlowym Batory zapełnia się wczesnym rankiem i praktycznie przez cały dzień stoją na nim te same samochody.

Parkując w śródmieściu Gdyni, szukasz darmowego miejsca?

Największy darmowy parking to oczywiście znany wszystkim plac przy centrum handlowym Batory przy ul. Władysława IV. Został on zakupiony przed dewelopera Invest Komfort, który wydzierżawił teren firmie, mającej zająć się tam zorganizowaniem estetycznego parkingu. Będzie on oświetlony, wyrównany i oczywiście płatny. Na razie nie wiadomo, kiedy nowi właściciele go ogrodzą, ale prace przygotowawcze już się zaczęły, więc wszystko wskazuje, że już wiosną możemy spodziewać się tam szlabanów i poboru opłat za parkowanie. Będzie też zapewne mniej miejsc niż dotychczas, bo teraz samochody parkują praktycznie na każdym skrawku wolnego miejsca, często nawet pomiędzy rzędami innych, na wzniesieniach czy schodach.

2. Parking przy ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni - ok. 100 miejsc

O to, by zmieściło się tu jak najwięcej samochodów, dbają często samozwańczy parkingowi, wyłudzający drobne kwoty za "popilnowanie auta". O to, by zmieściło się tu jak najwięcej samochodów, dbają często samozwańczy parkingowi, wyłudzający drobne kwoty za "popilnowanie auta".
Kolejne miejsce w samym centrum to prywatna działka przy skrzyżowaniu ul. Władysława IV i Obrońców Wybrzeża. Jej właściciele długo nie mogli dojść do porozumienia z miastem w zakresie jej ewentualnej zabudowy. Zdecydowali więc nie ogradzać jej i do dziś funkcjonuje tam całkiem legalny parking. Na klepisku zmieści się nawet 100 samochodów, a ich kierowcom niewiele można zrobić, bo zostawiają samochody na terenie prywatnym, którego właściciel - póki co - nie ma nic przeciwko.

3. Parking na tyłach YMCA zobacz na mapie Gdyni - ok. 60 miejsc

Tu także przy samym parkingu stoi parkometr. Trzeba w nim jednak uiścić opłatę tylko za parkowanie przy drodze. Tu także przy samym parkingu stoi parkometr. Trzeba w nim jednak uiścić opłatę tylko za parkowanie przy drodze.
Teren przy ul. Żeromskiego 18 w części należy do spółdzielni, a w części jest prywatny. Skrzętnie wykorzystują to kierowcy, którzy za nic mają nawet postawiony przez właściciela znak o zakazie ruchu. Auta parkują na każdym wolnym skrawku, czasami nawet pomiędzy sąsiadującymi ze sobą bramami garaży. Panuje tu swoista solidarność - auta terenowe zajmują najbardziej podziurawione miejsca, a te z niższymi zawieszeniami stoją na bardziej równej nawierzchni. Większość samochodów stoi tu od rana do późnego popołudnia - to auta pracowników okolicznych firm.

4.Parking naprzeciwko Teatru Miejskiego zobacz na mapie Gdyni - ok. 20 miejsc

Kierowcy, którzy nie chcą płacić za parkowanie często wybierają tereny spółdzielni mieszkaniowych. Tam niewiele można im zrobić, dopóki spółdzielnia nie postawi znaku "strefa ruchu". Kierowcy, którzy nie chcą płacić za parkowanie często wybierają tereny spółdzielni mieszkaniowych. Tam niewiele można im zrobić, dopóki spółdzielnia nie postawi znaku "strefa ruchu".
Za darmo można parkować nie tylko na działkach prywatnych, których skonfliktowani z urzędnikami właściciele - często na złość miastu - na to pozwalają. W centrum Gdyni jest co najmniej kilka miejsc, które należą do spółdzielni mieszkaniowych lub są zarządzane przez wspólnoty. To także tereny, na których - teoretycznie - możemy parkować za darmo. W praktyce wielu zarządców postawiło już znaki zabraniające parkować osobom, które tam nie mieszkają. Niektórzy zainwestowali też w szlabany i słupki. Ale pojedynczych miejsc wciąż nie brakuje i bez wątpliwości jest ich ponad 100.

5. Parking na tyłach Hotelu Gdynia zobacz na mapie Gdyni - ok. 20 miejsc.

Żeby tu zaparkować za darmo, trzeba wiedzieć którędy wjechać i jak wyjechać. Żeby tu zaparkować za darmo, trzeba wiedzieć którędy wjechać i jak wyjechać.
To już wyższa szkoła jazdy. Plac przy Skwerze Kościuszki 13 jest niewielki, więc nieliczni o nim wiedzą. Zwłaszcza że trudno znaleźć się tam przypadkiem przede wszystkim teraz - gdy nieopodal trwają remonty i budowy, a wokół jeżdżą ciężkie maszyny budowlane. Ale warto - to praktycznie samo centrum, blisko nie tylko do sklepów, ale też na miejską plażę czy na Bulwar Nadmorski. I oczywiście za darmo. O część gruntu walczą przedwojenni właściciele, pozostała już dawno nie jest miejska.

6. Niektóre są zamykane, jak choćby na Placu Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni

Wystarczyło kilka słupków i dwa znaki, by kierowcy przenieśli się na legalne parkingi. Wystarczyło kilka słupków i dwa znaki, by kierowcy przenieśli się na legalne parkingi.
Na szczęście nie wszystkim podoba się krajobraz centrum zastawiony samochodami jak popadnie. Są i pozytywne przykłady właścicieli dbających o swoje nieruchomości, a tym samym także o wizerunek miasta. Najlepszy z nich to niezbyt estetyczny parking przy biurowcu na Placu Kaszubskim, na który niektórzy kierowcy dostawali się nawet przejeżdżając przez przejście pełne pieszych. Właściciel postawił tam znaki i słupki i problem zniknął, a kierowcy przenieśli się w inne miejsce.

Opinie (281) 4 zablokowane

  • DARMOWE PARKOWANIE

    Świętojańska 18 wjazd od ul.10-lutego

    • 0 0

  • zart jakich tu wiele

    Rozumiem, że autor tego artykuliku auta nie posiada, jak rownież w Gdyni centrum nigdy parkować nie musiał? "Przenieśli sie gdzie indziej". Kto wymyśla te dyrdymały?! Jakim to trzeba byc ignorantem, żeby cos takiego napisać...

    • 1 0

  • a co robi straż miejska?

    Często samochody parkują na chodnikach, omijając stawiane słupki i bariery. Co na to straż miejska? Pojawia się raz w roku, a potem idzie do domu spać.

    • 0 1

  • ... przy Władysława IV : to nie można wybudować parkingu piętrowego ?

    Będzie też zapewne mniej miejsc niż dotychczas, bo teraz samochody parkują praktycznie na każdym skrawku wolnego miejsca, często nawet pomiędzy rzędami innych, na wzniesieniach czy schodach.

    Czytaj więcej na:

    • 0 0

  • GDZIE JEST PARKING MIEJSKI, JA SIĘ PYTAM, NO GDZIE??!!

    Wszystkim mądralom i płacącym bo "co to tam kilka złotych", przypominam, że cywilizowane miasta a nie ta gdyńska wioch,a posiadaja parkingi darmowe nieopodal centum miasta gdzie samochód można spokojnie zostawić na cały dzień i nie martwić się kosztami, bo miesiecznie jak sie pracuje w centrum to można sobie łatwo policzyć ile wychodzi. Powinien byc parking piętrowy darmowy a na ulicach platne jak dotyczhczas. Al nie! nie tym zapyziałym kraju na dorobku. MUSI BYĆ MYTO. A Szczury za to do dziury.

    • 4 0

  • A może pomyślicie że ludzie mieszkajacy w samym centrum mają auta (5)

    ..i nie mają gdzie parkować za darmo?
    Pomyślcie parkujecie pod domem i muscicie placic 300 zł na miesiąc za sam parking..

    • 10 4

    • Trzeba było kupić mieszkanie z miejscem parkingowym, garażem. (1)

      a nie kupować tanie mieszkanie bez parkingu.

      • 2 2

      • Chyba na wsi zwanej wiczlinem...

        • 0 0

    • (1)

      Czy ktos ich zmuszal do kupowania auta? Urzad miasta ich zmusil? Przystawil pistolet do glowy, czy co? Samochod to niekonczace sie wydatki. Nie tylko korzysci, ale mnostwo wad.

      • 3 11

      • .

        Mentalność pisiora.

        • 4 3

    • Chyba 30zł, nie 300zł głąbie!

      • 3 1

  • strefy ograniczonego parkowania centrum max 30 min (1)

    Proszę zrobić jak w Danii strefy ograniczonego parkowania tj 30min bez oplat po przekroczeniu tego czasu wnoszona oplata .Kontrola odbywa się przez pozostawienie za szyba godziny opuszczenia samochodu albo nastawienia zegara parkingowego naklejonego na szybie .tak jest tez na parkingach miejskich i placach tam czas postoju darmowego wynosi max 2h i po upywie czasu trzeba auto przestawić. Nie powoduje to np zastawiania samochodami parkingow prze samochody z pobiliskich firm którym nie chce się robic parkingow dla pracowniko .Nie stosowanie się do czasu postoju skutkuje wykonaniem zdjęcia i przeslaniem mandatu do domu zaręczam nie oplaca się to.

    • 0 0

    • Tam to inny świat...

      mądry i porządny, czysty i poukładany....Przecież wieś zwana Gdynią leży
      bliżej Zadupiogorska.

      • 1 0

  • brawo (1)

    pięknie pozakrywaliście tablice rejestracyjne, super

    • 1 2

    • Właśnie dlatego trzeba je powiększyć i wyostrzyć.

      • 0 0

  • Skandal

    Dla mnie te cała strefa płatnego parkowania to SKANDAL i kradzież naszych pieniędzy!!! Niby chodzi o rotacje miejsc ale jak ma potrzebę zaparkować to miejsca nie ma. Mam do załatwienia coś na 5 min a musze zapłacić za godzinę i iść 20 bo auto stoi na drugim krańcu miasta. Chcecie by było mniej aut w centrum to niech właściciele aut mają komunikację na podstawie np. dowodu rejestracyjnego za DARMO, gwarantuje że ruch osobówek się zmniejszy. Kasa z parkomatów niech idzie na dofinansowanie ZKM. Ja już dla zasady do miasta nie jeżdżę a co za tym idzie nie wydaje tam pieniędzy!!! Problem jest tylko jak muszę do urzędu jechać ale wtedy jede z druga osobą co siedzi w aucie i śmieje się z kontrolerów!!! Tak swoją drogą to kolejny skandal, że urząd wymaga stawiennictwa osobistego ale parkingu nie zapewnia. Staram się wszystko poprzez Epuap załatwiać (co się urzędnikom bardzo nie podoba). Mam możliwość się przemeldowania i zamierzam to zrobić by z Gdynia nie mieć już nic wspólnego!

    • 1 2

  • a moze jakies zestawienie kosztow utrzymania strefy parkowania? (17)

    ile wplywa z parkometrow i sms?
    jaki jest koszt utrzymania biura PP i kontrolerow?
    1-2=jaki to koszt dla miasta? bo jakos w przychod nie wierze :D

    • 117 26

    • (7)

      Przecież to nie chodzi o zarabianie tylko o kształtowanie polityki transportowej (zniechęcenie do pchania się autem do centrum jak nie trzeba) i rotację miejsc parkingowych.
      Nie na wszystkim trzeba zarabiać, są czasem ważniejsze rzeczy.

      • 62 46

      • czyli innymi słowy chodzi o walkę państwa/miasta ze swoimi obywatelami... (4)

        • 31 8

        • (2)

          nie walke tylko raczej wychowywanie lub kształtowanie zachowan...
          bo obywatele (jakiegokolwiek panstwa zeby nie bylo) jako masa sa glupi:)

          • 11 16

          • wychowywać to ty możesz swoje dzieciaki, a nie państwo obywateli! (1)

            bo dla mnie to państwo nie jest jak rodzina, tylko jak sąsiad pijak z czerwonym nosem, który regularnie mnie okrada, więc taki kmiot nie będzie mnie wychowywał! Co do tego że większość ludzi na całym świecie jest głupia i tępa to całkowicie się zgadzam...

            • 21 8

            • i to jest właśnie odpowiedź...

              Jesteś najlepszym przykładem istnienia potrzeby takiego wychowania...

              • 3 3

        • chodzi o kształtowanie zachowań komunikacyjnych

          skłanianie do korzystania z innych środków poruszania się po mieście niż prywatne samochody: najbardziej przestrzeniożerny środek transportu.

          • 4 12

      • Racja

        W pełni popieram. Racja w 100%.

        • 0 1

      • .

        Tu chodzi o "kręcenie lodów" a nie o politykę transportową.

        • 46 23

    • a jak to wygląda w Gdańsku? (1)

      • 3 0

      • bardzo podobnie

        tam gdzie za darmo pełno samochodów, podwórka zastawione bo wspólnoty nie chcą szlabanów lub nie mogą wykupić, miejsca postojowe są bo rotacja większa. Ostatnio władze się chwaliły większymi przychodami z biletów komunikacji miejskiej

        • 6 0

    • To cienki z Ciebie... (5)

      ...ekonomista skoro myslisz,ze parkingi sa nierentowne. Miasta na bank nie doplacaja do takiego interesu.

      • 33 9

      • Wg władz miasta są nierentowne (4)

        Podczas wprowadzania strefy szczur mówił ze będzie nierentowne ale ze to jest koszt poniesiony na zwiększenie atrakcyjności centrum miasta.

        Jak jest na prawdę Tobą budżet Gdyni trzeba przeczytać czy doplacaja czy maja zyski z tego

        • 17 2

        • Oczywiście, że każde miasto zarabia na strefie płatnego parkowania (1)

          ale jak przedmówcy napisali, chodzi głównie o rotację miejsc postojowych. Jeśli tam pracujesz to nie jesteś zadowolony, inny, który przyjechał załatwić sprawę w banku na poczcie czy innej instytucji nie będzie tracił czasu na szukanie wolnego miejsca (choć i tacy się znajdą co 0,8 pln to za dużo i na trawniku zaparkują) i staną na płatnym miejscu. Ci którym będzie za drogo żeby miesiąc w miesiąc płacić, poszukają darmowego miejsca dalej i będą mieli spacer, zmienią wóz na bus czy kolejkę i czy rower czy będą biegali do pracy etc. Poza tym, że miasto zmniejszy liczbę samochodów w centrum bo zmniejszą się korki na ulicach, to jeszcze rośnie sprzedaż biletów komunikacji miejskiej.

          • 30 10

          • Nie do końca

            Do centrum jadzą tylko ci co muszą najczęściej do pracy czy szkoły. Widać to wyraźnie po 17 kiedy centrum pustoszeje. Sprawy w banku na poczcie załatwia się na osiedlach, wszędzie są oddziały a zakupy w galeriach. Nie jestem przeciwnikiem płatnego parkowania ale kij zawsze ma 2 końce i widać to wyraźnie po liczbie osób i sklepach jakie są w centrum.

            • 15 3

        • (1)

          i tu się w pełni zgadzam ze Szczurkiem

          • 6 18

          • ty to musisz być z wydziału prasowego gdyni

            • 13 5

    • korzyści

      Są inne korzyści, np. większa dostępność miejsc parkingowych na krótki czas, mniej samochodów blokuje miejsca parkingowe od rana do wieczora, dzięki temu inni mogą zaparkować.

      • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane