• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpośredni pociąg połączy Gdańsk Główny z Kościerzyną

Krzysztof Koprowski
10 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe połączenie pozwoli m.in. na bezpośrednią podróż pociągiem z lotniska w Gdańsku do Kościerzyny. Nowe połączenie pozwoli m.in. na bezpośrednią podróż pociągiem z lotniska w Gdańsku do Kościerzyny.

Od poniedziałku 13 marca wprowadzony zostanie do rozkładu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej bezpośredni pociąg z Gdańska Głównego do Kościerzyny. W drodze na Kaszuby zatrzyma się tylko na wybranych przystankach w Gdańsku. Ponadto od niedzieli, przez najbliższy miesiąc, niektóre poranne i popołudniowe pociągi SKM nie będą zatrzymywały się na przystankach Gdynia Cisowa oraz Rumia Janowo.



Czy potrzebne jest zwiększenie liczby połączeń kolejowych Gdańsk Główny - Kościerzyna?

Pociąg do Kościerzyny będzie odjeżdżał w dni robocze ze stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska o godz. 15:50. 7 minut później zamelduje się we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, zaś dalej w granicach Gdańska, wzorem pozostałych połączeń do Kościerzyny, przewidziano postoje tylko na kilku przystankach: Gdańsk Strzyża zobacz na mapie Gdańska (16:00), Gdańsk Jasień zobacz na mapie Gdańska (16:07), Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska (16:10) oraz Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska (16:20).

Po opuszczeniu granic Gdańska, pociąg zatrzyma się na wszystkich przystankach. Planowany przyjazd do Kościerzyny to godz. 17:20.

Czy nie lepiej jednak dogęścić obsługę przystanków wewnątrz miasta, w tym poprawić integrację przesiadek tramwaj - pociąg na przystanku Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska, kosztem małych miejscowości na Kaszubach?

- Analiza potoków pasażerskich potwierdza zasadność wyboru tych właśnie postojów na przystankach dla pociągów przyspieszonych. Pominięcie wybranych miejscowości na Kaszubach oznaczałoby prawdopodobnie całkowite pozbawienie ich dostępu do publicznego transportu zbiorowego. Częstotliwość kursowania tam pociągów jest czterokrotnie mniejsza niż w aglomeracji - przekonuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Wybór określonego środka transportu przy dojazdach do pracy czy szkoły zależy głównie od czasu podróży. Taką "psychologiczną" barierą jest 60 minut. Dla relacji Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz podróż trwa od 69 do ok. 75 minut. Każda dodatkowa minuta może skutkować odejściem pasażerów wsiadających m.in. w Kościerzynie, Gołubiu Kaszubskim, Somoninie, Kiełpinie Kartuskim. Jest to główna przyczyna wyboru przez województwo systemu połączeń przyspieszonych z Kościerzyny do Trójmiasta.
Na razie trudno powiedzieć, czy w przyszłości pojawią się dodatkowe połączenia bezpośrednie między Gdańskiem Głównym a Kościerzyną. Problemem jest ograniczona przepustowość infrastruktury kolejowej na torach dalekobieżnych, po których poruszają się od Wrzeszcza pociągi z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Aktualne rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji mobilnej Trojmiasto.pl

Przypomnijmy, że o bezpośrednie połączenie między Kościerzyną a Gdańskiem wnioskowali już we wrześniu 2015 r. radni Kościerzyny (pismo w formacie PDF). W swoim apelu zwracali oni także uwagę na niewygodne przesiadki, wymagające 10-20-minutowego oczekiwania na pociągi z Żukowa do Gdańska.

Ich postulaty zostały częściowo spełnione dopiero przy okazji grudniowych zmian w kolejowym rozkładzie jazdy. Od 11 grudnia 2016 r. część pociągów na trasie Kościerzyna - Gdynia kierowana jest przez Gdańsk Wrzeszcz - Sopot. Zmiana ta jednak podyktowana jest przede wszystkim rozpoczęciem budowy przystanków PKM w Gdyni i wynikającymi z tego powodu utrudnieniami w ruchu.

Czytaj też: Tak będą wyglądały przystanki PKM w Gdyni

SKM, która obsługuje połączenia na linii PKM, wprowadza zmiany także na swojej linii. W związku z remontem peronu w Rumi Janowie, od niedzieli 12 marca część pociągów porannych i popołudniowych kursować będzie z pominięciem tego przystanku oraz przystanku Gdynia Cisowa. Zmiany dotyczą przede wszystkim dni powszednich i będą obowiązywały do 14 kwietnia.

Te pociągi nie zatrzymają się na przystankach Gdynia Cisowa i Rumia Janowo:

Gdańsk Śródmieście, pociągi odjeżdżające o godz. 5:47, 6:04, 6:27, 6:42, 14:12, 14:42, 15:04, 15:12, 17:34
Rumia, pociągi o godz. 5:49, 6:43, 13:48
Reda, pociąg o godz. 16:17
Wejherowo, pociągi o godz. 6:02, 6:10, 14:25, 15:01, 15:55
Lębork, pociągi o godz. 6:07, 16:25, 16:55

Zobacz wizualizacje i lokalizacje nowych przystanków PKM w Gdyni

Opinie (117) 2 zablokowane

  • (1)

    1,5 h? To przecież PKS jedzie krócej...

    • 12 2

    • b5 robię to w 30 minut

      • 4 4

  • Bez drugiego toru na linii nr 201, PKM pozostanie parodią kolei.

    Ogłosili przetarg na studium wykonywalności, Bóg wie kiedy się skończy. A na realizację, zwycięzca będzie miał coś koło dwóch lat. Potem będzie przetarg na budowę...

    Boże, w Japonii skończyliby przed obiadem.

    • 16 1

  • Ci co kończą o 16 w Gdańsku

    niech się przesiadają a co

    • 4 1

  • Wszystkie powinny jeździć do Śródmieścia a nie do Wrzeszcza (2)

    Kiedy uda się to zmienić?

    • 15 10

    • uzasadnij proszę

      • 1 5

    • Po co, skoro we wrzeszczu wystarczy sie przesiasc na skmke albo regio?!

      • 3 4

  • 60 km 1,5 godz.
    Rakieta, zaiste...

    • 20 1

  • Bez sensu (2)

    Lepiej dużo pociągów relacji Gdynia - Kościerzyna z możliwością łatwej przesiadki na pociągi jadące do Gdańska. Jeden pociąg nic nie zmienia. Potrzebna jest gęsta i regularna siatka połączeń.

    • 16 9

    • Tak jak jest teraz lest lepiej. Przynajmniej do Sopotu mozna jechac bez przesiadki (1)

      • 5 1

      • Tak, a niedługo czas przejazdu z Kościerzyny do Gdyni wydłuży się do 2 godzin...

        Szybciej jeździło się w czasach parowozów! Ta okrężna trasa przez Wrzeszcz to kompletna porażka, takie bieda-rozwiązanie, żeby wmawiać ludziom, że z Kościerzyny można pojechać i do Gdańska i do Gdyni. Tymczasem oba miasta mają beznadziejną ofertę przewozowá...

        • 5 1

  • (2)

    Moim zdaniem linia tramwajowa do PKM Brętowo jest zbędna. Niech zliczą ilość osób jaka tam jeździ. Wyjdzie ze 100 na dzień? Utopiona kasa tylko została i to pewnie niemała bo trzeba było i wiadukt postawić.

    • 19 5

    • Twoim błędnym zdaniem (1)

      Nie byłaby zbędna, gdyby bilet metropolitalny nie kosztował krocie. Każdy kto mieszka na Morenie i przyległościach chciałby dojeżdżać do Wrzeszcza tramwajem i PKM. Ale za taką cenę, przeboleją, o niebo dłuższą trasę w kształcie rogalika tramwajem w nieludzkiej ciasnocie.

      • 0 0

      • Nie musiałbyś "boleć", gdyby ci sami geniusze od estakady i przesiadek nie zlikwidowali 141 i 129. Piecki do Wrzeszcza świetnie jeżdżą 162 i 262. Z Migowem gorzej ale ponoć lubimy przesiadki...

        • 0 0

  • 1,5h??? haha mega ekspres jak ta cala PKMka!

    • 18 0

  • Odjazdy z lotniska

    W kierunku Wrzeszcza przez trzy wieczorne godziny 20-23cia, odjazdy 20:02, 20:26 i UWAGA 22:06, jako ostatni kurs danego dnia. HIT!

    • 20 0

  • 30 minut do lotniska, 1,5 godziny do Kościerzyny. Jak ta PKM chce być konkurencyjna? (2)

    Czy tam naprawdę siedzą ludzie bez wyobraźni?

    • 21 1

    • bo to nie jest inwestycja

      to jest miś naszych czasów

      • 11 0

    • Przecież tam siedzą mianowańcy z PO. PKM to jest przedsięwzięcie samorządowe. I właśnie pokazali swoje managerskie umiejętności.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane