• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny na początek

Jacek Stańczyk
12 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Infrastruktura już jest, chęci również, pieniądze się znajdą, a ciało zarządzające właśnie wyłoniono. Wizja wspólnej komunikacji 13 gmin Metropolii Zatoki Gdańskiej staje się rzeczywistością.

Wczoraj odbyło się historyczne spotkanie Związku Komunikacyjnego, który jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki komunikacyjnej i zarządzanie lokalnym transportem. Innymi słowy, w przyszłości ma całkowicie naszą komunikację miejską zintegrować. Przewodniczącym Związku został dr Hubert Kołodziejski, dotychczasowy pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.

- Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców - powiedział po nominacji nowy szef metropolitalnej komunikacji.

A nadzieje są bardzo duże. W pierwszym okresie funkcjonowania Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, należy przede wszystkim wprowadzić wspólne dla 13 gmin bilety, zarówno 24-godzinne, jak i miesięczne. Do sprzedaży w różnych wersjach wejdą już najprawdopodobniej w październiku tego roku.

Kolejnym nie cierpiącym zwłoki projektem jest kolej metropolitalna, czyli nowa linia SKM z Wrzeszcza do lotniska w Babich Dołach przez m.in. Osowę, Rębiechowo, Karwiny i centrum Gdyni. Pod uwagę brana jest również rewitalizacja odcinków linii kolejowych prowadzących z Trójmiasta w kierunku zachodnim.

Według prognoz specjalistów z Katedry Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej, czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r. Korzyści finansowych co prawda nie przyniesie, ale za to usprawni połączenie z portami lotniczymi, będzie alternatywą dla komunikacji samochodowej (szczególnie wśród mieszkańców Osowy, Karwin, czy Kacka), pozwoli na lepsze połączenie Trójmiasta z resztą regionu, skróci czas przejazdu oraz ograniczy emisję spalin.

Jakie będą koszty projektu? Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska.

- Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta - mówi prof. Bożysław Bogdaniuk z PG.

Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie połączenie Wrzeszcza z lotniskiem w Rębiechowie. We wstępnym studium wykonalności obliczono, że trasę tę będzie pokonywać 10 tys. pasażerów dziennie. Dzisiaj 86 proc. wszystkich korzystających z portu lotniczego dojeżdża do niego samochodami.

- Dla tego połączenia nie ma alternatywy. Musi powstać przed 2012 r. - mówi marszałek woj. pomorskiego Jan Kozłowski.

Opinie (82) 7 zablokowanych

  • Mniejsze miasta mają bilety sieciowe tańsze od gdańskiego (rzędu 70-80 zł.) - bo są mniejsze. Większe miasta mają bilety sieciowe tańsze od gdańskiego (ok. 80 zł. ) - bo są większe.

    • 0 0

  • jak mu jednego zimowego poranka dupcia przymarznie do ławeczki na przystaneczku ZKM, to zmieni zdanie
    tylko odmrożonej pupci szkoda:-)
    po ilości samochodów w godzinach rannych i popołudniowych widać że ludziska wolą dojeżdżać indywidualnie nie licząc na zdezelowane niepunktualne złomy
    zjazd z lotniska 30 minut?
    chyba do złotej karczny:-P
    na samym dolnym odcinku słowackiego trzeba dodać 20-30 minut opóźnienia

    • 0 0

  • Ja za dojazd płacę ok. 100 zł/miesiąc.
    Wspólny bilet mnie osobiście opłacać się nie będzie. Ale na pewno są osoby, które podróżując jednocześnie SKM, ZKM Gdańsk i ZKM Gdynia zaoszczędzą.
    Udowodniłem, ze samochód wychodzi drożej. Nikt moich kalkulacji nie obalił.
    Nikt też nie podał źródła informacji o rzekomych podwyżkach. Czy trudno zrozumieć, że wspólna oferta nie oznacza wyeliminowania dotychczasowych biletów?

    A więc Kleksiku, oczekuję kolejnych inwektyw....

    • 0 0

  • dopłaty

    Komunikację gdańską dotąd odciążała na pewno skm (osobne bilety) oraz jeszcze parokrotnie mniejsza liczba ludności niż w Warszawie. A bilet sieciowy w Gdańsku dotąd kosztował 132 zł. Ciekawi mnie ta prawdziwa efektywność...

    • 0 0

  • Do Ax

    a to co piszesz o jezdzie samochodem jest poprostu smieszne.
    sam mam samochod i czesto rezygnuje z jazdy fura i wsiadam w autobus, bo jest taniej. Przy cenach 200 zl za bilet wole dolozyc i jechac samochodem niz zdezelowanym ikarusem z zaszczanymi menelami.
    Skad ty sie wziales czlowieku? zajbista zacheta do rezygnacji z podrozy autem.... nie ma, co....200 zl za bilet miesieczny
    argumenty - typowo ztmowskie farmazony

    • 0 0

  • Do Ax

    jasne 1200....., no chyba ze nie jezdzisz komunikacja.....
    a jesli jezdzisz to jestes ewenementem na skale swiatowa piszac takie rzeczy....1/6 pensji na bilet miesieczny wydasz i jest luzzzz, nie ma problemu, bo co to jest 200 zl przy 66 w wawie....
    twoje wypowiedzi utwierdzaja mnie w tym ze jestes tym za kogo cie uwazam.... nikt kto zarabia 1200 zl i korzysta z komunikacji miejskiej nie bylby zadowolony z takoch podwyzek

    • 0 0

  • Miernikiem kosztów

    komunikacji jest ilość wykonywanych wozokilometrów, czyli jeżeli do każdego Warszawa dopłaca np. złotówkę, a Gdańsk dwa złote, to efektywniejsza jest komunikacja warszawska.

    • 0 0

  • Przejazd autobusem linii 110 z Lech Walesa Airport - Wrzeszcz to 30 minut (zuruck tak samo). Linia B jedzie szybciej. Poszerzenie Slowackiego skroci czas dojazdu i ogolnie podniesie komfort podrozy. Czy naprawde trzeba wydawac ciezkie pieniadze by mozna bylo zasuwac SKM'ka przez las na lotnisko?

    W druga strone - nitka do Gdyni juz jest, przystanek PKP Rebiechowo jest (chociaz na samym koncu pasa startowego), SKM planowalo nawet wprowadzic sklady ciagniete przez lokotywy spalinowe w tamtym kierunku (tak przynajmniej kiedys pisal 'guru' od komunikacji, mlody Tusk). Skoro to polaczenie jest takie istotne, dlaczego nie robi sie nic juz teraz w tym kierunku?

    • 0 0

  • ten temat już był przerabiany po wielokroć

    • 0 0

  • Warszawę komunikacja miejska kosztuje 1 mld 400 mln, Gdańsk - 130 mln....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane