• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • Bilety powinny być w cenie 10zł (4)

    A parkowanie 20zł

    • 2 14

    • i jedno,i drugie darmowe

      • 2 1

    • nie (1)

      transport publiczny powinien być dotowany i niższy a parkowanie płatne więcej

      • 1 1

      • Wszystko j.w. darmowe

        • 0 0

    • ten za 4,8 realnie kosztuje 20 zł

      niedoszacowałeś.

      • 0 0

  • Urzędnikom podziękujmy podczas najbliższych wyborów (2)

    A w urzędzie nadal miejscy geniusze biznesu. Wysokie koszty komunikacji i parkingów sprawią, że do centrum gdańszczanie w ogóle przestaną przyjeżdżać. Ale może o to chodzi! Niech naiwni gdańszczanie nie myślą, że miasto jest dla nich! Urzędnicy z wielkim zacięciem dążą, by z miasta wyrzucić mieszkańców i zrobić miejsce dla turystów, których można golić bez sprzeciwu!

    • 22 0

    • Masz racje. Podziękuje oddając na nich głos!

      • 1 0

    • Też tak myślę.

      Mieszkańcy są na ostatnim miejscu. Najpierw jakieś wydumane głupoty, dla turystów, wszelkie lewicowe ideolo.
      A szara rzeczywistość skrzypi.
      Corza trudniej się żyje, latem wszystko zapchane, tramwaje, plaże, zoo, stare Miasto.
      Podwyżki za wszystko. Niechby było drożej ale w zamian jakość. A tu jeszxze upierdliwosc do kwadratu. Mam nadzieję że to nie przejdzie a winny zamieszania i koncepcji wywalony

      • 1 0

  • głupota

    cena od ilości przystanków? z większą głupotą się nie spotkałam

    • 17 0

  • przemyślenia

    Przez wiele lat korzystałem z komunikacji miejskiej. W końcu zaczęła działać tak dobrze, że postanowiłem zrobić prawo jazdy i kupić auto. Niestety komunikacja skupia się głównie w centrum - które w szczytowych godzinach zapada się pod własnym ciężarem. Miasto wydaję wiele pozwoleń na budowę bez zabezpieczenia gruntów pod nowe trasy komunikacji publicznej. Dzięki temu autobusy stoją w korkach co doskonale widać na południu Gdańska, a budowa kolei PKM potrwa jakieś 30 lat. Zwróćmy uwagę, że sukces budowy trasy tramwajowej na Chełm był możliwy dlatego, że wiele lat wcześniej miejsce na tory zostało przygotowane. Teraz nawet jeśli powstają nowe trasy to w mojej ocenie nie do końca odpowiadają potrzebom mieszkańców, bo są wciskane pomiędzy gęsto upchane osiedla.

    • 17 0

  • Uwaga władze gdańska przekonaliscie mnie rezygnuje z tego tramwajowego złomu i kupuje 10letnie auto i bardzo mnie to cieszy

    I nie mam zamiaru płaci za parkowanie to ze nie trzeba przekonałem sie przez ostatnie lata !Trzeba zmienić władze gdańska i zlikwidować bezpłatne parkingi dla urzędników szkodników!!
    Sprzedac wszystkie auta służbowe urzedniki niech jadą własnyn autem
    i płacą za parkowanie albo tramwajem nie sie tłuką po torach tez na własny koszt płacą za bilety po 6 zł za kilka przystanków.
    Przypominam ze bilet po wprowadzeniu Fali ma kosztowac 6 zł!!

    • 22 0

  • ty tepy cenzorku gdze sie uczyles ? u putina ?

    • 5 3

  • Ocho !!!!!

    już nakręcają propagandę do następnych podwyżek. Powiem tyle. Obecne ceny parkowania to zwykła grabież. Ciągłe rozszerzanie stref płatnych jest tym samym. Wyprowadziłem się z Gdyni 3 lata temu i nie żałuję . Chory jestem jak muszę tam pojechać .Opresyjne miasto.

    • 16 1

  • A jaka jest zależność między jazdą tramwajem a postojem pojazdu?chyba żadna więc jakim sposobem chcecie dokonywać wyceny postoju na podstawie kosztów przejazdu innego środka transportu?to nie ma żadnej logiki.W koszt przejazdu tramwajem wchodzi paliwo, pensje kierowców i motorniczych, utrzymanie ZKM. Koszt parkingu to czysty zarobek dla miasta.

    • 7 1

  • Najważniejsze, że wizjoner Łucyk (4)

    wybuduje kolejne buspasy za setki milionów złotych

    • 19 1

    • Puszka farby tyle nie kosztuje (1)

      • 2 0

      • U kucyka i kumpli

        tyle kosztuje

        • 3 0

    • (1)

      buspasy właśnie powinny być, np kosztem miejsc na parkowanie

      • 2 5

      • A po tych buspasami będą śmigać zlikwidowane kursy zkm

        • 7 0

  • 2 dorosłe osoby

    zjazd z Chełmu dajmy na to na Przymorze i 24zl poszło ,to autem w zasadzie z dowolnym silnikiem w granicach rozsądku w życiu mi nie spali tyle na ok 20km( w dwie strony).
    Kanary będą miały żniwa jak ludzie zaczną się mylić w ilości przystanków.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane