- 1 Nielegalne śmietniska zmorą mieszkańców (106 opinii)
- 2 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (78 opinii)
- 3 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (907 opinii)
- 4 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (362 opinie)
- 5 Róże w Cisowej, głazy w Wielkim Kacku (18 opinii)
- 6 Wybory europosłów: głosuj, gdzie chcesz (160 opinii)
Coraz mniej kartkowych biletów w SKM
Bilety kartkowe do kasowników w pociągach SKM powoli odchodzą w zapomnienie. Ich udział w sprzedaży spadł w ubiegłym roku do 16 proc. Czy to znaczy, że znikną? Nie tak szybko, choć ich kres może położyć system Fala.
Kto z nas choć raz nerwowo nie odliczał uciekających minut spędzonych w kolejce po ich zakup, a potem z wywieszonym językiem biegł do kasownika i na peron, na który właśnie wjeżdżała SKM-ka?
Właśnie ta konieczność skasowania biletu przed wejściem do kolejki bywała kłopotliwa dla pasażerów. Wielu z nich mając w perspektywie poszukiwanie wolnego lub działającego kasownika (a bywały problemy z ich niezawodnością) albo czekanie na kolejny skład, wskakiwała do pociągu z kupionym, ale nieskasowanym biletem.
Zmierzch biletów SKM do kasowników
Teraz takie historie zdarzają się coraz rzadziej, bo i biletów do kasowników jest coraz mniej.
- W zeszłym roku udział biletów kartkowych w całkowitej sprzedaży wyniósł jedynie 16 proc. - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Rozkład SKM Trójmiasto i Polregio
Początkowo bilety kartkowe były sprzedawane na odległości do 50 km. Ostatecznie ograniczono ich sprzedaż do podróży nie dłuższych niż 24 km oraz do kilku najczęściej występujących ulg (pięć rodzajów).
Bilety kartkowe głównie krótsze trasy
- Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się bilety kartkowe według taryfy normalnej w strefie od 7-12 km (aktualna cena 6,20 zł) - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Jak wynika z informacji przekazanych przez SKM, koszty druku wynoszą ok. 3,50 zł netto za bloczek zawierający 100 biletów.
Znacznie popularniejsze są bilety na konkretną trasę drukowane w kasach oraz sprzedawane przez aplikacje mobilne.
Bilety kartkowe mogły zniknąć przez zasady ministerstwa
Co ciekawe, całkiem niedawno, bo w październiku 2021 r., Ministerstwo Finansów próbowało wprowadzić zasadę, że jednorazowy bilet na podróż koleją ma być fakturą, bez względu na odległość, na jaką został wystawiony.
- Bilety kartkowe nie spełniają wymogów dla faktur i wtedy istniało zagrożenie, że nie będzie można takich biletów w Polsce w ogóle stosować. Ostatecznie Ministerstwo Finansów uznało jednak, że pomimo tego iż bilet karkowy nie posiada elementów, które pozwoliłyby być fakturą , zastosowało odstępstwo od tych regulacji i zezwoliło na sprzedaż takich biletów - mówi Tomasz Iżycki-Herman z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
System Fala w Trójmieście: informacje, zmiany, data wprowadzenia
Fala przyspieszy odejście kasowników?
- Czy SKM nie powinno wycofać z emisji takich biletów kartkowych? W kasach coraz częściej pasażerowie otrzymują wydrukowany blankiet. Kartkowe bilety to przeżytek, a przecież trzeba jeszcze utrzymywać kasowniki na stacjach. To nie poczta, gdzie utrzymanie skrzynki nadawczej właściwie nic nie kosztuje - pyta pan Mikołaj.
Niewykluczone, że życzenie czytelnika niebawem się spełni. Choć na razie nie podjęto decyzji o całkowitej likwidacji biletów kartkowych, to proces może przyspieszyć system Fala.
- W 2023 r. jest planowane uruchomienie systemu FALA, w ramach którego zostanie uruchomiona aplikacja dla kanałów elektronicznych oraz nastąpi montaż walidatorów na przystankach i stacjach kolejowych, które stopniowo będą wypierać tradycyjne bilety kupowane w kasach, a tym samym bilety kartkowe - wskazuje przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego.
SKM zapewnia, że kasowniki pozostaną na stacjach i przystankach tak długo, jak w sprzedaży będą bilety kartkowe.
- Warto przypomnieć, że jeśli na stacji lub przystanku nie ma działającego kasownika, bilet kartkowy można bezpłatnie skasować w kasie biletowej. Jeśli nie ma tam kasy lub jest nieczynna, bilet, także bezpłatnie, można skasować u kierownika pociągu - kończy Złotoś.
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (222) 10 zablokowanych
-
2023-02-22 17:48
Ludzie! Czy nie ma kilku mądrych ludzi aby zaskarżyć tę "Falę"? (1)
Przecież to powinien skontrolować nik, cba a sąd wydać decyzję!
- 42 1
-
2023-02-22 17:55
Oni liczą ze ludzie pogadają ponarzekają a i tak będą płacić. Tylko że tym razem przegięli. Nie rozumieją tego jeszcze ale Fala zmieni władze w Gdańsku.
- 12 0
-
2023-02-22 17:48
W automatach biletowych ludzie kupują bilety lub u konduktora
Fajnie że te automaty biletowe są
- 28 0
-
2023-02-22 17:53
Kasowniki
Winne być na peronie latem turyści jadą bez kasowania biletu bo kasownik był na dole w tunelu.
- 32 0
-
2023-02-22 17:54
"Bilety kartkowe funkcjonują w ramach systemu sprzedaży pkp skm od 1988 r." (3)
To czego używano wcześniej?
- 37 0
-
2023-02-22 18:25
Tego samego od początku kolei.
- 4 1
-
2023-02-22 20:38
biletów kartonikowych
- 5 0
-
2023-02-22 21:19
Przed 1988 używano aplikacji kartonowej
- 6 0
-
2023-02-22 17:55
Ta
Fala to jest jeden wielki nie wypał jest to system który kosztował krocie publiczne pieniądze system który budzi olbrzymie kontrowersje i nie wiadomo czy wystartuje.
Kto w ogóle wymyślił przy tym systemie Fala że pomimo że ma się bilet miesięczny ma się pasażer skanować w każdym pojeździe którym podróżuje. To jest taki absurd po to mam bilet miesięczny by w tłoku się nie przeciskać usiąść porządnie a nie szukać kasownika dosłowny odlot.- 43 0
-
2023-02-22 18:04
Ktoś ma chyba kaszę w głowie
Wycofują to co służyło od zawsze osobą którzy podróżują okazjonalnie lub nieregularnie np.turyści i mieszkańcy. Chcąc raz w miesiącu pojechać SKM kupiłem bilet lub go miałem w portfelu skasowałem i jechałem , proste szybkie i bezproblemowe. Teraz biletomat gdzie kolejka i prędkość jego działania to porażka. W sezonie dwie kolejki odjadą zanim kupię bilet. Robią wszystko aby utrudnić podróżowanie a osoby starsze są często całkowicie wykluczeni gdyż nie potrafią korzystać z biletomatów a o aplikacji to nawet nie wspomnę. Jak można coś spie*rzyć to właśnie to uczynili.
- 71 0
-
2023-02-22 18:23
ale dlaczego bilety (5)
Kupowane przez internet i sciągane na telefon nie są tańsze ?? Przewożnik nie musi ich drukować, rozprowadzać, konserwować kasowniki, które na dodatek zużywają prąd !
- 33 12
-
2023-02-22 18:53
Wiesz....informatycy są drodzy. Po kilkanaście kilkadziesiąt tysięcy zarabiaja. To trzeba uskładać na ich pensje. A to właśnie informatycy będą sprawować piecze nad tym systemem. Proste i logiczne.
- 8 0
-
2023-02-22 18:59
Bo SKM dystrybucję biletów outsourcuje i zarówno sprzedawca biletów elektronicznych jak i papierowych ma taką samą marżę. Faktem jest, że sprzedawcy papierowych bardzo na to narzekają, więc coraz więcej punktów po prostu rezygnuje ze sprzedaży biletów - jak taki kiosk dostaje za sprzedaż jednego bilety na komunikację miejską 1,5%, to z pełnopłatnego za 4,60 zostaje mu niecałe 5 groszy. W zimie więcej go będzie kosztować ogrzanie kiosku po otwarciu okienka. :)
- 4 0
-
2023-02-22 19:05
Myślisz że rzeczy w internecie działają za darmo?
- 11 0
-
2023-02-22 19:25
Bo opowieści że papierowy kosztuje to tylko pretekst
Aby wdrożyć elektroniczny który też kosztuje i wyklucza sporą grupę ludzi z korzystania z komunikacji
- 13 0
-
2023-02-22 20:13
Telefony tez zuzywają prąd tak jak komputery.
- 5 0
-
2023-02-22 18:24
Fala to będzie wtopa jak mevo 1 i 2
- 43 1
-
2023-02-22 18:27
Dlaczego jesteśmy zmuszani do wgrywania na naszych prywatnych telefonach milionów różnych aplikacji które nie wiadomo co (2)
Bilety powinny pozostać
- 91 3
-
2023-02-22 18:45
Ludzie mają to, czego oczekują... (1)
- 1 7
-
2023-02-22 18:56
Biletomat calkowicie wystarczy.
Nie jestem zwolennikiem pierdyliarda apek.
- 15 1
-
2023-02-22 18:30
(1)
Halo! A moze ludzie nue kupuja biletow, bo nie ma gdzie ich kupic?
- 59 0
-
2023-02-23 07:20
Otóż to
Trzeba robić wycieczki po mieście żeby kupić bilet
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.