• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biuro Tramp było zadłużone od ponad roku

Robert Kiewlicz, Patryk Szczerba
8 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Okazuje się, że biuro Tramp od 2012 roku figurowało w Krajowym Rejestrze Długów. Takich biur i agencji turystycznych jest jeszcze w Trójmieście 17. Okazuje się, że biuro Tramp od 2012 roku figurowało w Krajowym Rejestrze Długów. Takich biur i agencji turystycznych jest jeszcze w Trójmieście 17.

Z informacji do jakich dotarło Trojmiasto.pl wynika, że gdyńskie biuro Tramp, które w czwartek zawiesiło działalność, od sezonu zimowego 2012 wpisane było do Krajowego Rejestru Długów. Już wtedy spółka zalegała z płatnościami na kwotę ok. 130 tys. zł.



Przypomnijmy: w czwartek Tramp złożył oświadczenie o niewypłacalności do Marszałka Województwa Pomorskiego. Właściciel biura Piotr Szumilewicz poinformował klientów o zawieszeniu działalności w specjalnym komunikacie umieszczonym na stronie internetowej biura. Teraz ma się rozpocząć procedura związana ze zwrotem wpłat wniesionych przez 320 klientów, którzy w ciągu dwóch tygodni mieli wyjechać na narty. W momencie zawieszenia działalności nikt nie znajdował się na wycieczce organizowanej przez Tramp. Gwarancja ubezpieczeniowa opiewa na łączną kwotę o wysokości 502 117,97 złotych. Biura podróży działające na polskim rynku mają obowiązek zawarcia takiej umowy.

Na co najbardziej zwracasz uwagę podczas wyboru biura turystycznego?

Z informacji, do których dotarliśmy wynika, że kłopoty spółki trwają już przynajmniej od roku. Jednym z wierzycieli Trampa jest drukarnia odpowiedzialna za druk materiałów reklamowych, a drugim - firma ubezpieczeniowa.

- Rzeczywiście mieliśmy zaległości finansowe, nie jestem w stanie powiedzieć, na jaką kwotę one dokładnie opiewają. Gwarancje ubezpieczeniowe przedłużane są co roku przez Urząd Marszałkowski. My mieliśmy ją adekwatną do zakładanego przez nas obrotu, jedną z najwyższych na Pomorzu - zapewnia Piotr Szumilewicz, szef Trampa.

Powodem kłopotów biura, zdaniem Szumilewicza, jest spadek sprzedaży wycieczek w ostatnim roku.

- W poprzednich latach spadek nie był tak duży. W mijających miesiącach spadki były już na tyle wysokie, że nie mogliśmy dalej prowadzić działalności - tłumaczy.

Problemy miały również wynikać z wahań kursu walut. Do tego doszedł brak realizacji wszystkich dokonywanych rezerwacji, co w konsekwencji spowodowało, że biuro zaczęło ponosić straty.

W Krajowym Rejestrze Długów notowanych jest łącznie 35 zadłużonych biur podróży i agencji turystycznych z Pomorza, z czego 18 z Trójmiasta. Łączne zadłużenie tych podmiotów wynosi 575 tys. zł.

- Po serii lipcowych bankructw, w sierpniu zmniejszyła się liczba biur podróży i agencji turystycznych notowanych w Krajowym Rejestrze Długów. Zmalała z 446 do 387. Pod koniec 2012 roku i na początku tego liczba dłużników znowu zaczęła przyrastać. Jest ich 429, a łączna suma zadłużenia wynosi prawie 8,6 miliona złotych - zaznacza Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. - W drugiej połowie roku obserwowaliśmy porządkowanie tego rynku - słabe biura znikały z rynku, więksi gracze przejmowali klientów mniejszych biur, wzmacniając swoją pozycję. Trudno w tej chwili jednoznacznie stwierdzić, że to uzdrowiło branżę. Poziom zadłużenia jest nadal wysoki, a czynniki zagrożenia nie zniknęły - dodaje.

Jest kilka sposobów i narzędzi do wykorzystania przez spragnionych zagranicznych wojaży turystów, które pozwalają minimalizować ryzyko wyboru niewłaściwego biura podróży i zdobyć pewność, że wszystkie zapisy umowy między klientem a organizatorem jego wycieczki zostaną spełnione.

- Jeśli mamy taką możliwość i stać nas na zagraniczną wycieczkę, to nie powinniśmy sobie odmawiać wymarzonych wakacji. Ważne jest tylko, by sprawdzić, a nawet prześwietlić biuro podróży, z którego usług chcemy skorzystać - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy, która zajmuje się promowaniem etyki w biznesie.

Jak to zrobić?

Po pierwsze, trzeba sprawdzić, czy biuro podróży, którego ofertą jesteśmy zainteresowani, widnieje w rejestrze Centralnej Ewidencji i Wykazów Turystyki, który można znaleźć pod adresem www.turystyka.gov.pl. Warto również wybierać firmy, które są długo obecne na rynku i mają rozpoznawalną markę (choć Tramp działał bez kłopotów przez 15 lat). Takie biura są lepiej przygotowane do działań w sytuacjach kryzysowych, a także bardziej zmotywowane i zdeterminowane, by zaspokajać potrzeby klientów.

Niemniej istotne jest sprawdzenie w jednym z rejestrów dłużników, czy biuro podróży, z którego usług chcemy skorzystać, nie jest dłużnikiem, bo to może być znak, że ewidentnie nie radzi sobie na rynku.

Miejsca

  • Tramp Gdynia, Wielkopolska 44

Opinie (112) 8 zablokowanych

  • wydaje mi się, że spadek sprzedaży i bankructwo Trampa to głównie "zasługa" (2)

    imprez typu deskidance czy snowball, gdzie klient za małe pieniądze otrzymuje równie niską jakość świadczeń (średnie miejscówki na chwilę przed zamknięciem sezonu). W ostatnim czasie te wyjazdy liczyły po kilkadziesiąt autokarów na jeden turnus.

    Ale jak w handlu (Biedra, Lidl) i tutaj zadecydowała bardzo niska cena.

    • 14 1

    • kiedyś Tramp też organizował tanie wyjazdy do Francji.

      • 1 0

    • to samo czeka Gringo

      Taki sam los czeka Gringo ze swoim snowballem, dlaczego siedziba została przeniesiona do Warszawy skoro biuro działa w Gdyni. Właściciel kontrahentów mający za nic i wiecznie czekanie na pieniądze przez pół roku. W Trampie problemy z płatnościami były od kilku lat a to jest zwieńczenie ich działalności. Taki sam los czeka Gringo, wszystko kwestia czasu jak podzielą los Trampa.

      • 0 0

  • byly (2)

    troche wstyd ale ja tam pracowalem na czarno a i tak P.Szumilewicz mnie oszukal

    • 10 13

    • to hańba (1)

      że każdy ciul może teraz pomawiać. Acta dla takich ciuli

      • 2 2

      • jaroo

        Szumilewicz ja i niektorzy wiedza jak bylo a ciul cie zrobil

        • 2 0

  • Piotrek pozdrowienia i zyczenia poprawy

    mam nadzieje ze będziesz dalej to robił I poradzisz sobie z tym kryzysem. Porządny facet

    • 8 7

  • Nic dziwnego prawie zero klientów w biurze 3 pracowników (1)

    w zasadzie to szkoda tylko tych drugich. Bo klinci ci nieliczni to zwykli fraje..y. Tyle afer z biurami a oni idą do trampa. Chyba otrzorzę biuro podróży Faraon -wycieczki do Egiptu.

    • 3 6

    • otrzorz koniecznie

      a jak jorz otrzorzysz to daj znadź pojeciemy hetnie

      • 2 0

  • wczoraj dowiedziałem sie o upadku TRAMPa na Kolosach

    b.współczuje. Widać już kryzys dobija nas wszystkich i nawet każdego z osobna.

    Aniu i Piotrze trzymam za Was kciuki jesteście kreatywni i pełni spełniania marzeń, a Gdynia to jednak miejsce niesamowite i choć wyprowadziliście się daleko to jednak dobre fluidy pozostają.

    Co prawda szkoda Waszej ogromnej wiedzy (tej formalnej i nieformalnej), doświadczenia w doskonałym organizowaniu czasu wolnego, ale może w lepszych czasach, kto to wie...?

    • 9 6

  • A czy DO TEJ poRY taki sowicie opłacany "marszał" to nie widział długu

    i przekrętów?! Za co jego'inspektory' biorą kasę CO MIESIĄC???!!!

    • 3 2

  • Uczciwość wlasciciela (1)

    Dziwią mnie osoby które tak pięknie mówia o uczciwości wlasciciela w całej tej sytuacji,że miał odwage przyznać się do porażki ,ciekawe że dwa dni przed ogłoszeniem upadlosci biura negocjowaliśmy z nim obniże dopłaty do imprezy na którą zmuszenibylismy się przepisac w związku z odwołaniem pierwotej.Nie dość ze poinformowano nas o tym na 2 tyg przed wyjazdem to żądano dopłaty po negocjacjach w poniedziałek 4 marca szef łaskawie zgodził się na obniżenie dopłaty...tak robi człowiek który za 2 dni ogłasza upadlość?Przyjmuje wpłaty od klientów wiedząc że zrobi ich w konia?!! To jest uczciwość?!

    • 14 4

    • tak to bywa

      Gdy próbujesz do końca ratować coś w co włożyłeś wiele lat pracy. W jakimś stopniu wyrobiłeś sobie markę, to nie jest łatwo się poddać.
      Moim zdaniem właściciel, któremu współczuję jak i tobie, postąpił fair ponieważ podjął tą dramatyczną decyzję gdy nie miał w tym właśnie momencie żadnych ludzi, którzy byliby w trakcie wypoczynku i np. w trybie awaryjnym byliby ściągani do kraju.
      Dodam że gdyby chciał nabić ludzi w butelkę to mógłby np:
      - wysupłać jeszcze trochę grosza na reklamę,
      - zrobić dużą promocję wyjazdów za niską cenę,
      - sprzedać dużo w/w wycieczek,
      i się zawinąć.
      A tak nie zrobił, oby więcej biur borykających się z kłopotami finansowymi kończyło (jeśli nie było już innego wyjścia) w tak kulturalny sposób.

      • 5 3

  • szkoda biura, bo byłem z nimi kilka razy, ostatnio w styczniu b.r. (3)

    Moim zdaniem właściciel, któremu współczuję jak i tobie, postąpił fair ponieważ podjął tą dramatyczną decyzję gdy nie miał w tym właśnie momencie żadnych ludzi, którzy byliby w trakcie wypoczynku i np. w trybie awaryjnym byliby ściągani do kraju.
    Dodam że gdyby chciał nabić ludzi w butelkę to mógłby np:
    - wysupłać jeszcze trochę grosza na reklamę,
    - zrobić dużą promocję wyjazdów za niską cenę,
    - sprzedać dużo w/w wycieczek,
    i się zawinąć.
    A tak nie zrobił,

    • 16 13

    • wtedy odpowiadał by za wyłudzenia

      wtedy odpowiadał by za wyłudzenia, a to już sprawa karna i całkiem ładny wyroczek

      • 1 0

    • 'Dziwnym trafem' był to akurat jedyny tydzień w całym sezonie zimowym w którym Tramp (obecnie Travel Spot) nie robił wyjazdu. Pewnie zbieg okoliczności? :)

      • 0 0

    • Od ponad 300 turystów wziął pełne wpłaty, namawiając i przyjmując pieniądze na dzień przed zamknięciem biura. Oszukał ich na ponad 500 000 złotych, bo polisa przez niego podstawiona była za mała. Potem się zawinął. A teraz reklamuje na facebooku TRAVELSPOT działające pod tym samym adresem i wg tych samych zasad.

      • 0 0

  • (2)

    najlepiej mu podziękować jeszcze.
    Wyjasnij mi po co kruszył kopie o 160 zl na dwa dni przed ogłoszeniem upadlosci?
    Co mógł zrobić to powiedzieć nam "zapomnijmy o dopłacie" w duchu wiedząc ze ogłosi w czwartek upadlosc...ale nie...
    PS mam za sobą 4 wyjazdy z tym biurem...dlatego dziś mam prawo czuć się okradziona w 100%

    • 9 3

    • zgadzam się z Tobą (1)

      Ja również byłem 4x, ostatni w styczniu. Fakt, że jeśli chcieli Cię przekwaterować to nie powinni żądać dopłaty tylko przeprosić. Mam nadzieję że przynajmniej odzyskasz szybko pieniądze i może na jakieś last minute jeszcze się załapiesz w tym sezonie.
      Dowiadywałeś się już jak jest ze zwrotem wpłaty?

      • 1 0

      • ze zwrotem kasy ...no coż ,kwota ubezpieczenia jest znana,znana jest również w przybliżeniu ilośc poszkodowanych ,jeżeli ta kwota ubezpieczenia zostanie w całości przeznaczona na odszkodowania turystów to może 1500 zł na głowe otzymamy,to w najlepszym wypadku ...na pewno procedura odzyskania pieniędzy potrwa sporo czasu cos kolo roku...jeżeli pieniądze będą przeznaczone nie tylko na nas no to wiadomo...jeszcze mniej.Średnia cena wyjazdu jest Tobie zapewne znana ...sprawa poszkodowanych zajmie się Urząd Marszalkowski,to tam będziemy się zgłaszać zgodnie z przekazanymi nam wytycznymi.

        • 1 0

  • Od wczoraj mam doła

    Do wszystkich sypmatyków Trampa.Połączmy siły i ratujmy go. Bez Trampa 3miasto jest do d..py. Nie jestem rodziną właściciela. Tramp przez lata dał mi tyle radości na stokach. Obsługa w Gdyni jak i na wyjeździe - REWELACYJNA. Ludzie- Trampa trzeba ratować. Do właściciela. Niech Pan zrobi kosztorys, potem spotkanie (jak ostatnie w Gemini). To jest do uratowania.

    • 14 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane