• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biurokracja opóźnia budowę kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
4 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?

Kładka na Ołowiankę według projektu słoweńskiej firmy Ponting.


Choć termin ukończenia projektu budowlanego kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska mija 18 sierpnia, to już wiadomo, że nie powstanie on wcześniej, niż do końca roku. Dlaczego? Ministerstwo Środowiska od pół roku nie może wydać jednej z decyzji.



Zwycięska koncepcja kładki przez Motławę autorstwa firmy Ponting ze Słowenii.

Zwycięska koncepcja kładki przez Motławę autorstwa firmy Ponting ze Słowenii.

Czy często spotykasz się z niepotrzebną biurokracją w urzędach?

Przygotowania do budowy kładki na Ołowiankę idą jak po grudzie. Pomysł przerzucenia jej przez Motławę powstał już 10 lat temu. Potem zamawiano różne projekty, ostatecznie w 2012 roku rozpisano międzynarodowy konkurs na jej projekt. Ale nawet banalne podpisanie umowy ze zwycięzcą konkursu, czyli słoweńską firmą Ponting, zabrało kolejny rok.

Ostatecznie zawarto ją 25 października zeszłego roku. Od tej pory projektanci z Pontinga mieli siedem miesięcy na wykonanie projektu budowlanego. Dwa miesiące zarezerwowano na procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Słoweńcy sami znaleźli podwykonawcę projektu w Gdańsku, została nią firma Mosty Gdańsk. Miało to przyspieszyć i ułatwić procedury związane z projektem.

Tak się jednak nie stało.

- Trwają uzgodnienia w sprawie projektu, które - mam nadzieję - zakończą się do końca roku - wyznaje Adam Nadolny, prezes firmy Mosty Gdańsk. - Nie chodzi o sprawy techniczne, lecz o formalne. Ponieważ inwestycja prowadzona jest na terenie objętym jurysdykcją Urzędu Morskiego w Gdyni, w tej sprawie musi się wypowiedzieć kilka ministerstw. Na terenach "morskich" procedura jest zawsze dużo trudniejsza

W czym konkretnie tkwi właściwie problem? Jak się dowiedzieliśmy od Mieczysława Kotłowskiego, dyrektora ZDiZ w Gdańsku, projektanci czekali na jedną decyzję Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego od 2 grudnia 2013 roku do kwietnia tego roku.

Z kolei, gdy w marcu projektanci wystąpili do Ministerstwa Środowiska o zatwierdzenie badań geologicznych gruntu pod podporami kładki, do dziś nie dostali stosownej decyzji.

- To smutne, że trzeba tak długo czekać na decyzje, które powinny następować po sobie. Wychodzi na to, że czas oczekiwania na odpowiedź ministerstwa wynosi osiem - dziewięć miesięcy, to jest długo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Umowa ze Słoweńcami zakładała, że projekt budowlany kładki będzie gotowy do 18 sierpnia, ale w związku z tym, że opóźnienia nie są zawinione przez wykonawcę, termin zakończenia prac zostanie przesunięty o trzy miesiące.

Jeżeli projekt powstanie do końca tego roku, to przetarg na prace budowlane będzie można rozstrzygnąć na początku 2015 roku i wiosną ruszyć z robotami.

- Pod warunkiem, że jeszcze bardziej się nie przedłużą terminy w ministerstwach. Jeżeli tak się nie stanie, to kładka może być gotowa zgodnie z założeniami na koniec 2015 roku - dodaje Kotłowski.

Projekt budowlany będzie musiał nawiązywać wizualnie do koncepcji architektonicznej z konkursu. Kładka, która połączy okolice ul. Zamczysko z Ołowianką, ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Umowa z firmą Ponting na wykonanie projektu opiewa na 910 tys. zł, czyli dokładnie 7 proc. z wynoszącego 13 mln zł budżetu, jaki zarezerwowano na budowę kładki.

Opinie (166) 3 zablokowane

  • Jezu-jak ja nienawidze tego chorego kraju (1)

    • 4 5

    • a ja kocham swój kraj choć ma wady jak ty.

      • 2 0

  • (4)

    Budowlany to budowlany, a na kiedy bedzie gotowy P. Wykonawczy?

    • 35 5

    • w przypadku takiej budowy projekt wykonawczy jest o kant durszlaka (2)

      to nie jest nic skomplikowanego żeby rozdrabniać się na kolejny projekt i płacić za niego kolejne dziesiątki tys. zł

      • 2 6

      • Mylisz się. W przypadku takiej inwestycji projekt wykonawczy to podstawa. Projekt budowlany nie ujmuje wielu kluczowych tematów - rysunków szczegółowych konstrukcji, wyliczeń ilości stali konstrukcyjnej, itp. Projekt budowlany służy tylko do uzyskania pozwolenia na budowę...

        • 0 0

      • Widać, że wiele mostów Januszu zbudowałeś, zwłaszcza ruchomych.

        • 4 0

    • Wykonawca zrobi.

      • 1 1

  • Sprawa sie rypla

    Nie dali w lapke komu trzeba, no i dlatego sprawa sie przeciaga. tajemnica Poliszynela jest, ze w Gdansku rzadzonym przez Budynia wszystkie przetargi sa ustawiane. Nie ma "konkretnych" dowodow ale wszyscy z branzy o tym wiedza.

    • 2 0

  • (1)

    Zasadą jest chyba, że pierwsze komentarze trzeba pomijać, bo serwuje je dyżurna młodzieżówka PiS...
    Ale poza tym - oby kładka powstała jak najpóźniej!!

    • 9 7

    • Masz minusa za pisowanie.

      I oby kładka nie powstała nigdy!

      • 1 0

  • ~MILION ZŁOTYCH !!! (3)

    Za projekt kładki !!!

    • 3 4

    • Tak , za projekt a nie wizualizację a to jest znacząca różnica. (2)

      A myślisz że ile kosztuje praca całego sztabu ludzi przez długi czas ?

      • 4 2

      • Śmiech na sali!!! W Norwegii albo w Holandii w ogóle nie trzeba robić takich projektów, bo są gotowe. A budowa takiej kładki z całą biurokracją nie trwała by dłużej niż 2, 3 miesiące !!!

        • 3 0

      • Przestań wyolbrzymiać, jakiego sztabu?

        Toć to robota dla kilku sprawnych-kumających inżynierów na trzy-cztery miesiące.

        Oczywiście celowo nie wymieniam pośredników którzy biorą 200% narzut!

        • 1 0

  • kładka dla Oruni! (2)

    Kładka dla nielicznych a co z kładka nad torami na Oruni dla mieszkańców 3 osiedli?

    • 11 0

    • nic ... bo to się tak nie sprzeda jak ta zwodzona

      • 1 0

    • Ale gdzie? jakich osiedli?

      • 1 0

  • Biurokracja? (1)

    Przecież to wasza biurokracja

    • 2 1

    • Od kiedy to biurokracja jest wasza lub nasza

      Biurokracja to człowiek (urzędnik), a on nie musi mieć poglądów zbieżnych z ministrem, a wręcz często może on mieć przeciwne. Pamiętaj, że urzędnicy zatrudnieni są na lata, a opcje polityczne w Warszawie to się zmieniają tak jak kierunek wiania wiatru.

      • 0 1

  • Bez sensu. (4)

    Ruchoma kładka, to olbrzymie koszty eksploatacyjne i awaryjnośc, a poza tym brak ciągłosci ruchu na Motławie. Tam powinien byc most dla pieszych na odpowiedniej dla pływających żaglówek i statków rzecznych wysokości. Z obydwu stron powinny byc windy. I koniec. Prosto , stabilnie i pewnie.

    • 20 10

    • stały most dla pieszych zepsułby widok na historyczną częśc miasta na amen (3)

      windy są bardziej awaryjne niż system podnoszenia kładek. Kładka powinna być dla pieszych i rowerzystów, nisko nad wodą, by nie zasłaniać widoku. Jej powstanie stworzy przesłanki do ożywienia dużej części miasta leżącej po drugiej stronie Motławy.

      • 3 11

      • odetnie Gdańsk od morza, o to chodzi niektórym debilom (1)

        • 3 5

        • Ty wiesz o którym miejscu rozmawiamy

          Tak naprawdę jeżeli będzie musiała się otwierać 1 raz na godzinę to i tak będzie dużo.

          • 1 1

      • Zależy to od usytuowania.

        Gdyby wybudowano go na wysokosci stacji benzynowej dla motorówek, czyli 100 m za Kubickim, to niczego by nie przesłaniał. Miejsce to ożywiłoby częśc Gdańska, do której dociera niewielu turystów. Zresztą obok budowane jest Muzeum II Wojny Swiatowej. Ciąg komunikacji pieszej z tego właśnie miejsca jest pożadany.

        • 9 1

  • Panie dyr.Kotłowski

    To dopiero jest smutne że czekać trzeba latami na naprawę nawierzchni Długiego Pobrzeża i Długiego Targu nie mówiąc o naprawieniu ulic i chodników ulicy św..Ducha, ,Szerokiej i Złotników itp.To jest smutne że przez 3 kadencje pana Adamowicza nie można było załatwić tego tematu. Widać jakąś nieudolność w podejmowaniu decyzji.

    • 3 0

  • Kładka

    Ministerstwa pod rządami PO mają czas na wszystko " takich mamy urzędników".

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane