• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem (1)

    gdzie społecznośc ma się przemiesczac bez motywcji a motywacją jest praca miejsce pracy rodzina dzieci z tych wymieionych nic niema jest bieda drozyzna na pensje urzędników i potworzone w mega skali skali spółki.sp. z o.o kolesi znajomych rodzin i resortowe

    • 3 0

    • My już dziękujemy ...

      Zlikwidowali jedyny poranny pociąg pozwalający na dojazd do pracy z Gdańska do Gdyni - o 6.29.

      • 1 0

  • tylko ujednolicenie biletów (9)

    bez tego ta linia nie ma szans, bo będą nią jeździć tylko ci, którzy jej potrzebują

    • 477 4

    • A ja ujednolica bilet to bedą nią jeździć ci którzy.... jej nie potrzebują? (4)

      Logika siedzi w kącie i płacze.

      • 10 37

      • dokładnie tak, bo mają bilet zkm (1)

        i jeżdżą autobusami. albo jeżdżą samochodami, ale przesiedliby się na pkm+ tramwaj gdyby były w jednym bilecie. bo koszt ok. 100 zł/mies jest do przełknięcia, ale powyżej 200zł/mies. (dwa bilety) bardziej opłaca się samochód.

        • 20 0

        • zgadzam się w pełni - 100 zł za wszystkich przewoźnikow, 50 zł za jednego (normalny)

          i pomimo samochodu miałbym jeszcze bilet miejski

          • 2 0

      • Teraz mam bilet okresowy ztm, jak na jednym bilecie bede mogl jechac tez pkm to sie prsesiade a jak nie to wole sie juz tluc autobusem chwile dluzej noz placic chorw pieniadze za drugi bilet

        • 37 0

      • Zgadza się

        Jedni jej potrzebują (jedyny przystanek w okolicy zamieszkania) a inni mają alternatywną możliwość.
        Nie komentuj już proszę...

        • 35 2

    • (1)

      Kasowniki jak w autobusach i tramwajach, na terenie Gdańska bilety miejskie gdańskie, w Gdyni gdyńskie. Jedynie na trasie do Kartuz taryfa inna, jak obecnie.

      • 4 0

      • Jestem ciekawy ile milionów złotych kosztuje utrzymanie wszystkich linii na terenie trójmiasta w ciągu roku. I przez ile za ten miliard można by było podróżować za darmo...

        • 0 1

    • ale co rozumiesz prze ujednolicenie? (1)

      Masz na mysli jeden wspolny bilet na wszystko? Jednorazowy, godzinowy czy miesieczny?

      Prosze podaj dokladniej opis Twojego pomyslu :)

      • 0 0

      • Ujednolicenie

        Wydaje mi się, że przede wszystkim powinien zostać ujednolicony bilet miesięczny, choć nie można zapominać również o innych biletach czasowych. Jak ktoś będzie mógł kupić jeden bilet w przyzwoitej cenie i nie zastanawiać się czy aby na pewno na tym bilecie może poruszać się danym środkiem transportu to będzie to krok w słuszną stronę.

        • 5 0

  • Jezdze PKM (3)

    Codziennie do pracy obok lotniska, niestety na przystankach trzeba czekac bo sa totalnie niezsynchronizowane z autobusami i tramwajami, ale i tak jest szybciej, wygodniej, mniej smierdzaco i latwiej niz jezdzenie autobusami

    • 194 10

    • Komu to potrzebne? (2)

      Prawdziwy kaszub ma gdzieś takie rozwiązanie. Pracuje, robi zakupy, relaksuje się u siebie, więc do Gdańska często nie jeździ. Raz na kilka tygodni można jechać samochodem. Gdańszczanin też codziennie nie jeździ np. do Kartuz. Cała inwestycja raczej dla podróżujących sporadycznie, więc i częstotliwość kursów powinna być charakterystyczna dla połączeń regionalnych. Natomiast sama nazwa "metropolitarna" to totalne nieporozumienie.

      • 2 16

      • Czasami jeżdże PKM

        i widzę, że bardzo duzo młodych ludzi - uczniów i studentów jezdzi z Kaszub

        • 0 0

      • Kaszub pracuje w Gdańsku

        Akurat większość kaszubów pracuje w Gdańsku lub Gdyni....

        • 16 1

  • Bezsensowna trasa, bezsensownie rozmieszczone stacje, brak dojazdu do Gdańska Głównego (9)

    Samo dotarcie do wielu stacji PKM wymaga dojazdów innymi środkami komunikacji - jak ktoś nie lubi utrudniać sobie życia to nie będzie korzystał. Do tego zamieszanie z biletami taryfami.
    Uwierzcie w tych ZTN-ach, SKM-kach itp. że te wszystkie przesiadki to są fajne tylko na wizualizacjach, pasażerowie nie cierpią przesiadać się kilka razy żeby pokonać 10km okrężną trasą (no bo jak np dojechać PKM do Gdańska głównego z okolic Kokoszek - autobus+PKM+SKM, każdy rozsądny będzie szukał innego środka transportu)
    Bubel i tyle.

    • 210 6

    • Pare oczywistych prawd (8)

      Dla pasazera jak wszystko jest idealnie zsynchronizowane to nie ma wiekszego znaczenia ile jest przesiadek. Warunek jest jeden. Po pierwsze ludzie nie moga byc stloczeni jak bydlo /choc co do transportu bydla istnieja normy UE nakazujace aby nie bylo im za ciasno/. Po drugie dojezdzajac do punktu przesiadkowego powinno sie plynnie przesiadac na nastepny srodek transportu, a w kolejnym punkcie na nastepny itd. Po trzecie powinien obowiazywac jeden bilet. Po czwarte duza czestotliwosc kursow. Zobaczcie jak np. w Berlinie skomunikowane sa s-bahn, u-bahn autobusy i tramwaje.

      • 26 4

      • sęk w tym, że nie jest zsynchronizowane (6)

        przesiadki wyglądają dobrze na kompach ludzi przygotowujących prezentacje i wizualizacje. Poza tym niektóre trasy tramwajów oraz w dużej mierze PKM przebiegają jak linie wycieczkowe czyli jak pokonać 1k w linii prostej przejeżdżając 3km dookoła i tracąc na to 3x więcej czasu. Jaka jest logika linii PKM jadącej z Rębiechowa, zataczającej kółko obok auchan, by potem równie wielkimi zakolami dotrzeć po dwudziestu kilku minutach do Wrzeszcza.

        • 21 3

        • mapa jest płaska, rzeczywistość nie, stąd te zakola (5)

          • 5 2

          • (3)

            jest XXI wiek a tory poprowadzono po linii z początków XX

            • 3 2

            • (2)

              To akurat atut bo wstępnie szlak był wytrasowany. I mimo wszystko bliżej osiedli niż trasa krótsza, np. wzłuż Słowackiego gdzie trzeba by było karczować wielkie połacie lasu a stromizna okazałaby się za duża na zwykłą kolej. Poza tym między Niedźwiednikiem a lotniskiem nie łączyłaby nic. Takie same zawijasy są na linii między Gdynią Gł a Wielkim Kackiem - właśnie ze względu na różnice wysokości. Proponuję przejechać się pociągiem przez Wałbrzych, tam dopiero widać serpentyny.

              • 4 1

              • A dlaczego nie można było zrobić komunikacji wzdłuż Armii Krajowej ?
                I wzdłuż obwodnicy ?
                Raz Niedźwiednik najważniejszy , raz Kościerzyna , ważne żeby tylko iść w zaparte

                • 0 0

              • ttta, napisz pasażerom na biletach żeby porównali PKM do trasy kolejowej koło Wałbrzycha

                na pewno to ich przekona do korzystania.
                Jak PKM miała być kolejką miejską to ma trochę niedostosowaną trasę i lokalizację przystanków.

                • 1 2

          • miałeś to ostatnio na gegrze? ;-)

            • 3 0

      • Porównujemy się do Berlina?

        To jednak inna liga u nas mamy klasę urzędniczą. choć i tam mają jaja jak z nowym dworcem kolejowym i lotniskiem pewnie sie uczą od kolegów Sławka zegarmistrza

        • 7 3

  • Jak mam tym jeździć skoro nawet biletu nie ma gdzie kupić?

    Na Osowej nie ma biletomatu a terminale konduktorów nie obsługują kart...
    Poza tym 7zl z Osowej do Sopotu!
    Dla dwóch osób w obie strony to 28zl. samochodem zrobię za to 100-150km.

    Pomija już fakt ze dotarcie do "dworca" w Osowej to dodatkowa "wyprawa".

    • 8 0

  • Przestańce płakać

    Wydłużyć trasę do Gdańska (przynajmniej co drugiej kolejki w godzinach szczytu), zachować regularność przejazdów (bez likwidacji kursów), wprowadzić czytelną i słyszalną informację na terenach dworców ( to od początku jest paranoją/, wtedy nawet trudnosci z dotarciem do poszczegolnych stacji mozna pokonac!

    • 3 0

  • Czy wy wiecie, co my robimy tą PKM-ką? (1)

    My otwieramy oczy niedowiarkom.
    Mówimy: "To jest nasza PKM-ka, przez nas wykonana, i to nie jest nasze ostatnie słowo"

    • 12 3

    • PKM

      Najlepsze są wielkie " słomiane" inwestycje :)

      • 0 0

  • PKM (1)

    Nowa linia tramwajowa Lotnisko - Dworzec Centrum Gdańska by wystarczyła , inwestycja z PKM jest niepotrzebna jednak ktoś na tym zarobił , może było tak że pewne osoby dążyły do wybudowania tej linii, powstawały projekty opisy wyliczenia ilości pasażerów , na takich pozytywnych dokumentacjach -opisach powstała ta inwestycja , powinien zajac sie tym urząd kontroli? . Ale czy to kogoś obchodzi .

    • 2 2

    • Bravo..wspaniale wnioski. Wszechwiedzący o transporcie Polaku.

      Lepiej już się nie wypowiadaj.

      • 0 1

  • Ludzie. To jakaś paranoja. Wczoraj znów jechałem tym g.....wnem PKMką zwanym i szlag mnie trafił (1)

    Wysiadłem z SKM. Pędzę na kolejny peron, bo SKM w kierunku Gdańska zasłonił mi widok i nie wiedziałem gdzie aktualnie PKM jest lub będzie. Peron okazał się być pusty. Zatem biegnę na ostatni peron, bo widzę, że PKM-ka stoi. Nie ma podanej godziny odjazdu na zewnętrznej tablicy elektronicznej. Zatem wsiadam do niej i w tym momencie widzę, jak na ten poprzedni peron przyjechała inna PKM. Na tablicy wyświetla się, że ta, w której jestem odjedzie dopiero za 16 minut. Zatem wysiadam i biegnę sprawdzić (może ta odjedzie wcześniej). I odjechała... zatrzaskując mi drzwi przed nosem. Co to ma znaczyć?! Czy PKM sobie jaja z ludzi robi??? Bieganie po peronach, brak tablic lub choćby "podświetlanej strzałki" z którego peronu aktualnie odjeżdża, brak informacji głosowej (jak jest na innych przystankach).

    • 8 0

    • Nie PKM a SKM!!

      • 0 0

  • WPROWADZIĆ (1)

    wspólny bilet! Korzysta z tego rozwiązania Warszawa. Czemu nie pójść za ich przykładem???

    • 10 0

    • Bo ZTM Wawa ma łeb na karku i tam wiadomo kto za co odpowiada.

      W trójmieście SKM odpowiada za PKM, za PKP odpowiada PKL i .. tylko wyodrębnienie przez ZTM tej kolei da sukces! Tak bo sukces jest murowany! Jednak musi to być zmyślnie pokierowane. Nie ma wtrącania się Urzedasów!! Tylko nabruzdzic potrafia jak w kazdej sferze zycia. Won!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane