• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Każde miasto sobie rzepke skrobie

    Brak pomysłu na transport zbiorowy przyjazny mieszkańcom. No i zamiast spółki skm samorządowej mamy spółkę zależną od PKP. A to jest jednym z elementów bałaganu

    • 27 0

  • Ta linia powinna biec od Tczewa -Pruszcz - Gdańsk i dalej

    a w ogóle to powinna być zrobiona pod SKM i włączona do SKM.
    Dla kogo zrobiliście kolejkę? Tam nie ma osiedli 50 tysięcznych i wielkich zakładów pracy a Kaszubi z remontówek muszą jeździć do Miasta Gdańska swoimi T-4 bo jak zabiorą betoniarki i inne gagety?

    Nawet pod turystę je nie zrobiono, jakieś ekrany, brak ciuchci itd.

    • 11 13

  • Kolej

    Gdzie jest Świlski Ricardo? Zadufany, zarozumiały, arogancki. ? Dymisja! !!!!!

    • 35 1

  • Zmienić właściciela PKM (2)

    Jeden raz spróbowałem jechać pkm i nigdy więcej. Zaczęło się od problemu z kupieniem biletu we Wrzeszczu, potem nie wiadomo z jakiego peronu odjeżdża, następnie gdzie skasować ten bilet, konduktor bezczelny, ogólny brak informacji. Tak było w listopadzie 2015 r. i to wystarczyło żeby mnie całkowicie zniechęcić do tej całej pkm. Więcej nie próbowałem, lekceważenie pasażerów tak się kończy.

    • 76 1

    • w tym właśnie problem dla PKM czy SKM jesteś pasażerem a nie klientem

      pasażera się po prostu przewozi (ale niekoniecznie) a o klienta dba bo klient płaci i utrzymuje.

      • 10 1

    • Już wzięli ...

      Za PKM-kę już wzięli, teraz ważniejsza jest dla NICH SKM - można podzielić się dofinansowaniem z UE.
      PKM jest już tylko konkurencją. A kogo obchodzi pasażer

      • 8 2

  • Zbyt skomplikowane bilety

    • 37 0

  • Pkm

    Tak się skończy era PeŁo, ba już się skończyła.

    • 23 11

  • za dużo rodzajów biletów

    1 bilet i przejrzysty cennik rozwiąże sprawę

    • 56 0

  • zamiast jeden przystanek ze Strzyży do Wrzeszcza

    czy jeden do Niedźwiednika jeżdżę kilka przystanków dlaczego ? ano dlatego że nikt nie potrafił dogadać się w sprawie biletów na krótkich trasach !!! Taka kolej powinna jeździć zapełniona pasażerami ale kto się zajmie organizacją?

    • 35 0

  • Pracuję przy samym przystanku PKM ale jak mam sie 3x przesiadać i kupować 2 miesięczne to jadę autem Poza tym samochodem jadę max 15min, a komunikacją miejską i PKM to ponad godzinę o ile trafi się przesiadka co w Gdańsku się nie zdaża.

    • 41 2

  • Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów

    i tak zrobią jak będą chcieli

    • 26 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane