- 1 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (112 opinii)
- 2 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (189 opinii)
- 3 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (39 opinii)
- 4 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (161 opinii)
- 5 Jakie wyzwania dla nowych władz Gdyni? (258 opinii)
- 6 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (70 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 16:17
Każde miasto sobie rzepke skrobie
Brak pomysłu na transport zbiorowy przyjazny mieszkańcom. No i zamiast spółki skm samorządowej mamy spółkę zależną od PKP. A to jest jednym z elementów bałaganu
- 27 0
-
2016-05-15 16:14
Ta linia powinna biec od Tczewa -Pruszcz - Gdańsk i dalej
a w ogóle to powinna być zrobiona pod SKM i włączona do SKM.
Dla kogo zrobiliście kolejkę? Tam nie ma osiedli 50 tysięcznych i wielkich zakładów pracy a Kaszubi z remontówek muszą jeździć do Miasta Gdańska swoimi T-4 bo jak zabiorą betoniarki i inne gagety?
Nawet pod turystę je nie zrobiono, jakieś ekrany, brak ciuchci itd.- 11 13
-
2016-05-15 16:11
Kolej
Gdzie jest Świlski Ricardo? Zadufany, zarozumiały, arogancki. ? Dymisja! !!!!!
- 35 1
-
2016-05-15 16:01
Zmienić właściciela PKM (2)
Jeden raz spróbowałem jechać pkm i nigdy więcej. Zaczęło się od problemu z kupieniem biletu we Wrzeszczu, potem nie wiadomo z jakiego peronu odjeżdża, następnie gdzie skasować ten bilet, konduktor bezczelny, ogólny brak informacji. Tak było w listopadzie 2015 r. i to wystarczyło żeby mnie całkowicie zniechęcić do tej całej pkm. Więcej nie próbowałem, lekceważenie pasażerów tak się kończy.
- 76 1
-
2016-05-15 16:11
w tym właśnie problem dla PKM czy SKM jesteś pasażerem a nie klientem
pasażera się po prostu przewozi (ale niekoniecznie) a o klienta dba bo klient płaci i utrzymuje.
- 10 1
-
2016-05-15 16:11
Już wzięli ...
Za PKM-kę już wzięli, teraz ważniejsza jest dla NICH SKM - można podzielić się dofinansowaniem z UE.
PKM jest już tylko konkurencją. A kogo obchodzi pasażer- 8 2
-
2016-05-15 16:10
Zbyt skomplikowane bilety
- 37 0
-
2016-05-15 16:09
Pkm
Tak się skończy era PeŁo, ba już się skończyła.
- 23 11
-
2016-05-15 16:07
za dużo rodzajów biletów
1 bilet i przejrzysty cennik rozwiąże sprawę
- 56 0
-
2016-05-15 16:07
zamiast jeden przystanek ze Strzyży do Wrzeszcza
czy jeden do Niedźwiednika jeżdżę kilka przystanków dlaczego ? ano dlatego że nikt nie potrafił dogadać się w sprawie biletów na krótkich trasach !!! Taka kolej powinna jeździć zapełniona pasażerami ale kto się zajmie organizacją?
- 35 0
-
2016-05-15 16:06
Pracuję przy samym przystanku PKM ale jak mam sie 3x przesiadać i kupować 2 miesięczne to jadę autem Poza tym samochodem jadę max 15min, a komunikacją miejską i PKM to ponad godzinę o ile trafi się przesiadka co w Gdańsku się nie zdaża.
- 41 2
-
2016-05-15 16:06
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów
i tak zrobią jak będą chcieli- 26 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.