- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (423 opinie)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (125 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (39 opinii)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (496 opinii)
- 5 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (270 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (304 opinie)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 16:10
Zbyt skomplikowane bilety
- 37 0
-
2016-05-15 16:10
JEDEN BILET na wszystkie środki komunikacji w trójmieście - kiedy matoły to zrozumieją i wprowadzą...?! (3)
- 84 0
-
2016-05-15 16:15
Jest, tylko horrendalnie drogi! 210 zł miesięcznie! (1)
- 3 18
-
2016-05-15 16:17
ten za 210zł to jest bilet łączony
tu mowa o JEDNYM BILECIE, którego nadal brakuje
- 24 0
-
2016-05-16 18:27
NIGDY
Porzućmy nadzieję, jesteśmy w Polsce.
- 0 0
-
2016-05-15 16:11
Kolej
Gdzie jest Świlski Ricardo? Zadufany, zarozumiały, arogancki. ? Dymisja! !!!!!
- 35 1
-
2016-05-15 16:14
Ta linia powinna biec od Tczewa -Pruszcz - Gdańsk i dalej
a w ogóle to powinna być zrobiona pod SKM i włączona do SKM.
Dla kogo zrobiliście kolejkę? Tam nie ma osiedli 50 tysięcznych i wielkich zakładów pracy a Kaszubi z remontówek muszą jeździć do Miasta Gdańska swoimi T-4 bo jak zabiorą betoniarki i inne gagety?
Nawet pod turystę je nie zrobiono, jakieś ekrany, brak ciuchci itd.- 11 13
-
2016-05-15 16:16
Proste rozwiązania ... (3)
1. PKM winna kursować z Gdańska Śródmieścia.
2. Zlikwidować ciągły bałagan na kluczowej stacji Wrzeszcz, stały peron, informacja i nagłośnienie.
3. Czytelny stały rozkład jazdy.
4. Jeden zarządzający, po co zarząd PKM?
5. Ustalić indywidualną odpowiedzialność urzędników, od wicemarszałka RŚ począwszy.
Gwarantuję efekt murowany. Termin, pilne, na wczoraj.- 66 2
-
2016-05-15 16:24
brak najważniejszego
JEDEN BILET - ludzie PKM łączą z innymi środkami komunikacji miejskiej w całym trójmieście
- 21 0
-
2016-05-15 16:43
Popieram z uzupełnieniami
Ad 1 PKM winna kursować z Gdańska Śródmieścia max do Gdańska wrzeszcza
Ad 4. DeutscheBahn jak za wujka Adolfa, porządek był
Ad 5. jakby co w kapustę winnego i tra-ta-ta, jak za wujka Józefa- 2 7
-
2016-05-15 17:05
Zarząd PKM jest po to, aby kolesie z PO mieli intratne posadki.
- 11 0
-
2016-05-15 16:17
mieszkam przy przystanku PKM (1)
ale niestety nie korzystam chociaż chętnie bym to robiła Mam bilet za 88 zł.mogę jeździć tramwajem autobusem ale pkm już nie ! a szkoda bo przecież to zostało zbudowane dla mieszkańców a nie dla powietrza Zróbcie jeden bilet na wszystko co jest komunikacją miejską a będzie gites majonez
- 70 1
-
2016-05-16 09:25
Ależ taki bilet jest - tylko kosztuje swoje 140 lub 210
http://www.mzkzg.org/?subpage=pod&art=43&op=%2C%2C%2C
- 0 0
-
2016-05-15 16:17
Każde miasto sobie rzepke skrobie
Brak pomysłu na transport zbiorowy przyjazny mieszkańcom. No i zamiast spółki skm samorządowej mamy spółkę zależną od PKP. A to jest jednym z elementów bałaganu
- 27 0
-
2016-05-15 16:18
Naskręt dyletant znowu atakuje
210 nie dubluje PKMki.
- 33 6
-
2016-05-15 16:19
Z połową argumentów Naskręt trafiłeś kulą w płot.
Śmieszny jest postulat puszczenia spalinówek starą linią SKM, bo studentom ciężko się przesiąść we Wrzeszczu by dojechać na Politechnikę. W normalnych krajach ludzie się przesiadają bo wszędzie są stałe ponumerowane linie a nie kombinacje, że jeden pociąg jedzie tak a drugi inaczej.
Elektryfikacji nie unikniesz p. Naskręt, bo zabiegają o to porty, by pociągi towarowe do gdyńskiego korzystały z linii kościerskiej, aby odciążyć od nich linię Gdańsk - Gdynia, a ty człowieku jeszcze wpychasz na nie spalinówki.
Właśnie, czemu nie dba się o starą linię między Gdańskiem a Gdynia, szczególnie o to, by po torach dalekobieżnych jeździło szybkie uzupełnienie SKM w czasie 20 minut co godzinę, półtora, bo tylko taki czas dałby ludziom pretekst by nie jeździć samochodami. SKM-ki jeżdżą 36 minut i to jest nie atrakcyjna alternatywa.
Elektryfikacja pozwoliła by na unifikację taboru i większą możliwość dodania atrakcyjnych relacji. Tu powinno się zelektryfikować nie tylko linię z Gdyni do Maksymilianowa (na potrzeby przewozów towarowych) przez Kościerzynę i przyległe linie PKM, ale również do Helu z dobudowaniem niezbędnych mijanek dla utrzymania sensownych częstotliwości aby i ją włączyć do systemu PKM.
Bez tego zawsze będą problemy ze spalinówkami z Helu - dokąd mają dojeżdżać, czy tylko do Redy czy Gdyni czy też do Gdańska czy może jeszcze gdzie indziej ?
Więc elektryfikacja p. Naskręt to nie mydlenie oczu, bo inaczej to czemu nie zgłosisz Pan całkowitej deelektryfikacji całego węzła trójmiejskiego łącznie ze starą linią SKM, a PKP IC niech kupi sobie wtedy spalinowe Pendolino.- 19 9
-
2016-05-15 16:19
Co za bzdura! (2)
PKM- musi miec przystanek w GDANSKU - nie Wrzeszcz, nie Politechnika !
GDANSK !! To takie proste i oczywiste ! Ale dlatego niepojete dla wielu- 56 2
-
2016-05-15 16:25
To jest kwestia tego czy stawiamy na przesiadki czy nie (1)
Takie metro wszędzie jeździ na zasadzie przesiadek i nikt nie płacze.
- 5 2
-
2016-05-16 12:10
Przesiadki w metrze są uzasadnione przez krzyżujące się linie, a nie, jak w przypadku Gdańska Wrzeszcza i Gdańska Śródmieścia, gdzie wystarczy wydłużyć linię. Tu przesiadka jest idiotyzmem!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.