• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Zbyt skomplikowane bilety

    • 37 0

  • JEDEN BILET na wszystkie środki komunikacji w trójmieście - kiedy matoły to zrozumieją i wprowadzą...?! (3)

    • 84 0

    • Jest, tylko horrendalnie drogi! 210 zł miesięcznie! (1)

      • 3 18

      • ten za 210zł to jest bilet łączony

        tu mowa o JEDNYM BILECIE, którego nadal brakuje

        • 24 0

    • NIGDY

      Porzućmy nadzieję, jesteśmy w Polsce.

      • 0 0

  • Kolej

    Gdzie jest Świlski Ricardo? Zadufany, zarozumiały, arogancki. ? Dymisja! !!!!!

    • 35 1

  • Ta linia powinna biec od Tczewa -Pruszcz - Gdańsk i dalej

    a w ogóle to powinna być zrobiona pod SKM i włączona do SKM.
    Dla kogo zrobiliście kolejkę? Tam nie ma osiedli 50 tysięcznych i wielkich zakładów pracy a Kaszubi z remontówek muszą jeździć do Miasta Gdańska swoimi T-4 bo jak zabiorą betoniarki i inne gagety?

    Nawet pod turystę je nie zrobiono, jakieś ekrany, brak ciuchci itd.

    • 11 13

  • Proste rozwiązania ... (3)

    1. PKM winna kursować z Gdańska Śródmieścia.
    2. Zlikwidować ciągły bałagan na kluczowej stacji Wrzeszcz, stały peron, informacja i nagłośnienie.
    3. Czytelny stały rozkład jazdy.
    4. Jeden zarządzający, po co zarząd PKM?
    5. Ustalić indywidualną odpowiedzialność urzędników, od wicemarszałka RŚ począwszy.
    Gwarantuję efekt murowany. Termin, pilne, na wczoraj.

    • 66 2

    • brak najważniejszego

      JEDEN BILET - ludzie PKM łączą z innymi środkami komunikacji miejskiej w całym trójmieście

      • 21 0

    • Popieram z uzupełnieniami

      Ad 1 PKM winna kursować z Gdańska Śródmieścia max do Gdańska wrzeszcza
      Ad 4. DeutscheBahn jak za wujka Adolfa, porządek był
      Ad 5. jakby co w kapustę winnego i tra-ta-ta, jak za wujka Józefa

      • 2 7

    • Zarząd PKM jest po to, aby kolesie z PO mieli intratne posadki.

      • 11 0

  • mieszkam przy przystanku PKM (1)

    ale niestety nie korzystam chociaż chętnie bym to robiła Mam bilet za 88 zł.mogę jeździć tramwajem autobusem ale pkm już nie ! a szkoda bo przecież to zostało zbudowane dla mieszkańców a nie dla powietrza Zróbcie jeden bilet na wszystko co jest komunikacją miejską a będzie gites majonez

    • 70 1

    • Ależ taki bilet jest - tylko kosztuje swoje 140 lub 210

      http://www.mzkzg.org/?subpage=pod&art=43&op=%2C%2C%2C

      • 0 0

  • Każde miasto sobie rzepke skrobie

    Brak pomysłu na transport zbiorowy przyjazny mieszkańcom. No i zamiast spółki skm samorządowej mamy spółkę zależną od PKP. A to jest jednym z elementów bałaganu

    • 27 0

  • Naskręt dyletant znowu atakuje

    210 nie dubluje PKMki.

    • 33 6

  • Z połową argumentów Naskręt trafiłeś kulą w płot.

    Śmieszny jest postulat puszczenia spalinówek starą linią SKM, bo studentom ciężko się przesiąść we Wrzeszczu by dojechać na Politechnikę. W normalnych krajach ludzie się przesiadają bo wszędzie są stałe ponumerowane linie a nie kombinacje, że jeden pociąg jedzie tak a drugi inaczej.

    Elektryfikacji nie unikniesz p. Naskręt, bo zabiegają o to porty, by pociągi towarowe do gdyńskiego korzystały z linii kościerskiej, aby odciążyć od nich linię Gdańsk - Gdynia, a ty człowieku jeszcze wpychasz na nie spalinówki.

    Właśnie, czemu nie dba się o starą linię między Gdańskiem a Gdynia, szczególnie o to, by po torach dalekobieżnych jeździło szybkie uzupełnienie SKM w czasie 20 minut co godzinę, półtora, bo tylko taki czas dałby ludziom pretekst by nie jeździć samochodami. SKM-ki jeżdżą 36 minut i to jest nie atrakcyjna alternatywa.

    Elektryfikacja pozwoliła by na unifikację taboru i większą możliwość dodania atrakcyjnych relacji. Tu powinno się zelektryfikować nie tylko linię z Gdyni do Maksymilianowa (na potrzeby przewozów towarowych) przez Kościerzynę i przyległe linie PKM, ale również do Helu z dobudowaniem niezbędnych mijanek dla utrzymania sensownych częstotliwości aby i ją włączyć do systemu PKM.

    Bez tego zawsze będą problemy ze spalinówkami z Helu - dokąd mają dojeżdżać, czy tylko do Redy czy Gdyni czy też do Gdańska czy może jeszcze gdzie indziej ?

    Więc elektryfikacja p. Naskręt to nie mydlenie oczu, bo inaczej to czemu nie zgłosisz Pan całkowitej deelektryfikacji całego węzła trójmiejskiego łącznie ze starą linią SKM, a PKP IC niech kupi sobie wtedy spalinowe Pendolino.

    • 19 9

  • Co za bzdura! (2)

    PKM- musi miec przystanek w GDANSKU - nie Wrzeszcz, nie Politechnika !
    GDANSK !! To takie proste i oczywiste ! Ale dlatego niepojete dla wielu

    • 56 2

    • To jest kwestia tego czy stawiamy na przesiadki czy nie (1)

      Takie metro wszędzie jeździ na zasadzie przesiadek i nikt nie płacze.

      • 5 2

      • Przesiadki w metrze są uzasadnione przez krzyżujące się linie, a nie, jak w przypadku Gdańska Wrzeszcza i Gdańska Śródmieścia, gdzie wystarczy wydłużyć linię. Tu przesiadka jest idiotyzmem!

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane