• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • "zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży"

    gdzie te tysiące ? Tysiące i więcej będą wtedy gdy będzie jeździła do Babich Dołów - tak jak była planowana.

    • 14 3

  • To wina lotniska!

    Gdn to hea jedyne lotnisko w EU gdzie nie promuje sie kolejki!!! Wystarczyłoby zrobić kilka rzecz: informacja na ekranach w hali odbioru bagażu i na przylotach o pociągach!!! Na wszystkich biletach tanich przewoźników reklama... Wprowadzenie możliwości zakupu biletu is razu z pociągiem (tak robi Lufthansa)... Szybsza odprawa dla osob podróżujących PKM... Tylko promocja...

    • 34 8

  • A może wstrzymać kursowanie PKM na 5 lat? (1)

    • 23 2

    • I nikt tego nie zauważy

      • 4 0

  • PKM

    Nic dodac nic ująć

    • 9 0

  • 1 000 000 000 zł (tysiąc milionów) w błoto (1)

    Tyle publicznych pieniędzy w rękach Sławka od zegarka i jego kolegów z PO

    • 36 4

    • To nie wszystko, co roku idą kolejne miliony do ich kieszeni i ludzi przez nich zatrudnionych.

      • 10 0

  • tragedia (2)

    Jeździłem przez miesiąc PKM tragedia codziennie sprawdzane bilety...tylko zajmujesz miejsce a już stoi kierownik i sprawdza bilet...zawsze szczegółowo nie wiem z czego wynika nad gorliwość... Kolejki na tak krótkiej trasie się spóźniają

    • 32 7

    • bilety na pkm

      a co myslales ze pkm za friko sie jezdzi?

      • 4 0

    • a ja się nie zgodzę

      Jeżdżę codziennie od początku działania PKMki na trasie Osowa-Gdynia. To duża wygoda, wreszcie nie stoję w korkach. Bilety sa sprawdzane sporadycznie

      • 0 0

  • To było oczywiste, że jak się zajmie tą linią SKM, to ją zwinie w okamgnieniu.

    Tej, którą od dawna mają nie potrafią ogarnąć, a teraz jeszcze drugą dostali.

    • 21 0

  • Ja bym to przerobił na drogę dla rowerów

    • 11 6

  • pkm

    codziennie jezdze pkm i uwazam ze jest ta kolejka potrzebna, jezdzi sporo ludzxi szczegolnie widze to w pociagu do kartuz czy koscierzyny.
    czy przdluzac trase do gdanska ? nie sadze przeciez niektor kursy pkm startuja z gdanska. trzeba pkm utrzymac by kursowala a koszty ? lepiej wydac na kolej niz np na stadion na letnicy z ktorego prawie nikt nie korzysta a wydano na budowe ponad miliard zlotych. a ile zmarnował FIZ MARS ? miliardy ktore rzekomo poszly na stocznie , moim zdaniem poszly ale gdzie indziej. tak wiec zostawcie pkm w spokoju.

    • 23 18

  • Dlaczego PKM jeździ tak wolno (3)

    Kilka razy jechałem PKMką, zastanawia mnie dlaczego tak wolno jedzie? Na pewno jest możliwość szybszej jazdy takim nowoczesnym pociągiem...

    Przydałaby się linia z Sopotu w stronę lotniska, żeby mieszkańcy Jasienia, Brętowa, Niedźwiednika etc mogli wrócić np w nocy z Sopotu.

    • 30 12

    • Osoby odpowiedzialne za rozkład jazdy są niekompetentne. Pociąg czeka po 2 minuty na każdej stacji, albo żeby nie czekać to jedzie 20 km/h.

      • 10 0

    • taka refleksja

      Pracuje w Gdańsku Matemblewie mieszkam w Gdyni Leszczynkach i mam dwie opcje
      1- kolejka do Gdyni głównej i tam przesiadka na PKM do Gdańska Bretowa no i autobus lini 116 czas przejazdu ok 75 minut przy idealnym połączeniu
      2 - kolejka do Wrzeszcza z Gdyni i potem
      116 czas przejazdu 55 minut

      I moje pytanie brzmi do władz PKM Zawsze myślałem że to ma skrócić czas przejazdu a tu jest wprost odwrotnie czym to jest spowodowane???
      Drugie pytanie czy pociągi nie powinny być wykorzystywane na maxa - bo wtedy może by na siebie zarabiala Proponuję wszystkie kursy do Gdyni a nie połowa do Osowy bo to nic nie daje Kursy do Kartuz co godzinę z możliwością przesiadki w osowie na pociąg do Gdyni
      3 - wszystkie pociagi powinny dojeżdżać do gdańska głównego i to powinna być stacja początkowa - bo moim zdaniem Wrzeszcz nie dał sobie rady z tym zadaniem ( tak nawiasem mówiąc piątek godzina 16,40 i pani senator Dorota Arciszewska - Mielewczyk szuka peronu z którego odjeżdża pociag na lotnisko w Rebiechowie bo we Wrzeszczu jak zwykle brudem pod tym względem)

      • 10 0

    • Wolna jazda wynika z parametrów taboru i gęstości przystanków na tej trasie.Pojazdy spalinowe mają mniejsze przyspieszenie po prostu,nie są w stanie rozpędzić się do tych 90km/h na krótkich dystansach dzielących przystanki na linii PKM.Gdyby linia była zelektryfikowana to czas jazdy byłby mniejszy,bo pojazdy elektryczne mają większe przyspieszenie,nawet stary EN57 szybciej się "zbiera" od SA136.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane