• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki

Michał Brancewicz
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym linia 234 będzie odchodziła od linii PKM (248).
  • Nasyp, na którym powstaną brakujące tory linii 234. W tle widać pociąg na linii PKM.
  • Miejsce na poprowadzenie torów linii 234 zostało już oczyszczone z drzew i krzewów.

Za pół roku poznamy dwa warianty odbudowy 1,5 km fragmentu linii kolejowej 234 na odcinku Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - Kokoszki zobacz na mapie Gdańska, która stanie się częścią alternatywnej trasy dla pociągów kursujących między Trójmiastem a Kaszubami na czas elektryfikacji głównego szlaku. Koncepcja obejmie także budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.



Jak często podróżujesz koleją na Kaszuby?

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować linię kolejową nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linię 229 między Starą Piłą a Glinczem. Dzięki temu podczas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 wciąż możliwe będzie kursowanie pociągów między Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną.

Po stronie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest natomiast zaprojektowanie (a może też i budowa) fragmentu linii 234 na odcinku Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek. Pierwszy krok w tej sprawie został właśnie wykonany. Pomorscy kolejarze wybrali właśnie wykonawcę dwuwariantowej koncepcji odtworzenia liczącego ok. 1,5 km odcinka toru.

Będzie to konsorcjum firm Infra Centrum Doradztwa z Warszawy i EnviRail z Wrocławia. Mimo że ich oferta (978 tys. zł) była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych, to i tak okazała się o blisko 400 tys. zł za wysoka względem kwoty, jaką chciał przeznaczyć zamawiający (598,6 tys. zł). Jednak KM zdecydowała się ją wybrać.

- Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli pół roku na opracowanie dwóch koncepcji obejmujących budowę toru wraz z całą niezbędną infrastrukturą kolejową oraz obiektami inżynieryjnymi (przejście pod torami, wiadukt drogowy).

Dodatkowo dokumentacja zawierać ma koncepcję budowy jednego jednokrawędziowego peronu Gdańsk Karczemki, nawiązującego wyglądem do charakterystycznych, czerwonych wiat pozostałych przystanków PKM. A do tego dwa warianty drogi dojazdowej wraz z parkingiem oraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Koncepcja ma zawierać możliwość etapowania inwestycji, co może oznaczać, że przystanek PKM Karczemki powstanie później.

Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie mogła zacząć się elektryfikacja newralgicznego fragmentu linii 201 i PKM i Kaszuby nie zostaną odcięte od Trójmiasta.

Obecnie trwa opracowywanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku PKM Firoga zobacz na mapie Gdańska. Ma on być gotowy na początku przyszłego roku. Natomiast po w całości zelektryfikowanych liniach 201 i PKM pociągi mają pojechać w 2023 roku.

Opinie (157)

  • Milion za wizje?????? Chore polskie wymagania a pracownikom grosze.

    • 9 1

  • i pomyśleć, ze "węglówkę" zrobiono w 10lat (2)

    Faktyczna budowa to 7lat
    458km nowej linii kolejowej z infrastrukturą i otoczeniem.

    A tu pół roku za rozpoznanie 1,5km modernizacji istniejącej linii. Nawet nie rozpoznanie a "wizję" czyli uświadomienie urzędnikom faktu konieczności podjęcia działań i ewentualnych kosztów/korzyści na tle ewentualnych rozwiązań...

    Sic!

    • 24 1

    • (1)

      Trasę węglową też projektowano i uzgadniano finansowanie kilka lat, a 7 lat potem trwała budowa, zresztą niezrealizowana do końca, bo większość jednotorowe odcinki. I budowały to francuskie firmy prywatne, więc wiadomo, że czas miał dla nich bardziej realne znaczenie kosztowe.

      • 3 0

      • dla "węglówki" od "pomysłu" do "wbicia łopaty" to 3 lata

        Czyli i tak jakieś 80km półrocznie...

        Oczywistym jest, że priorytet tamtego przedsięwzięcia był niebotycznie wyższy a trasa zarabiała od pierwszego dnia eksploatacji. Więc "business case" był oczywisty i się spinał. Co i tak nie przeszkodziło nie spłacić pożyczki, skompensowanej dopiero w ramach rozliczeń po drugiej wojnie... ;)

        Patrząc na "zadęcie", ten kawałek w Kokoszkach to chyba jakieś ogromne wyzwanie? I kto buduje u nas w tej chwili "cokolwiek"?
        Nie "konsorcja"? ;)

        • 5 0

  • ja mam wizję remontu swojego mieszkania

    wystarczy pół miliona

    • 16 1

  • Moja koncepcja za darmo to - przywrócić połączenie PKM z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego przez Zukowo Kolbudy Straszyn

    • 15 1

  • Koncepcja to nie projekt (1)

    1mln za koncepcję bez projektu to trochę dużo tym bardziej że może się okazać, że jakieś elementy koncepcji są nierealizowalne

    • 14 1

    • bo to jest dopiero wizja koncepcji

      bizancjum...

      • 7 3

  • 1 mln za koncepcję!? to ile będzie kosztował projekt? a już sama realizacja to koszty NASA!

    • 9 1

  • podobno marzenia nie kosztują .. a tu proszę 1 mln- słodziaki!

    • 11 2

  • wizja

    ,,Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki''.Nie wiedziałem że mając wizje można jeszcze nieźle na tym zarobić.

    • 16 1

  • Pruszcz Gdański. Straszyn i Kolbudy - prosi o PKM (1)

    • 30 0

    • Głosujcie dalej na złotoustego wójta, który w czasie rozmów o kolei przed budową PKM zwykł mówić, że: "u nas wszyscy mają samochody i kolej niepotrzebna", a teraz twierdzi że od zawsze był zwolennikiem kolei.

      • 12 0

  • Na bogato

    Schodu do przychodni za 175 tys. ,dokumentacja za prawie milion,nieźle ,na bogato na bogato

    • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane