• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • (4)

    Ok ale skoro nie będzie tam drogi rowerowej to ja będę jechał 20km/h i blokował samochody. Głupota. Skoro już ma być pierdzi-pas to droga rowerowa również.

    • 8 3

    • ma byc zakaz na tym odcinku

      • 1 3

    • Jedz Koscierską a nie wdychaj spaliny (2)

      Chyba trzeba być niespełna umysłu żeby zamiast fajnej drogi leśnej wybierać zakorkowaną spcerową. I tak większość osób jeżdżąca z Osowej do Oliwy rowerem jedzie lasem

      • 3 2

      • Jeździj sobie sam po korzeniach i wertepach

        mądralo. Chyba, że ją zaasfaltują, to wtedy tak.

        • 1 1

      • jedź Kościerską i wdychaj kanalizę

        Kościerska jest najkrótszą drogą Oliwa-Osowa, ale poza możliwością osiągnięca 10km/h na końcowym odcinku nie zapewnia żadnych atrakcji.

        • 0 0

  • Tylko nie półśrodki

    Tyle lat czekania, żeby zrobić buspas dla 6-10 autobusów na godzinę za 30 mln zł? A co poza godzinami szczytu? Tor dla rolkarzy? To się nazywa niegospodarność.
    Pomijam już ile kosztować będzie sterowanie trzecim pasem (i utrzymanie tego sterowania) a ile wybudowanie czwartego pasa ruchu?

    W Gdyni na Chwarznieńskiej wykorzystano istniejący pas, który i tak zaledwie przez ułamek doby funkcjonuje jako buspas. I niewiele to pomogło, Witomino jest już zakorkowane przez większość dnia. To nie jest przykład do naśladowania. Podobnie będzie w Oliwie.

    • 5 3

  • To że my się dopiero zastanawiamy czy taki buspas zrobić pokazuje jak bardzo zacofani jestesmy

    W dodatku jakaś grupa lunatyków chce tłoczyć samochody Kaszubów do miasta tunelem za absurdalne pieniądze, zamiast skomunikować porządnie mieszkańców Osowej za grosze.

    • 4 1

  • Nie zasłaniajcie się wycinką drzew na 3 m pas ruchu

    W TPK tnie się od kilku lat na potęgę, ale żeby to dostrzec trzeba trochę pojeżdzić rowerem. We wcześniejszych latach czegoś takiego nie widziałem. Ale z głównej ulicy nie widać, więc nie boli?

    • 4 1

  • (1)

    Pomysł dowodzi bliskowzroczności i rozwiązaniem na wczoraj a nie na jutro na przyszłość. Czy nie można poszerzyć Spacerowej do 5 pasów, po dwa w obu kierunkach i środkowy zrobić buspasem? Przecież jest rezerwa terenu, można łatwo i na wiele lat zrealizować to o czym piszę i będzie spokój na kolejne 50 lat a nie robić coś by firma x,y czy zet miała świeżą kasę a my za dwa lata dalej będziemy stać i kwitnąć.

    • 4 5

    • Rezerwa terenu (jeśli myślisz o parku krajobrazowym jak o rezerwie terenu) pozwala na rozbudowanie Spacerowej do 47 pasów szerokości. Ale nie będzie to rozwiązanie na 50 lat tylko na zero, bo wąskie gardła pozostaną. Jak kto tu fajnie napisał jedyne co może uzyskać to szybsze odklejenie skręcających w stronę Gdynii na obwodnicę i tyle.

      • 2 0

  • Tunel pod Pachołkiem (6)

    Buspas niewiele da. Zrozumcie to w końcu urzędasy. Potrzeba na Spacerowej tunelu pod Pachołkiem. Wiem to dużo kasy. Inne rozwiązanie to przebudowa węzła nad obwodnicą i jednokierunkowa Czyżewskiego i Opata Jacka Rybińskiego. Włączcie w końcu myślenie! Sami swoimi działaniami, a właściwie zaniechaniami doprowadziliście do tego, że z dzielnicy liczącej ponad 15 tysięcy ludzi nie można się wydostać. Mało tego pozwalacie na wybudowanie kolejnych budynków mieszkalnych na 8 tysięcy ludzi!!! Nie zapewniacie przy tym ani dodatkowej szkoły, ani przychodni. Oczywiście z drogami też nic nie zamierzacie zrobić. Liczy się dla was tylko kasa, a ludzie niech się męczą. Za takie działania powinni was mieszkańcy wywalić ze stanowisk z hukiem. Rządzić idzie się po to żeby służyć ludziom, a nie robić interesiki ze znajomymi królika. Trzeba też przy tym myśleć i realizować inwestycje na lata jak już się wydaje publiczne pieniądze, a nie robić prowizorki, żeby ludziom zamydlić oczy i móc powiedzieć, że się coś robi. Odwieczny problem z leśnikami to nie problem. Wystarczy zrobić badania ile syfu wydzielają samochody stojące w korku na Spacerowej. Zdecydowanie lepiej jest zlikwidować ten korek kosztem kilku drzew.

    • 12 9

    • Każdy wie że poszerzenie Spacerowej i tunel pod Pachołkiem rozwiązałby problem. (4)

      Tylko nikt nie wyczaruje takiej kasy na inwestycję. Buspas jest tańszy i wg mnie to dobre rozwiązanie. Zamiast stać w korku w samochodzie część osób pojedzie autobusem.

      • 3 7

      • Mylisz się (3)

        Wiele osób wozi dzieci do szkół podstawowych, średnich. Do tego dochodzą studenci, którym taniej w czwórkę pojechać autem niż autobusem. Dodatkowo buspas nie rozwiązuje problemu osób mieszkających w Chwaszczynie, Żukowie, Kartuzach, którzy jadąc do Sopotu czy Gdańska zjeżdżają Spacerową. Twoje myślenie jest krótkowzroczne jak urzędników. Coś tam zrobić, byle jak byle pokazać, że się coś robi. Rozumiem tunel to ogromny koszt. Zrobienie jednokierunkowych ulic w Oliwie, plus po dwa pasy na Spacerowej i przebudowa węzła nad obwodnicą to już nie są tak wielkie pieniądze a rozwiąże to problem na długi okres czasu. Zwłaszcza, że węzeł j tak będzie trzeba przebudowywać w związku z paraliżem na obwodnicy i koniecznością jej poszerzenia o trzeci pas w obu kierunkach. Inaczej będzie na Osowej dramat i ludzie pójdą pod urząd.

        • 2 1

        • W Osowej już jest dramat i to od dawna.

          • 2 0

        • Co ty bredzisz ? Mieszkańcy Kartuz i Żukowa (1)

          mają PKM, więc co ty tu ich zapraszasz samochodami ?

          Taki jak ty nie rozumie, że poszerzanie dróg o dodatkowe pasy nic nie daje.

          I dalej jeszcze postuluj dowożenie dzieci samochodami.

          • 1 2

          • Chyba ty bredzisz

            wsiowy głu..ku. PKM nie zastępuje samochodu. Jak byś przygłu. pie mieszkał na Osowej to byś widział ile aut z tablicami z Żukowa i Kartuz jeździ Spacerową. Nie masz pojęcia więc się ciemniaku nie wypowiadaj!

            • 1 1

    • Droga Zielona z tunelem zakłada że ma być układ 2+2. To ja sie pytam - jak teraz zrobią trzeci pas, to czy za 10-15 lat bede na nowo rozwalać wszystko, żeby jeszcze jeden dobudowac ? :) jakie to polskie...

      • 3 0

  • Widząc, że najwieksze korki rano są przez Kielnieńską do Auchana,gdzie dojazd czasem trwa 30 minut, to ten buspas może wiele nie zdziałać. Zresztą, co w sytuacji, gdy Spacerowa zakorkuje się w obie strony? Bez sensu to

    • 3 1

  • 5 lat temu cholera

    Dla mnie najlepsze w tym tekście jest to, że dyskusja na ten temat miała miejsce w 2015 r. To było cholera 5 lat temu. przez ten czas nic nie zrobiono, dalej nic nie wiadomo, dalej tylko domysły i wielkie może. Czyli za kolejne 5 lat przeczytamy znowu, że może będzie coś, może nie. A czas biegnie. Brawo dla władz. Czas stracony

    • 6 1

  • Zrobcie tramwaj....

    Tyle lat gadania o głupie nic nie dające buspasy!!! Zróbcie tramwaje i wyrzućcie te smrodliwe autobusy z trasy. Linia tramwajowa jedna z mijanką, będzie wtedy ruch w obie strony i może nawet iść przy lesie - bez żadnego przystanku oczywiście !!!! Dalej chcecie te smrodliwe autobusy forsować. I wszędzie na kluczowych drogach dojazdowych powinny być linie tramwajowe z mijanką.

    • 4 1

  • Buspas

    Lepszy pomysł to dwa kierunki, bo inaczej to będzie jedno wielkie nieszczęście. Kierowców mamy jakich mamy, a wariatów nie brakuje. Czarno to widzę

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane