• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • Wstyd i bez sensu (3)

    Priorytety inwestcji !!!!
    Najpierw niech zrobią względnie normalny dojazd / zjazd z obwodowej z 4 pasami jak np. Słowackiego a potem wydają kasę na rzeczy typu stadion, teatr i inne nie kluczowe inwestycje. Ten buspas w obecnej sytuacji będzie tam pasował jak wypasione drzwi wejściowe do rozpadającej się rudery.

    • 12 6

    • Ty masz czelność analfabeto umysłowy

      pisać o teatrach, że niepotrzebne ?

      • 1 1

    • (1)

      To są akurat twoje priorytety, żebyś z Szemudu mógł szybko dojechać busem z wykończeniówki. Inni mają inne priorytety

      • 3 4

      • Nie z Szemudu a z Sopotu

        Czyli w drugą stronę, raczej mam okazję widzieć tych z "wykończeniówki" jak rano stoją w korku gdy jadę do pracy którymi ty jak sądzę gardzisz.

        • 2 1

  • należy zlikwidować światła na skrzyżowaniu do centrum handlowego (1)

    • 8 6

    • Aby były tam wypadki ?

      • 0 1

  • Powinni dołożyć tam 3 pasy w każdym kierunku (17)

    A nie buspasy. Drogi są dla kierowcow. Płacimy akcyzę. Zlikwidować ścieżki rowerowe i zalać asfaltem dla nas.

    • 139 173

    • Haha (2)

      Co by to dało?
      Na końcu trzech pasów by się korkowało gdyż ludzie nie mają kultury jazdy i lubią jeździć w korku na zderzaku niż wpuścić inne auto na "suwak" ...

      • 17 7

      • Jaki suwak?

        Srodkowy pas ma byc buspasem. Buzpasem poruszac sie moga autobusy, taxi i jak pod znakiem dopisza, to jeszcze motocykle. Ten buspas w niczym nie pomoze odkorkowac Spacerowej. Tylko autobusy nie beda staly w korku na odcinku lesnym bo w Oliwie do mlyna bedzie jak jest.
        Tunel jest rozwiazaniem korkow, ktore sie zwieksza jak oddadza trase kaszubska.

        • 1 1

      • da się pokonać polactwo lepszą organizacją:

        buspasem zrobić zawsze pas boczny
        czyli albo 1 w dół 2 w górę 3 buspas w górę
        albo 1 buspas w dół 2 w dół 3 w górę
        i ustawić tam na kilka miesięcy stały posterunek policji
        ORAZ kamery

        no i oczywiście pominęli autobus linii 807
        karetki pogotowia, straży pożarnej i policji...

        • 1 1

    • Wyciac las i zburzyc wszystkie budynki (4)

      w całym Trojmiesice a później wszystko zalać asfaltem dla nas kierowców !!

      • 40 8

      • I stawy w Oliwie zasypać (1)

        Nie zapominaj o stawach - tam mogły by być piękne drogi.

        • 11 3

        • I parkingi. Oraz mały pas startowy.

          • 5 1

      • przecież dopiero pobudowali apartamentowce przy Spacerowej? (1)

        deweloper się zapłacze

        • 12 4

        • Mieszkania sprzedane developer nie będzie płakać

          • 18 0

    • bredzisz

      I te 3 pasy dokąd by dojechały? Ile pasów ma mieć Grunwaldzka aby to udźwignąć? Jaka część budżetu miasta ma iść na budowę i utrzymanie dróg?

      I jeszcze podpowiem - akcyza idzie do budżetu centralnego. Jak zapłaci pan za kiełbasę w sklepie mięsnym to też się kłóci w warzywniaku, że nie powinien płacić za kapustę?

      • 1 0

    • akcyza? (1)

      Idąc tym tropem. Akcyza obowiązuje też na alkohol i papierosy. W związku z tym niech każdy, wszędzie i bez względu na wiek pije i pali? Bo jest akcyza?

      • 4 1

      • Tak!

        A najlepiej jadąc samochodem. Bohastwo!

        • 2 0

    • nie powinni

      buspas to dobry pomysł. jak się ktoś wyprowadził na obrzeża, to powinien być motywowany do podróży komunikacją miejską zamiast samochodem.

      • 3 1

    • Jaki bus pas tam powinien iś tramwaj i to minimum 2 linie tramwaju zrobic my lobby tramwajowe jestesmy zawiedzeni

      • 5 2

    • Zlikwidować las i zrobić po 10 pasów (1)

      Taką mam koncepcję

      • 31 3

      • No to jest słuszna koncepcja.

        • 10 0

    • zlikwidować ludzi, zostawić las, a resztę dróg przerobić na ścieżki rowerowe

      • 10 9

    • Doczytaj sobie na co idzie ta wasza akcyza i z jakich źródeł są finansowane drogi w mieście.
      Bo jedno z drugim nie ma nic wspólnego.

      • 15 3

  • Osowe, Wieś w miescie z nigdy nie dokonczonymi ulicami z plyty yumbo a nadecie jakby to byla Trojmiejska Sadyba

    • 1 2

  • S...btabaka !

    • 1 0

  • Opracujcie koncepcje lotu w kosmos !!! HA ! HA ! HA !

    • 1 0

  • W Gdańsku kierowniczka BRM to kukiełka po Adamowiczu

    Sama aktywnie jeździ na zebrania z mieszkańcami i kłamie ich w żywe oczy. Potem jest jak jest czyli jak mi pasuje. CBA chyba bierze łapówki bo od lat są cuda w Gdańsku związane z expressowymi zmianami MPZ.

    • 4 1

  • Wstrzymać na 5 lat wszystkie pozwolenia na budowę nowych ,,apartamentowców"

    Póki nie zmienią się MPZ dotyczące infrastruktury . Najpierw ulice potem kamienice.

    • 7 1

  • Ta ulica i nie tylko

    To wizytówka rządów Adamowicza i obecnych klakierów. Nie liczą się ludzie tylko developerzy.

    • 8 1

  • BMW (3)

    Niech budują. Będzie gdzie wyprzedzać

    • 59 42

    • Będą murki, jak w Sevilli

      • 0 0

    • liczę na to, że będą odpowiednie kamery. (1)

      • 3 0

      • z kamerą przeciw bmw? lol rotfl ymmd

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane