• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej odcinkowego pomiaru prędkości na Obwodnicy Trójmiasta

Maciej Korolczuk
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Urządzenia rejestrujące prędkość na obwodnicy miałyby się pojawić w 2020 r. Urządzenia rejestrujące prędkość na obwodnicy miałyby się pojawić w 2020 r.

Generalny Inspektorat Transportu Drogowego przychylił się do wniosku gdańskiego oddziału GDDKiA i wpisał dwa odcinki obwodnicy Trójmiasta do instalacji odcinkowego pomiaru prędkości. Zgodnie z deklaracją GITD rejestratory mogłyby pojawić się na trasie S6 pod koniec 2020 r.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Przypomnijmy: w czerwcu GDDKiA w Gdańsku, zarządzająca Obwodnicą Trójmiasta zwróciła się z oficjalnym wnioskiem do GITD o instalację na trasie S6 odcinkowego pomiaru prędkości. Do montażu urządzeń rejestrujących prędkość kierowców wytypowano dwa odcinki: w Gdyni między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska.

W wakacje wniosek gdańskich drogowców został przeanalizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Właśnie nadeszła odpowiedź, że był on zasadny.

- GITD przychylił się do naszego wniosku i po analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego wpisał dwa odcinki drogi ekspresowej S6 między Gdynią Chylonią a węzłem Gdynia Port oraz Gdańskiem Owczarnią i węzłem Gdańsk Lotnisko do wykazu wniosków o instalację urządzeń rejestrujących - informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku. - Obecnie będą prowadzone pogłębione analizy bezpieczeństwa dotyczące miejsc szczególnie niebezpiecznych w Polsce, gdzie urządzenia rejestrujące powinny zostać zainstalowane. W tych miejscach rejestratory powinny się pojawić - zgodnie z deklaracją GITD - pod koniec 2020 r.
Odcinki trasy S6, na których ma się pojawić odcinkowy pomiar prędkości. Odcinki trasy S6, na których ma się pojawić odcinkowy pomiar prędkości.
Obwodnica Trójmiasta jest jedną z najbardziej obciążonych tras w całym kraju. W ostatnich kilku latach GDDKiA wprowadziła na niej kilka usprawnień inżynieryjnych, w postaci zmian w organizacjach ruchu na węzłach Gdańsk Lotnisko i Gdynia Port, Gdańsk Południe i odcinkach między węzłami.

- Kolejną zmianą, która może efektywnie poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego jest odcinkowy pomiar prędkości, ponieważ głównymi przyczynami zdarzeń drogowych na obwodnicy Trójmiasta jest nadmierna prędkość i wiążące się z nią nieprzestrzeganie bezpiecznych odległości między pojazdami - dodaje Michalski.
Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy do Helu.

Odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy ma zostać sfinansowany w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Jest on dofinansowany ze środków UE w kwocie 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.
Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (399) ponad 10 zablokowanych

  • Ruch jest przewymiarowany jak na taką beznadziejną i przestarzałą drogę z powodu braku OMT

    ...a nie prędkości. Tam się po prostu szybko jeździć nie da.

    • 5 3

  • To wszystko pozorne działania, rzekomo poprawiające bezpieczeństwo. (9)

    Można przyjąć niemal za pewnik to, że większość zdarzeń drogowych na obwodnicy ma miejsce przy prędkościach dozwolonych. Odcinkowy pomiar prędkości nie rozwiąże problemu, tak, jak nie rozwiązały go inne pomysły, np. ograniczanie maksymalnej dozwolonej prędkości. To jest albo wielkie nieporozumienie, albo (to prędzej) zagranie pod publiczkę, że niby coś się robi w kierunku poprawy bezpieczeństwa. Ciekaw jestem statystyk, które pokazywałyby ile zdarzeń drogowych jest na obwodnicy poza godzinami szczytu, kiedy rzeczywiście można rozwinąć duże prędkości, ponad te dozwolone. Zapewne w porównaniu z godzinami szczytu wypadków i kolizji jest mniej. Co by niezbicie dowodziło, że nie tędy droga. No ale tak jest łatwiej.
    Gdyby nadmierna prędkość była przyczyną wypadków, to 9 na 10 aut wylądowałoby na barierkach na pierwszym możliwym łuku (przyjmując, że 90% kierowców przekracza dozwoloną prędkość). Tymczasem tak się nie dzieje - ergo - to kompletna bzdura, rozumowanie absolutnie sprzeczne z logiką i z faktami. Takie zakłamanie i obłuda.
    Jaki sens na przykład ma ograniczenie prędkości nawet do 70 km/h na długo przed skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską? Powinny być wprowadzone znaki świetlne o zmiennej treści i takie ograniczenie powinno się pojawiać tylko wtedy, kiedy za zakrętem już się zaczyna zator.
    Inny przykład ukazujący nonsens w manipulowaniu dozwoloną prędkością: co to znaczy, ze jednego dnia mamy 120, a decyzją administracyjną następnego dnia prędkością uznaną za bezpieczną robimy 100 km/h? I nagle ktoś, kto jedzie 120, jest tym złym kierowcą, piratem drogowym, wręcz mordercą za kółkiem, a jeszcze wczoraj zachowując się tak samo, był przykładnym obywatelem, roztropnym kierowcą? Absurd!
    Z tymi pomysłami, pożal się Boże, mającymi tyle wspólnego z poprawą bezpieczeństwa na drodze co ja z papieżem, jest jak w tym kawale, co to po wyrwaniu wszystkich nóg mucha straciła słuch.

    • 21 12

    • (1)

      Niech ograniczą prędkość, a ja i tak będę skakał z pasa na pas i zajeżdżał innym drogę, co mi zrobią?

      • 1 1

      • Otóż to,

        nic ci nie zrobią, bo odcinkowy pomiar prędkości w takich przypadkach jest bezużyteczny. Jest atrapą poprawy bezpieczeństwa.

        • 6 1

    • (1)

      minusy pokazują jaka jest wiedza naszych kierowców na temat bezpiecznej jazdy

      • 4 1

      • Niestety to smutna prawda. Ludziom się wydaje, że jak pojadą wolno, to będzie mniej wypadków. Tymczasem większość zdarzeń na obwodnicy powodowana jest znaczną różnicą w prędkościach pojazdów uczestniczących w nich. I wcale nie musi to być różnica 180 vs. 120 km/h, tylko, o czym ci wszyscy bezrefleksyjnie chwalący ograniczenia prędkości zapominają, 120 vs. 60 km/h...

        • 4 3

    • Kolejny szybki i bezpieczny... (1)

      Brak słów na takich Januszy RP:)

      • 2 5

      • Wcale nie odnosisz się do przytoczonych argumentów, tylko kwitujesz sprawę w stylu "ja i tak wiem lepiej, choćby mi dowody na tacy podali".

        • 3 2

    • (1)

      Masz rację ale nie wytłumaczysz tego ludziom co zawodowe nie jeżdżą .Główny problem to nie zachowywanie odstępu , a jeszcze większy , że zajmują się wszystkim zamiast tylko jazdą .

      • 5 1

      • Całkowita racja

        • 1 0

    • w pełni sie zgadzam

      zamiast bezsensownych ograniczeń aktywny system sterowania ruchem .
      bezsensowne ograniczenia powodują, że nikt nie zwraca na nie uwagi.

      • 1 1

  • Bez sensu

    Tą prędkość można przekroczyć tylko w nocy kiedy i tak nie ma wypadków. Wypadki powodują głównie kierowcy skaczący z pasa na pas albo szczególnie ci którzy zjeżdzają w ostatniej chwili z lewego skrajnego pasa na prawo w zjazd i wyhamowują wszystkich za nim. Więcej patroli wyłapujących takich piratów.

    • 5 3

  • W Niemczech można jeździć szybko ? (3)

    Dlaczego na niemieckich autostradach można jeździć szybko i nikt nie wpada na takie głupie pomysły ?

    • 10 3

    • Bo są tam wysokie kary za.... (1)

      niezachowywanie bezpiecznego odstępu między autami.

      • 11 0

      • A uczestnikom zdarzeń z prędkością

        powyżej 130, nikt nie wypłaca odszkodowań. Możesz jechać szybko, ale na własną odpowiedzialnosc.

        • 2 0

    • Bo tam są minimum 3 pasy

      Tylko tam gdzie są 3 pasy w jednym kierunku i jest prosta droga nie ma ograniczenia prędkości

      • 1 0

  • A może po prostu trzeba ją poszerzyć i przebudować?

    Z drogi szybkiego ruchu zrobią z niej trakt konny. Przy takim natężeniu ruchu jeszcze bardziej ją zatłoczą. A na dobry początek proponuję tym wszystkim krzykaczom co jadą zgodnie z ograniczeniami lub najczęściej wolniej - zjedźcie na prawy pas. Tam Wasze miejsce i naprawdę mniejszy ruch. I na dodatek zgodne z przepisami. A skoro de facto sami je łamiecie to odwalcie się od innych.

    • 6 5

  • kamery i radary co kilometr i patrole bo ludzie to DBILE!!!

    każdy niemal kretyn na zderzaku 'szybko ale bezpiecznie' i co kilka godzin paraliż miasta bo sie porozbijają durnie bezmózgie.

    • 5 2

  • Elektroniczne tablice ograniczające prędkość w razie wzmożonego ruchu (1)

    Jak na armii krajowej, to poprawi bezpieczeństwo a nie fotoradary.

    • 7 0

    • Jedno i drugie.

      Dziale w świecie, to i u nas musi.

      • 1 1

  • Na obwodnicy jest kilka miejsc gdzie jest ograniczona widocznosc

    Droga skręca i biegnie w dół. Samochody przed tobą znikają... jeśli cos tam stoi można nie wyhamowac. Wystarczy popatrzeć gdzie jest najwiecej ponaprawianych barier. I tam zamontować elektroniczne ograniczanie prędkości na wypadek korka lub wzmożonego ruchu. Po co ograniczać np w nocy gdy jak okiem sięgnąć nikogo ?

    • 1 1

  • Odbierac prawo jazdy za wiszenie na zderzaku i mruganie światłami. (1)

    Za wyprzedzanie ciężarówka pod górę i za okupowanie lewego pasa, oraz zwalnianie w celu gapienia się czy fotografowania wypadku.

    • 10 2

    • ja najbardziej lubię jechać lewym pasem, raptem wyheblować do 60 km/h i zjechać w ostatniej chwili w prawo w zjazd i patrzeć w lusterka jak się wszyscy z tyłu "gotują".

      • 0 1

  • Nic to nie zmieni (1)

    Na całym odcinku drogi S6 są bramownice systemu viaTOLL. Dlaczego całego odcinka od A1 do Chyloni nie opomiarować. Wtedy miało by to jakiś sens i poprawiłoby to bezpieczeństwo. W takim przypadku kierowcy będą zwalniać poniżej dozwolonej prędkości na odcinakach pomiaru, by nie dostać mandatu, a na obszarze bez pomiaru gaz do dechy, by nadrobić stracony czas. No i będą dzwony tylko w innym miejscu.

    • 4 0

    • zacipować ludzi i po problemie

      W toalecie się okameruj .

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane