• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bogaty Gdańsk rozdaje kasę

Krzysztof Katka
1 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Centrum handlowe Osowa powstało 9 lat temu. Od kilkunastu miesiący należy do niemieckiego koncernu Metro, właściciela m.in sieci sklepów Real. Centrum handlowe Osowa powstało 9 lat temu. Od kilkunastu miesiący należy do niemieckiego koncernu Metro, właściciela m.in sieci sklepów Real.
Czy w gdańskim magistracie zaginęła umowa warta miliony złotych? Według byłego wiceprezydenta miasta zobowiązywała ona właścicieli Géanta do budowy dróg wokół hipermarketu. Obecne władze: - Umowa nie istnieje.

Dawny Géant (obecnie centrum "Osowa" przejęte przez sieć Real) odróżnia się od innych hipermarketów w Trójmieście tym, że nie zbudowano do niego porządnych dróg dojazdowych. Tak uczyniły np. Auchan i IKEA, które wybudowały nitki łączące je z obwodnicą. Zrobiły to, bo zobowiązywała je do tego umowa z miastem.

Czy to możliwe, żeby w urzędzie zginęła umowa warta kilka milionów złotych?

Dziesięć dni temu opisaliśmy kłopoty z korkami na Spacerowej spowodowane zjazdem do hipermarketu. Zwolennikiem jego budowy przy ul. Spacerowej był Ryszard Gruda, były wiceprezydent Gdańska. Twierdzi on, że przed dziewięciu laty gmina zawarła umowę, która zobowiązywała inwestora do sfinansowania drogi dojazdowej.

Tymczasem Karol Polejowski z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańska twierdzi: - W zachowanych dokumentach takiej umowy nie ma.

Géant powstawał na styku kadencji dwóch prezydentów - Tomasza Posadzkiego i Pawła Adamowicza, który objął urząd w 1998 r. Projekt pilotował Ryszard Gruda - wiceprezydent zarówno u Posadzkiego, jaki i Adamowicza.

- Mam wielu świadków, że taka umowa została podpisana jeszcze za czasów Tomasza Posadzkiego - zapewnił nas wczoraj Ryszard Gruda. - Nie jest moją winą, że dokument zapodział się gdzieś w urzędzie. Może przez to, że wiele razy zmieniała się struktura organizacyjna?

Były wiceprezydent deklaruje, że chętnie pomoże w poszukiwaniach. Wartość tego dokumentu to dziś przynajmniej kilkanaście milionów złotych - na tyle gmina wycenia koszt budowy skrzyżowania. Tymczasem magistrat przyznaje, że jest bezsilny.

- Jednostki gminy wielokrotnie wzywały właścicieli centrum "Osowa" do zajęcia stanowiska w sprawie przebudowy węzła drogowego - wyjaśnia Polejowski. - Nie można takiej decyzji wymusić administracyjnie.

Aby nacisnąć na właścicieli centrum, gminny Zarząd Dróg i Zieleni zamierzał skrócić czas, w którym sygnalizatory na Spacerowej pokazują zielone światło w kierunku wjazdu do marketu. Nie udało się. - Realizacja pomysłu spowodowałaby korki od strony Oliwy przez auta oczekujące na wjazd do centrum - dodaje Polejowski.

Magistrat otrzymał informacje od właścicieli centrum, że "sklep Reala w centrum Osowa jest mało dochodowy i Real nie jest zainteresowany poniesieniem wydatków na przebudowę układu drogowego".

Gmina zamierza podjąć jeszcze rozmowy z właścicielem centrum.
Gazeta WyborczaKrzysztof Katka

Opinie (95) ponad 10 zablokowanych

  • Proste rozwiązanie

    Jest proste rozwiązanie... postawić na ul.Spacerowej "zakaz skrętu" z dopiskiem że "nie dotyczy autobusów Centrum Handlowego"... jak im odciąć klientelę to od razu zrobią dojazd... :)

    • 0 0

  • Rumun- ale ja nie bronię ani jednego ani drugiego.

    Pan v-ce był v-ce zarówno u Posadzkiego jak i Adamowicza. A 9 lat to nie jest zaprzeszła komuna.
    jeżeli takich dokumentów się nie archiwizuje - tzn jest JEDEN EGZEMPLARZ a jak zginie to koniec... to jest zaproszenie do korupcji. A może jeszcze jakieś umowy wyparowały i miasto straciło jeszcze jakąś kasę ??

    • 0 0

  • Zmienić czas światła zielonego

    przy wyjeździe z Reala :)
    Maksymalnie skrócić czas zielonego światła przy wyjeździe z Reala, jednocześnie na spacerowej zrobić długie zielone i na wjazd do reala i na przelot na wprost.

    • 0 0

  • do Michał

    I dlatego twierdzę, że zadnego dokumentu nie bylo. A jeżeli był to dotyczył węzła w takim zakresie jak Geant zrobił i do dziś istnieje. Jestem pewien, że nie bez powodu wyciąga się właśnie dzisiaj takie brudy, zeby przypomnieć o niejakim Posadzkim (kumplu red.Katki z Głosu Wybrzeża).

    • 0 0

  • Przepychanki.

    Mieszkałem w Osowie kiedy powstawał Geant. Nie wiem na ile jest to prawdą - podobno market proponował wyłożenie pieniędzy na poszerzenie spacerowej ale nie godziły się na to służby opiekujące się parkiem (na poszerzenie a nie pieniądze ;)) Troche przepychanek, market stanął i przestało mu zależeć na robieniu czegokolwiek.

    • 0 0

  • ADAMOWICZ powinien sam chwycić łopatę i ruszyc do budowy węzła. Wypociłby nadmiar tego co ma, a może wczesniej znalazłby sie

    dokument.

    • 0 0

  • PYTANIE KTO GLOSUJE NA TE OFERMY W TROJMIESCIE

    PANIE ADAMOWICZ OSZCZEDZ NAS I NIE KANDYDJ WICEJ ZE SWOJA KLIKA

    • 0 0

  • Jest rozwiązanie ....

    Jest proste rozwiązanie ---- zmienić synchronizację świateł wjazdowych i wyjazdowych z centrum 10 minut ruch normalny 15 sek wjazd i wyjazd ....... i co wtedy -- przecież nie było umowy

    • 0 0

  • pocieszenie lub i nie

    pocieszające jest to, że to juz ostatnia kadencja prezia Adamowicza. nie pociesza natomiast fakt, że ma on juz właściwie wylane, bo po co sie starać skoro później nie robie pod siebie;)

    • 0 0

  • Auchan ma droge dojazdowa ??? Gdzie??? Jest dokladnie tak samo jak Real. W artykule napisano drogi wokol hipermarketu i przeciez one sa.
    Zjazd bezposrednio na obwodnice by niewiele pomogl na zakorkowana ul Spacerowa.
    Moze mieli wybudowac specjalna osobna droge dojazdowa z oliwy obok ul Spacerowej?? Puknijcie sie w glowe autorzy textu na sile szukaja winnego a to po prostu Osowa sie rozrosla i czas pomyslec o poszerzeniu spacerowej o kolejne dwa pasy. I na pewno nie z kasy hipermarketu bo oni nie sa glupi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane