• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Dmowskiego: zyskają kierowcy i rowerzyści, ale nie komunikacja

Maciej Korolczuk
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej. Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej.

Od końca lipca trwa przebudowa ul. DmowskiegoMapka we Wrzeszczu. Powstaje tam nowa droga rowerowa i miejsca postojowe, a chodniki zyskają nową nawierzchnię. Niestety nie będzie buspasa, dzięki któremu zyskać mogliby też pasażerowie komunikacji miejskiej.



Buspas na Dmowskiego jest:

Zdjęcia z drona zrobione już w trakcie przebudowy ul. Dmowskiego z pozoru pokazują, że czeka nas zmiana na lepsze. Dotychczasowa, chaotyczna przestrzeń, dziurawa nawierzchnia i zastawione samochodami chodniki zmieniają się z tygodnia na tydzień.

Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa (zysk rowerzystów), wyznaczono też nowe miejsca postojowe (zysk kierowców), a piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika).

Główny wyjazd spod dworca bez priorytetu dla autobusów



- Wszystko wygląda ładnie, a na zdjęciach wręcz elegancko. Problem w tym, że nikt z urzędników planujących i realizujących tę inwestycję nie pomyślał o pasażerach komunikacji miejskiej - irytuje się pan Jan, kierowca GAiT. - Kompletnie nie mogę zrozumieć, jak można było lekką ręką zrezygnować z buspasa, a teraz - gdy droga jest w przebudowie - go nie przywrócić. Przecież ul. Dmowskiego to obok ul. Lendziona główny wyjazd spod dworca we Wrzeszczu do al. Grunwaldzkiej. Brak buspasa w tym miejscu to kpina. Jak poważnie traktować wszystkie wypowiedzi urzędników mówiących o tym, jak to komunikacja miejska jest w Gdańsku traktowana priorytetowo? Ta sytuacja pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie. Mam nadzieję, że jeszcze się ktoś opamięta i na jednym z dwóch zaplanowanych pasów buspas się jeszcze pojawi.

Plany drogowców w 2021 r. "Miliony w zamrażarce"



Na co dzień ul. Dmowskiego kursują autobusy pięciu linii: 115, 162, 168, 199 i 262. Każdy z nich, jadąc z dworca w kierunku pierwszego przystanku przy al. Grunwaldzkiej i Jaśkowej Dolinie, traci w korku po kilka minut. W skali całego dnia autobusy łapią tam więc po kilkadziesiąt minut.

Krytyczna wobec zmian na Dmowskiego jest Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, z którą urzędnicy nie konsultowali proponowanych zmian. Radni sprzeciwili się też wytyczaniu nowej drogi rowerowej kosztem pieszych. Podjęli w tej sprawie nawet stosowną uchwałę, ale miasto w żaden sposób się do niej nie odniosło.

  • Rada dzielnicy wskazuje, że przebudowa Dmowskiego nie była z nią konsultowana, a nowa droga rowerowa powinna powstać kosztem jezdni, a nie chodnika.
  • Uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny ws. zmian na Dmowskiego.

Buspas przez sześć lat nie spełniał swojej roli



Przypomnijmy, że buspas na Dmowskiego funkcjonował w latach 2011-2017. Powstał na wniosek ZTM, gdy w czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom.

Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas. Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa.

Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu. Ostatecznie w 2017 r. buspas - ponownie na wniosek ZTM - zlikwidowano.

  • Tak ul. Dmowskiego wyglądała przed przebudową.
  • Nowa droga rowerowa powstaje w miejscu chodnika, na którym dotychczas parkowały samochody. Te zyskają teraz nowe miejsca postojowe tuż obok.

Buspasa nie ma, bo nie uwzględniały go wytyczne



Teraz - gdy ruszyła przebudowa ulicy - wydawało się, że nie będzie lepszego momentu, by urzędnicy ponownie nadali w tym miejscu priorytet pojazdom komunikacji miejskiej. Nic z tego.

O to, dlaczego tak się nie stało, zapytaliśmy Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, prowadzącą inwestycję.

- DRMG nie było stroną, która podejmowała decyzję o likwidacji buspasa na ul. Dmowskiego - zastrzega Aneta Niezgoda z DRMG. - Decyzję w tej sprawie podjęto przed przystąpieniem do opracowania dokumentacji projektowej dla budowy drogi rowerowej. Wytyczne, jakie wskazał nam zarządca drogi, nie uwzględniały utworzenia buspasa.
Jak dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, buspas wytyczony wzdłuż ul. Dmowskiego nie do końca spełnił swój cel, bo zamiast skracać czas przejazdu autobusów, w rzeczywistości wydłużał go.

- Działo się tak ze względu na fakt, że był on połączony z jezdnią manewrową dla znajdujących się na ul. Dmowskiego miejsc postojowych. Pojazdy wjeżdżające czy wyjeżdżające z miejsc postojowych skutecznie spowalniały ruch autobusów. Dochodziło wręcz do sytuacji, w której kierowcy autobusów rezygnowali z jazdy buspasem na rzecz ogólnodostępnego pasa, po którym pojazdy po prostu poruszały się szybciej. Stąd też zapadła decyzja o likwidacji buspasa - tłumaczy Kiljan.
Jak dodaje, po zakończonej przebudowie ul. Dmowskiego teoretycznie możliwe jest ponowne jego wytyczenie, jednak oznaczałoby to powrót do stanu wcześniej opisanego.

- Innym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie buspasa przy jednoczesnym zlikwidowaniu wszystkich miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, a prawej, oprócz likwidacji miejsc, także przy wycięciu drzew i przeniesieniu oświetlenia. Jednak i takie radykalne działanie nie uzasadnia powrotu w tym miejscu buspasa, ponieważ nie rozwiązuje choćby kwestii przeplotu autobusu z lewego na prawy pas na wlocie w al. Grunwaldzką, tak aby potem wjechać w zatokę za al. Grunwaldzką - mówi rzecznik GZDiZ.
  • Zdaniem urzędników buspas na Dmowskiego nie sprawdził się, dlatego nie było sensu uwzględniać go w projekcie przebudowy.
  • Po zakończeniu przebudowy ruch na Dmowskiego będzie odbywać się dwoma pasami. Na żadnym z nich autobus nie będzie miał jednak priorytetu.

Sytuacja poprawi się w grudniu



Jak dodaje Niezgoda, ul. Dmowskiego obecnie jest na fragmentach jednopasowa, ponieważ wykonywane są prace związane z budową drogi rowerową i przebudową chodników. Po przebudowie będzie możliwe ponownie wyznaczenie dwóch pasów i sytuacja na drodze się polepszy. Buspas w tym miejscu na razie jednak nie wróci.

Wykonawcą prac na Dmowskiego jest firma WPRD Gravel. Koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mln zł. Realizacja inwestycji potrwa do końca grudnia 2020 r.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Można odnieść wrażenie, że władze miasta nie są skore do przeprowadzania rzetelnych konsultacji z radami dzielnic w sprawach inwestycji i uwzględniania ich opinii i postulatów.

    • 15 0

  • Dwowskiego.. hahaha jest taka ulica? (3)

    Czyli jednak za 2000 brutto przyjmują na etat tutaj. Już nie mówię, że połowa moich komentarzy skasowana.

    • 9 1

    • Moje też usuwają (2)

      • 4 0

      • (1)

        I moje też.

        • 5 0

        • I moje.

          • 3 0

  • Zrobić jeden kierunek

    w drugą stronę oczywiście i połączyć z Piramowicza i będzie super!

    • 6 0

  • Jak to za późno na zmiany w projekcie?

    W połowie trwania budowy Nowej Bulońskiej i tramwaju przeprojektowali całe skrzyżowanie i dodatkowo wydłużyli linię tramwajową o 100 metrów dalej, znacząco wydłużając czas realizacji i cały budżet. OLKA! Ogarnij się i weź się za miasto!

    • 13 0

  • Co jest problemem w Gdańsku??? (2)

    1. Brak dróg i tramwajów., skm i pkm dla dalszych dzielnic Gdańska. One stoją w korkach, dzięki sprzedaży gruntów developerom. A teraz nie ma gdzie budować.

    2. Brak dobrych planistów i projektantów. Linie tramwajowe są na około. Drogi nowe są źle zaplanowane przykład Al Adamowicza czy Havla. Można tam wytknąć błędy. Brak połączeń i chodników między bliskimi nowymi dzielnicami.

    3. Brak buspasów

    4. Powstały nowe pętle tramwajowe, które powodują przesiadki i dłuższą przez to trasę jazdy. Brak bezpośrednich połączeń. Długie oczekiwanie na autobusy. Problem z dostaniem się do pętli.

    5. Problem z częstotliwością autobusów, cięcie leni, stare autobusy, awarie, Przekładanie lini z jednego miejsca na drugie jak coś nowego powstaje kosztem innej dzielnicy.

    6. Wystarczy że jeden tramwaj się zepsuje , czy wypadek i cała linia tramwajowa stoi. A
    mieszkańcy nie mają jak się wydostać bo nie ma autobusów. Nastawione jest wszystko na tramwaje.

    7. Jest wiele lini które mają tak długie trasy że szybciej rowerem czy autem. Można się poczuć jak turysta.

    8. Problem z kupnem biletu...mało biletomatów, brak biletu na wszystko, brak weekendowych biletów dla turystów jak np w Warszawie.

    9. Obecnie przepisy zabraniają jechania komunikacją np 2 wózkom w autobusie czy tramwaju, a w wcześniej nie było problemu. Teraz kto pierwszy ten lepszy.

    10. Światła, zmora kierowców. Zła synchronizacja. Co nóż przejścia dla pieszych. Brak płynności...One opóźniają także.

    11. Złe zarządzanie komunikacją, stary tabor.

    • 19 1

    • 12. brak remontów dróg, a jeśli są to długo to trwa

      13. Często bywa tak że jest remont drugi , który utrudnia mieszkańcom przejazd. A za jakiś czas j ta sama droga jest rozkopana bo np kładą i remontują kanalizę. Wszystko przez to że w różnym czasie są przetargi i robią różne firmy. W ten sposób płacimy za drogi podwójnie. A mieszkańcy się męczą podwójnie.

      14. Brak komunikacji na lotnisko z Gdańska czy z innych dzielnic.

      15. Dworzec pks to wstyd.

      16. Na dworcu pkp w Gdańsku nie ma tablic informacyjnych na peronach , turyści się gubili, a mieszkańcy nie słyszeli wyraźnie co mówi pani przez megafon jak jechał pociąg...

      17. Były dobre plany komunikacyjne, tylko nikt ich nie brał pod uwagę. Przykład są wały pod wiadukt Armii Krajowej, Havla, Łostowicka. To dużo by pomogło na tym skrzyżowaniu. Ale nie wymyśla się w BO nowe lewoskręty itp

      • 9 1

    • 10/10

      i jako punkt 12 dodał bym chore CPR-y (ciagi pieszo rowerowe)

      • 7 0

  • Remont Dmowskiego: zyskają kierowcy i rowerzyści, ale nie komunikacja ?
    Kolejność powinna być inna
    Komunikacja miejska
    Kierowcy,
    A co z pieszymi, "rowerzyści" będą mogli bezkarnie bić dzieci i osoby w podeszłym wieku ?
    rowerzyści, mają rower, pewnie dlatego uważają,, że nie muszą używać mózgu ?
    Ale czego nie zrobi pani prezydent miasta Gdańsk Aleksandra D. by uszczęśliwić rogera dereda generała.rowerowego ?
    Wszystko zrobi ?

    • 13 3

  • Korzyść taka , jak ze zmianą na Piramowicza.

    Ta sama grupa pomysłodawców, żywcem wziętych od Ferdka Kiepskiego. Zobaczycie ! Wybierajcie dalej kontynuację działań patrona deweloperów.

    • 13 4

  • Dwowskiegi?

    Sloj slojem pogania

    • 4 1

  • Przeciez mozna zlikwidowaç autobus

    Nie musi tamtędy jeździć, problem.rozwiązany, tadaaam, nie dziekujcie. Powinno być 2 pasy dla.kierowców i miejsca parkingowe po obu stronach i ruch dwustronny jak kiedyś.

    • 2 9

  • Potrzebny absurd

    Problem w tym, że choć remont Dmowskiego był bardzo potrzebny, to jego realizacja moim zdaniem mocno kuleje. Ktokolwiek to projektował, zwęził i tak wiecznie zakorkowaną ulicę tworząc w ten sposób jeszcze większy korek. Dodatkowo, nie mam nic przeciwko ścieżce rowerowej i sama jeżdżę rowerem, ale można było poprowadzić ją w taki sposób żeby ulicy nie zwężać, a do tego lepiej odseparować ją od chodnika, bo że będą po niej łazić piesi jak po deptaku to pewne.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane