• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Dmowskiego: zyskają kierowcy i rowerzyści, ale nie komunikacja

Maciej Korolczuk
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej. Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej.

Od końca lipca trwa przebudowa ul. DmowskiegoMapka we Wrzeszczu. Powstaje tam nowa droga rowerowa i miejsca postojowe, a chodniki zyskają nową nawierzchnię. Niestety nie będzie buspasa, dzięki któremu zyskać mogliby też pasażerowie komunikacji miejskiej.



Buspas na Dmowskiego jest:

Zdjęcia z drona zrobione już w trakcie przebudowy ul. Dmowskiego z pozoru pokazują, że czeka nas zmiana na lepsze. Dotychczasowa, chaotyczna przestrzeń, dziurawa nawierzchnia i zastawione samochodami chodniki zmieniają się z tygodnia na tydzień.

Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa (zysk rowerzystów), wyznaczono też nowe miejsca postojowe (zysk kierowców), a piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika).

Główny wyjazd spod dworca bez priorytetu dla autobusów



- Wszystko wygląda ładnie, a na zdjęciach wręcz elegancko. Problem w tym, że nikt z urzędników planujących i realizujących tę inwestycję nie pomyślał o pasażerach komunikacji miejskiej - irytuje się pan Jan, kierowca GAiT. - Kompletnie nie mogę zrozumieć, jak można było lekką ręką zrezygnować z buspasa, a teraz - gdy droga jest w przebudowie - go nie przywrócić. Przecież ul. Dmowskiego to obok ul. Lendziona główny wyjazd spod dworca we Wrzeszczu do al. Grunwaldzkiej. Brak buspasa w tym miejscu to kpina. Jak poważnie traktować wszystkie wypowiedzi urzędników mówiących o tym, jak to komunikacja miejska jest w Gdańsku traktowana priorytetowo? Ta sytuacja pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie. Mam nadzieję, że jeszcze się ktoś opamięta i na jednym z dwóch zaplanowanych pasów buspas się jeszcze pojawi.

Plany drogowców w 2021 r. "Miliony w zamrażarce"



Na co dzień ul. Dmowskiego kursują autobusy pięciu linii: 115, 162, 168, 199 i 262. Każdy z nich, jadąc z dworca w kierunku pierwszego przystanku przy al. Grunwaldzkiej i Jaśkowej Dolinie, traci w korku po kilka minut. W skali całego dnia autobusy łapią tam więc po kilkadziesiąt minut.

Krytyczna wobec zmian na Dmowskiego jest Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, z którą urzędnicy nie konsultowali proponowanych zmian. Radni sprzeciwili się też wytyczaniu nowej drogi rowerowej kosztem pieszych. Podjęli w tej sprawie nawet stosowną uchwałę, ale miasto w żaden sposób się do niej nie odniosło.

  • Rada dzielnicy wskazuje, że przebudowa Dmowskiego nie była z nią konsultowana, a nowa droga rowerowa powinna powstać kosztem jezdni, a nie chodnika.
  • Uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny ws. zmian na Dmowskiego.

Buspas przez sześć lat nie spełniał swojej roli



Przypomnijmy, że buspas na Dmowskiego funkcjonował w latach 2011-2017. Powstał na wniosek ZTM, gdy w czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom.

Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas. Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa.

Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu. Ostatecznie w 2017 r. buspas - ponownie na wniosek ZTM - zlikwidowano.

  • Tak ul. Dmowskiego wyglądała przed przebudową.
  • Nowa droga rowerowa powstaje w miejscu chodnika, na którym dotychczas parkowały samochody. Te zyskają teraz nowe miejsca postojowe tuż obok.

Buspasa nie ma, bo nie uwzględniały go wytyczne



Teraz - gdy ruszyła przebudowa ulicy - wydawało się, że nie będzie lepszego momentu, by urzędnicy ponownie nadali w tym miejscu priorytet pojazdom komunikacji miejskiej. Nic z tego.

O to, dlaczego tak się nie stało, zapytaliśmy Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, prowadzącą inwestycję.

- DRMG nie było stroną, która podejmowała decyzję o likwidacji buspasa na ul. Dmowskiego - zastrzega Aneta Niezgoda z DRMG. - Decyzję w tej sprawie podjęto przed przystąpieniem do opracowania dokumentacji projektowej dla budowy drogi rowerowej. Wytyczne, jakie wskazał nam zarządca drogi, nie uwzględniały utworzenia buspasa.
Jak dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, buspas wytyczony wzdłuż ul. Dmowskiego nie do końca spełnił swój cel, bo zamiast skracać czas przejazdu autobusów, w rzeczywistości wydłużał go.

- Działo się tak ze względu na fakt, że był on połączony z jezdnią manewrową dla znajdujących się na ul. Dmowskiego miejsc postojowych. Pojazdy wjeżdżające czy wyjeżdżające z miejsc postojowych skutecznie spowalniały ruch autobusów. Dochodziło wręcz do sytuacji, w której kierowcy autobusów rezygnowali z jazdy buspasem na rzecz ogólnodostępnego pasa, po którym pojazdy po prostu poruszały się szybciej. Stąd też zapadła decyzja o likwidacji buspasa - tłumaczy Kiljan.
Jak dodaje, po zakończonej przebudowie ul. Dmowskiego teoretycznie możliwe jest ponowne jego wytyczenie, jednak oznaczałoby to powrót do stanu wcześniej opisanego.

- Innym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie buspasa przy jednoczesnym zlikwidowaniu wszystkich miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, a prawej, oprócz likwidacji miejsc, także przy wycięciu drzew i przeniesieniu oświetlenia. Jednak i takie radykalne działanie nie uzasadnia powrotu w tym miejscu buspasa, ponieważ nie rozwiązuje choćby kwestii przeplotu autobusu z lewego na prawy pas na wlocie w al. Grunwaldzką, tak aby potem wjechać w zatokę za al. Grunwaldzką - mówi rzecznik GZDiZ.
  • Zdaniem urzędników buspas na Dmowskiego nie sprawdził się, dlatego nie było sensu uwzględniać go w projekcie przebudowy.
  • Po zakończeniu przebudowy ruch na Dmowskiego będzie odbywać się dwoma pasami. Na żadnym z nich autobus nie będzie miał jednak priorytetu.

Sytuacja poprawi się w grudniu



Jak dodaje Niezgoda, ul. Dmowskiego obecnie jest na fragmentach jednopasowa, ponieważ wykonywane są prace związane z budową drogi rowerową i przebudową chodników. Po przebudowie będzie możliwe ponownie wyznaczenie dwóch pasów i sytuacja na drodze się polepszy. Buspas w tym miejscu na razie jednak nie wróci.

Wykonawcą prac na Dmowskiego jest firma WPRD Gravel. Koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mln zł. Realizacja inwestycji potrwa do końca grudnia 2020 r.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Kosztem chodnika dla pieszych. (2)

    no tak, tam takie tłumy pieszych chodzą, że z trudem mieściły się na dotychczasowej szerokości. Deptak w Sopocie, to przy tym małe miki. No, no. Kupa śmiechu.

    • 7 11

    • Ale tam chodzą tłumy (1)

      Byłeś tam kiedyś?

      • 6 1

      • Owszem

        bywam dość często i widzę ten "ścisk" na chodnikach.

        • 2 1

  • W ankiecie 61 % powiedziało że bus pas potrzebny.

    " Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa (zysk rowerzystów), wyznaczono też nowe miejsca postojowe (zysk kierowców), a piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika)." kto się cieszy??? kogo w tym cytacie zabrało? chyba tych co jeżdżą autobusem czyli motorniczych i pasażaerów. tu zysku nie ma!!!!!!!!

    • 5 4

  • Następny sztyt głupoty brawo

    • 9 2

  • jesli władza nie słucha

    ludzie to posłucha ich inaczej

    • 5 3

  • Odnośnie bus pasów. Ich jest bardzo mało w Gdańsku a autobusy w korkach. Dlaczego bus pasów nie zrobiono na Havla tam jest szeroko i dużo miejsca !!!!!! Podobnie jak przy Al Adamowicza !!!!!! Po drugie te bus pasy powinny być na całej trasie a nie na małym odcinku. Bo i tak autobusy stoją w korkach i to za dużo nie zmienia. I nie powinno być tak że zabiera się pas dla kierowców dla busa, tylko powinien być nowy obok.

    • 8 7

  • co to znaczy że kamera nie zdała egzaminu? może zapomnieli ją właczyc?

    • 8 2

  • No i to jest

    Ekipa pani Dulkiewicz. Mieszkańców mają gdzieś..... A prezydent Gdańska w przejazdach. Problemy mieszkańców ją nie interesują

    • 15 2

  • Zasadniczą i główną przyczyną zatłoczenia jest po prostu tłok (ludzi). Dla większości tak proste że aż niewiarygodne (9)

    Kiedy wy wszyscy w końcu zrozumiecie, że przyczyną korków w miastach nie są: słaba komunikacja miejska, zbyt dużo aut, zbyt mało ścieżek rowerowych itp itd itd. Główną i zasadniczą przyczyną zatłoczenia i to obojętnie jakiego czy tego na ulicach czy tego na chodnikach czy w komunikacji publicznej itp itd jest zbyt duże zagęszczenie ludności przypadające na km2. Jeżeli to w końcu zrozumiecie to myślę, że wtedy wyciągniecie właściwe wnioski. Ale pierw to zrozumcie.

    • 10 17

    • Ignorant (1)

      Byles kiedys poza Gdanskiem? Istnieja metropolie duzo wieksze od naszej miesciny i jakos mozna. Tu nie trzeba tworzyc dziwolongow tylko brac gotowe rozwiazania od lepszych. Np budowa w centrum miasta nowych tras tramwajowych po ktorych nie moga jezdzic autobusy i pojazdy uprzywilejowane to rozwiazania rodem z 19 wieku a u nas standard

      • 7 2

      • byłem w wielu dużych zagranicznych miastach i to jest masakra. Nigdy nie chciałbym aby coś podobnego miało miejsce w naszym Gdańsku ale niestety tak się powoli zaczyna dziać. Zbyt dużo ludzi w jednym miejscu prowadzi do spadku jakości życia a nie do jego wzrostu

        • 2 0

    • A może za dużo jest aut na drogach. Kiedyś było jedno na rodzinę. Dziś trzy, w tym jedno służbowe...

      • 5 2

    • Wiele jest miast w Polsce gdzie jest dużo mieszkańców, a komunikacja jest znacznie lepsza. Gdzie indziej się da u nas nie ...

      • 5 1

    • Przyczyną korków jest brak alternatywnych dróg z dalszych dzielnic. Brak rozwiniętej skm i pkm na południe Gdańska czy Osową, czy w stronę Pruszcza. Wszystko się sprzedało deweloperce ...Sprzedaje się mieszkania bez dróg dojazdowych do centrum, czy komunikacji.

      • 6 0

    • (1)

      No proszę, w Stanach mają pełne domków przedmieścia ciągnące się kilometrami, dużo mniejsze zagęszczenie i nieporównywalnie większe korki. Jakim cudem?

      • 3 3

      • takim samym korków nie ma na przedmieśćiach tylko są w centrach miast a tam są ogromne biurowce i zagęszczenie osób przebywających (obojetnie czy pracujących czy mieszkających) jest ogromne.

        • 1 0

    • Jesteś chyba albo bardzo młody albo mocno niedoświadczony (1)

      Na manhattan metrem codziennie wjeżdża i wyjeżdża milion ludzi, transportem szynowym, który zapewnia dziesiątki razy większą przepustowość niż transport samochodowy. Chcesz większego rozproszenia, jak w stanach na zachodnim wybrzeżu? Poczytaj sobie jak się fajnie odbiera dzieciaka z przedszkola 50km od domu ;)

      • 4 1

      • nie jestem ani bardzo młody ani mało doświadczony a NYC to pół roku mieszkałem studiując tam. W innych wielkich miastach np. Chińskich też mieszkałem po kilka miesiecy. I wiem co to znaczy niewydolny system komunikacji miejskiej wiem co to znaczy zatłoczona ulica ale nie od aut (bo to chyba wszyscy wiedzą) tylko od spacerujących ludzi. Wiem i na podstawie doświadczenia i szerokiej wyobraźni proponuję to co proponuję ale większość takich prostych zależności nie rozumie.

        • 1 0

  • Dlaczego nowe miejsca postojowe nie sa wyznaczane pod skosem? (1)

    Tylko prostopadle do ulicy, ktora jest jednokierunkowa. To wlasnie parkujacy kierowcy a szczegolnie wyjezdzajacy z tych miejsc calkowicie blokuja ruch w godzinach szczytu.

    • 20 1

    • powinny być równolegle, a DDR na jezdni. Może miejsce na bus pasy by się wtedy znalazło, chociaż współdzielony z rowerzystami. Tam by to nie przeszkadzało bo prędkości i odległości są małe

      • 8 1

  • mój program naprawy miasta (2)

    Komunikację miejską to oczywiście, że trzeba usprawniać ale nie w celu rozładowywania korków tylko po to aby tabor był cichy aby był eko aby był wygodny i estetyczny a także punktualny czysty i nowoczesny. Tak samo ze ścieżkami i chodnikami trzeba stale w nie inwestować ale nie po to aby rozładować korki bo to się nigdy nie uda ale po to aby były równe aby były wygodne aby można było wszędzie nimi dotrzeć abyśmy byli nowoczesnym i cywilizowanym państwem. A jak chcecie ograniczać korki to przede wszystkim ograniczcie napływ nowych ludzi. Zamiast budować nowe budynki wyburzajcie stare i róbcie parki, skwery, chodniki, ścieżki rowerowe itp.

    • 7 9

    • Poczytaj sobie proszę co nieco o urbanistyce i pozwiedzać trochę miast (1)

      Najlepiej gdzies poza wschodem Europy. Bo widać, że chciałbyś wiedzieć i rozumieć, ale trochę ci brakuje wiedzy. Montgomerego polecam.

      • 2 2

      • Twoje wnioski są mylne. Nie oceniaj całokształtu na podstawie fragmentu.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane