• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Zrobią buspasy, zakupią nowoczesne fabrycznie nowe autobusy i... (11)

    nie będzie miał kto nimi jeździć, hahaha
    Jaka polska ironia...
    Może pozyskać fundusze, tak jak na nowe autobusy, jak na buspasy , ale tym razem z myślą o pensjach dla kierujących?
    Równo, każdemu 1000zł podwyżki

    • 179 11

    • Równo, każdemu 1000zł podwyżki

      Oj nie kracz, nie kracz bo jeszcze wprowadzą podatek komunikacyjny i każdy będzie się zrzucał na zbiorkom niezależnie czy z niego korzysta czy nie.....

      • 2 0

    • Gdynia kiedyś okno na świat, dzisiaj po 25 latach Szczurka cień samej siebie (7)

      zniszczył potencjał tego miasta

      • 35 3

      • Spokojnie poczekaj aż Rudy wróci do władzy (6)

        • 6 16

        • (1)

          spokojnie, gorzej niż za kulawego już być nie może

          • 1 0

          • badz optymista!

            gorzej moze byc zawsze!
            ;)

            • 1 0

        • był już u władzy w czasie jego rządów w Gdyni nie było praktycznie żadnych inwestycji (3)

          • 10 6

          • Strasznie w tej Gdyni jest!

            Wcześniej rządził kasą Tusk, potem Kaczyński... Kiedy oni wreszcie tego biednego Szczurka do rządzenia miastem dopuszczą!!!

            • 18 1

          • Był premierem RP (1)

            a nie prezydentem Gdyni.

            • 11 5

            • jak był premierem, to mógł dużo zrobić dla Gdyni, Niestety całą kasę pakował w Gdańśk

              • 7 10

    • Rzeczywiście. Co 10 minut, zamiast co 6. Wielki problem, wyluzujcie frustraci na forum. W dpach się już ludziom poprzewracalo....

      • 5 2

    • ale mamy nowe autobusy heh

      • 4 0

  • (3)

    Może to szalony pomysł, no nie wiem, ale może by tak dać kierowcom podwyżki?!?!?!?!

    • 18 1

    • Dostali przecież kilka miesięcy temu (2)

      1 złotówkę brutto do każdej godziny pracy.
      Jeszcze im mało?

      • 3 1

      • (1)

        do wszystkich minusujących...mysle ze to wyzej to była ironia...

        • 3 0

        • Do wszystkich

          jednego?

          • 0 0

  • Ograniczenia dla samochodów, komunikacja miejska nie działająca, puste bus pasy, tak w Gdyni promuje się transport zbiorowy.

    Łucyk , ty .....

    • 4 0

  • PKA zaraz splajtuje (3)

    Przecież PKA to już trup finansowy. Wykańczają ich wysokie ceny prądu przez co kombinują z ładowaniem na mieście (na bazie niższa taryfa) plus rosnące koszty kredytu wziętego na udział własny w zakupie elektryków. Stąd wolą oddać część kursów podwykonawcom niż zapłacić swoim kierowcom za pracę z wolnego. Jeszcze chwila i przyjdą po prośbie do PKM by się połączyć w jedną spółkę

    • 8 2

    • Tak będzie połączenie PKA i PKM... (1)

      ...jednak wtedy prezesem będzie Żurek, więc PKM będzie zepchnięty na drugie miejsce. Zresztą to już widać od jakiegoś czasu. Tylko czekamy na emeryturę Pana Stasiaka.

      • 0 1

      • Nie

        • 1 0

    • Mam nadzieje

      • 3 1

  • Delegacje

    Żurek dodatkowo przeznaczył sobie 100tyś zł na delegacje w 2022 roku!! Ponad 8,5tyś miesiecznie!!!

    • 8 0

  • Nie dziwi mnie to wcale (1)

    Kiedyś z ciekawości zadzwoniłem do ZKM w sprawie pracy. Pani do mnie że z wymagań to oczywiście wszystko , a co do wynagrodzenia 15,50 pln na godzinę. Prawko 10 tysięcy... praca na gwizdek... premie nie istnieją w praktyce. Także niech te biurwy same jeżdżą za taką stawkę. Lepiej zarabia cieć biedronkowy niż kierowca , który odpowiada za życie setek ludzi.

    • 7 0

    • ZKM nie zatrudnia kierowców autobusów

      • 1 2

  • poczekajcie do jesieni..

    jak U.M. i ZKM wprowadzą zrównoważony czas pracy dla kierowców będą oszczędności na nadgodzinach i innych dodatkach czyli następna obniżka płacy

    • 2 1

  • (16)

    Taaaaa to wina kierowców....? Nie to wina zarządu która mało płaci bo woli sobie pobrać wysokie pensje i premie. Ale widzę że dziennikarz też woli zwalić na kierowców. A co kierowcy nie maja prawa godnie zarabiać.., to proponuje zarządu i dziennikarzowi pracować za taką samom pensie z taką odpowiedzialnością

    • 183 8

    • Mogłeś się uczyć (6)

      Mogłeś się uczyć, a nie przyspawałes sobie łapy do kierownicy i dej dej Panie bo ja kierowca jestem. Małpę byś nauczył tego prostego zajęcia.

      • 0 56

      • (2)

        Nie udawaj że umiesz czytać myśli i coś wiesz, a tylko piszesz kłamstwa. Jedno zdanie i same bzdury, taki mądry i wybitny. Nie jestem kierowcą, po prostu mam uczciwą opinie, jestem wykształcony, pracuję w biurze, i porównanie do innych udający (którzy sami nie potrafili znaleźć sobie pracy) to nikt mi tej pracy nie załatwi bo się podlizuje. Pytanie: umiesz prowadzić autobus? prozę odpowiedz? , bo ktoś tu kłamie że małpę można nauczyć zawód kierowcy autobus i jestem ciekawy czy małpa umie więcej od ciebie.

        • 16 0

        • lekarz popełni błąd ma go kto obronić prawnik to samo inżynier,polityk też mają wszyscy swoje rady stoważyszenia ,które za nimi stoją kierowca popełni błąd traci prawo jazdy a tym samym pracę za jednym zamachem i dlatego jest na rynku pracy tak mało chętnych do tej pracy za płace o stawce najniższej krajowej

          • 2 0

        • Coś nie odpisuje czyż by sam sobie pojechał że małpa umie więcej od niego? A tak udawał.....

          • 3 0

      • to naucz

        To naucz tą małpe jezdzić i będzie po problemie .Braki się skończą .I wszystko wróci do normy. Małpom nie będzie trzeba płacić i może za przysłowioego banana będzie zasuwać.

        • 3 0

      • jasna sprawa

        tylko znajdź małpę, która za te grosze będzie chciała to "proste zajęcie" wykonywać

        • 6 0

      • ....i**ota ,

        czy troll ? pewnie jedno i drugie ;)

        • 4 0

    • To wszystko wina kaczyńskiego i PiS :) (2)

      • 8 9

      • Nie to wina obajtka :) (1)

        • 1 1

        • Czego?

          • 0 0

    • (4)

      Nie czaje o co Ci chodzi z dziennikarzami. On tylko przedstawia to co usłyszał, a nie wyraża własne zdanie.

      • 6 14

      • Jako dziennikarz (2)

        powinien porozmawiac z wszystkimi stronami a nie tylko napisac co mu dali.

        • 25 2

        • Porozmawiał z kierowcami i ZKM (1)

          Z kim jeszcze powinien?

          • 5 9

          • powinien na przykład zadać kilka trudnych pytań

            Panu Wyszomirskiemu, jak ten trafnie odpowie to wrócić z jeszcze trudniejszymi do kierowców zamiast ograniczać się do spisania oświadczenia.

            • 8 0

      • Podobno najważniejsze że kasa się zgadza

        • 1 0

    • I do gabloty powtórz

      • 6 10

  • (3)

    Skończy się tak jak w GOP,gdzie większość linii kursuje co 30 minut w godzinach szczytu,a w pozostałym okresie co godzinę.Wiele linii w dni wolne kursuje zaledwie kilka razy w ciągu dnia

    • 7 0

    • Dla mnie Gdynia to wiocha

      pod wzgledem komunikacji

      • 1 1

    • (1)

      to prawie tak jak pksy na wiochach.

      • 2 1

      • PKSy wyginely albo jada 2x na dzien

        • 2 0

  • ...... (2)

    Autobus nr 171poezja sama w sobie.
    Autobusy kiedy mają duże spóźnienia tak sobie regulują że wypadają z kursu trzeba czekać na następny tylko cholera wie według jakich rozkładów jazdy to wszystko jeździ.

    • 13 0

    • Tez nim jezdze

      Codzinnie spozniony o 15 minut, a dalej nadrabia, dojezdzajac spozniony pol godziny

      • 0 0

    • To reguluje ZTM

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane