• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Po co komu autobus co 6 min

    Wystarczy co 10 lub 20, przecież i tak jeżdżą puste

    • 1 5

  • Skutki polityki ZKM (3)

    Podobno za obsługę Openera każdy kierowca dostał premię 6000 zł. Parędni i taka kasa weięc po co się trudzić na chorych buspasach

    • 4 13

    • Bus pus = korki

      • 2 0

    • Podobno to tusek jest kierowcą autobusu

      A prawda jest taka że nie on a jego syn i to przez chwilę aby dziennikarze mogli cyknąc fotkę. Potem dostał kierownicze stanowisko w spółce Miejskiej w Gdańsku ZTM

      • 1 2

    • Podobno,czyli kłamstwo.

      • 1 0

  • 2,5 mln zl za objazdy na zarwanym mostku wisniewskiego 3 lata

    Na to byla kasa i nikt nie siedzi

    • 4 0

  • Zacznijcie normalnie płacic to sie znajdą.

    Bo za te pieniądze to jest wstyd pokazać sie w domu. Nie mówiąc o utrzymaniu rodziny.

    • 16 1

  • A kierowca na linii 194 (Domes Sumo z Zkm) jeszcze jeździ? (3)

    Ten co fotografuje autobusy, dawno go nie widziałem za fajerką
    Pseudonim nadany przez pasażerów ;)

    • 7 0

    • Jeździ w PKS (1)

      • 5 0

      • No i oto chodziło by opuścił komunalnego :) lub wrócił do innego miasta

        • 4 0

    • Ale w PKS tylko dorabia

      • 0 0

  • trochę sie pomęczyłem..

    • 2 0

  • trochę sie pomęczyłem...

    opinii mojej nie dodali..
    to tylko informacyjnie napisze...Lisicki w gajcie zarobił w 2020 346 226 ,32 a w 2021 344 432,85 zł brutto
    pozdrowienia dla kierujących pojazdami:)

    • 23 0

  • Zkm gdynia

    Oni potrafia tylko mandaty wystawiac nic wiecej

    • 8 0

  • (1)

    W Gdyni kierowca , czarne włosy, gruby , straszny cham , lepiej zdjąć kurs niż z takim jeździć, on jest niebezpieczny , zieje jadem

    • 4 10

    • Ty chyba większy ham od niego

      • 1 0

  • (1)

    Zacznijcie ludziom płacić

    • 13 2

    • Masz wytłumaczenie w artykule dlaczego nie więcej

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane