• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • gdzie jest wyłupiansty kucyk? gdzie jego zabawne tłumaczenia? gdzie te ankiety, w których mieszkańcy go chwalą i zatrzymują

    na ulicy aby pogratulowac sukcesów??? gdzie ten czarodziej i jego Hala Targowa ojciec? gdzie sie chowają cwaniaki jak jest problem??? czas aby kucyk pokustykał w dal i nigdy nie wracał.

    • 8 0

  • Robię teraz kurs prawa jazdy kat.C, C+E. Spróbuję odrazu pracować za granicą w UK, Szwajcarii lub Norwegii. Mam 35 lat, nigdy nie miałem dziewczyny, a sex kilkanaście razy dopiero po skonczeniu 27 lat z prost____mi. Napewno nie bedę niewolnikiem w Polsce, tuw życiu pracowalem tylko 3 miesiące.

    • 5 1

  • Tytlko tusk

    Panie szczurek zwolnic polowe urzednikow i przekwallifokowac na kierowcow mniasto zyska i bedzie milej glosowac

    • 13 0

  • Jak ten zawód ma być atrakcyjny, skoro ochroniarz w portierni zarabia tyle samo

    Pomijam już koszt zdobycia uprawnień i użerania się z pasażerami i kosztownego mienia na garbie!!

    • 19 0

  • No przecież do Polski wjechało ponad 5 min Ukraińców...praca dla nich jest.

    • 10 1

  • Kierowca

    Cała Polska ma ten sam problem .Brak kierowców To lata zaniedbań miast prezesów i .t.d.Zeby kierowca był to trzeba płacić ,a tu nawet chęci nie ma .Bo brak kasy ale sobie podnieść pensje to już jest kasa Ja tylko chciałbym choć raz na rok wziąć ich pensje Pozdrawiam kierowców Którzy wstają o 2 w nocy lub kładą się o tej porze Których uważa się za zło bo oni są wszystkiemu winni Że korek był ,wypadek ,wymuszenie Lub kulturalny pasażer uczył języka łacińskiego

    • 24 0

  • Mniej dla prezesów, więcej dla pracowników i się sytuacja unormuje.

    • 14 0

  • Jeśli ktoś ma zastrzeżenia wobec pracy kierowców pka (autobusy z żółtym numerem, pocz. 5)

    można wysyłać e-mail: zażalenie/skargi z opisem sytuacji na e-mail: zkm@zkmgdynia.pl
    Ja właśnie czekam na odpowiedź na pewne zdarzenie z kierowcą, który awanturował się o coś. Bo to też nie może być, że kierowców mają na styk to będą sobie nieraz pozwalać na niepoprawne zachowania :/

    • 3 19

  • PKA zaraz splajtuje (3)

    Przecież PKA to już trup finansowy. Wykańczają ich wysokie ceny prądu przez co kombinują z ładowaniem na mieście (na bazie niższa taryfa) plus rosnące koszty kredytu wziętego na udział własny w zakupie elektryków. Stąd wolą oddać część kursów podwykonawcom niż zapłacić swoim kierowcom za pracę z wolnego. Jeszcze chwila i przyjdą po prośbie do PKM by się połączyć w jedną spółkę

    • 8 2

    • Mam nadzieje

      • 3 1

    • Tak będzie połączenie PKA i PKM... (1)

      ...jednak wtedy prezesem będzie Żurek, więc PKM będzie zepchnięty na drugie miejsce. Zresztą to już widać od jakiegoś czasu. Tylko czekamy na emeryturę Pana Stasiaka.

      • 0 1

      • Nie

        • 1 0

  • Prosze państwa. Miasto przez ostatnie 3 lata kradlo (1)

    Środki z pieniędzy na komunikację i przenosiło na inne cele . 3 lata z rzędu budżet komunikacji byl okrajany. Dziś kierowca, który was wozi zarabia 3800 zł netto z dodatkiami a ten co dowiózł buraki do sklepu dostaje ok 5800 -6300 netto. Operator wózka widłowego ma w porcie ok 6 tys zl. Dziwimy się ze w tak odpowiedzialnym zawodzie brak kierowcow ? Za wasz przewóz miasto placi mniej jak za przewóz lub załadunek buraka ....

    • 13 0

    • Dokładnie jak mówisz. Okolice 4000 netto są do wyjęcia na magazynie dla 20 latka po kursie na wózki za 1k PLN. 8 godzin i do domu, nic cię nie obchodzi, żadnej odpowiedzialności. Pracowałem to wiem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane