• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Kierowcy PKM (4)

    Kierowcy z PKM przestańcie pisać te brednie w komentarzach bo już nie idzie tego czytać żal wam tyłek ściska że mamy lepszy tabor dajcie spokój z tymi komentarzami

    • 4 11

    • Jakie brednie ?

      Wszystko się zgadza, a sam pracuje u pana Żurka.

      • 4 1

    • I tak PKM jest lepsze a tabor nie gra tu roli, lepsi ludzie

      Wolimy jeździć swoimi autobusami typu 2264, które mają mniej elektroniki niż waszymi obskurnym elektrykami

      • 2 1

    • Na dyspozytornie i płac manewrowy na Kaczych Bukach wy z pka macie zakaz wstępu (1)

      Tylko przypominam

      • 1 1

      • Tylko przypomnij sobie kto wam przetarg robił na autobusy...ci panowie z pka tacy z was znaffffcccyyy

        • 0 0

  • Darmowa obsługa komunikacji festiwalu Open'er odbija się na mieszkańcach i po co gdyni takie wydatki co przynoszą dla mieszkańców

    • 9 0

  • !!!!

    Kupić dwa autobusy mniej i byłyby pieniądzena podwyżki ale to trzeba pomyślec a po co

    • 7 0

  • poczekajcie do jesieni..

    jak U.M. i ZKM wprowadzą zrównoważony czas pracy dla kierowców będą oszczędności na nadgodzinach i innych dodatkach czyli następna obniżka płacy

    • 2 1

  • Nie dziwi mnie to wcale (1)

    Kiedyś z ciekawości zadzwoniłem do ZKM w sprawie pracy. Pani do mnie że z wymagań to oczywiście wszystko , a co do wynagrodzenia 15,50 pln na godzinę. Prawko 10 tysięcy... praca na gwizdek... premie nie istnieją w praktyce. Także niech te biurwy same jeżdżą za taką stawkę. Lepiej zarabia cieć biedronkowy niż kierowca , który odpowiada za życie setek ludzi.

    • 7 0

    • ZKM nie zatrudnia kierowców autobusów

      • 1 2

  • Delegacje

    Żurek dodatkowo przeznaczył sobie 100tyś zł na delegacje w 2022 roku!! Ponad 8,5tyś miesiecznie!!!

    • 8 0

  • Ograniczenia dla samochodów, komunikacja miejska nie działająca, puste bus pasy, tak w Gdyni promuje się transport zbiorowy.

    Łucyk , ty .....

    • 4 0

  • (1)

    PKA.Bankrut.Widać że komuś zależy na szybkiej likwidacji firmy.

    • 2 1

    • Likwidować a teren po zajezdni sprzedać deweloperowi, fajne miejsca na bloki.

      • 1 0

  • PKM bankrut (1)

    PKM bankrut szybciej niż Pka

    • 0 3

    • dobry żarcik

      Hehe, PKM nie władowało się w elektryki i kredyty na nie więc przynajmniej mamy stabilną sytuacje

      • 2 0

  • Płaćcie dalej tyle ile płacicie (2)

    To spełni się mokry sen łucyka i będą wszyscy rowerami jeździć po pustych buspasach...

    • 2 0

    • I bardzo dobrze tylko więcej serwisów rowerowych powinni otworzyć

      • 0 0

    • ZKM i tak płaci średnio lepiej niż inne jednostki w Gdyni. I to najsłabiej wykwalifikowanym pracownikom..

      którzy jedyne co osiągnęli to zrobili prawko na autobus. Najpierw niech podniosą wynagrodzenia tym którzy mają jakąś wiedzę, pomysły, przygotowanie do pracy na rzecz miasta. Kierowcy to gdzieś przy końcu. Zwlascza że zarabiają więcej niż ludzie po paru fakultetach z doświadczeniem

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane