• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex-Dromex i Doraco chcą 153 mln zł za nowy terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty. Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty.

Konsorcjum firm Budimex-Dromex i Doraco prawdopodobnie wybuduje nowy terminal, a Skanska drogę kołowania na lotnisku w Rębiechowie. Poznaliśmy oferty w dwóch największych przetargach związanych z rozbudową trójmiejskiego lotniska.



Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci. Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci.
153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex i trójmiejskiej firmy Doraco. To najniższa spośród 14 ofert złożonych w tym przetargu. I sporo mniej, niż planował wyłożyć na to zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

- Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kosztorysanci wszystkich oferentów dalecy byli od jednomyślności. Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wyniosła niemal 100 mln zł! Najdroższą ofertę, wartą 250 mln zł netto (305 mln zł z VAT) złożył Polimex-Mostostal.

Z drugiej jednak strony różnica między trzema najtańszymi ofertami była minimalna: Warbud chciał za budowę terminalu 154 mln, a Hochtief Polska 155 mln zł netto.

Czy cena powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę w przetargach na roboty budowlane?

Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię.

Choć jedynym elementem decydującym o wyborze wykonawcy jest cena, komisja wskaże zwycięzcę za dwa tygodnie, a umowa z nim zostanie podpisana najprawdopodobniej dopiero w lutym. Prace budowlane ruszą wiosną i potrwają 24 miesiące. Terminal powinien przyjąć pierwszych pasażerów wiosną 2012 roku.

Z kolei w czwartek otwarto koperty z ofertami na drogę kołowania na lotnisku. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska, która wyceniła swoje usługi na niemal 55 mln zł (już z VAT-em). To niemal o 40 proc. mniej, niż policzyło sobie konsorcjum firmy Pol-Aqua i ukraińskiego Altkomu, które chciało aż 90 mln zł.

- To sporo mniej niż się spodziewaliśmy. Ale nie mogę powiedzieć, że dzięki temu rozbudowa lotniska będzie znacząco tańsza. Składa się na nią w sumie 10 inwestycji i trudno zakładać, że na każdej z nich zaoszczędzimy - jeszcze w czwartek mówił Tomasz Kloskowski.

Umowa z wykonawcą drogi kołowania zostanie podpisana w lutym 2010 r. Od tego czasu zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wykonanie prac. Władze lotniska wierzą jednak, że tę inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej.

Trzecią największą inwestycją na trójmiejskim lotnisku jest budowa nowej płyty postojowej. Otwarcie ofert w tym przetargu odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie grudnia.

Nowy terminal pasażerski ma obsługiwać do 5 mln pasażerów rocznie. Wraz z działającym terminalem (2 mln pasażerów) przepustowość trójmiejskiego portu lotniczego wzrośnie do 7 mln pasażerów.

Według szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka Port Lotniczy Gdańsk ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Miejsca

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • Polak głupi przed i po szkodzie.....

    ile razy jeszcze Budimex musi się skompromitować żeby dotarło do tępych głów urzędników że on się nie nadaje do budowania ??????

    • 4 1

  • na Oruni jak po wojnie

    co sie dzieje na Oruni ,kto i po co rozbiera te wszystkie budynki ?

    • 3 1

  • jai imiennik takie lotnisko:-) na żenującym nawet gabończyków i jamajczyków POziomie POlski POwiatowej (2)

    • 0 5

    • Lotnisko sie przebuduje i bedzie ladne i nowoczesne a ty juz lepiej jedz do Gabonu zaczyna sie tam sezon na orzeszki.

      • 2 0

    • buda srallux buda!~!~!

      • 4 1

  • Ciekawe co myśla Kfa-kfa Kaczkowscy, jak lądują na lotnisku imienia największego wroga swego :)

    • 4 1

  • Jak zawsze Polacy sami nic niepotrafią dla tego projekt znowu musiał byc Niemiecki!

    Projekt hali na zabiance tez bylł Niemiecki ale jak zawsze jak cos jest dobrze zrobione to Polaczki msza to zepsuc tak samo jak zmienili projekt Hali gdzie dach sie mugł zawalic.!!Ciekawe czy teraz ponownie głąby bedą prubowali żmienic projekt bo jak wiadomo Polaczki na błedach sie uczyć niepotrafia!!! tym razem pewnie sie zawali dach terminala. :)

    • 0 1

  • Plan lotniska prawie identyczny jak w Cork... (2)

    Mega orginalnie;]

    • 0 2

    • Ośle (1)

      Pisze się:oryginalnie ( z literą "y")

      • 1 0

      • Ale on chciał być oryginalny,

        dlatego tak napisał. :-)

        • 0 0

  • Panie chron nas przed BUDIMEX-DROMEX :(

    • 4 1

  • (1)

    znam gorszą firmę z niedźwiednika Labar - to dopiero krzak firma

    • 6 2

    • bo niedźwiednik to wypizdowo

      • 0 0

  • Nieeeee!!! (1)

    W imie ojca i syna...tylko nie Budimex!!! Najwiekszsze partacze!! Powinni miec dozywotni zakaz startowania w przetargach. Najgorszy sen...

    • 80 3

    • W Doraco też nie są lepsi ^^

      • 3 0

  • PANIE PREZESIE KLOSKOWSKI

    ZAPROSIŁ PAN DO PRZETARGU 20 KONSORCJÓW, CZYŻ NIE W CHWILI OGŁASZANIA SWOJEJ DECYZJI CZĘŚĆ Z NICH TRZEBA BYŁO WYELIMINOWAĆ, PRZEDE WSZYSTKIM WŁAŚNIE OBECNEGO "WYGRANEGO". WIADOMYM JEST FAKT, ŻE ZA TĘ RÓŻNICĘ POMIĘDZY I I KOLEJNYMI OFERTAMI ZAPLACĄ WYKONAWCY, NIESTETY WŁAŚNIE Z TRÓJMIASTA. WIELU Z NICH NIE DOSTAŁO PIENIEDZY Z POPRZEDNICH REALIZACJI TZW. "ZWYCIĘZCY".
    ZASKOCZONY

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane