• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex-Dromex i Doraco chcą 153 mln zł za nowy terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty. Po wybudowaniu nowego terminalu, w starym (na zdjęciu) obsługiwane będą jedynie przyloty.

Konsorcjum firm Budimex-Dromex i Doraco prawdopodobnie wybuduje nowy terminal, a Skanska drogę kołowania na lotnisku w Rębiechowie. Poznaliśmy oferty w dwóch największych przetargach związanych z rozbudową trójmiejskiego lotniska.



Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci. Terminal powstanie według projektu polsko-niemieckiej pracownia JSK Architekci.
153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex i trójmiejskiej firmy Doraco. To najniższa spośród 14 ofert złożonych w tym przetargu. I sporo mniej, niż planował wyłożyć na to zarząd Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

- Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kosztorysanci wszystkich oferentów dalecy byli od jednomyślności. Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wyniosła niemal 100 mln zł! Najdroższą ofertę, wartą 250 mln zł netto (305 mln zł z VAT) złożył Polimex-Mostostal.

Z drugiej jednak strony różnica między trzema najtańszymi ofertami była minimalna: Warbud chciał za budowę terminalu 154 mln, a Hochtief Polska 155 mln zł netto.

Czy cena powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę w przetargach na roboty budowlane?

Konsorcjum firm Budimex-Dromex prowadziło już niezwykle kontrowersyjną budowę terminalu na warszawskim Okęciu. Po wielokrotnym przekładaniu terminu zakończenia budowy, inwestor rozwiązał kontrakt z wykonawcą i zlecił dokończenie prac innej firmie.

Budimex-Dromex jest też generalnym wykonawcą hali widowiskowo-sportowej na granicy Sopotu i Gdańska. Termin jej oddania przeciągnął się m.in. ze względu na ugięcie się dachu (jego wykonawcą jest inna firma). Budimex-Dromex remontował także ul. Marynarki Polskiej w Gdańsku. Inwestycja zakończyła się dopiero po wyroku trybunału arbitrażowego, który nakazał firmie usunąć i poprawić wadliwie położoną nawierzchnię.

Choć jedynym elementem decydującym o wyborze wykonawcy jest cena, komisja wskaże zwycięzcę za dwa tygodnie, a umowa z nim zostanie podpisana najprawdopodobniej dopiero w lutym. Prace budowlane ruszą wiosną i potrwają 24 miesiące. Terminal powinien przyjąć pierwszych pasażerów wiosną 2012 roku.

Z kolei w czwartek otwarto koperty z ofertami na drogę kołowania na lotnisku. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska, która wyceniła swoje usługi na niemal 55 mln zł (już z VAT-em). To niemal o 40 proc. mniej, niż policzyło sobie konsorcjum firmy Pol-Aqua i ukraińskiego Altkomu, które chciało aż 90 mln zł.

- To sporo mniej niż się spodziewaliśmy. Ale nie mogę powiedzieć, że dzięki temu rozbudowa lotniska będzie znacząco tańsza. Składa się na nią w sumie 10 inwestycji i trudno zakładać, że na każdej z nich zaoszczędzimy - jeszcze w czwartek mówił Tomasz Kloskowski.

Umowa z wykonawcą drogi kołowania zostanie podpisana w lutym 2010 r. Od tego czasu zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wykonanie prac. Władze lotniska wierzą jednak, że tę inwestycję uda się zakończyć nieco wcześniej.

Trzecią największą inwestycją na trójmiejskim lotnisku jest budowa nowej płyty postojowej. Otwarcie ofert w tym przetargu odbędzie się najprawdopodobniej w pierwszej połowie grudnia.

Nowy terminal pasażerski ma obsługiwać do 5 mln pasażerów rocznie. Wraz z działającym terminalem (2 mln pasażerów) przepustowość trójmiejskiego portu lotniczego wzrośnie do 7 mln pasażerów.

Według szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka Port Lotniczy Gdańsk ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Miejsca

Opinie (193) 5 zablokowanych

  • Terminal (3)

    Polecam firmę Hochtirf Polska, jeśli będzie ten sam kierownik co na DCT to termin dotrzyma i solidnie wykona.

    • 7 2

    • A ile dni przekroczono budowę Galerii Bałtyckiej ?

      Czy jest to sukces budowlany ? Szczerze wątpię.

      • 0 0

    • na pewno nie będzie tylu problemów.... ale sprawa jest ciekawa, czemu ta firma ze złą opinią wygrywa przetargi, cena ceną, ale... nieładnie to pachnie

      • 0 0

    • Brawo Kierownik

      Hochtief to solidna firma.Jest tam bardzo dobry kierownik budowy-Pan Wacław.

      • 0 0

  • Ciekawy zabieg socjologiczny... (14)

    Mówią, że mają 190 mln zaplanowane, a dużo mniej płacą (153 mln zł netto (186 mln zł z VAT-em)). Czy jednak 4 mln to jest tak dużo mniej?:) No nie wiem...

    • 26 20

    • (1)

      Ja też nie rozumiem tego podawania cen netto.
      A tutaj definicja z ustawy: "cena - wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy."

      • 5 0

      • PRawo zamowięń publicznych

        Zgodnie z PZP cena jest wynagrodzenie wykonawcy bez podatku VAT, a w tekście przygotowane 190 mln to netto a 186 mln do zapąłty to brutto

        • 0 0

    • przeciez jest napisane ze maja na ten cel zarezerwowane 190 mln NETTO!!!! czytaj ze zrozumieniem pajacu! :D

      • 0 0

    • Pięęęęęęęknie budują!

      Trzymać w rezerwie te 37 baniek. O tą kwotę zapewne wzrosną koszta budowy. Ale co my się przejmujemy. Swoi chłopcy wygrali przetarg, firmy znane z bardzo dobrej jakości :) Wystarczy tylko czekać efektów.

      • 0 0

    • do Ciekawy zabieg socjologiczny... (1)

      Baranie, podają ceny w kwotach netto.

      • 3 4

      • powinienes podpisac sie

        OWCA

        • 0 1

    • dobrze ze matma wraca na mature!!

      netto... czyli 37 mln!!!

      • 0 1

    • spoko nie wiecie jak się o robi :)
      Na te 4 brakujące bańki jakaś poważna firma wystawi FV za poważną usługę i kaska wpadnie pomiędzy zainteresowanych. W papierach musi być porządek!

      • 1 0

    • 190 mln netto

      czytaj dokładnie

      • 4 1

    • czytamy ze zrozumieniem

      tu netto i tu netto 37 oszczędności

      • 3 0

    • Odliczą VAT

      Jest dużo, bo dla nich liczy się cena netto, a nie brutto, czyli jest niemal 40 mln zł poniżej założonej kwoty. Cały VAT lotnisko, jako spółka, może sobie odliczyć w rozliczeniu ze skarbówką. Dlatego każdy płatnik VAT przy płatności zwraca tylko uwagę na cenę netto, a nie brutto. Tylko końcowy odbiorca usługi/towaru, który nie jest płatnikiem VAT, ten podatek de facto płaci.

      • 5 0

    • wyslij mi tą różnicę.. (1)

      podam ci numer konta na te 4mln, skoro to niedużo ;]

      • 2 0

      • 2% to nie tak dużo, żeby się tym szczycić...

        • 0 0

    • te 4 miliony przeznaczą na remont ;)

      • 4 1

  • To nie bierze się pod uwagę, że z poprzednich przetargów (1)

    nie wywiązali się z terminów i zakresu oraz jakości robót? Chyba wiedzą, że za tyle nie zbudują i chyba nie mają zamiaru...

    • 6 1

    • i to jest właśnie najciekawsze

      • 0 0

  • KRYTERIA PRZETARGU (1)

    Zarówno autorowi ankiety, jak i komentującym proponuję wejść na stronę lotniska do działu przetargi. http://airport.gdansk.pl/#/bip/auctions Można m.in. zobaczyć ogłoszenie na terminal t2 i zawarte w nim kryteria (np.Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia). Poza tym przetarg miał etap prekwalifikacji, gdzie dopuszczono chyba 20 oferentów spełniających KRYTERIA i nie była to cena. Po odsiewie cena stała się OSTATECZNYM a nie JEDYNYM kryterium!! A to nie wina lotniska, czy komisji, że na tym m.in. polega przetarg, że nie możesz podać "firma X nie może startować bo jest słaba, a Y i Z tak, bo są spoko.."

    • 2 3

    • ok, kryteria kryteriami... oni je spełniają, tylko jak biora się do roboty to już nie jest tak zabawnie...

      • 0 0

  • NIE _ DO _ WIARY (3)

    Skoro wszyscy twierdzą, że BUDIMEX to partacze i nieudacznicy bez fachowców - w jaki sposób ludzie odpowiedzialni za projekt i bezpieczeństwo ludzi mogą wybrać tą firmę...?
    Co kieruje takimi specjalistami od przetargów? Tylko koszta?

    • 13 5

    • może nie wiedzą o tych nieprawidłowościach

      • 1 0

    • ustawa o zamówieniach publicznych...

      ... cena, cena, cena. Niestety na jakość jeszcze nie zwraca się takiej uwagi, jak powinno się to robić

      • 4 1

    • kryterium wyboru - cena 100%

      i tyle w temacie wyboru wykonawcy przetargów w Polsce

      • 6 1

  • Nieee (4)

    Dość partactwu. Nie dość, że terminal będzie za 10 lat to jeszcze w dodatku przy większej ulewie będzie powódź. Lepiej dołożyć do Warbudu lub Hochtief (wykonawca Galerii Bałtyckiej) i mieć spokój. Chyba można jakoś to 'piękne' konsorcjum pożegnać? Oby...

    Swoją drogą 4 mln zł to "sporo mniej" w skali takiego przedsięwzięcia? Wiem, że można za to kupić 2 mln bochenków chleba itd., ale bez przesady z tym "sporo mniej".

    • 16 2

    • w Galerii też pokazano rochę fuszerkę, wypadająca fuga łącząca glazurę, która też odpryksiwała... do dziś można to zauważyć

      • 0 0

    • Następny, co nie umie czytać!!! (2)

      Powoli przestaję się dzić, że kiedyś na testach kompetencji wprowadzono czytanie ze zrozumieniem. Było to dla mnie w szkole podstawowej już niepojęte, jak można nie rozumieć tego, co się czyta. A tu proszę, potwierdza się to, że około 90% Polaków nie rozumie wiadomości w telewizjii ani tych czytanych w internecie i gazetach!

      Więc tłumaczę i wklejam cytaty: "153 mln zł netto (...) zażyczyło sobie za budowę nowego terminalu w Rębiechowie konsorcjum Budimex-Dromex".

      "Mieliśmy na ten cel zarezerwowanych 190 mln zł netto - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk"

      Jak rozumiesz pojęcia netto i brutto (bo może to jest problem) to policzysz sobie, że różnica to 37 mln złotych!!! A nie 4 mln.

      Ja wiem, że nie każdy robi doktorat, ale ludzie, chociaż czytajcie ze zrozumieniem! Czy wszyscy inteligentni może wychechali z tego kraju?

      Zreszta, jak poczyta się komentarze na niektórych portalach, to dochodzi się do smutnych wniosków...

      • 3 3

      • Hmm...

        Powiem Ci tak, bo kłócić mi się z Tobą nie chce mądralo, faktycznie nie doczytałem, że to kwota netto/brutto - przyznaję się, moje niedopatrzenie.

        Nie wiem czy zauważyłeś, że zużyłeś prawie 1000 znaków tylko po to, żeby poinformować o niedoczytaniu, w dodatku nie na temat główny komentarza.

        Pozdrawiam

        P.s. "Czy wszyscy inteligentni może wychechali z tego kraju?" - nie, został jeden, na szczęście jesteś Ty ;)

        • 1 1

      • i jeszcze reszta ciżby plusy stawia analfabecie...

        • 1 2

  • Polsko-niemiecka pracownia JSK Architekci?

    To znaczy, że Niemcy projektują, a Polacy parzą kawę.

    • 1 0

  • Budimex buhahaha (5)

    Pracowałem tam dziadygi na niczym sie nie znaja i wszystko partolą nie dziwne że przetarg wybrali bo guano płacą i fachowców nie mają!

    • 77 2

    • Niewiem ale jakoś Budimex kojarzy mi się Z Adamowiczem:D

      • 3 0

    • (3)

      tak nawiasem mówiąc skoro uważasz że fachowców nie zatrudniają to dlaczego Port Lotniczy Okęcie jest na przegranej w sądzie jak i gddkia jeśli chodzi o obwodnicę Augustowa ??

      • 1 7

      • bo spółki/urzędy państwowe też nie zatrudniają fachowców (1)

        • 3 3

        • to gdzie są ci fachowcy?

          I kto to jest?

          • 1 1

      • Na przegranej?

        słuchaj nie znam tematu ale żeby coś zrobic dobrze trzeba zapłacic a jak się robi coś tanim kosztem,to póżniej się ponosi konsekwencje tego.

        • 4 0

  • rysiek ja tu robie co moge, żeby jeszcze ten dupek mnie poparł, wiesz k**** jest załatwione na 90%, ale uważaj bo KGB nas (7)

    namierza, bedziesz miał ten terminal pikuś tam reke trzyma na wszystkim...

    • 4 7

    • "...........Ciemny lud to kupi" ? (6)

      • 2 0

      • ciemny lud, to raczej czeka na cuda (5)

        • 2 3

        • na 3 000 000 mieszkań ? :) (4)

          • 3 0

          • na 3 000 km autostrad, podwyżki (no te w pewnym sensie z sukcesem realizuje), imigrantów masowo wracających z irlandii, na (3)

            obniżenie podatków, tanie i przyjazne państwo

            • 2 3

            • takiej odpowiedzi sie spodziewałem, Typowy too man wyborca PySS :) (2)

              • 2 1

              • tyPOwy język Peło - przePOjony miłością (1)

                • 0 3

              • przestańcie sapać, po i pis są warte tyle samo

                • 0 0

  • Przetargi!!!!

    W przetargu cena musi być miernikiem wyboru oferenta. A wykonawstwo musi być ZAWSZE na najwyższym poziomie. Jak nie to - sąd-kary-bankructwo firmy.Inaczej do niczego nie dojdziemy.Wiem co piszę, bo niejedno na budowach widziałem. Jak krytykowałem jako podwykonawca, to więcej u nich pracy nie dostałem. Jak spotykali mnie na budowie, jako niezależnego, to zaraz jakość szła w górę.Niemcy i skandynawowie dbają o to i dobrze wychodzą.Vide katarczycy!!!!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane