• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex chce zbudować Drogę Zieloną za 135 mln zł, w 16 miesięcy

Maciej Naskręt
9 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przebieg Drogi Zielonej tuż obok stadionu piłkarskiego w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuż obok stadionu piłkarskiego w Letnicy.

Otwarto koperty z ofertami na budowę Drogi Zielonej w ramach Trasy Słowackiego między Letnicą a Brzeźnem. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która chce wybudować drogę za ok. 134,9 mln zł, w ciągu 16 miesięcy.



W poniedziałek komisja przetargowa miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne otworzyła koperty z ofertami na budowę 2,1-kilometrowego odcinka Drogi Zielonej - pomiędzy budowaną ul. Marynarki Polskiej a al. Hallera. Jest to jeden z czterech odcinków Trasy Słowackiego.

Wpłynęło osiem ofert. Najkorzystniejszą złożyła firma Budimex. Za realizację drogowego przedsięwzięcia na granicy Letnicy i Brzeźna chce ona 134,9 mln zł. W tej cenie wybuduje drogę w ciągu 16 miesięcy.

Władze GIK budowę tego odcinka drogi wyceniły na kwotę ok. 120 mln zł. Najkorzystniejsza oferta jest zatem o prawie 15 mln zł droższa. O wyborze oferty decyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. stanowi termin wykonania.

- Przetarg rozstrzygniemy razem z odcinkiem tunelowym Trasy Słowackiego. Wszystko jest uzależnione od finansowania budowy. Kiedy to będzie? Trudno powiedzieć, potrzebujemy mniej niż dwóch miesięcy - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK.

Najbardziej kosztownym elementem Drogi Zielonej jest wiadukt nad torami kolejowymi, obok stadionu w Letnicy. Koszt potęguje stalowa konstrukcja nad wiaduktem, która ma go utrzymywać. Firmy, którą mogą ją wykonać, zlokalizowane są m.in w Kanadzie i Chinach.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Od kwietnia trwa też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje odcinek Trasy Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą. Pod koniec kwietnia, gdy otwarto koperty z ofertami, okazało się, że najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar uporać się z nią w ciągu 36 miesięcy. Kwota jest o 375 mln wyższa, niż planowało wydać miasto.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację Trasy Słowackiego.



Przed nami jeszcze otwarcie kopert z ofertami na odcinek Trasy Sucharskiego, która wiedzie przez gdańską Olszynkę. Inwestycja wygenerowała oszczędności po dwóch przetargach. Czy będą one mogły zostać wykorzystane na drogim odcinku tunelowym Trasy Słowackiego, o którym pisaliśmy dwa tygodnie temu?

- Tak. Niestety jest to decyzja niezależna od władz miasta. Zajmuje się tym Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Zależy im na przesunięciu tych funduszy. Możliwe więc, że pieniądze na tunel pod Martwą Wisłą się znajdą - wyjaśnia Trykosko.


Oferty złożone w przetargu:

1. Konsorcjum: Mota-Engil Central Europe SA; Mota-Engil, Engenharia e Construcao SA; cena: 215,7 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy.
2. SKANSKA SA; cena: 168,3 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
3. Konsorcjum: lider - EUROVIA POLSKA SA, EUROVIA CS; cena: 171 mln zł, termin wykonania: 23 miesięcy.
4. Konsorcjum: lider - Mostostal Warszawa SA partner - Acciona Infraestructures SA; cena: 268 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy.
5. BUDIMEX SA; cena: 134,9 mln zł, termin wykonania: 16 miesięcy.
6. Konsorcjum: lider - Firma Budowlano-Drogowa MTM SA, ERBUD SA; cena: 211 mln zł, termin wykonania: 25 miesięcy.
7. STRABAG Sp. z o.o; cena: 172,7 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
8. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska SA, PBG SA; cena: 184,5 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.

Miejsca

Opinie (118) 3 zablokowane

  • budyń kasuj ECS! (1)

    Wyniki przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą w ciągu Trasy Słowackiego okazały się być kubłem lodowatej wody na głowy gdańskich urzędników. Do tego momentu wszystko wyglądało pięknie - Gdańsk szykował się do inwestycyjnego maratonu o skali niespotykanej ani u nas, ani w żadnym innym mieście w kraju - oczywiście z wyjątkiem stolicy - maratonu finansowanego głównie z rozdzielanych przez rząd funduszy unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Teraz wiemy, że to było zagranie va banque. Władze Gdańska od początku wiedziały, że w tym planie inwestycyjnym jest dziura o wielkości ok. 300 mln zł. Niższe od kosztorysów oferty w kolejnych przetargach tą dziurę zmniejszały, ale w przetargu na tunel było odwrotnie - i ogromne "manko" wróciło.
    Dlatego trzeba zadać pytanie, czy wszystkie inwestycje realizowane i planowane przez miasto są sensowne i kluczowe w obecnym momencie dla rozwoju Gdańska. Jedno z nich, Europejskie Centrum Solidarności, od dawna budzi kontrowersje. Inwestycja, na którą miasto z budżetu wykłada ponad 100 mln zł (reszta pochodzi z funduszy UE), to także koszty bieżące w kolejnych latach - po 6 mln zł rocznie istotnie wpływających na zdolność kredytową budżetu.
    ECS miał być jednym z symboli Gdańska. Od początku jednak władze miasta miały problem z konkretnym określeniem zadań nowej instytucji. Z jednym wyjątkiem - prowadzenia wystawy Drogi do Wolności - działalność ECS wyglądała na mglisty mariaż różnych akcji - z reguły średnio medialnych i mało istotnych dla wizerunku Gdańska. O ECS-ie jest głośno nie przy okazji jego statutowej działalności, ale przy okazji różnorakich skandali - zmian w kierownictwie, "obrażania się" patronów, itd. Co więcej, dotychczas najlepsze owoce ECS-u - wspomniana wystawa "Drogi do Wolności" oraz coroczne koncerty nie wymagają wcale nowej siedziby wartej setki milionów. Realne efekty tej inwestycji nie będą miały przełożenia na życie gdańszczan.

    Całkowitym przeciwieństwem jest tunel - to projekt, który diametralnie poprawi dostępność lądową do gdańskiego portu i odciąży większość istniejących ulic Gdańska. To także inwestycja wyjątkowa - którą można wykorzystać marketingowo, do pokazania szybkiego tempa rozwoju miasta. Budowy ECS już nie zatrzymamy, bo ta trwa w najlepsze. Szkoda jednak, że teraz pieniędzy na tunel będziemy musieli szukać w innych projektach drogowych i komunikacyjnych, równocześnie patrząc, jak ECS stał się symbolem - ale urzędniczych przepychanek i politycznej małości.

    • 56 11

    • Albo cytujesz Michała Tuska (ale wtedy o tym pisz) albo nim jesteś (więc w czym problem, żeby się podpisać?).

      W każdym razie powyższy post jest artykułem z GW (z którym się de facto zgadzam).

      • 2 2

  • (1)

    Szkoda że BUDIMEX nie handluje samochodami, chętnie bym kupił jakiś nowy za 1/2 ceny.

    • 8 3

    • to akurat jest łatwe do zrobienia, musisz tylko kupić ich z 1k, na odrębnej umowie z producentem ("fabryką")

      • 2 0

  • Budimex ?

    Znowu Budimex te papraki ?????

    • 12 2

  • Po co wiadukt o długości kilkuset metrów? (4)

    Tam jest taki ruch kolejowy, że wystarczy szlabany automatyczne zainstalować.
    A jeśli już ma być bezkolizyjnie to czemu wiadukt w miejscu gdzie jest najwięcej torów? Przenieść kolejowe rozjazdy kilkaset metrów w stronę portu i wystarczy krótszy wiadukt albo zrobienie nasypy, i wpuszczenie torów w krótki tunel w tym nasypie.

    • 13 15

    • Jesteś (3)

      Amator, i jedyny z zrobiłem to zasiałeś trawnik w ogrodzie u mamy. Nie wiem czy wiesz, że prace ziemne są najdroższe, po 2 tory są kolei i nie pozwolą na wejście zew. firmy ponieważ to państwo w państwie, po 3 ruch może w znaczeniu ilościowym jest mały ale jest tam dużo boczni na których powoli suną pociągi z bocznicy na bocznice, po 4 tory kolejowe trzeba wymieniać od węzła do węzła inaczej pkp nie wyda pozwolenia a to są ogromne koszty

      • 9 2

      • Widocznie nie wiem tego wszystkiego. (2)

        Wystarczyło wyjaśnić skoro masz większą wiedzę a darować sobie komentarze i przytyki.

        • 2 2

        • (1)

          No ale człowieku weź się zastanów. Jedna z głównych (docelowo) dróg i szlabany???? Nawet jak mały (Twoim zdaniem) ruch pociągów to i tak trzeba się zatrzymać i poczekać i to nie 15 sekund tylko kilka minut.

          • 2 0

          • szlabany byłyby tymczasowo, dopóki nie będzie tunelu

            przecież nie takie rzeczy się robi jako prowizorki. Dzisiaj na tym portalu był artykuł o prowizorycznej pętli autobusowej, to można i szlabany na jakiś czas. Będzie tunel - wzrośnie ruch, to się dobuduje...

            • 0 4

  • Kaszubi przegrali!!!

    To jak w kawale przychodzi baba do lekarza z piłą. Lekarz pyta: co pani jest?, a baba na to: zostałam przerżnięta!!!
    Podobnie jest dzisiaj z kaszubami...

    • 1 4

  • To niech je natychmiast zamkną!!!

    Droga Zielona tylko zwiększy korki i zniszczy zabytki na jej trasie!!!

    No, nie tylko: także zwiększy i tak ogromne zadłużenie Gdańska.

    • 3 17

  • Trasa Sucharskiego (2)

    a nie Slowackiego.
    Panie Redaktorze, prosze o korekte

    • 2 19

    • Trasa Sucharskiego wiedzie do portu po wschodniej stronie; do tunelu włącznie jest Trasa Słowackiego, która do niej dobiegnie.

      • 4 0

    • no popatrz

      to nawet GIK wie gorzej od ciebie skoro filmik tak nazwali ;-)

      • 2 0

  • Dobry projekt (2)

    Pierwszy raz widzę tą wizualizację i jestem pozytywnie zaskoczony. Dobre projekty,oby wykonanie było też najwyższej klasy i jakości.

    • 8 7

    • dostajesz 5 minusow za pozytywny komentarz.

      • 0 3

    • to jest dobry projekt? zauwaz ze jest brakujacy odcinek od mniej wiecej ETC do hallera. zastanawiam sie jak te dwa odcinki sie polacza bo tam zbytnio nie ma gdzie polozyc tej trasy. chyba ze zaczna wyburzać budynki ;)

      • 0 1

  • Przetargi to nonsens, na którym wszyscy tracimy, cały ten kraj potrzebuje dobrego gospodarza (nie mylić z PSL), dlaczego?

    W przetargach wygrywa najtańszy, wali potem fuszerę, społeczeństwo
    wk...one, bo musi z tego korzystać, a magistrat te 100 baniek, co
    "przyoszczędzi" daje na przeżarcie różnym nierobom.
    Książkowy przykład: droga z Pierwoszyna do Mrzezina. Firma O. co ma
    węzeł betoniarski "za rogiem" zrobiła dobry odcinek doświadczalny, ale
    przegrała przetarg o... 100 tysięcy! Wygrała firma W. co ma węzeł
    betoniarski gdzieś na Kaszubach. Cała droga do odlania z betonu i cały
    ten beton jechał przez korki na Morskiej i Puckiej/Rumię. Tymczasem w
    Mrzezinie żwirownia. Dlaczego to więc było tańsze mimo spalenia bez
    sensu setek ton paliwa? Bo odwalili fuszerę, którą poprawiano jeszcze
    tego samego lata! Droga alternatywna na Hel dla 216tki środek sezonu -
    ZAMKNIĘTA. A jak przyszły wiosenne powodzie na łąkach to wszystko
    podmyło i teraz jest ograniczenie do ... 20 km/h.
    Ale niech żyją przetargi, w końcu społeczeństwo zaoszczędziło 100
    tysięcy PLN!!!

    • 34 6

  • Fuszerka (1)

    Budimex to tandeta zobaczcie jak zrobili ulice Marynarki Polskiej same fale dunaju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 17 1

    • Masz fale dunaju w głowie
      Słyszałeś kiedyś o spadkach, są różne rodzaje, na odcinku 2 kilometrów do widać, taka niweleta jeżeli rozumiesz co to znaczy z powodu małych spadków naturalnych.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane