• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Trasy Kaszubskiej coraz bardziej zagrożona

Maciej Naskręt
22 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Plany budowy Trasy Kaszubskiej zakładają realizację inwestycji w ramach czterech różnych zadań. Plany budowy Trasy Kaszubskiej zakładają realizację inwestycji w ramach czterech różnych zadań.

Ministerialni urzędnicy bez podania przyczyn wstrzymali kolejny raz termin ogłoszenia II etapu przetargu na Trasę Kaszubską. Co gorsza, nie wskazali nowego terminu przetargu. Jeśli sytuacja utrzyma się dłużej, będzie trzeba aktualizować dokumentację dla inwestycji.



Kiedy zostanie wyłoniony wykonawca Trasy Kaszubskiej?

Pierwotne plany zakładały rozpoczęcie budowy Trasy Kaszubskiej w 2010 r. i jej zakończenie w roku 2013. Jednak rekordowo wolne tempo wydawania decyzji środowiskowej na tę drogę pogrzebało harmonogram - na 150-stronicowy dokument drogowcy czekali 2 lata i 4 miesiące.

Trzeba zaznaczyć, że niemogący się ze sobą porozumieć urzędnicy z GDDKiA i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podlegają bezpośrednio tej samej administracji rządowej.

Inwestorem budowy drogi ekspresowej S6 jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Urząd podlega bezpośrednio ministrowi infrastruktury i budownictwa. To ministerstwo decyduje o uruchomieniu środków na każdą inwestycję. GDDKiA odpowiada natomiast za przygotowanie formalne, organizację przetargu, nadzór nad wykonawcą oraz odbiór inwestycji.

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że Trasa Kaszubska może być gotowa w 2020 r. Tymczasem ostatnie plany rządu zakładają, że droga zostanie udostępniona kierowcom najwcześniej w lipcu 2021 r.

GDDKiA cztery razy przekładała terminy II etapu przetargu

Opóźnienie może być jeszcze większe, bowiem niedawno drogowcy po raz czwarty zmienili harmonogram przygotowań inwestycji - ogłoszenie II etapu przetargu "projektuj i buduj" dla Trasy Kaszubskiej. Informacja pojawiła się na stronie projektu drogi prowadzonej przez firmę Transprojekt Gdański na zlecenie gdańskiego oddziału GDDKiA.

Dodajmy, że I etap przetargu zakończył się latem 2016 r. - wyselekcjonowano wtedy ponad 20 firm, które mogą składać oferty cenowe na poszczególne zadania Trasy Kaszubskiej.

  1. Komunikat z 10 sierpnia 2016 r. o przełożeniu II etapu przetargu na wrzesień 2016 r.
  2. Komunikat z 28 września 2016 o przełożeniu II etapu przetargu na listopad 2016 r.
  3. Komunikat z 29 listopada 2016 o przełożeniu II etapu przetargu na luty 2017 r.
  4. Komunikat z 15 lutego 2017 r. bez wskazania nowego terminu.

Ostatni - czwarty - komunikat różni się tym od wcześniejszych, że nie wskazano w nim nowego terminu odroczonego II etapu przetargu. W ostatnich dniach zmieniła się też treść samego komunikatu.

Jeszcze w sobotę mogliśmy przeczytać:

"Ze względu na brak zgody z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, nie przystąpiła do drugiego etapu przetargu w formule 'Projektuj i Buduj' dla budowy drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork - Obwodnica Trójmiasta. W przypadku otrzymania oficjalnych informacji z w/w Ministerstwa, na temat terminu kontynuacji postępowania przetargowego, komunikat zostanie umieszczony na stronie internetowej poświęconej budowie tzw. Trasy Kaszubskiej" .


Natomiast w zaktualizowanej wersji komunikatu czytamy:

"Informujemy że harmonogram ulega zmianie. Aktualnie jest w trakcie opracowywania, w związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, nie przystąpiła do drugiego etapu przetargu w formule "Projektuj i Buduj" dla budowy drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) - Obwodnica Trójmiasta.

Po zakończeniu prac nad w/w harmonogramem, komunikat zostanie umieszczony na stronie internetowej poświęconej budowie tzw. Trasy Kaszubskiej."


Okazuje się więc, że obecnie trwają uzgodnienia gdańskiego oddziału GDDKiA z ministerstwem, które mają zaowocować ustaleniem nowego harmonogramu inwestycji. Wcześniej można było odnieść wrażenie, że przedsięwzięcie jest tylko wstrzymane.

Na odcinku gdyńskim Trasa Kaszubska ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Na odcinku gdyńskim Trasa Kaszubska ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę.
Ministerstwo i rząd milczą w sprawie trasy

W minionym tygodniu poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa o informacje odnośnie planów budowy Trasy Kaszubskiej. Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Próbowaliśmy się skontaktować także z zastępcą ministra infrastruktury i budownictwa, Kazimierzem Smolińskim z Malborka. Niestety, polityk nie odbierał od nas telefonu. Udało nam się za to porozmawiać z gdyńskim posłem PiS Marcinem Horałą i zapytać o drogowe plany rządowe na Pomorzu.

- Nic się w tej sprawie nie zmienia. Droga jest w planach, ale trudno jednak jest mi wypowiadać się za ministerialnych urzędników - mówi gdyński poseł, Marcin Horała.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa od około roku podkreśla, że należy mieć na względzie uwarunkowania finansowe. Wartość Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2016-2023, który przyjęła jeszcze Rada Ministrów pod wodzą Ewy Kopacz, wynosi 200 mld złotych. Tymczasem na inwestycje w budżecie na wspomniany program zostało ujętych ok. 107 mld złotych.

Mieszkańcy w coraz większej niepewności

Brak decyzji w kwestii budowy Trasy Kaszubskiej wywołuje nie tylko spore zamieszanie wśród kierowców, którzy będą korzystać z drogi, ale również wśród mieszkańców terenów, na których wspomniana droga ma przebiegać. Do gdańskiego oddziału GDDKiA telefonuje wiele osób z pytaniem o to, kiedy rozpocznie się realizacja inwestycji.

Mieszkańcy są w rozterce. Niektórzy rozważają pozostawienie pola pod drogę odłogiem - bez obsiewania, co wiąże się z realnymi stratami. Tymczasem, gdyby budowa drogi opóźniła się, mogliby kolejny rok korzystać z plonów. Inni zastanawiają się nad inwestycją w nieruchomości lub nad rozwojem działalności gospodarczej. Bez jasnego komunikatu ministerstwa trudno im jednak podjąć optymalną decyzję.

Kiedy zdezaktualizuje się dokumentacja?

Dodatkowym problemem jest termin ważności dokumentacji dotyczącej budowy Trasu Kaszubskiej. Dziś urzędnicy z gdańskiego oddziału GDDKiA mają w ręku komplet dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia inwestycji, jednak każda dokumentacja projektowa ulega przedawnieniu - opracowania i decyzje tracą ważność.

Czy w przypadku kolejnych miesięcy bez ministerialnej decyzji w sprawie trasy grozi nam dezaktualizacja opracowań?

- Trudno wskazać mi jednoznacznie terminy, bowiem opracowanie dokumentacji jest bardzo obszerne. Mamy jednak jeszcze spokojnie kilkanaście miesięcy, po upływie tego czasu będzie trzeba wykonać aktualizacje - mówi pełniący obowiązki dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA, Karol Markowski.
Oświadczenie gdańskiego oddziału GDDKiA

W związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej doniesieniami o rzekomym wstrzymaniu przez Ministerstwo prac nad procesem przygotowania budowy tras krajowych w województwie pomorskim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku informuje, iż żadne prace w tym zakresie nie zostały wstrzymane. Zarówno Ministerstwo jak i GDDKiA nieustannie podtrzymują wolę budowy zarówno Obwodnicy Metropolitalnej jak i drogi ekspresowej S6 i podejmują wszelkie działania zmierzające do realizacji tego celu. Ostateczne decyzje w zakresie terminów realizacji obu zadań uzależnione są jednak od wniosków z prowadzonej analizy możliwości realizacji całego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Jedyną okolicznością, która obecnie ulega zmianie jest harmonogram realizacji prac przygotowawczych w tym w szczególności data przystąpienia do II etapu przetargu. Wszystkie pozostałe ustalenia pozostają aktualne.

Wyjaśniamy kwestie braku porozumienia pomiędzy GDDKiA, a RDOŚ. Obie instytucje od samego początku ściśle ze sobą współpracują. Sytuacje zgłaszania zastrzeżeń, opinii czy wniosków o wniesienie zmian w  dokumentacji są naturalną konsekwencją prowadzenia profesjonalnego procesu uzgodnień dokumentacji projektowych. Zarówno GDDKiA, jak i RDOŚ zależy na jak najlepszym ustaleniu ostatecznego kształtu planowanych inwestycji.

Karol Markowski, p.o. dyrektora GDDKiA o. Gdańsk

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstać mają tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga miałaby się łączyć z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem na tym odcinku ma być półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (225) 5 zablokowanych

  • zemsta karła kurdupla . i tyle. (13)

    Zemsta za Leszka w, donka t, za niepokornosc...

    • 230 46

    • a skąd ma być kasa skoro poszło na 500 minus dla patoli. (2)

      kupili sobie nowe zestawy plazmy na ściany i mogą oglądać antków i misiewiczów jak na poligonach ćwiczą z długopisami taktycznymi.
      To skąd ma być na autostrady?

      jeszcze gospodarka zahamowała, i inflacja zaczęła szaleć. dziękujemy karakanie. i pseudokatolickim burakom również.

      • 14 5

      • Daj namiary na dilera (1)

        Bo masz niezłe omamy po tym towarze

        • 2 10

        • pozdrów kolegę misiewicza i jannigera.

          pewnie obok ciebie wykradają materiały na niby-strony internetowe.

          • 4 0

    • Zemsta to była rudego kurdupla, że przez 8 lat was olewał (3)

      A zaprzyjaźnione media jak GW i Trojmiasto pl właziły mu w d bez wazeliny, jak teraz

      • 17 39

      • przecież Trojmiasto zawsze w zdrowej opozycji do GW

        jak fakty nie pasują do twojej wizji, to tym gorzej dla faktów?

        • 1 2

      • gnojku trochę szacunku,

        Pan Tusk to nie twój wszarzu kolega, "rudy kurdupel" powiedz swemu ojcu

        • 12 3

      • "was olewał" ??

        to skąd Ty jesteś?
        Na Nowogrodzkiej siedzisz i stukasz te komentarze gdzie się da ?

        • 23 3

    • Tylko chyba nie są świadomi, że w ten sposób nigdy nie wygrają na Pomorzu. (2)

      Ludzie nie są głupi i widzą, że to zemsta za bycie tzw. "matecznikiem PO". Przez taką małostkowość raczej długo tu nie wygrają panowie z PiS.

      • 34 7

      • trudno (1)

        zabiorą na Pomorzu wybudują gdzieś indziej i głosy będą :)

        • 2 12

        • z pustego i Salomon nie naleje

          pisowski propagandzisto,
          bolszewia z agentami watykanu będzie dyndać na polskich płotach

          • 7 2

    • Czyli karzeł nas okradł

      Bierze kasę pod postacią najprzeróżniejszych opłat, podatków, akcyz itp, a drogi nie chce nam zbudować za nasze pieniądze. Kradzież w biały dzień, wszystko idzie do Torunia. To gorsze niż Amber Gold.

      • 11 0

    • Masz nieźle wyprany mózg

      • 2 5

    • niech się mści , tylko to się obróci przeciwko niemu

      • 13 1

  • Brawo PO! (4)

    Za Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady.
    Wrzesień 2016
    W użytkowaniu jest juz ponad 3600 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, z czego 3100 oddanych za rządów PO. I to by było na tyle...

    • 5 1

    • tania manipulacja (2)

      • 0 1

      • (1)

        gdzie? podał fakty.

        • 2 0

        • no tak za fundusze za lata 2007-13 rzeczywiście Pis mógł się nabudować

          • 1 0

    • w sedno.

      • 2 0

  • I bardzo dobrze (1)

    Teraz wasze ukochane peło niech POmorze i z własnej kasy niech buduje wam tę drogę. Nie chcieliście pisu, to teraz macie. Tak Wam dobrze, że dobrze Wam tak.

    • 4 15

    • A niby czyja to kasa? Twojego idola Kaczora, co to w życiu nie przepracował godziny w sektorze prywatnym...? Mylisz się - to jest nasza kasa!!!

      • 1 0

  • (16)

    Inwestycja w stylu PO: 8 lat było za krótko, a potem można zwalać na zły PiS.

    • 84 184

    • PISiorku, ty tak na poważnie? (12)

      Mowa jest o aktualnych decyzjach czy raczej ich braku.

      Wiemy, że nawet rzekome święte dziewictwo Jarosława jest winą Tuska ale miej trochę oleju w głowie na czytanie ze zrozumieniem.

      • 49 15

      • (1)

        Oni przez całą kadencję będą zwalać na poprzedników :)

        • 18 1

        • A potem, wzorem Korei Północnej, niepowodzenia będą zwalać na rzekomych, bliżej nie zidentyfikowanych agresorów z Zachodu. Pierwsze przesłanki już są - wszystko to wina niejakiego Sorosa...

          • 7 1

      • (9)

        PO-paprańcu 8 lat PO-szło się j..ać

        • 17 41

        • (4)

          Nie widzisz ile dróg poprzednia ekipa zbudowała?! Obwodnica południowa, A1, wiele odcinków S7 i pewne odcinki S6 i wiele innych. To tylko w naszej okolicy. Oby PiS choć połowę tego zbudował. Ale niestety teraz kasa idzie na socjal i na leczenie kompleksów "Narodowych", o Misiewiczach już nie wspomnę.

          • 29 6

          • bierzesz 500+ popierasz PiS (2)

            • 11 0

            • jeżeli ktoś jest tak głupi, że daje mi 500 zł za nic...

              ... to ja nie będę równie głupi, żeby tego nie wziąć. Im szybciej ten ciemnogród pójdzie z torbami, tym szybciej ciemny lud pojmie, że został oszukany. choć może przeceniam inteligencję ciemnego ludu

              • 6 2

            • Tylko że jak nie weźmiesz 500+ to przepije je Misiewicz w białostockim lokalu... przecież ma służbową kartę bez limitu, która jest co miesiąc spłacana z naszych pieniędzy.
              Ja uważam, wręcz przeciwnie - nie popierasz Pisu bierz 500+, bo wtedy kasa szybciej się skończy i suweren pogoni tą hołotę widłami gnojnymi.

              • 6 1

          • Za to na kolei zaprzepaścili grube miliardy z UE.

            Cóż, kolej jest mniej medialna...

            • 0 3

        • O, jak "kulturalnie". Po pisowsku....

          • 6 1

        • 8 lat kompletowania papierki (2)

          "budowali" jak elektrownie jądrowa (200 mln wydane na stołki dyrektorskie i prxepuszczone przez klub siatkarek z Sopotu)

          • 15 16

          • To wszystko prawda i swoje PO-cy nagnoili (1)

            Ale teraz miało być lepiej, władza po linii suwerena i co?

            Pamiętaj, wygrali z hasłami na ustach, że teraz będzie lepiej i będą bardziej słuchać obywateli. Powinni również tych, co niekoniecznie na nich głosowali, skoro i ci płacą na ich pensje podatki, prawda?

            • 28 4

            • nie głosowałeś na PiS czyli nie chciałeś ich centralnego wsparcia w regionie

              nie gryzie się ręki która daje jeść bo można głodować

              • 5 20

    • No zły... bo zamiast ruszyc z budowa to ja wstrzymuja... kasa jest potrzebna ba 500+

      • 11 0

    • brak inwestycji w stylu pis d u

      idź trollu meldować do domofona.

      • 11 2

    • hahahaha już większych pajaców z siebie robić nie możecie?

      • 5 2

  • Trasa powstanie tylko trzeba zmienić jej nazwę

    Trzeba zmienić nazwę trasy z Kaszubskiej np. na Trasę im. Lecha Kaczyńskiego albo Zamachu Smoleńskiego, wtedy powstanie w dwa lata ;-))

    • 6 1

  • i bardzo dobrze

    • 1 2

  • niezbyt rozumiem, dlaczego nie piszecie o tym, ze PIS udupił także wniosek o uznanie naszych miast jako metropolii

    i nie chodzi tu o nazewnictwo, al o konkretne pieniadze

    • 1 0

  • wybraliście PIS? to teraz płaczcie (1)

    za głupotę trzeba płacić

    • 6 4

    • wybierzcie jeszcze prazydentów miast, to przerobia je na wieś

      • 1 0

  • Tak, tak, zemsta PISu

    A opracowywanie przez ponad 2 lata decyzji środowiskowej pomiędzy 2010 a 2013 to może też wina PISu? Gdyby PO chciała to spokojnie przed końcem kadencji inwestycje na swoim "ukochanym pomorzu" by ukończyła, ale nie chciała. Wszyscy wała kładą na tą drogę a wy się doszukujecie powiązań politycznych, macie nieźle mózgi wyprane.

    • 4 2

  • Co robią posłowie PiS z Pomorza w tej i nie tylko tej sprawie. Za 3 lata wybory. Pogonimy nieudaczników pisowskich. Za PO drogi,autostrady powstawały a teraz?!!!!

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane