• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy dopiero w... 2017 r.

Kuba Łoginow
10 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony. Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną nie rozpocznie się ani w tej, ani w przyszłej kadencji Sejmu. Nowy termin: 2017 rok.



Czy Mierzeja Wiślana zostanie przekopana?

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morskie, Anna Wypych-Namiotko przyznała w oficjalnym piśmie do dyrektora elbląskiego portu, że rząd zamierza zaktualizować uchwałę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i zapisać w niej rozpoczęcie budowy dopiero w 2017 roku. W praktyce ta decyzja oznacza wyrok śmierci dla inwestycji, gdyż ze wspierania tego projektu wycofują się kolejni strategiczni partnerzy.

Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko.

Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy, w którą i tak już nikt nie wierzy. Rozstrzygnięcie ma więc spaść na następców, a rezygnacja z kanału ma nastąpić samoistnie, gdy do tego projektu wszyscy już stracą cierpliwość.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności kanału, opłacalność inwestycji była możliwa wyłącznie dzięki zaangażowaniu partnerów z Ukrainy i Białorusi, których przeładunki w elbląskim porcie miały stanowić aż 2,5 miliona ton.

- Bez tych inwestycji kanał nie będzie opłacalny, gdyż sam Elbląg czy Warmia i Mazury nie wygenerują dostatecznej masy ładunkowej - uważa dyrektor Portu Elbląg, Julian Kołtoński.

Tymczasem odwlekanie budowy sprawi, że wcześniejsze deklaracje trzeba zrewidować. Nikt nie będzie czekać osiem lat na możliwość zainwestowania w małym Elblągu, skoro można skorzystać z oferty już funkcjonujących portów w Gdyni lub Kłajpedzie - przyznają nieoficjalnie Ukraińcy.

Ze współpracy z elbląskim portem wycofali się niedawno Białorusini, którzy otrzymali możliwość utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w gdańskim porcie. Wszystko to sprawia, że konieczna będzie aktualizacja studium wykonalności dla kanału i wpisanie do nowego dokumentu bardziej realistycznego poziomu przeładunków - rzędu miliona ton rocznie. To jednak za mało, by uznać budowę kanału za opłacalną.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • I znowu będziemy całować ruskich w d.... aby przepłynąć .

    • 2 2

  • By żyło się lepiej.. Ruskim...

    szkoda, że nie 2077, to już w ogóle brzmi kozacko...

    Marszałek Kozłowski już przecież zadecydował, że przekopu nie będzie bo Donald wygarnął Putinowi, aż tamtego przepona rozbolała od śmiechu...

    Żałosne to wszystko..

    A nasz Marszałek Kozłowski ma horyzonty szerokie jak swoje niedawne wąsy... albo jak ul. Spacerowa... liczy się doraźny interes partyjny i samorządowy i tylko to...

    • 1 4

  • szkoda gadac

    takich ministrow powinno sie oskarzac o dzialanie na szkode panstwa i wywalac ze stanowisk.bo nie wiedza czy sie oplaca a za 8 lat juz beda wiedziec??? co za leniwy rzad mamy....

    • 1 3

  • Port w Elblągu dla łódek, jachtów i barek

    nie potrzebuje żadnych przekopów mierzei wiślanej.To tylko wyrzucanie pieniedzy w kanał.Może za kilanscie lat jak bedziemy sie nudzici miec nadmiar pieniedzy to taki kanał bedzie ciekawostka turystyczna i tyle.

    • 2 0

  • ciemniaki (1)

    Port Of Elbląg ma 2,5m głębokości, co tam ma być ładowane, małe barki i co dalej, do Gdańska, Gdyni czy na Bałtyk aby się potopiły ...

    I co czytamy na stronie Port Of Elbląg:

    "Zakłada się, że docelowo /po wybudowaniu kanału przez Mierzeję/ przewidywana wielkość przeładunków osiągnie wielkość 3,5 mln ton rocznie (po roku 2020). W przyszłości do obsługi ładunków muszą być wybudowane nowe terminale, skomunikowane z siecią połączeń kolejowych i drogowych."

    Wynika z tego, że najpierw należy wykopać kanał a później wybudować port a na końcu doprowadzić drogi (najmniejszy problem) i kolej.

    Czyli IV RP chce pobudować sobie port na miarę Gdyni a Kaczyńscy będą Kwiatkowskimi ...

    A może tą kasę wydać na coś bardziej pożytecznego, stoczniowcy mają już się dobrze?

    • 4 2

    • Jutro okaże się, że i we Włoszczowej jest potrzebny port morski, wystarczy wybudować kanał i sam port bo będzie to niezbędna inwestycja dla regionu.

      • 2 0

  • tusk z żelazną konsekwencją realizuje prikaz żeby w Polsce nie było już niczego (4)

    czekam kiedy ubierze sie w słynny sweterek

    • 6 5

    • gallux - ubierz się w kaftanik

      będzie ci dobrze i do twarzy...

      • 0 0

    • P i S Pogarda i Szyderstwo (2)

      a ja czekam kiedy ty pojdziesz do lekarza chory czlowieku

      • 4 2

      • O nie ,za panstwowe pieniadze leczyc imbecyli nie pozwole.Tym bardziej ,ze nie ma zadnej nadziei (1)

        • 3 0

        • faktycznie galuks na fotkach na niezle pojechanego wygląda...

          ...

          • 0 2

  • Co to za chora logika... (4)

    "Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko" i badać będą 8 lat... ;]
    Nie jest tajemnicą, że woj. warmińsko-mazurskie jest jednym z najbiedniejszych. Jaka jest logika blokując ogromną inwestycję, która wspomogłaby rozwój tego regionu?

    • 42 13

    • wartością jest samo blokowanie (3)

      tak jak mieszkańcy osowy blokują budowę dróg dla zasady a później stoją w korku na spacerowej 1-2 h

      • 14 3

      • (1)

        Niecelne porównanie. Nikt się mieszkańców Osowy nie pytał, czy zrobić im Spacerową szerszą, czy normalną.
        Jeśli chodzi o trasę lęborską, to tak samo protestują mieszkańcy Chwarzna i tamtych rejonów.

        • 5 7

        • CHWARZNO? Od kiedy Trasa Lęborska będzie przechodzić przez Chwarzno? Może jeszcze Chylonię i Jastarnie?

          • 1 0

      • W korkach to będą

        stali zawsze, niezależniw od tego czy Spacerowa będzie poszerzona czy nie.

        • 1 3

  • Taniej i szybciej będzie dogadać się z ruskimi (1)

    wystarczy kopnąć w dupę paru kurdupli

    • 6 2

    • sam sie kopnij

      • 0 0

  • Takie życie (1)

    jw

    • 10 4

    • właśnie

      takie życie,

      moderatorzy tego z****nego prtalu usuwają niewiadomo czemu posty,

      komuna wraca,

      dziadstwo pełną gębą

      • 0 1

  • Przekopy im w glowach.Drogi sa jak na Syberii,albo i gorsze ,a im sie przekopywac zachcialo (1)

    Kreciki jedne

    • 2 3

    • Drogi jak na Syberii?

      Nie przesadzaj. Widać, że nie byłeś na Syberii.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane