• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa tramwaju na Nowej Warszawskiej rozłożona na dwa etapy

Rafał Borowski
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi. Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi.

Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej zostanie podzielona na dwa etapy: pierwszy od al. Havla do ul. Łódzkiej, drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Zdaniem urzędników to jedyna szansa, aby dotrzymać zaplanowanego terminu realizacji inwestycji. Warunkiem powodzenia jest jednak pozytywne rozpatrzenie wniosku o zwiększenie dofinansowania unijnego.



Czy będziesz korzystał z linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej?

Przypomnijmy: w ubiegłym tygodniu pojawił się nieoczekiwany problem, który postawił pod znakiem zapytania budowę tramwaju wzdłuż Nowej Warszawskiej na Ujeścisku. Po otwarciu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym okazało się, że najniższa z ośmiu ofert przekracza zaplanowany budżet aż o blisko 25 mln zł. Dla porównania, najdroższa oferta przekraczała go o 41 mln zł.

Na szczęście dla mieszkańców południa Gdańska magistrat nie zarzucił planu możliwie szybkiej realizacji tej inwestycji. W jaki sposób - zdaniem urzędników - uda się to osiągnąć?

Wniosek o zwiększenie dofinansowania unijnego



Budowa nowej linii tramwajowej zostanie podzielona na dwa, następujące po sobie etapy. Pierwszy obejmuje budowę odcinka od al. Havla do ul. Łódzkiej, zaś drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza.

- Projekt europejski zakładał realizację tej linii tramwajowej w roku 2021 i ten cel chcemy utrzymać. Budowa realizowana będzie w dwóch etapach, z zachowaniem terminu zakończenia 2021. Prace na pierwszym odcinku rozpoczną się w maju i potrwają do grudnia. Równolegle miasto programować będzie finansowanie na realizację drugiego odcinka linii tramwajowej, tak aby wyłonienie wykonawcy robót nastąpiło w czwartym kwartale 2020 r., z terminem zakończenia określonym na czwarty kwartał 2021 r. - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.
Urzędnicy zamierzają pozyskać brakującą kwotę z kasy Unii Europejskiej.

- Budowa linii tramwajowej w Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IVA, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Miasto wystąpiło o zwiększenie dofinansowania unijnego na wspomniany projekt, pozwoli to w połączeniu z finansami gminnymi na zabezpieczenie wystarczającej ilości środków na realizację tramwaju w Nowej Warszawskiej. Potrzeba na to jednak czasu - przekonuje Aleksandrowicz.
Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza. Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza.

Prace na Havla mają być prowadzone w wakacje



Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, harmonogram inwestycji przedstawia się następująco: pierwszy etap inwestycji, obejmujący odcinek od al. Havla do ul. Łódzkiej, ma zostać ukończony w grudniu jeszcze tego roku. Aby jak najszybciej wyłonić wykonawcę robót, postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone lada tydzień - w lutym.

Al. Havla to jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w tej części miasta. W związku z tym, roboty budowlane na tej arterii zostały zaplanowane na okres wakacyjny, kiedy ruch samochodowy jest znacznie mniejszy. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak dokuczliwe byłyby skutki sytuacji, gdyby nie udało się dotrzymać tego terminu.

Tak ma wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska



Gdy będzie realizowana budowa pierwszego odcinka, jednocześnie będą prowadzone przygotowania do rozpoczęcia budowy drugiego, czyli od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Postępowanie przetargowe zostało zaplanowane w trzecim kwartale tego roku, a zakończenie prac w czwartym kwartale przyszłego roku. Jak już wcześniej wspomniano, warunkiem realizacji tego planu jest uzyskanie dodatkowego finansowania z Unii Europejskiej.

Powstanie brakujący odcinek ul. Piotrkowskiej



Urzędnicy przedstawili też jasną deklarację ws. budowy brakującego odcinka ul. Piotrkowskiej na Ujeścisku. Odcinek, który znacznie odciąży zakorkowaną w godzinach szczytu ul. Warszawską, powinien być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku. O pilnej potrzebie zrealizowania tej inwestycji pisaliśmy szerzej w grudniowym artykule.

- Projektowany będzie też ok. 350 m odcinek ul. Piotrkowskiej, który umożliwi skomunikowanie ul. Piotrkowskiej z al. Pawła Adamowicza i odciąży ruch na ul. Warszawskiej. Realizacja tego projektu ma zakończyć się w trzecim kwartale 2021 r., jeszcze przed zakończeniem budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (122) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Budujcie, ile można stać w korkach?

    • 4 3

    • To jeszcze nie koniec korkowych możliwości.

      • 1 0

    • To ma być samo torowisko a nie droga wiec zluzuj

      • 1 1

  • Czyli prezydentka będzie mogła dwa razy przecinać wstęgę i dwa razy oblewać sukces. Widocznie tego potrzebuje.

    • 12 7

  • Piniendzy nie ma i nie beńdzie .

    • 10 0

  • Spoko...Gospodarka już ostro hamuje, więc za rok ceny robót spadną na twarz...

    • 8 3

  • Może gdyby budowa tramwaju odbywała się w fabryce, to etapów byłoby mniej. (3)

    • 49 15

    • (2)

      Odezwał się logik z "Bożej łaski".

      • 3 14

      • Zawsze powtarzam "więcej brewiarza" (1)

        a mniej przypadkowości!

        • 6 1

        • logik z bożej laski

          Miłego dnia. Wszystkim!

          • 2 1

  • CBA POwinno wkroczyc i zbadac sprawe kto z magistratu czeka na łapowke ??

    • 11 6

  • No i rozpierniczą fajną Havla przejazdem tramwajowym (2)

    Po roku trzeba będzie pewnie pokonywać go tempem żółwia, tak jak tory przecinające Świętokrzyską na dole Havla. Tam, mimo remontu, przejazd jest fatalnie wyboisty.

    • 22 17

    • Mam już i tak są światła

      Może zrobią porządnie. Większość przejazdów jest wykonana porządnie.
      Niektóre co prawda wołają o przebudowę jak ten przy operze bałtyckiej ale kij wie czemu "nie da się"

      • 3 0

    • i pewnie dojdą kolejne światła...

      • 7 4

  • (2)

    Jaki jest sens I etapu ?, to nie lepiej już podzielić to na pół żeby choć Ujeścisko skorzystało ?

    • 15 2

    • Po to żeby rozpocząć i zakończyć pierwszy etap w terminie (1)

      Do końca 2021 więcej się nie da. Nie ma na to szans. W obecnych realiach za mało czasu.
      Ale inwestycja będzie rozpoczęta i zakończy się niewiadomo kiedy i niewiadomo na jakie pieniądze.

      • 6 1

      • no to może by zrobić ogrodzenie terenu, jeśli cokolwiek można zrobić ?

        • 2 0

  • (2)

    Niekonczaca sie epopeja remontowa ze wszystkim wszystko ciagle rozkopane rozwalone ciągle korki bród i nielad i tak od lat zeby mieszkanca bylo lekko a firemki zaprzyjaznione zarabialy

    • 13 8

    • najlepiej nic nie robić

      • 1 2

    • Lepsza Polska to Polska PiSowska. Nic się nie buduje.

      Tylko kradnie.

      • 3 4

  • (1)

    Sloiki i tak wsiada w auta i beda pisac na raporcie pytania dlaczego stoimy

    • 20 8

    • A kartofle będą się cieszyć

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane