• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy można dojechać do zoo

Maciej Korolczuk
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku.


Od piątku do końca września goście odwiedzający ogród zoologiczny w Gdańsku mogą dojechać do niego bezpłatnie autonomicznym busem. Pojazd bez kierowcy może zabrać na pokład od dziewięciu do 12 osób. Wewnątrz towarzyszy im operator, który czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.



Kiedy na ulicach polskich miast pojawią się pojazdy bez kierowcy?

Autonomiczne busy kursują codziennie w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny między głównym wejściem do zooul. Spacerową.

W połowie trasy zatrzymują się przy parkingu, gdzie następuje wymiana pasażerów. Na pokład może wejść jednocześnie maksymalnie 12 osób. Wewnątrz nie ma pasów bezpieczeństwa, więc trzeba trzymać się uchwytów, ale prędkość pojazdu jest ograniczona do 11 km/h.

Przejazd całego odcinka zajmuje ok. 4-5 min. W klimatyzowanym busie oprócz pasażerów jest też operator, który czuwa nad ich bezpieczeństwem.

Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo. Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo.
Do jego obowiązków należy otwieranie i zamykanie drzwi, reagowanie w razie nieprzewidzianych sytuacji, np. pojawienia się na drodze pieszego, auta czy zwierzęcia. Czuwa też, by busem nie jechała większa od dopuszczonej liczba pasażerów, a po zakończonych kursach - już za pomocą specjalnego steru - parkuje pojazd w specjalnym garażu.

Bus porusza się po zaprogramowanej trasie i nieustannie skanuje otoczenie, by zareagować na ewentualnie pojawiającą się przeszkodę. O tym, jak czułe są kamery odpowiadające za rozpoznanie otoczenia świadczy choćby fakt, że przez cały czas trwania testów wysokość trawy wzdłuż trasy musi być regularnie utrzymywana na tym samym poziomie, by system nie "pomyślał", że jedzie zmienioną trasą.

  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.

W Gdańsku pojawiły się dwa tego typu pojazdy. Oba są elektryczne i powstały w 2016 r. Jedno ładowanie pozwala im na pokonanie około 60 km.

- Miasto ogłosiło zapotrzebowanie na prezentację z wykorzystaniem jednego pojazdu, jednak wykonawca, tj. firma Easymile przywiozła do Gdańska dwa pojazdy EZ10, przy czym jeden będzie pojazdem zastępczym na wypadek awarii - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Usługa w 85 proc. jest finansowana z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego, a 15 proc. stanowi wkład własny Gminy Miasta Gdańsk. Przejazdy busem po trasie pokazowej w Gdańsku są nieodpłatne. Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.

Autonomiczne busy pojawią się w Gdańsku na stałe?



- Takie rekomendacje zostaną zawarte w finalnej publikacji projektu Sohjoa Baltic, która powstanie do września 2021. Jeśli chodzi o lokalizacje, duże znaczenie będą miały dla nas sugestie mieszkańców, o które pytamy w ankietach przeznaczonych dla pasażerów autonomicznego busa. Generalnie takie rozwiązanie sprawdza się np. na przedmieściach i w innych obszarach gorzej skomunikowanych, gdzie dowozi pasażerów do węzłów przesiadkowych. Plany wdrożenia takich rozwiązań w innych częściach miasta będą zależały także od powodzenia bieżącej prezentacji. Poza tym obserwujemy rynek, ponieważ technologia jest nowa i liczymy, że większa konkurencja w przyszłości sprawi, że ceny takich pojazdów lub ich udostępniania staną się bardziej przystępne.

Projekt Sohjoa Baltic jest pierwszym doświadczeniem Gdańska, ale także polskiego miasta z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów na potrzeby transportu publicznego. Miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie np. ze środków europejskich na realizację podobnych projektów na większą skalę w przyszłości - dodaje Sieliwończyk.

Miejsca

  • ZOO Gdańsk, Karwieńska 3

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • Genialne! Bus bez kierowcy...

    ... ale z operatorem.
    Niestety postęp prowadzi do tego że zastępuje się pracę dziesięciu robotników pracą jedenastu inżynierów.

    • 18 5

  • Jechał ktoś?

    • 14 1

  • (7)

    A czy to bezpieczne?

    • 54 38

    • (2)

      Bardziej od takssiarza w passacie

      • 16 9

      • (1)

        Na pewno bardziej od hindusa albo saszy z ubera

        • 11 8

        • Ciekawe, że za PO nie było tylu Hindusów na Uberze.

          • 7 5

    • Widziałem że tam jest sygnalizator bezpieczeństwa z róznymi kolorami:

      zielony - ok,
      pomarańczowy - średnio,
      czerwony - oj boli lub be!

      • 9 0

    • Z prędkością 11 km/h?

      • 13 0

    • zależy z której strony

      • 13 1

    • Póki co pewnie nie

      jak wyskoczy dzik to maszyna się wystraszy i poniesie pasażerów do lasu.

      • 30 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

    nie ma co narzekac

    przynajmniej droge wyremontowali zeby tego dziwolaga puscic !

    • 8 10

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

    Madrala (1)

    Jeśli komuś ten artykuł nie odpowiada to co nie czytaj nie oglądaj, kup sobie hulajnogie albo wóz drabiniasty i poruszaj się po mieście z kartką na plecach ciemniak,i**ota,zacofaniec

    • 9 19

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku

      kupił bym hulajnogę ale miasto zbiera podatki i mnie nie stac.

      a wydaje na takie zbytki.

      • 4 0

  • Przecież nikogo głupiego w żadnym innym mieście na świecie się nie znajdzie,żeby przetestować swój wynalazek i jeszcze (2)

    zapłacą,mało poproszą.Pojazd bez głowy ,już to słyszeliśmy.

    • 37 9

    • gdybys nie był głupi to bys wiedział ze te testy są jeszce w 10 innych m iastach (1)

      • 4 5

      • Tylko w tylu miastach PO wygrała?

        • 3 4

  • Nowoczesny pojazd...

    Dla ktorego wzrost trawy moze oznaczac ze sie teleportowal w inna przestrzen?! Powodzenia. Głupota za horrendalny hajs!

    • 19 2

  • Lepszym rozwiązaniem byłby rydwan (1)

    bo już zakupiony i zapłacony

    • 70 8

    • ciągniety przez pingwiny

      • 5 0

  • (8)

    Ciekawe jak się pojazd zachowa jak będzie go wyprzedzał np rowerzysta.

    • 102 20

    • Z głosnika wyemituje okrzyk: jak jedziesz kur...a!

      • 15 0

    • (1)

      Mądrzej od przeciętnego kierowcy czy małolata za kierownicą. Nie popadnie we frustrację, nieuzasadniony smutek, nie będzie dążył do udowodnienia swojej władzy, pouczania i pokazania rowerzyście gwiazdy szeryfa.

      • 26 11

      • ech rozmazylem się

        Opisałeś takze ideał żony i szefa...

        • 13 0

    • specjalnym otworem umieszczonym z tyłu pojazd puści cuchnącego bąka. Dzieki czujnikom laserowym zlokalizuje rowerzyste i strumień trafi dokładnie w twarz cyklisty.

      • 22 2

    • wystrzeli serię ze specjalnego karabinka szybkostrzelnego

      • 16 3

    • Kilka razy przeklnie i zacznie przyspieszać.

      • 20 5

    • Pojazd będzie zajeżdżał drogę (1)

      i hamował gwałtownie. Nie da się wyprzedzić jak Janusz w passacie.

      • 43 5

      • będzie zjeżdżał do krawędzi w trakcie wyprzedzania, jak każdy głupek z GWE lub Skody, tłumacząc się małą ilością miejsca.

        • 21 10

  • Co za bzdet. Oczywiście, że zapłacili Niemcom. Bo od kogo Gdansk może kupować

    i przepłacać . Ponadto to zdecydowanie przerost formy nad treścią. Taniej by wyszedł normalny melex i Pan Zdzisiu w okresie letnim. Oczywiście to nie są koszta ostateczne związane z eksploatacja tak skomplikowanego urządzenia.

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane