• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Nieruchomości (1)

    W Gdańsku warto inwestować w nieruchomości, których zarządzającym jest przedsiębiorstwo Polzen. Wartość nieruchomości nie spada, bo Polzen na rękę na pulsie, jeśli chodzi o terminowe naprawy i remonty, do tego dobry kontakt i fachowość

    • 1 3

    • Żenująca kroptoreklama

      Nie na temat w dodatku.

      • 2 0

  • Droga dla rowerów na jezdni ulicy 3 Maja to poroniony pomysł, (8)

    przede wszystkim z uwagi na istniejącą wykorzystywana i doskonale sprawdzającą się równoległą trasę w odległości 20-30 m od tej nowej, która ma tę dodatkową zaletę, że przebiega wśród zieleni, a nie między samochodami.

    • 289 12

    • (1)

      Też to popieram. Mieszkam w okolicy i ani razu nie widziałem rowerowców na asfalcie. Owszem zdarzają się sporadycznie ,ale sporadycznie na chodniku. Jakoś latem była gadka o zrobieniu miejsc parkingowych po wewnętrznej dla powstającego kompleksu Hewelianum, a za kilka miesięcy namalowano pasy dla rowerów. Lepszym rozwiązaniem byłaby przebudowa skrzyżowania przy CPNnie. Drobić lewoskręt z 3maja w Dąbrowskiego i
      od skrzyżowania w dół do Błędnika dobudować drugi pas. Dobrym rozwiązaniem byłby prawoskręt z góry w 3 mają. Ale nie za bardzo tam z miejscem. A na koniec to co można zrobić od razu i to bez wielkich nakładów finansowych można poprawić ruch i korki na skrzyżowaniu. Wystarczy na 3 mają w stronę Wrzeszcza wydłużyć zielone o 5-10 sekund ,aby jadący od strony PKSu mogli łatwiej skręcać w Dąbrowskiego.

      • 4 2

      • lepiej uspokazjać ruch i tyle. po co poszerzać coś aby wiecej samochodó tało na szerokość ? jak sa2 pasy zajma 2 pasy , jak dołożysz 6 padó , zajmą 8 a i tak stać będą tyle samo, bo dalsza infrastruktura nie pozwala na więcej.

        • 0 1

    • dokładnie (2)

      Jeżdżę tam regularnie i nigdy tą ulica , bo jest niebezpiecznie.
      Jednakże myślę, że miasto ma chytry plan wywalić istniejąca ścieżkę rowerowa wśród drzew i zrobić tam chodnik.
      Ot takie mają chytre plany.

      • 8 2

      • (1)

        Jest ścieżka z drugiej strony!

        • 0 5

        • to czemu nie jezdziesz smaochodem z drugiej strony ? pod prąd

          • 1 0

    • Nie widzisz budynków po stronie dworca PKS i uliczki dojazdowej od 3 Maja pod okolice Hevelianum i Góry Gradowej ? (2)

      To tory tramwajowe można przeciać w każdej chwili jak nie ma na nich przejazdu ?

      Ta równoległa trasa ze zwględu na izolację spowodowaną torami tramwajowymi ma jedynie charakter tranzytowy w stosunku do tej ulicy. Po to zrobiono pasy, na które można wjechać jedynie na skrzyżowaniu z Huciskiem i na wysokości kościoła pw. Bożego Ciała (zobacz sobie na "street view" gdzie jest) aby móc dotrzeć do tych budynków i na ich tyły.

      Zapewne nikt z tam pracujących nie używa roweru i ani nikt z nich nie zamówił sobie do roboty na przerwę coś do zjedzenia czegoś co dowożą kurierzy rowerowi (np. z "Glovo"), ani żaden petent nawet do Sądu nie dojechał na rowerze.

      • 14 22

      • (1)

        mozna bylo jezdnia jechac tam rowerem. nie bylo zakazu wjazdu rowerow. skrecic na bramie oliwskiej w 3 maja i jestes. wymyslony problem dla garstki parweniuszy

        • 28 6

        • Nie wiem o czym piszesz. Nie każdy odwagę ma jechać rowerem po jezdni - nie jesteś jedynym rowerzystą na świecie,

          w dodatku o dość silnej odwadze. Po to zrobiono obok tranzytowej przez tę ulicę drogi rowerowej pasy, aby nimi dojechać do celów podroży na rowerze przy niej.

          • 7 18

  • To jeszcze niech zmienią prawo, bowiem wielu rowerzystów, (8)

    mimo ścieżek rowerowych obok, popyla ulicą jakby nigdy nic. Rozumiem że jest brak takiej ścieżki w jakimś miejscu ale skoro są, to dlaczego wielu z nich nie korzysta? Uważają się za takich kozaków? Dziwne.

    • 137 21

    • rowerzysta na jezdni nie stwarza zagrożenia dla innych uczestników ruchu (zwłaszcza pieszych) (4)

      prawo powinno być zmienione tak, by nie miał obowiązku korzystania z drogi dla rowerów tworzonej obok kosztem chodnika. Generalnie tworzenie infrastruktury dla rowerów nie powinno być realizowane po to, by rowerzystów pozbawiać prawa do korzystania z jezdni - tam również mają prawo czuć się bezpiecznie.

      • 8 23

      • (1)

        Won z chodnika! I jeszcze będą dzwonkiem na pieszego dzwonić, bo jaśnie panicz jedzie!

        • 5 4

        • bo pojazdy mechaniczne maja byc na ulicy i tyle. Zagrożenie stwazają samocgody i niepanujacy nad nimi kierowcy. Jakby panowali nie przekraczali by predkosci , płączac policji w rękaw ,że tak nacisnal gaz i szybko samochód przyspieszył. Ktoś kto panuję nie widzi "niekontrolowanego nagłego przespieszania"

          • 1 1

      • kosztem chodnika ? kosztem ulicy

        • 1 0

      • fakt. ale się nie czują. mało to miejsc gdzie rowerzyści jadą chodnikiem chociaż im nie wolno bo ulicą zwyczajnie strach?

        • 9 1

    • Cóż, takie mamy społeczeństwo

      Kierowcy parkują na całej szerokości chodników, piesi chodzą po ścieżkach rowerowych, rowery jeżdżą po drogach. Przywalanie się do jednej grupy społecznej oznacza, że masz mocno ograniczony umysł...

      • 11 0

    • Kto ma zmienić to prawo? ZDIZ? To nie są ci sami "oni".

      • 1 0

    • bo 10 metrów ścieżki do której nie ma jak legalnie dojechać to żadna ułatwienie; jak w środku lasu zrobisz 100m równiutkiej drogi to też za dużego ruchu samochodów nie doświadczysz

      • 12 7

  • Pomorska pod wiaduktem

    też przydałby się przejazd z prawdziwego zdarzenia, nawet kosztem zwężenia o 1 pas jezdni w stronę morza.

    • 0 0

  • Sprostowanie w sprawie Marynaki i Jana z Kolna

    " Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna. Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną "
    To co wyżej rozmija się z rzeczywistością. Pierwsi rowerzyści już tam jeżdżą. Powiem więcej ja jestem tym pierwszym rowerzystom. Jeżdżę tam codziennie 4 razy. Mam do wyboru jazdę chodnikiem lub tą żałosną DDR więc żeby nie przeszkadzać pieszym i mniej łamać prawo wybieram DDR. Powiedzmy sobie szczerze obecnie nikt tam nic nie robi. nie trwają żadne prace. Co ciekawe kawałek tej DDR powstał w zeszłym roku ramach budżetu obywatelskiego z 2020 roku. Powstał ale jest zagrodzony i nie można po nim jeździć. Uważam że to jest skandal. Miasto przez 2,5 roku miało problem z postawieniem słupków i wylaniem 20 m asfaltu ? Ogólnie DDR przy tej ulicy powinna powstać wiele lat temu. To jest kolejny skandal.
    Jak już napisałem korzystam z tej drogi codziennie i zastanawiam się kto wpadł na pomysł żeby zrobić DDR zaraz obok torów tramwajowych przez które trzeba przejechać żeby dostać się do biurowców, Młodego Miasta, czy PZU Zdrowie. Tam są 4 wjazdy / skrzyżowania. To jest bardzo niebezpieczne rozwiązanie. Na tych przejazdach było wiele kolizji samochodów z tramwajami. Nie chcę nawet myśleć co będzie jak pod tramwaj wpadnie rowerzysta.

    • 0 0

  • DDR przy Marynarki - Jana z Kolna to niebezpieczna kpina.

    • 0 0

  • Porażki rowerowe w Gdańsku (3)

    Porażka nr 1. po co ścieżka rowerowa wyznaczona w ulicy 3 Maja skoro obok przebiega po skarpie istniejąca, wygodna i za pewne nie tania w w zbudowaniu ścieżka rowerowa
    Porażka nr 2. ścieżka rowerowa w ciągu ulic Wojska Polskiego i Wita Stwosza nagle się urywa na ulicy Derdowskiego i nie ma kontynuacji do ulicy jacka Rybińskiego
    Porażka nr 3. Brak kontynuacji ścieżki rowerowej wzdłuż jezdni ulicy Grunwaldzkiej do Sopotu pomiędzy ulicami Bażyńskiego i Derdowskiego. Miejsce na nią jest. Można to było zrobić w czasie remontu ulicy na tej wysokości
    Porażka nr 4 Brak kontynuacji ścieżki rowerowej wzdłuż jezdni ulicy Gospody do Sopotu pomiędzy ulicami Chłopską i Drogą Zieloną Miejsce na nią jest aż za dużo.
    Porażka nr 5. Brak ścieżki wzdłuż ulicy Bażyńskiego od Wita Stwosza do Grunwaldzkiej. Miejsce na nią jest z uwzględnieniem rezerwy pod ewentualną linie tramwajową wzdłuż Bażyńskiego.
    Porażka nr 6. Ciągle nie ma decyzji o budowie ścieżki z Oliwy do Osowej. no ale oczywiście winne są Lasy Państwowe.
    Porażka nr 7 ./ścieżka rowerowa w ulicy Opackiej nagle się urywa w 4/4 długości ulicy. Po o było ja wyznaczać? Chyba żeby utrudnić parkowanie samochodom.
    Za co bierze pieniądze oficer rowerowy miasta???
    Pewnie takich porażek jest więcej a w międzyczasie Gdańsk kilka lat temu postrzegany jako najlepsze miasto dla rowerzystów dawno wyprzedziły inne metropolie z Warszawą i Krakowem na czele.

    • 12 10

    • Ad. Nr 1 - na ulicy 3 Maja są budynki paru instytucji i jeden z dojazdów do rejonu "Hevelianum", do których nie da się (1)

      dojechać rowerem mającej wybitnie do tej ulicy przebieg tranzytowy drogi rowerowej na estakadzie.

      To tak, jak zakazać jazdy autom do Trójmiasta na rzecz jazdy wyłącznie Obwodnicą.

      • 2 1

      • Wystarczyło zrobić 1 przejście/przejazd z przyciskiem na wysokości PKS.

        • 0 0

    • Gdybyś kiedykolwiek jechał rowerem na 3 Maja

      To byś takich głupot nie pisał.

      Obstawiam że roweru nawet nie posiadasz i tylko podszywasz się pod rowerzystę.

      • 4 4

  • Na Jana z Kolna zwężenie nie wpłynie negatywnie na ruch? (3)

    Może teraz, ale przecież powstaje Młode Miasto, dziesiątki biurowców i apartamentowców w okolicy, tysiące ludzi zaczną się tam przewijać, a ci drogę zwężają! W tym miescie nikt nie mysli długofalowo, tylko jak jest teraz. Potem będzie płacz, że tam wszystko stoi. I nie, niech rajstopiarze na rowerach nie wciskają mi bredni o potrzebie ograniczania ilości samochodów, to się w Gdańsku nie uda przy tak beznadziejnej komunikacji miejskiej, kasowaniu połączeń i biletach za 6 zł i wiecznie psujących się tramwajach. Jak sie staniemy komunikacyjnie jak Berlin to wtedy proszę bardzo, póki co nie wierzę w zmniejszenie ruchu samochodowego, będzie tylko gorzej.

    • 80 9

    • Póki co na Jana z Kolna zabrano 1 pas a za biurowcami jest nowa 2 kierunkowa ulica prowadząca właśnie do Młodego Miasta.

      • 0 0

    • Potem będą poszerzać, ktoś zarobi. Policzmy ile to już remontów na Havla..

      I tak w kółko

      • 6 0

    • wystarczy otwarcie wjazdu pod biurowce a korek będzie do pętli autobusowej.

      • 3 0

  • 50 godzin rocznie wolo tariatu

    Dla pracowników placówek kulturalnych,transportu i artystów z dotacjami

    • 0 0

  • poronionych pomysłów ciąg dalszy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane