• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Witominie powstanie dopiero po przebudowie Chwarznieńskiej

Patryk Szczerba
29 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Buspas na ul. Rolniczej na Witominie pozwoliłby zaoszczędzić czas kierowcom i pasażerom autobusów, które teraz stoją w korkach. Buspas na ul. Rolniczej na Witominie pozwoliłby zaoszczędzić czas kierowcom i pasażerom autobusów, które teraz stoją w korkach.

Buspas znajduje się na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni, kolejny planowany jest na Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, ale kierowcy autobusów, a wraz nimi pasażerowie, i tak tkwią w korkach na ul. Rolniczej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Miasto nie wyklucza i tam stworzenia swobodnego przejazdu, ale dopiero po zakończeniu modernizacji ul. Chwarznieńskiej.



Czy buspas na Witominie to dobry pomysł?

Inwestycja rozpocznie się prawdopodobnie w przyszłym roku. Jeszcze do niedawna urzędnicy twierdzili co prawda, że rozpoczęcie budowy może opóźnić konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku, jednak dyrektor RDOŚ zadecydował, że taka ocena nie będzie konieczna.

- Mogłoby to trwać nawet pół roku, co znacznie wydłużyłoby projektowanie i przesunęło w czasie rozpoczęcie inwestycji. Nie wykluczam, że projekt przebudowy ulicy będzie gotowy jeszcze późną jesienią w tym roku. To umożliwi z kolei rozpoczęcie budowy w przyszłym roku - deklaruje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Oprócz udogodnień dla kierowców samochodów, łatwiej będą mieli także kierowcy autobusów kursujących w stronę Wiczlina i Chwarzna. Do odcinka leśnego ul. Chwarznieńskiej pojazdy komunikacji miejskiej będą mogły kursować buspasem.

Codzienne popołudniowe korki na Witominie pokazują, że kluczowe i tak może okazać się udrożnienie ruchu autobusów na ul. Rolniczej, która łączy ul. Kielecką z Chwarznieńską.

- Na obydwu ulicach niebawem autobusy będą jeździły bez przeszkód, więc kolejnym krokiem powinien być buspas na ul. Rolniczej. Sprawa transportu publicznego przez Witomino do zachodnich dzielnic Gdyni zostałaby załatwiona. Sporo pasażerów z pewnością odczułoby ulgę, a część kierowców być może przesiadłoby się do pojazdów komunikacji miejskiej - mówi pan Jarosław, jeden z naszych czytelników, który zwrócił uwagę na te kwestię.
Problem w tym, że ul. Rolniczą przystosować do ruchu autobusów wcale może nie być łatwo. Radni Gdyni przyjęli w ostatnich tygodniach plan zagospodarowania dla części Witomina, obejmującego ul. Rolniczą od strony zachodniej. Planiści konieczności rozszerzenia nie wskazali, a dodatkowe utrudnienie może powodować skarpa przylegająca do ulicy, która zwiększyłaby koszty inwestycji.

Rozwiązaniem byłoby poszerzenie przeciwległego pasa ulicy.

- Na pewno stworzenie buspasa na ul. Rolniczej po zakończeniu prac na Chwarznieńskiej byłoby logicznym rozwiązaniem i przymierzamy się do niego. Potrzebne są analizy i studia w tym zakresie i na tę chwilę trudno powiedzieć, kiedy mógłby konkretnie powstać. W pewnym momencie na pewno okaże się to jednak niezbędne, bo mieszkańców na Wiczlinie i Chwarznie przybywa - dodaje wiceprezydent Gdyni.
Po zakończeniu przebudowy problem zniknie na ul. Chwarznieńskiej.  Po zakończeniu przebudowy problem zniknie na ul. Chwarznieńskiej.
Przy okazji władze Gdyni rozwiewają wątpliwości co do stworzenia buspasa na ul. Małokackiej, gdzie korki potrafią zaczynać się już od stadionu. Razem z samochodami stoją autobusy, ale kierowcy linii kursujących na Witomino coraz częściej wybierają inną trasę i jadą ulicami Olimpijską zobacz na mapie GdyniKazimierza Górskiego zobacz na mapie Gdyni, a później ul. Kielecką.

- Wydaje się, że infrastruktura daje szansę na łatwe stworzenie buspasa. Małokacka jest szeroka, ale pozostaje jeden problem. Jeździ tam wciąż mało linii autobusowych, więc taka inwestycja mogłaby spowodować pretensje kierowców i - w konsekwencji - niepotrzebne zamieszanie. Gdy będzie tam więcej autobusów, a takie są docelowe plany, nie jest jednak wykluczone stworzenie tam buspasa - opowiada Marek Stępa.

Niecierpliwi kierowcy masowo przekraczają linię ciągłą na ul. Rolniczej.

Miejsca

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Jeżeli (5)

    Chwarznienska byłaby tak zmodernizowana że byłyby po dwa pasy w każdą stronę to nie byłby potrzebny buspass . szkoda pieniędzy i czasu na każde inne rozwiązanie. Dlaczego nie można zrobić również szerokiej Rolniczej i to nie po tej stronie gdzie skarpa ale po drugiej stronie no chyba że teren jest zarezerwowany po następna Biedronkę czy Lidla.

    • 65 19

    • i tak stanie.. (4)

      stanie stanie, bo zadziała Prawo Lewisa-Moodridge'a (w skrócie im lepsze drogi, tym więcej ludzi decyduje się na samochodów), a droga i tak korkuje się na wlotach i wylotach. Ja wiem, to nie jest "logiczne", ale NIE MA NA CAŁYM BOŻYM ŚWIECIE MIASTA, KTÓRE ROZWIĄZAŁO PROBLEM KORKÓW PRZEZ POSZERZANIE DRÓG.

      Rozwiązaniem jest oddziaływanie nie na podaż (szersze pasy, więcej miejsc do parkowania), ale na popyt (czy ludzie chcą jeździć samochodem, czy inaczej).

      Jako przykład zobacz sobie Słowackiego w godzinach szczytu - stoi jak stała.

      • 22 6

      • Po pierwsze Słowackiego, była dużo bardziej zakorkowana. (2)

        Po drugie gdyński PiS ( prezydent i samorządność) kieruje się swoimi prawami. Ogarnięte szaleństwem budowy nowych osiedli, nie rozwija infrastruktury drogowej dla nowych mieszkańców. Wielkopolska była kiedyś drogą wylotową, powstanie obok nowych osiedli wymusiło powstanie na każdym starym i nowym skrzyżowaniu sygnalizacji świetlnej, przez co ruch stanął.

        • 15 11

        • korek jest korek (1)

          nie chodzi o porównanie, tylko o zasadę działania. Po pewnym czasie droga staje w korku ponownie, tylko na 2 pasach.

          nie zburzysz osiedli ani wzdłuż Wielkopolskiej, ani na Wiczlinie, ani gdziekolwiek indziej. Więcej, jeśli w Planach Zagospodarowania masz zabudowę mieszkaniową (a na Wiczlinie tak masz) i zmienisz plan np. na park, to masz na karku wielomilionowe odszkodowanie dla właściciela działki.

          mleko się rozlało i będzie się rozlewać, bo nie zmusisz administracyjnie ludzi, by się przeprowadzili bliżej. Można jedynie tworzyć infrastrukturę dla transportu zbiorowego, by jak najwięcej ludzi jak najsprawniej przemieszczało się inaczej niż samochodem.

          Myślę, że zrozumienie tego, zajmie nam jakieś 20-25 lat. W tym czasie będziemy kupować samochody i pokornie płacić na militarny kompleks Putina, albo na złoty pałac dla szejków arabskich, bo przecież ropa nie bierze się z powietrza :)

          • 19 6

          • w 2027 Rosjanie z Niemcami odpalają nowy reaktor termojądrowy we Francji

            ropy już nie będzie, Arabia Saudyjska w tym roku przegłosowała nowy plan na zmianę gospodarki z wydobywczej na innowacyjną,

            auta na prąd się rozwijają w bardzo szybkim tępie
            choć osobiście wolę mercedesa w deaslu :)

            • 21 2

      • Słaby ten przykład

        Jeżeli ktoś nie pamięta korków na "starej" Słowackiego i nie potrafi porównać z obecnymi, tzn. że chodzi do podstawówki i dyskusja z nim jest bezcelowa.

        • 12 10

  • Tragedia

    Gdynia to bardzo samochodziarskie miasto i żadne projekty typu Dyn@mo, rozwój sieci dróg rowerowych nie wprowadzą rewolucji. Chyba po prostu nie ma na to parcia politycznego...

    • 55 23

  • niedługo trzeba będzie postawić znak zakazu wjazdu na Rolniczą z informacją

    "droga nieprzejezdna w godzinach szczytu".

    Bywałem tam codziennie, ale stało się to tak uciążliwe, że przesiadłem się na rower i omijam to miejsce szerokim łukiem (a dokładniej lasem). Nie interesują mnie już buspasy, gorszy rozkład PKM-ki, korki w mieście i na obwodnicy - jedynie pogoda ;-)

    A władzom proponuje - jeszcze więcej zezwoleń na biurowce w okolicach Łużyckiej i większe zachęty dla deweloperów do budowy jak największej sypialni Gdyni za obwodnicą. I dalej nic nie robić z drogami w Gdyni.

    • 69 18

  • Budować i wydzielać więcej bus pasów!!!

    a kierowcy samochodów niech stoją w korkach!!! dlaczego?? bo większość z nich to wygodni egoiści ... myślą tylko o swojej tyłku. Widać to rano jak większość samochodów jest pustych - kierowca zero pasażerów!!! Najbardziej żałośni są ci którzy mieszkają i pracują na terenie Gdyni i zamiast korzystać z komunikacji miejskiej aby zmniejszyć korki sami je generują ale duma im nie pozwala wsiąść do komunikacji miejskiej!!!

    • 59 38

  • A kiedy będą w Gdyni automaty biletowe ? (3)

    • 51 29

    • Co wy z tymi zas..mi automata mi do biletów.
      I tak pewnie masz miesięczny wiec dajcie se juz na luz

      • 19 21

    • nie da się! to nie teren miasta!

      • 18 19

    • automaty biletowe to przestarzały pomysł, nie ma sensu w to wkładać pieniędzy

      potrzebne są tańsze i nowocześniejsze rozwiązania
      jak ie już są stosowane na świecie

      • 25 5

  • (6)

    Rolniczą należy poszerzyć! Wcale nie przeszkadza górka ! Po drugiej stronie miejsca dość na poszerzenie Rolniczej ! Gorzej z dolnym odcinkiem Chwarznieńskiej ,tam faktycznie jest mało miejsca . Dlaczego nie mówi się o poszerzeniu Małokackiej ? Tam miejsca dość na poszerzenie i buspas !!!

    • 50 28

    • (2)

      Buspas mają sens przy co najmniej czteropasmówkach ( po dwa w każdą stronę) Należy poszerzyć Małokacką , Rolniczą i zmodernizować Chwarznieńską do trzeciego pasa w dolnym odcinku ( niestety mało miejsca na 4 pasy. I nie ma na co czekać ! Przy rozbudowujący się tzw. Gdyni - Zachód za parę lat okolice te będą nieprzejezdne bez inwestycji na dużą skalę.

      • 21 8

      • nie da się!

        • 14 10

      • poszerzyć można też Wielkopolską i Morską,

        one zostały zaprojektowane z dużymi zapasami przez projektantów Gdyni właśnie na taką okoliczność, na przyszłość. Ta przyszłość nadeszła, obecne władze miasta niestety mentalnie jej nie ogarniają.

        • 16 7

    • (1)

      Co z obwodnicą Witomina ? PiSiory nie dadzą rady ? Niemożliwe!

      • 17 11

      • W Gdyni nie rządzą pisiory tylko Wojciech "nie da się" Szczurek

        • 19 9

    • nie da się!

      • 9 15

  • (3)

    "Jeździ tam wciąż mało linii autobusowych, więc taka inwestycja mogłaby spowodować pretensje kierowców i - w konsekwencji - niepotrzebne zamieszanie."

    No z takim podejsciem to Gdynia jeszcze dlugo bedzie samochodowa.
    Panie Stepa, jesli ludzie by zobaczyli, ze autobusy nie stoja w korkach, to wiele ludzi przesiadloby sie do nich.
    A jesli autobus stoi w korku tak samo jak samochody to kazdy woli siedziec w swoim samochodzie.
    Ze tez takie oczywistosci trzeba tlumaczyc.

    • 53 26

    • Ja się nie przesiąde i tak (2)

      W gdyńskich autobusach zawsze tłok masakryczny i pełno meneli, to już wolę postać te 20 min. dłużej.

      • 16 10

      • To jak postoisz 40 min. dłużej to może się przesiądziesz.

        A tak będzie bez zmian za kilka lat.

        • 14 8

      • jasne,i co jeszcze?

        Korzystam dużo z komunikacji miejskiej w Gdyni więc nie pisz bzdur,menel raz na jakiś czas trafi się jak w każdym mieście,to samo z tłokiem...

        • 12 8

  • wpuścić motocykle na BUSPasy !

    nie rozumiem zupełnie dlaczego w Gdyni jest z tym problem.

    • 51 21

  • Pasbus

    To są bajeczki jak modernizacja Starowiejskiej czy Abrahama Dalsza modernizacja Małokackiej Rolniczej Hodowlanej Chwarznienskiej wraz z skrzyżowaniami wymaga bardzo dużo srodków finansowych i prac projektowych najpierw dokonajmy naprawy jezdni i chodników Malowanie pasbusów tylko to nic nieda

    • 52 20

  • nie tylko (1)

    witomino !!! droga na pogórze tragedia a nie tylko witomino

    • 61 11

    • nie tylko Witomino i Pogórze ;)

      a Karwiny i Dąbrowa to co, myślisz, że nie stoją w godzinach szczytu?

      • 35 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane