• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Witominie: propozycja zmiany oznakowania

Patryk Szczerba
5 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Propozycja zmiany organizacji ruchu na Rolniczej - stan po zmianach.
  • Propozycja zmiany organizacji ruchu na Rolniczej - stan obecny.

Nasz czytelnik przekonuje, że gdyby buspas na ul. Rolniczej na Witominie poprowadzić w inny sposób, uspokoiłby się ruch aut i upłynnił przejazd autobusów. - Rozwiązanie wymagałoby likwidacji "zielonej strzałki" - odpowiadają urzędnicy.



Czy buspas na ul. Rolniczej sprawdza się?

Przypomnijmy:

  1. Buspas na ul. Rolniczej na Witominie powstał pod koniec stycznia.
  2. Prowadzi od ul. Kieleckiej do początku prawoskrętu w ul. Chwarznieńską.
  3. Jego uruchomienie kosztowało Gdynię blisko 160 tys. zł.
  4. 30 tys. zł pochłonęło malowanie linii na jezdni.


Kierujących zdenerwował jednak fakt, że linie wyznaczające pas dla autobusów po kilku dniach "zatarły się", przez co zdezorientowani kierowcy zaczęli wjeżdżać na buspas, prowokując niebezpieczne zdarzenia.

Urzędnicy obiecali, że widoczność buspasa poprawi się, ale dopiero wiosną podczas malowania jezdni grubowarstwową farbą. Do tego czasu zmotoryzowanym muszą wystarczyć uchylne tablice z odblaskami. Co ciekawe, kilka z nich zostało już zniszczonych.

Pojawiły się też narzekania na organizację ruchu na buspasie. Chcący skręcić z ul. Rolniczej w prawo w ulicę Chwarznieńską, przed skrzyżowaniem przy Centrum Witawa, muszą "przeciąć" buspas, blokując autobusy jadące prosto w kierunku osiedla Leśniczówka.

Rozwiązanie tej kwestii zaproponował nasz czytelnik, pan Michał Makowski.

Czytelnik: propozycja uspokaja ruch, upłynnia przejazd autobusów



- Mieszkam na Chwarznie i jadę tą trasą niemal codziennie. Obecne rozwiązanie powoduje wymuszanie pierwszeństwa, zmianę pasa w miejscu niedozwolonym, sytuacje niebezpieczne. Moje rozwiązanie uspokaja ruch samochodów i upłynnia przejazd autobusu, m.in. eliminując nagłe zajechanie drogi przez pojazd zmieniający pas po zakończeniu buspasa - opisuje swój pomysł pan Michał, prezentując go na stworzonej grafice.
Propozycje czytelnika:


  • wydłużenie buspasa za skrzyżowanie bez możliwości zjazdu na niego pojazdów do przejścia
  • zmiana środkowego pasa ul. Rolniczej kierującego na wprost na pas do skrętu w prawo
  • połączenie w jedno pasa do jazdy w lewo z pasem do jazdy na wprost
  • przesunięcie wysepki, by wydzielić dodatkowy pas

"Zielona strzałka" kością niezgody



Propozycja trafiła też do urzędników z Zarządu Dróg i Zieleni. Po jej przeanalizowaniu, nadzorujący pracę inżynierów ruchu wiceprezydent Marek Łucyk, odrzucił ją.

- Gdyński Zespół ds. Strategii Rozwoju Sieci Buspasów analizował wiele wariantów organizacji ruchu na skrzyżowaniu Rolnicza-Wielkokacka-Małokacka-Chwarznieńska. Wariant zasugerowany przez czytelnika był również przedmiotem szczegółowej analizy. Wprowadzenie takiego rozwiązania wymagałoby m.in. usunięcia tzw. "zielonej strzałki", a w konsekwencji doprowadziłoby do znacznego ograniczenia przepustowości zarówno dla samochodów prywatnych, jak i transportu zbiorowego - wskazuje wiceprezydent.
Niewykluczone, że buspas na Rolniczej zostanie jednak poprowadzony w inny sposób.

- Obecnie pracujemy nad jednym z wariantów, który nie będzie skutkował takimi ograniczeniami - kończy Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (163) 8 zablokowanych

  • Pan Marek wie co dla Gdynian najlepsze.

    Jak mówi że coś się robi - to mówi.

    • 3 0

  • Obecnie pracujemy nad jednym z wariantów, który nie będzie skutkował takimi ograniczeniami - kończy Marek Łucyk

    Tzn co? W UM powołany jest specjalny sztab kryzysowy, który zbiera się codziennnie i debatuje nad pomysłem ? Wszsytkie mądre urbanistyczne głowy pracują z wytężeniem nad koncepcją, komputery nie wyrabiają z pamięcią, a i tak ostatecznie rozwiązanie będzie do d...

    A nie łatwiej byłoby przedstawić tę koncepcję i poddać dyskusji czy tam jak wolisz panie Łucyk : konsultacjom społecznym ? O ile jakaś koncepcja jest...

    • 3 0

  • Łuuucyk łobuzie !!!

    A resztę sobie dośpiewajcie ;)

    • 0 1

  • Paradoks DownsaThomsona (3)

    Obserwuje się, że wzrastająca przepustowość dróg nie zawsze prowadzi do wzrostu płynności ruchu, a może prowadzić do znacznego spowolnienia. Zjawisko występuje, gdy podróżujący rezygnują z transportu publicznego na rzecz prywatnego, co może skutkować pogorszeniem częstotliwości kursowania transportu publicznego. W efekcie stymuluje to dalsze decyzje o rezygnacji z transportu zbiorowego aż do osiągnięcia nowego stanu równowagi, w którym tempo podróży jest gorsze od wyjściowego.

    • 4 1

    • mhm...co jeszcze 'ciekawego' znalazałeś w internetach?

      • 0 1

    • Może być też tak

      Że transport publiczny jest tak g*wniany, że oprócz emerytów i meneli nikt nim nie chce jeździć.

      • 0 2

    • rezygnacja z transportu publicznego występuje też, gdy rosną ceny biletów :)

      • 2 0

  • To jest wałek

    Asfalt przy NOWEJ studzience popekany. Na malowanie nowych pasow kolejny przetarg i kasa. A te odblaski w ramach prac spolecznych nie ustawili gdyńscy urzednicy.....Wyjdzie ze na ten odcinek wydane bedzie ponad 200tys...Jakieś organy państwowe powinny sie przyjżeć na co są wydawane pieniądze w tym pięknym mieście planow i marzeń....

    • 1 1

  • Panie Łucyk. Jest zapytanie czy w tym roku będą samolociki?

    • 3 0

  • A dla rowerzystów to co?

    A gdzie pas dla rowerów.

    • 0 4

  • Opinia o buspasie

    Polityka miasta! Nic nie zrobić porządnie tylko kasę wydawać i to jeszcze w jakiej kwocie!!!

    • 4 0

  • propozycja czytelnika jest do d... (3)

    Tak, giga korek, który zastąpiłby obecny mega korek faktycznie uspokoi ruch

    • 26 3

    • (1)

      Strategia upraszczania przejazdów komunikacji miejskiej jest teraz priorytetowa, a nie jakieś jednoosobowe samochody

      • 1 1

      • samochody są 5-osobowe patolu

        Autobusy 100-osobowe i jeżdżą poza szczytem z 20-30 pasażerami

        • 2 1

    • zwłaszcza że autobus przepuszczą auta, i dalej jadą za autobusem

      a tak wszystkie auta jedną nitką

      • 1 1

  • (2)

    Jasne, niech mieszkańcy Leśniczówki utkną w jeszcze większym korku, bo będą blokowani na jednym pasie z osobami jadącymi w lewo. Najważniejsze żeby na Chwarznie było dobrze

    • 15 0

    • Policz auta

      W dół nie jedzie prawi nikt, bo z dołu wszyscy jadą. A prosto do liczenia wystarczy jedna ręka i to na kilka cyklów świateł. Ale że 200 aut nie może w skręcić w prawo to mniej ważne. Dzielnica i obwodnica powinny być mniej priorytetowe niż 4 auta jadące na osiedle grzybiarzy

      • 0 2

    • A ile tych "skręcających w lewo" tak naprawdę jest, policzyłeś może? Troszkę realizmu bo na obwodnice Witomina na razie się nie zanosi i trzeba coś z tym zrobic jednak. A może na dobry początek przesiąść się do autobusu?

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane