• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas również dla skręcających aut na al. Havla

Michał Brancewicz
1 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo. Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo.

Przy okazji tworzenia projektu lewoskrętu z Havla w Armii KrajowejMapka rozważane jest również stworzenie buspasa na istniejącym prawoskręcie, przecinającego całe skrzyżowanie, zaczynającego się przed ul. WilanowskąMapka aż do zatoki autobusowej na ul. ŁostowickiejMapka. Co ciekawe, z tego pasa będą mogły korzystać także samochody, ale wyłącznie te skręcające w prawo. Jeszcze w tym miesiącu ogłoszony zostanie przetarg na budowę drugiego prawoskrętu.



Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Na al. Havla mają powstać dodatkowe pasy - do skrętu w lewo i w prawo w al. Armii Krajowej. Oba projekty są realizowane z Budżetu Obywatelskiego. W pierwszym przypadku poszukiwany jest wykonawca projektu, w drugim prac budowlanych.

- Przetarg na budowę prawoskrętu ma być ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Z kolei do przetargu na projekt lewoskrętu stanęły trzy firmy:

  1. MG Invent z Gdańska - 55,8 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 59,6 tys. zł
  3. AD Road Project z Banina - 116,5 tys. zł

Autobusy prosto, auta tylko w prawo



Czytaj też: Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Przy okazji prac nad dokumentacją projektową dla lewoskrętu urzędnicy zlecili wykonawcy analizę możliwości budowy buspasa "z obecnego pasa do skrętu w prawo, który za skrzyżowaniem z ul. Wilanowską do skrzyżowania z  al. Armii Krajowej (jezdnia do centrum) byłby wspólny z istniejącym pasem do jazdy w prawo, a  na wysokości wyspy centralnej i za jezdnią al. Armii krajowej byłby dobudowany buspas, który kończyłby się w zatoce autobusowej w ciągu ul. Łostowickiej.

- Z buspasa miałyby korzystać autobusy jadące na wprost, ale także auta, ale wyłącznie te, które skręcałyby w prawo w al. Armii Krajowej do centrum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Autor projektu do BO: buspas to słuszna koncepcja



Co ciekawe, buspas nie był uwzględniony w projekcie złożonym do Budżetu Obywatelskiego 2020.

- Całościowo koncepcja wydaje się być słuszna. Plusem na pewno jest to, że pojawi się priorytet dla komunikacji miejskiej. Obawiam się jednak o płynność wyjazdu z ul. Wilanowskiej - mówi Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca projektu lewoskrętu do BO.
Dodatkowo projektant ma przeanalizować:

  • dopuszczenie skrętu w lewo z dwóch pasów ruchu al. Armii Krajowej (jezdnia w stronę centrum) w ul.Łostowicką
  • dobudowanie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Łostowickiej w al. Armii Krajowej w kierunku centrum

Buspasy na Łostowickiej i kolejnych odcinkach Havla?



W planach miejskich jest również stworzenie buspasa na dodatkowym pasie jezdni wzdłuż al. Havla od ul. Świętokrzyskiej do pierwszego skrzyżowania z ul. Wilanowską.

- Jest on na liście najpilniejszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej, ale w tym momencie trudno powiedzieć, kiedy powstanie - przyznaje Tomasz Wawrzonek.
Również na ul. Łostowickiej planowane jest wytyczenie buspasa. Miałby on powstać kosztem zawężenia nieco pasów jezdni i likwidacji pasa rozdzielającego obie jezdnie, ale dzięki temu dla aut nadal pozostałyby po dwa pasy ruchu. To, co prawda, nie jest jeszcze przesądzone, ale drogowcy rekomendują jako bardziej przydatne powstanie buspasa na jezdni w górę, do Armii Krajowej, a nie w dół, do ul. Kartuskiej.

Opinie (108) 4 zablokowane

  • Przenieść przystanek! Może być w tym miejscu i 8 prawo lewo skrętów. Jeden przegubowy 162 lub 262 startujący z przystanku w stronę Łostowickiej i całe skrzyżowanie zblokowane na 3 zmiany świateł autobusem w poprzek drogi stojącym.

    • 27 5

  • Good Idea

    • 1 10

  • (2)

    Przystanek w tym miejscu to patologia. Autobus czeka kilka minut aby na niego wjechać, a jak wjedzie to go zablokują kierowcy czekający na skręt w prawo.

    • 24 3

    • To pokazuje jakosc planowania zabudowy przestrzennej miasta Gdańsk. A szarpnijmy się na 2 przystanki po 2 stronach jedenego z najbardziej ruchliwych skrzyżowań i patrzmy jak ludzie stoją w korkach :)

      • 7 1

    • Dokładnie , ten przystanek powinien być cofnięty w połowę drogi do tylu, a przystanek przy podstawówce morskiej zlikwidowany.

      • 3 1

  • A co z e-car? (1)

    Jak ktoś ma auto na prąd i wg prawa może jeździć buspasem, to musi skręcić czy może też jechać prosto?

    • 9 4

    • Musi skręcić w lewo.

      • 3 1

  • A potem postawią tablicę jak przy Bramie Wyżynnej do skrętu w Targ Drzewny. Bo autobus na przystanek nie może zjechać....

    • 6 1

  • To skrzyżowanie jest tak gigantyczne, że autobus potrzebuje buspasu, żeby je pokonać (3)

    To smutne, że jeden przystanek od drugiego oddziela pół kilometra i nie ma na tej drodze ani jednego budynku generującego ruch pieszy, jedynie jedno wielkie skrzyżowanie. Co za marnotrawstwo terenu.

    • 18 2

    • (2)

      jak nic nie generuje ruchu pieszego to po co przystanek ?? Skrzyżowanie jest duże, bo było przygotowane pod tramwaj i estakady.

      • 5 5

      • Pomyśl! (1)

        Ludzie z Wilanowskiej mieliby iść pół kilometra na przystanek za skrzyżowaniem?!!

        • 0 0

        • Na pewno nie

          Błędem było wpuszczenie wilanowskiej w to skrzyżowanie i uczynienie go tak dużym i skomplikowanym. Lepszym rozwiązaniem było połączenie na wysokości przystanku rogalińska, Wtedy przystanek tramwajowy i autobusowy można by przesunąć w głąb.

          Umożliwiłoby to zbudowanie w wersji początkowej tej drogi o przekroju 1 pasa w lewo, 2 na wprost i 2 w prawo, co mocno by udrożniło drogę.

          • 1 0

  • Ale mi nowość wymyślili

    Od dawna można by zrobić dwa pasy do skrętu w prawo. Jedyne w co by musieli zainwestować to farba

    • 6 0

  • kiedy nowa cedrowa, to jest wazna inwestycja, czekamy (2)

    • 4 5

    • Cedrowa nie jest ważna bo do 17:30 są tylko 3 plusy.

      • 0 0

    • Sloiki widzialy gdzie kupuja mieszkania

      • 0 0

  • (3)

    Prywatny pas dla maks 10h autobusów na godzinę!! Reszta niech gnije w korkach.... Takie rozwiązania można forsować, jak się ma sprawnie działająca komunikację miejską...

    • 5 8

    • 10 autobusów na godzinę to mało?

      Wracaj dzbanie do siebie na wioskę , tam masz dwa dziennie.

      • 4 1

    • Chciałeś błysnąć, nie wyszło...

      A teraz wróć do nauki liczenia. Podpowiedź: oprócz palców u rąk, możesz użyć także palców od stóp - wtedy wynik będzie bliższy prawdy.

      • 1 0

    • Czyli przepustowość 1500 osób na godzinę. Tyle co reszta pasów razem wizięta

      A jak to się ładnie będzie skalowac jak się korek przesiądzie do autobusu, zaraz się okaże że można przepchnąć jednym pasem 2x tyle

      • 2 0

  • To autobusy blokuja auta. Buspas w tym miejscu to glupi pomysl.

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane