• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas również dla skręcających aut na al. Havla

Michał Brancewicz
1 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo. Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo.

Przy okazji tworzenia projektu lewoskrętu z Havla w Armii KrajowejMapka rozważane jest również stworzenie buspasa na istniejącym prawoskręcie, przecinającego całe skrzyżowanie, zaczynającego się przed ul. WilanowskąMapka aż do zatoki autobusowej na ul. ŁostowickiejMapka. Co ciekawe, z tego pasa będą mogły korzystać także samochody, ale wyłącznie te skręcające w prawo. Jeszcze w tym miesiącu ogłoszony zostanie przetarg na budowę drugiego prawoskrętu.



Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Na al. Havla mają powstać dodatkowe pasy - do skrętu w lewo i w prawo w al. Armii Krajowej. Oba projekty są realizowane z Budżetu Obywatelskiego. W pierwszym przypadku poszukiwany jest wykonawca projektu, w drugim prac budowlanych.

- Przetarg na budowę prawoskrętu ma być ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Z kolei do przetargu na projekt lewoskrętu stanęły trzy firmy:

  1. MG Invent z Gdańska - 55,8 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 59,6 tys. zł
  3. AD Road Project z Banina - 116,5 tys. zł

Autobusy prosto, auta tylko w prawo



Czytaj też: Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Przy okazji prac nad dokumentacją projektową dla lewoskrętu urzędnicy zlecili wykonawcy analizę możliwości budowy buspasa "z obecnego pasa do skrętu w prawo, który za skrzyżowaniem z ul. Wilanowską do skrzyżowania z  al. Armii Krajowej (jezdnia do centrum) byłby wspólny z istniejącym pasem do jazdy w prawo, a  na wysokości wyspy centralnej i za jezdnią al. Armii krajowej byłby dobudowany buspas, który kończyłby się w zatoce autobusowej w ciągu ul. Łostowickiej.

- Z buspasa miałyby korzystać autobusy jadące na wprost, ale także auta, ale wyłącznie te, które skręcałyby w prawo w al. Armii Krajowej do centrum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Autor projektu do BO: buspas to słuszna koncepcja



Co ciekawe, buspas nie był uwzględniony w projekcie złożonym do Budżetu Obywatelskiego 2020.

- Całościowo koncepcja wydaje się być słuszna. Plusem na pewno jest to, że pojawi się priorytet dla komunikacji miejskiej. Obawiam się jednak o płynność wyjazdu z ul. Wilanowskiej - mówi Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca projektu lewoskrętu do BO.
Dodatkowo projektant ma przeanalizować:

  • dopuszczenie skrętu w lewo z dwóch pasów ruchu al. Armii Krajowej (jezdnia w stronę centrum) w ul.Łostowicką
  • dobudowanie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Łostowickiej w al. Armii Krajowej w kierunku centrum

Buspasy na Łostowickiej i kolejnych odcinkach Havla?



W planach miejskich jest również stworzenie buspasa na dodatkowym pasie jezdni wzdłuż al. Havla od ul. Świętokrzyskiej do pierwszego skrzyżowania z ul. Wilanowską.

- Jest on na liście najpilniejszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej, ale w tym momencie trudno powiedzieć, kiedy powstanie - przyznaje Tomasz Wawrzonek.
Również na ul. Łostowickiej planowane jest wytyczenie buspasa. Miałby on powstać kosztem zawężenia nieco pasów jezdni i likwidacji pasa rozdzielającego obie jezdnie, ale dzięki temu dla aut nadal pozostałyby po dwa pasy ruchu. To, co prawda, nie jest jeszcze przesądzone, ale drogowcy rekomendują jako bardziej przydatne powstanie buspasa na jezdni w górę, do Armii Krajowej, a nie w dół, do ul. Kartuskiej.

Opinie (108) 4 zablokowane

  • A to przy budowie Havla nie można było pomyśleć i zrobić od razu porządnie? (1)

    Się pytam.

    • 3 0

    • Od tamtego czas ruch zwiekszyl sie pewlnie wielokrotnie

      • 0 0

  • kiedy nowa cedrowa, to jest wazna inwestycja, czekamy (2)

    • 4 5

    • Sloiki widzialy gdzie kupuja mieszkania

      • 0 0

    • Cedrowa nie jest ważna bo do 17:30 są tylko 3 plusy.

      • 0 0

  • Jest tylko jedno rozwiązanie (1)

    Wiadukt wzdłuż AK + likwidacja świateł. Jakby jeszcze zaorać te zbędne torowisko, co by z/do Chełmu dało się płynnie dojechać będzie świetnie. Buspasy to rozwiązania mocno prowizoryczne i szkodliwe w dłuższej perspektywie. O szynozłomach nie wspominając.

    • 7 1

    • Likwidacja świateł ?

      Człowieku, a jakby po likwidacji świateł wyglądał ruch z hawla i łostowickiej?
      Uważasz, że z AK odbywa się ruch tylko na wprost? Przecież gro aut jedzie z AK w Łostowicką.

      A torowisko nie jest zbędne, a za 3-5 lat nagle się okaże, że jest niezbędne i jest koniczny tramwaj na Karczemki. Tyle, że wtedy pewnie zrobią pseudo roziązanie zaczynające się od nowej bulońskiej.

      • 0 0

  • Leczenie syfa pudrem (2)

    niestety ale w tym miejscu tylko i wyłącznie poprawi przepustowość wybudowanie estakady. Dzieki temu bedzie można wydłużać dowolnie bez wpływy na AK cykle sygnalizacji swietlnej. Owzem zapcha sie nam Węzeł UE ale tym kosztem zlikwidujemy korki popołudniowe w kierunku Lotniska oraz na łostowickiej

    • 4 1

    • estakada pomogłaby chwilowo i korek i tak by się zrobił

      Ilość aut w tym miejscu jest na tyle duża, że budowa estakady w jednym kierunku nie pomogłaby.
      Auta jadące przez AK, tak jak napisałeś zapchałyby Węzeł UE, przez co utruniałyby życie mieszkańcom Chełma, bo teraz i oni staliby w korkach.
      Ponadto auta skręcające w lewo z AK w Łostowicką szybko zakorkowałyby ruch aut do tej estakady. Przez co i tak wszystkie musiałyby czekać na udrożnienie się korku do łostowickiej. Z racji, że w dalszym ciągu musimy zachować światło dla lewoskrętu to mogłoby się okazać, że korzyść ze zdjęcia światła na wprost będzie minimalna.

      • 0 0

    • Ta pseudowładza nigdy tego nie zrobi

      Bo rozrzucają pieniądze na głupoty albo wydają na nowe ulice z założeniem remontu co roku...

      • 0 1

  • Czyli buspas ktory nie jest buspasem bo dopuszczony jest ruch samochodowy, w kierunku w którym o ile się nie mylę nie jeżdżą żadne autobusy (mam na myśli skręt w prawo w AK), równoległy do wydzielonego torowiska tramwajowego. Jakie to gdańskie.

    • 0 1

  • To skrzyżowanie jest tak gigantyczne, że autobus potrzebuje buspasu, żeby je pokonać (3)

    To smutne, że jeden przystanek od drugiego oddziela pół kilometra i nie ma na tej drodze ani jednego budynku generującego ruch pieszy, jedynie jedno wielkie skrzyżowanie. Co za marnotrawstwo terenu.

    • 18 2

    • (2)

      jak nic nie generuje ruchu pieszego to po co przystanek ?? Skrzyżowanie jest duże, bo było przygotowane pod tramwaj i estakady.

      • 5 5

      • Pomyśl! (1)

        Ludzie z Wilanowskiej mieliby iść pół kilometra na przystanek za skrzyżowaniem?!!

        • 0 0

        • Na pewno nie

          Błędem było wpuszczenie wilanowskiej w to skrzyżowanie i uczynienie go tak dużym i skomplikowanym. Lepszym rozwiązaniem było połączenie na wysokości przystanku rogalińska, Wtedy przystanek tramwajowy i autobusowy można by przesunąć w głąb.

          Umożliwiłoby to zbudowanie w wersji początkowej tej drogi o przekroju 1 pasa w lewo, 2 na wprost i 2 w prawo, co mocno by udrożniło drogę.

          • 1 0

  • skoro także dla aut to jaki sens ma taki bus pas? (1)

    • 1 1

    • tylko w pod koniec będą mogły z niego korzystać auta

      Najprawdopodobniej tylko w końcowej części będzie on dopuszczony dla aut. A będą one mogły korzystać, aby w ogóle mogły się znaleźć na pasie po prawej stronie.
      Problemem tego skrzyżowania są głównie auta skręcające tamujące ruch aut na wprost. Auta skręcające przejeżdżają to skrzyżowanie z dużo mniejszą prędkością niż auta na wprost, przez to ruch jest hamowany i odbywa się dużo wolniej niż gdyby odbywał się tylko na wprost. To rozwiązanie przesunie możliwość zmiany pasa na skręcający w głąb tego skrzyżowania, co powinno uławić jazdę na wprost i zwiększyć przepustowość.

      • 0 0

  • To dopiero paranoja !!!!

    Będzie jeszcze gorzej aniżeli obecnie .Połączenie bus-pasa ze skrętem dla aut w prawo. No brawo fachowcy od ruchu w Gdańsku. Coraz lepiej ! A co za geniusz od jakiegoś roku zmienił sekwencję świateł na tym skrzyzowaniu ? Nobel mu się należy ! Spowodować korki przy niewielkim ruchu. to trzeba potrafić !

    • 1 0

  • w takich miejscach robi się wiadukty i skrzyzowania bezkolizyjne.. (10)

    • 96 12

    • to idź rób

      tylko za darmo, bo kierowcom się należy

      • 0 0

    • (1)

      w takich miejscach sie ruch wynosi na obwodnice...

      • 1 3

      • to jak wjechac do miasta

        • 2 1

    • ... specjalnie po to żeby zapchać sąsiednie skrzyżowania i dać kolesiom z deweloperki drogowej zarobić

      • 3 5

    • Po co? żeby sparaliżować kolejne skrzyżowania?

      • 5 6

    • Nieprawda.

      W Gdyni w takich miejscach stosujemy tylko pędzel i farbę, i wychodzą z tego prawdziwe cuda.

      • 14 1

    • Skoro wydaje się kasę na murale i na malowanie kontenerów (1)

      To hmm... sam rozumiesz, są ważniejsze wydatki niż infrastruktura :)

      • 14 2

      • z pewnością kontener kosztował kilkaset milionów

        • 5 3

    • Ale nie w po-lszewi

      • 4 6

    • popieram. Wiadukt ale tylko dla autobusów.

      • 7 8

  • (3)

    Buspas jest na liście najpilniejszych potrzeb...Ale trudno powiedzieć kiedy powstanie....aha,dzięki za to jakże konstruktywne info))))Poza tym u nas drajwerzy notorycznie jeżdżą buspasem, szczególnie taxiarze.Nic to nie da,nie ta kultura.Czuway!

    • 20 43

    • Widać ekspert z ciebie. Taksówka akurat może korzystać. Mało tego nawet powinna bo to też komunikacja miejska geniuszu.

      • 4 0

    • Taxiarze mogą korzystać z buspasów

      • 18 0

    • Leniwy uczy się kilkaset tysięcy razy, bo próbuje każdy tryk, aby tylko nic nie zrobić.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane