• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas również dla skręcających aut na al. Havla

Michał Brancewicz
1 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo. Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo.

Przy okazji tworzenia projektu lewoskrętu z Havla w Armii KrajowejMapka rozważane jest również stworzenie buspasa na istniejącym prawoskręcie, przecinającego całe skrzyżowanie, zaczynającego się przed ul. WilanowskąMapka aż do zatoki autobusowej na ul. ŁostowickiejMapka. Co ciekawe, z tego pasa będą mogły korzystać także samochody, ale wyłącznie te skręcające w prawo. Jeszcze w tym miesiącu ogłoszony zostanie przetarg na budowę drugiego prawoskrętu.



Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Na al. Havla mają powstać dodatkowe pasy - do skrętu w lewo i w prawo w al. Armii Krajowej. Oba projekty są realizowane z Budżetu Obywatelskiego. W pierwszym przypadku poszukiwany jest wykonawca projektu, w drugim prac budowlanych.

- Przetarg na budowę prawoskrętu ma być ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Z kolei do przetargu na projekt lewoskrętu stanęły trzy firmy:

  1. MG Invent z Gdańska - 55,8 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 59,6 tys. zł
  3. AD Road Project z Banina - 116,5 tys. zł

Autobusy prosto, auta tylko w prawo



Czytaj też: Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Przy okazji prac nad dokumentacją projektową dla lewoskrętu urzędnicy zlecili wykonawcy analizę możliwości budowy buspasa "z obecnego pasa do skrętu w prawo, który za skrzyżowaniem z ul. Wilanowską do skrzyżowania z  al. Armii Krajowej (jezdnia do centrum) byłby wspólny z istniejącym pasem do jazdy w prawo, a  na wysokości wyspy centralnej i za jezdnią al. Armii krajowej byłby dobudowany buspas, który kończyłby się w zatoce autobusowej w ciągu ul. Łostowickiej.

- Z buspasa miałyby korzystać autobusy jadące na wprost, ale także auta, ale wyłącznie te, które skręcałyby w prawo w al. Armii Krajowej do centrum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Autor projektu do BO: buspas to słuszna koncepcja



Co ciekawe, buspas nie był uwzględniony w projekcie złożonym do Budżetu Obywatelskiego 2020.

- Całościowo koncepcja wydaje się być słuszna. Plusem na pewno jest to, że pojawi się priorytet dla komunikacji miejskiej. Obawiam się jednak o płynność wyjazdu z ul. Wilanowskiej - mówi Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca projektu lewoskrętu do BO.
Dodatkowo projektant ma przeanalizować:

  • dopuszczenie skrętu w lewo z dwóch pasów ruchu al. Armii Krajowej (jezdnia w stronę centrum) w ul.Łostowicką
  • dobudowanie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Łostowickiej w al. Armii Krajowej w kierunku centrum

Buspasy na Łostowickiej i kolejnych odcinkach Havla?



W planach miejskich jest również stworzenie buspasa na dodatkowym pasie jezdni wzdłuż al. Havla od ul. Świętokrzyskiej do pierwszego skrzyżowania z ul. Wilanowską.

- Jest on na liście najpilniejszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej, ale w tym momencie trudno powiedzieć, kiedy powstanie - przyznaje Tomasz Wawrzonek.
Również na ul. Łostowickiej planowane jest wytyczenie buspasa. Miałby on powstać kosztem zawężenia nieco pasów jezdni i likwidacji pasa rozdzielającego obie jezdnie, ale dzięki temu dla aut nadal pozostałyby po dwa pasy ruchu. To, co prawda, nie jest jeszcze przesądzone, ale drogowcy rekomendują jako bardziej przydatne powstanie buspasa na jezdni w górę, do Armii Krajowej, a nie w dół, do ul. Kartuskiej.

Opinie (108) 4 zablokowane

  • Cena do autora

    Coś z tymi cenami mi nie pasuje.... wychodzi na to że najniżasza jest 55 mln?
    Nie powinno być 550.000zł? już bez na końcu tys?

    • 1 0

  • (3)

    Tylko zrobić linie ciągłą z sąsiednim pasem od buspasa. Kamere zamontować i mandaty tym co przekroczą ciągłą.

    • 21 19

    • (2)

      Piękna recepta na zbudowanie bardzo drogiej prywatnej drogi dla 10 autobusów na godzinę. Winszuje !

      • 0 4

      • 10 to tam czasami jeden za drugim podjezdza

        • 0 0

      • Jak to wyliczyłeś że 10?

        • 2 0

  • Buspas na ul. Łostowickiej byłby rzeczywiście bardziej potrzebny na jezdni prowadzącej w górę od ul. Kartuskiej. Na tej jezdni częściej tworzą się korki niż na jezdni przeciwnej.

    • 2 1

  • I bardzo dobrze wszedzie powinny byc Buspasy i oby ich jak najwiecej!!Kolejny przyklad ze tramwaje są nie potrzebne

    Z bus pasa mogą jak widać korzystać inni tez w razie potrzeby a tory tramwajowe do niczego więcej po często się psującym tramwaju się nie nadają !

    • 1 3

  • Cały ten węzeł komunikacyjny wzorowo ...zbabrany. (1)

    Na podstawie tego projektu powinni kształcić się studenci PG, jak nie należy projektować takich węzłów komunikacyjnych.

    • 7 1

    • Ale tobie biedaku najwyrazniej ktos żle czaszke wyklepał bo ci mózg uszkodził :)

      • 0 2

  • Buspas dla aut. Gdansk miastem wolnosci (od zdrowego rozsadku)

    • 1 3

  • No nic

    Głupota goni głupotę!

    • 4 1

  • Bezsens (1)

    Proszę wziąć pod uwagę jeszcze włączanie się do ruchu z ulicy Łódzkiej.

    • 22 1

    • Niestety prawda jest taka... jak kiedyś inni pisali... sam nie dopuszczalem tego do myśli Ale to jest fakt ... zwiększenie przepustowości tutaj zakorkuje kolejne skrzyżowania... Niestety takie uroki miasta ... tutaj chcą udroznic skrzyżowanie a w Gdańsku k/ łakowej budują nowe skrzyżowanie i światła. ;) brak logiki...

      • 0 2

  • Gdansku. Nie da się zbudować miasta przyjaznego jednocześnie autom i pieszym (1)

    To się wzajemnie wyklucza. Ale da się zrobić miasto tak, aby samochód był niepotrzebny na co dzień. I choć wielu się to w głowie nie mieści, to takie miasta już istnieją i są to jedne z najbogatszych miast świata. Dlaczego? M.in. dlatego, że nie wydają pieniędzy na spuchniętą infrastrukturę drogową obsługę wypadków, tylko korzystają z relatywnie tańszej komunikacji zbiorowej.

    • 6 4

    • W latach 90 zeszłego wieku

      Jeździłem z Oruni na PG. Teraz pracuję obok i też jeżdżę tą trasą. Ponad 30 lat i żadnych zmian na lepsze. Ten sam autobus i tramwaj przesiadka przy dworcu. Bieganie pod tunelem. Więc to olewam i jeżdżę samochodem. Jedynie bezpośrednie połączenie może by mnie zachęciło. Ale prędzej emerytury doczekam niż jakiejś zmiany w tym mieście.

      • 0 0

  • Odpowiedź nr 4

    Mam to w D, zacznijcie wreszcie budować.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane