• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasem we Wrzeszczu nie jadą nawet autobusy

Maciej Naskręt
7 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ulica Dmowskiego okiem kierowcy osobówki. Na lewym pasie stoi autobus, buspas jest na prawym... Ulica Dmowskiego okiem kierowcy osobówki. Na lewym pasie stoi autobus, buspas jest na prawym...

Autobusy miejskie nie jeżdżą po buspasie w ciągu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu i blokują tym samym ruch na całej ulicy. Drogowcy twierdzą, że winni są kierowcy... osobówek.



Czy buspas na ul. Dmowskiego powinien być zlikwidowany?

W kwietniu 2011 roku na odcinku ok. 200 metrów prawego pasa w ciągu ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska został wytyczony buspas. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusowej komunikacji miejskiej. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas dla autobusów.

Problem w tym, że często buspas nie spełnia swojej funkcji - nie korzystają z niego autobusy. - Na całym dwupasmowym odcinku ulicy jeżdżą lewym pasem. Najczęściej dotyczy to linii 129. Dopiero za skrzyżowaniem z al. Grunwaldzką zmieniają pas na prawy i zatrzymują się na przystanku obok centrum handlowego Manhattan - uważa pan Rafał, nasz czytelnik.

Po co w takim razie buspas, z którego nie korzystają kierowcy autobusów? Może należy go zlikwidować? - Nie ma mowy, nie zrobimy tego - mówi krótko Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Drogowcy bronią kierujących autobusami i dziwią się pretensjom kierowców osobówek. - Część autobusów skręca w al. Grunwaldzką, w lewo, i może jechać lewym pasem ul. Dmowskiego. Nie zabraniają tego przepisy - dodaje Kotłowski.

Drogowcy tłumaczą również, że kierowcy autobusów mogą wybierać pas, na którym ruch odbywa się płynniej. Spowodowane jest to... zakorkowaniem buspasa przez samochody osobowe. Ma to zmienić nowy pomysł ZDiZ.

- Planujemy uruchomić w najbliższym czasie kamerę, dzięki której będzie można wyłapywać i karać kierowców pojazdów, którym nie wolno poruszać się buspasem w ciągu ul. Dmowskiego, a pomimo tego robią to. Podobna kamera funkcjonuje na ul. Podwale Przedmiejskie, co pozytywnie wpłynęło na odblokowanie buspasa - tłumaczy Kotłowski.

Miejsca

Opinie (199) 9 zablokowanych

  • minely 2 lata

    i nadal brak kamery i nadal autobusy aby ominąć tych co stoją/jada po buspasie osobówkami muszą wjeżdzac na lewy pas. Kamera + co jakis czas patrol i max mandat

    • 0 0

  • Dobrze, że są buspasy. Powinny ciągle powstawać nowe. (14)

    Może to zmusi wszystkich morderców natury żeby przesiedli się ze swoich niesamowicie szkodliwych aut do transportu miejskiego. Powinny zostać wprowadzone wysokie opłaty od posiadania samochodów, tak, aby skutecznie zmusić kierowców do porzucenia ich na rzecz autobusów, czym skutecznie ograniczymy wydzielanie gazów cieplarnianych do atmosfery. A póki co dobrym substytutem są rosnące ceny benzyny - moje serce raduje się, kiedy kolejnych ludzi przestaje być stać na mordowanie ekosystemu naszej planety.

    • 52 158

    • A ja leję na globalny ekosystem. Ciężko tyram żeby zarobić na bieżące potrzeby bez możliwości zaoszczędzenia i jeszcze mam sobie dodatkowo utrudniać życie? To jakby od razu przyjąć założenie, że kończę ze swoim życiem - a ja śmiercią brzydzę się i chcę w życiu ułatwiać sobie i innym przy okazji ile tylko się da. Autobusistów, którzy wpychają się do ruchu w sposób kolizyjny zamiast grzecznie poczekać na bardziej odpowiedni moment - proponuję blokować tak żeby im z wzajemnością życie utrudniać i stresować tak jak oni innym to czynią, bo inaczej nie zrozumieją. Widać wyraźnie, kiedy kierowca autobusu jest wstrętnym gnojem i niebezpiecznie wymusza pierwszeństwo, tak samo jak widać, kiedy jest godnym uznania ze względu na kulturę jazdy, co z kolei normalnego kierowcę samochodu skłania do uprzejmego przepuszczenia autobusu z własnej woli. Zachęcam do telefonicznego bądź korespondencyjnego (zwłaszcza w przypadku posiadania nagrań filmowych) zgłaszania złych zachowań kierowców autobusów u ich pracodawcy. Jest szansa, że gnidy zostaną pozwalniane, jeśli ich pracodawca będzie tonąć w skargach, a wtedy wszystkim bedzie lepiej się jeździło.

      • 1 0

    • nie radykalizuj dyskusji, tylko przedstawiaj alternatywy dla poruszania się po mieście (2)

      nie kij ale tylko ocet dla chcących wygodnie jeździć w korkach, nie marchewka ale miód którzy wybierając inne opcje uwalniają przestrzeń w mieście od niepotrzebnych przejazdów samochodami na krótkie odległości.

      • 6 5

      • (1)

        Przedstawiam alternatywę: samochód. Bezpiecznie, ciepło, cicho, nie muszę się irytować ewentualnym chamskim zachowaniem innych ludzi, na których jestem skazany w komunikacji publicznej. Nie marznę na przystanku. Nie zastanawiam się czy przyjedzie autobus na czas czy nie, czy zdarzę nie czy nie. Jak chcesz to ja tak mogę jeszcze długo. W podróżowaniu samochodem widzę same korzyści.

        • 16 11

        • jeżdzisz pustymi ulicami?

          samochód: niebezpiecznie, głośno, muszę się liczyć z chamami i burakami w innych pojazdach. W zimie marznę i proszę, żeby odpalił. Zastanawiam się, czy jakiś palant nie zastawił wyjazdu z garażu. W korku liczę, ile spalę na marne.
          Teraz komunikacja miejska: idę kwadrans na tramwaj, który kosztuje mnie niecałe sto złotych miesięcznie. Nie martwię się o tankowanie, ubezpieczenia, przeglądy ani inne opłaty. Jadę może dłużej z rana, ale za to w godzinach szczytu o wiele krócej niż stojący w korku. Tramwaj się zepsuł? poczekam na następny, za dziesięć minut. Mogę wypić na imprezie w klubie,
          Sytuacja kryzysowa? wzywam taksówkę. Zdenerwowany o wiele łatwiej mogę spowodować wypadek. 20 złotych to mniejsze koszta, niż zwiększone ryzyko.

          • 2 3

    • (4)

      Co ty za farmazony piszesz człowieku :/ Jakby autobusy dostarczały ludzi na miejsce tak samo szybko jak auta to wszyscy by jeździli komunikacją miejską. Niestety ale żeby autobusem dojechać do pracy musiałbym wychodzić ponad godzinę wcześniej, więc dalej będę jeździł swoim trującym atmosferę automobilem ;) A ty weź się lepiej do pożytecznej pracy a nie do dywagowania na tematy ciebie przerastające!

      • 35 12

      • Pracy? Jakiej pracy? Ekolog i praca? (2)

        To przeważnie studenciki jakichś dziwacznych kierunków, praca im raczej nie grozi. Ewentualnie, jak przystało na ekologa, własnoręczne wicie łapci z łyka/ koszyków z wikliny/ kapelutków z włóczki, lepienie garnków z gliny czy kolczyków z drewienek i piórek. Dojazd oczywiście rowerem, nieważne że się upoci i zaśmierdnie pod pachami. Nie oczekuj zrozumienia!

        • 30 10

        • chemia plastik promieniowanie smród silników i zawijanie g...a w ładny papierek (1)

          to jest jedynie słuszna prawdziwa praca!!!

          • 0 0

          • nie tylko

            Ja jestem urzednikiem i wydaje dużo mądrych decyzji jak należy to robić. Kierownik je zatwierdza a Pani Jola z skretariatu wysyła.

            • 0 0

      • to że autobus stoi w korku jest właśnie efektem że każdy Janek, Bogdan czy inny Zenek jedzie swoim własnym autem. Nie ma fizycznej możliwości aby każdy jechał sam własnym autem bo infrastruktura drogowa i tak zajmująca kupę miejsca rozrosła by się do niebanalnych rozmiarów. A to że nasze władze nie rozumieją że w kwestii komunikacji publicznej nie działa prawo rynku popyt->podaż tylko podaż->popyt jest skutkiem min. lobby samochodowego i miliardów ładowanych w coraz to nowe drogi(które i tak stoją)

        • 8 7

    • Prowokator czy Psychol ?

      Ty to chyba jakiś prowokator jesteś, to nie możliwe żeby ktoś takie bzdury pisał będąc przy zdrowych zmysłach

      • 1 1

    • hehehe good one :)

      • 1 0

    • ?

      kretyn...

      • 0 1

    • Powinni jeszcze wybudować przedszkola koło bloku, szkoły i miejsca w pracy w domu wtedy nikt by nie musiał nigdzie jedzić i było by elekologicznie. Prawda? Sklepy powinny zaopatrwać się przez teleportalcje i Ty również. Ekologia pełną gębą

      • 9 2

    • Idź się powieś.

      Przestaniesz oddychać i tym samym skutecznie ograniczysz wydzielanie gazów cieplarnianych do atmosfery.

      • 13 2

  • A nie prościej zmienic Dyrektora ZDiZ?

    Inna osoba na tym stanowisku może mieć inna opinię na temat tego buspasa i to by rozwiązało problem.

    • 0 0

  • blokowanie (1)

    ...a jak autobusy notorycznie blokują cały ruch na al. Grunwaldzkiej , bo staną sobie na środku skrzyżowania, choć tak widzą , że nie zdążą go opuścić...to też oznacza , że im wolno i że tak sobie mogą wjeżdżać???!!!

    • 21 6

    • blokowanie

      a jak ty staniesz swoim wielkim ogromnym matizem na środku ulicy to jest dobrze

      • 0 0

  • Swiete krowy za kierownicami autobusow... (2)

    Bus pas- a po co??? Kierunkowskaz - zbedny? !!! Czerwone swiatlo - przecie duzy jestem!!!! Zablokowac skrzyzowanie stajac w poprzek - normalne... A telefon sluzy przecie do rozmawiania i co tam ze ludzi wioze. Bo jak im sie nie podoba to moga wysiasc. a teraz uwaga. Dzwonie do Panow P. na 997 i zglaszam ze wlasnie autobus taki a taki przejechal na czerwonym i co slysze? Ze oni na to nie maja wplywu!!!!!' a jakby akcja na wlasnie busowcow byla skierowana a mie na wszystkich innych poza nimi to by byly wplywy do budzetu ..
    Ps. w marcu autobus 115 urwal mi lusterko na do studzienki i sobie pojechal.... Co tam osobowka. Przeciez mi sie spieszy... Zreszta to samo jest w gda gdy i sop wiec nie zalezy od firmy tylko od kierowcow.

    • 17 8

    • czesio patrz na siebie

      najpierw sam się jeździć poprawnie, zawsze na zielonym, bez telefony i oczywiscie nie stawaj na srodku ulicy swoim yarisem blokujac poł jezdni.

      • 0 0

    • Pokaż zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela (bo przecież lusterko na pewno było podgrzewane, elektryczne i z autografem papieża, nie od odkupienia za 150 złotych na alegro ;)

      • 1 3

  • Dość idiotycznym pomysłom drogowców!!! (4)

    Jestem mieszkańcem ulicy Brzozowej, bocznej w prawo od pokazanej na zdjęciu Dmowskiego. Uważam, że wyznaczenie tu buspasa to kuriozium. Korek aut zdarza się (a wracam do domu ul. Jaśkowa Dolina) od ulicy Konopnickiej i Zator-Przytockiego. Skręt w lewo właśnie na Dmowskiego trwa czasem pół godziny, od kościoła. Czasem jest tak duży (np. w pn i pt), że trudno przejechać z Jaśkowej przez Grunwaldzką. Z obwodnicy zjeżdżam 15 min., a potem na niecały kilometr poświęcam czasem ponad pół godziny.Dramat. Jako, że z Dmowskiego muszę zjechać na moją ulicę w prawo, wjeżdżam od razu na buspas i posuwając się powoli skręcam po kilkudziesięciu metrach w prawo. Widziałem kilka stłuczek, jak osoby jadące "prawidłowo" lewy pasem, miały problem, żeby zjechać w Brzozową, lub miejsce parkingowe po prawej stronie ulicy.Nier zamierzam ryzykować, że "nieprawidłowo" jadąca buspasem osobówka nie zechce mnie wpuścić na moją ulicę, bo będzie myślała, że chcę wjechać przed nią. Jak można ruch z trzech ulic (Konopnickiej, tej spod mostu kolejowegi i od Dmowskiego od str. Bałtyckiej) chcieć wpuścić w jeden pas ruchu na Dmowskiego!!!! To zwykły brak wyobraźni- zapraszam urzędasów do poruszania się w tej okolicy ok. godz 15-18. Wystarczy ruszyć d*pę zza biurka i na własne oczy zobaczyć co tu się dzieje o tej porze. No, ale Państwo urzędasy pewnie o tej porze już nie pracują... A po pracy nie są już urzędnikami i jako zwykli uczestnicy ruchu też oburzają się na korki.
    A co do tej kamerki, panowie Urzędnicy: to jest Wrzeszcz..., radzę wydać pieniądze na coś innego, bo straży miejskiej wieczorem nie uświadczysz, lumpy piją, szczają w każdej bramie po 20.00, bandy krzykliwych kiboli i innych cudaków hulają po tej okolicy tranzytem do i z kolejki SKM. Prognozuję, że ta kamerka powisi max. kilka dni... I następna też. Kto ma jej pilnować? żeby nie było, że nikt nie mówił

    • 24 1

    • Ktoś jest młody albo ma słabą pamięć (2)

      Cytat - Jak można ruch z trzech ulic (Konopnickiej, tej spod mostu kolejowegi i od Dmowskiego od str. Bałtyckiej) chcieć wpuścić w jeden pas ruchu na Dmowskiego!!!! -
      Dmowskiego bardzo długo miała po jednym pasie w dwie strony.

      • 0 0

      • (1)

        ale to było dawno temu mój drogi mieszkańcu. i wtedy było mniej aut na drodze i "troszkę" inna organizacja ruchu we wrzeszczu. pomyśl zanim coś napiszesz...

        • 1 0

        • Odezwał się myślący. "Troszkę" inna organizacja czyli Dmowskiego była dwukierunkowa na odcinku 200m bo to jest największą zrealizowaną do tej pory zmianą we Wrzeszczu. Jest więcej samochodów to dopiero rewelacja. Mam wrażenie że bus pas na tej ulicy został wyznaczony bo autobusy stały tam w korkach a wiec i w układzie 2 pasów były korki.
          Chcesz mieć prawdziwy powód do narzekania to wjedź z Grunwaldzkiej w Opata Rybickiego.

          • 0 0

    • Widać, jak się znasz na przepisach... Kto ci, łosiu, każe skręcać z lewego pasa w prawo w Brzozową - OCZYWIŚCIE, że w takim wypadku zajmujesz buspas. Tak samo idioci nie wiedzą, że mogą WYJECHAĆ z Brzozowej na buspas i po prostu muszą niezwłocznie zasygnalizować zmianę pasa na lewy i bezpiecznie zmienić. Polski kierowca - nie zna przepisów, ale do darcia kopary na rzekomą "głupotę" innych to pierwszy!

      • 1 5

  • Dlaczego, mając opinię Pana Rafała, dziennikarz nie postarał się o opinię jakiegoś kierowcy autobusu linii nr 129?

    • 2 0

  • remontowane były torowiska na Grunwaldzkiej, na Hallera,na Podwalu, budowane na Armii Krajowej (8)

    czy tak trudno było zrobić bus-pasy w obrębie torowisk?wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów? ale po co?

    • 4 4

    • (7)

      Zmierz sobie szerokość tramwaju i szerokość autobusu to się dowiesz czy trudno jest zrobić bus pas na torowisku.

      • 3 5

      • pojedź do Wa-wy a przekonasz się, jak świetnie to tam funkcionuje (6)

        w torowiskach mamy bus-pasy i wspólne przystanki, no chyba, że oni mają inne tramwaje i autobusy?

        • 3 1

        • (3)

          Widzę że koledze trzeba wyjaśnić drukowanymi.
          W Wa-wie wszystko funkcjonuje świetnie - to taki polski zakątek szczęśliwości tylko czemu nikt nie lubi warszawiaków ?
          To że ulica była remontowana nie oznacza że jest tyle miejsca żeby w miejscu torowiska wystarczyło na dwa dodatkowe pasy dla autobusów co szczególnie widać na wymienionej przez Ciebie Hallera, gdzie na dodatek autobusy zasadniczo nie jeżdżą.
          Skoro autobusy i tramwaje miałby jeździć po tym samym pasie to czemu nie zrezygnować z torów i tramwaje zmienić na trolejbusy ?

          • 0 1

          • bo torowiska już mamy a tramwaj jest bardziej pojemny od trolejbusu (1)

            natomiast w ciągu ulicy Grunwaldzkiej czy Podwala, jest tyle miejsca, ze spokojnie można było wygospodarować przestrzeń , aby w torowisku umieścić bus-pas.System monitoringu wzorem tego z Podwala Przedmiejskiego i już mamy zapewnioną dążność główny arterii dla komunikacji czy służb ratunkowych.
            W zasadzie i tak nie ma co narzekać, przy Warszawie, Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu, to u nas korków nie ma wcale.

            • 0 0

            • Torowiska można zlikwidować a tramwaj jest też pojemniejszy od autobusu o które tak zabiegasz

              Grunwaldzka zaczyna się we Wrzeszczu i kończy przed Sopotem. Tory tramwajowe są na niej tylko do Zaspy i na większości tej trasy nie ma możliwości zmieszczenia dwóch proponowanych pasów. Na dodatek przy Twojej genialnej koncepcji trzeba by wyburzyć budynki na tzw wysepce przy Galerii Bałtyckiej. Miasto nie jest z gumy i nie można go rozciągnąć tam gdzie by się chciało

              • 0 0

          • Warszawiaków nie lubimy po tam jest Sejm a polityków nikt nie lubi

            i poza durnymi kierowcami i wiecznymi korkami Warszawa jest super

            • 0 0

        • i po tych buspasach pojazdy uprzywilejowane mogą szybciej się poruszać ale my wszystko zgapiamy po Warszawie... (1)

          ...dopiero po dłuższym czasie. Biletomaty, Ekrany SIP itd

          • 0 0

          • Nie męcz sie i przeprowadź się do Warszawy

            Kierowcy z Warszawy nie są oddzielną grupą społeczną i stanowią taki sam problem jak reszta mieszkańców stolicy.

            Jeśli zgapiamy to raczej z innych krajów niż W-wy.
            Jeśli chodzi o automaty biletowe to były w 3-mieście już w latach siedemdziesiątych na wszystkich peronach SKM

            Możesz się pocieszyć ze ścieżek rowerowych u nas jest więcej

            • 0 0

  • (1)

    A którędy mają jeździć mieszkańcy Brzozowej? Mają stać w korku na lewym pasie po kilkanascie minut, żeby za 60m metrów skręcić w prawo w ulicę na której mieszkają????

    • 3 0

    • to nie wszystko...

      Brzozowa jest jedyna w tej okolicy ulicą, gdzie mozna zaparkować po obu jej stronach, bez parkometrów (no może drugą jest następna, krótka droga prowadząca do szkoły muzycznej). Rano parkują tam wszyscy pracownicy okolicznych banków, manhattanów i sklepów, a po południu posiadacze aut po 100 tys zł chcący robić zakupy w okolicy, których nie stać na 5 zł na parking strzeżony pod centrami handlowymi.
      Jak mieszkańcy tych ulic mają dojechać po pracy do swoich posesji...
      Moze trzeba wrócić do zakazu ruchu na tej ulicy i identyfikatorów?...
      Na wielu innych wrzeszczańskich ulicach są takie zakazy ruchu nie dotyczące mieszkańców. Tylko tu jakoś nie.

      • 1 0

  • Mieczysław Kotłowski

    po prostu de bill

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane