• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdyni

    najlepszy biznes jest na wizualizacjach i farbie - kilkadziesiąt milionów złotych idzie...

    • 16 2

  • Za przedłużenie buspasa z estakady do Unruga

    Pan Łucyk powinien odbyć karę bezwzględnego więzienia.

    • 11 1

  • Za takie artykuły ktoś bierze pieniądze czy piszą to stażyści?

    Tak jak ktoś napisał niżej, gdzie są jakieś konkretne dane - z tristara, pomiary, jakies dane z google? Co mnie interesują jakieś opinie jakiś losowych ludzi. Powinni jeszcze więcej tych buspasów wyznaczyć. Jeżeli nawet 2 min autobus oszczędza to biorąc pod uwagę ilość autobusów każdego dnia oraz ilość ludzi jaka nimi podróżuje to są to realne godziny w ciągu tygodnia. Nie wspominając o kosztach dla ZKM, taki buspas za 1 mln to pewnie się zwraca w max pare lat.

    Ale nie oczekuje takich wyliczeń od dziennikarzy trojmiasto.pl, przecież to wybitni humaniści.
    Tylko wtedy by trzeba ruszyć głową i pupą i włączyć excela. A tak piękny artykuł, który nie wnosi nic.

    • 7 5

  • Gdynia miasto farby i pędzla (1)

    Wojciech S. Wstydu oszczędź, zabijesz swoją drużynę i odejdź...

    • 25 3

    • Bez przesady

      Tez wolałbym super inwestycje za grube miliony, ale w tym przypadku są to dobre rozwiązania wprowadzone mniejszym kosztem. Czekam jeszcze na jeden kierunek na Świętojańskiej, buspas na całej długości Wiekopolskiej i ścieżki rowerowe z prawdziwego zdarzenia po jej obydwu stronach. Miasto powinno być przede wszystkim dla mieszkancow, dla dzieci, dla starszych, dla komunikacji miejskiej i dla rowerów, nie dla nuworyszy w lizingowanych furkach, którzy za nic mają ograniczenia prędkości i zasady ruchu drogowego i myślą, ze wszystko im się należy, łącznie z parkowaniem na trawnikach i miejscach dla niepełnosprawnych

      • 4 3

  • bus pas na estakadzie (1)

    Bus Pas na Estakadzie oraz na wjeździe na Estakadę to kompletna porażka , czas powrotu z pracy wydłużył się o 20 min. Dojazd z Centrum na Oksywie ( trasa 7 km ) zajmuje 45- 60 min. Kierowcy na estakadzie nie stosują się do końca bus pasa skracając sobie drogę ,nie przestrzegają zasady jazdy na zamek a wyjeżdżający z bazy kontenerowej zapomnieli o znaku STOP .

    • 20 1

    • Efekt wymagany został osiągnięty.

      Czyli kasa zarobiona przy minimalnej inwestycji w postaci farby.

      • 5 1

  • Proste rozwiązanie:

    Zakazać dowożenie "bąbelków" do szkół i nie będzie korków. Wystarczy zobaczyć jak pusto na drogach jest w ferie lub wakacje, gdy madki nie jeżdżą. Puścić autobus szkolny, który zbiera g*wniaków o stałej porze z przystanków i koniec! Przy okazji g*wniarzeria nauczy się punktualności i nie spóźniania na pierwsze lekcje.

    • 23 8

  • Opinia wyróżniona

    Szybko się jedzie raczej (1)

    I nawet kierowcy wpuszczają autobus do ruchu. Magia.

    • 46 28

    • Jakiś czas temu był artykuł o tym że nowe przejście dla pieszych na Pogórzu będzie bardzo drogo kosztować, ale będzie automatyczne, że podchodzi pieszy i zapala się zielone światło, ostatnio tam przechodziłem i normalnie musiałem nacisnąć przycisk i czekać. Może to jakiś wałek?

      • 5 0

  • Proponuję kontrapas na Janka Wiśniewskiego w stronę estakady (1)

    Kontrapas sprawdził by się świetnie w popołudniowych korkach aby autobus jadący w stronę estakady szybko minął zator pod prąd.

    • 11 14

    • hehe

      • 0 1

  • Idealnie (1)

    Jak to w Gdyni.

    • 14 1

    • Najważniejsze żeby odtrąbić sukces i osobom które je wymiśliły przyznać 13tkę, premię i nagrodę prezydenta miasta!

      • 8 1

  • Jak się sprawdzają Bus Pasy?

    Tak samo jak władza:) Wcale się nie sprawdzają :)

    • 26 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane