• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy we Wrzeszczu: projekty są za drogie

bra
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma powstać na jezdni w kierunku lotniska (po lewej stronie). Buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma powstać na jezdni w kierunku lotniska (po lewej stronie).

Oferty na zaprojektowanie buspasów na ul. Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych są znacznie droższe, niż zakładali gdańscy urzędnicy. W drugim przetargu ta różnica okazała się jeszcze większa niż w pierwszym podejściu.



Potrzebne są kolejne buspasy w mieście?

Pod koniec roku zapowiadaliśmy, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przymierza się do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu wytyczenia dwóch buspasów we Wrzeszczu:
  1. od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku Portu Lotniczego łącznie z rondem)
  2. od przystanku autobusowego "Słowackiego - Działki" do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa w kierunku Wrzeszcza

Pierwszy przetarg został unieważniony w połowie stycznia, bowiem jedyna oferta, jaka wpłynęła - od firmy Nevora Projekt na kwotę 531 tys. zł - była ponad dwukrotnie wyższa, niż zamierzał przeznaczyć inwestor. DRMG zarezerwowała na ten cel 200 tys. zł.

Czytaj też: "Wąskie gardła" na trójmiejskich drogach

Postępowanie powtórzono. W środę urzędników znów czekała przykra niespodzianka. Budżet zadania nie zwiększył się i wciąż wynosił 200 tys. zł. Za to wzrosły oczekiwania wykonawców. Europrojekt Gdańsk wycenił swoje usługi na niemal 924 tys. zł, zaś spółka Highway zażyczyła sobie ponad 1,236 mln zł.

Zobacz też: Kto powinien móc korzystać z buspasów?

Należy zatem spodziewać się, że i tym razem przetarg zostanie unieważniony.

Wstępna koncepcja ruchu na rondzie de la Salle po wprowadzeniu buspasów. Wstępna koncepcja ruchu na rondzie de la Salle po wprowadzeniu buspasów.
Przypomnijmy, że buspas na al. Żołnierzy Wyklętych ma mieć ok. 1,8 km długości, a jego powstanie wiązało się będzie z przebudową jezdni, która będzie miejscami poszerzana kosztem lewego i prawego pobocza.

Czytaj też: Czy w Gdańsku powstaną kontrapasy dla autobusów?

Z kolei buspas na ul. Słowackiego będzie liczył ok. 870 m. W związku z jego powstaniem istniejące pasy jezdni będą zwężone z 3,5 do 3 m oraz dobudowany zostanie odcinek jezdni po prawej stronie o szerokości 2 m.

Z analiz drogowców wynika, że po wybudowaniu obu buspasów pojazdy komunikacji miejskiej zaoszczędzą ok. czterech minut na Słowackiego i ok. sześciu minut na al. Żołnierzy Wyklętych.
bra

Opinie (127) 7 zablokowanych

  • rondo (1)

    urzędnicy mówią o nowej koncepcji i przebudowie ronda de la salle a w tej chwili trwa jego przebudowa. super planowanie. gratulacje dla ekipy.

    • 2 0

    • niekompetentni urzędnicy gdańscy

      po co robią tam nowy chodnik, tam nie ma intensywnego ruchu pieszych.
      Sa ważniejsze potrzeby, np 200m odcinek przedłużenia Piotrkowskiej do nowej pętli, na to nie ma pieniędzy. Jak zwykle niekompetencja urzędników gdanskich.

      • 0 2

  • A urzędnicy nie mogą tego sami zaprojektować? Są tam przecież ludzie z odpowiednim wykształceniem. (11)

    Boją się odpowiedzialności czy o co chodzi?

    • 103 19

    • (3)

      W DRMG niestety pracują ludzie ze słabymi kwalifikacjami, słabo opłacani, którzy nie ogarniają kilku tematów na raz prowadzonych na ich zlecenie przez różne biura. Dodatkowo panicznie boją się kontroli różnych instytucji, w sumie słusznie w Państwie policyjnym jakim stała się PL. Stąd firmy, które wielokrotnie z nimi współpracowały dają ceny zaporowe za straty moralne z okazji obcowania z tymi "fachowcami".

      • 13 3

      • (2)

        I powinni się bać. Dość nietrafionych "inwestycji" za grube miliony, takie jak tristar czy mevo, za które nikt nie idpowiada.

        • 7 2

        • (1)

          tristar działa. pisałem pracę magisterską kilka lat temu (2016) która miała wykonać pomiary przepływu samochodów na kilku krzyżówkach. A następnie porównać z wynikami z pracy magisterskiej przed 2ch lat (2013/14).
          Po przyjęciu modelu oraz wyliczeniach wyszło że nawet 14% usprawniony ruch na niektórych krzyżówkach. Na niektórych za to mowa o kilku procentach lub braku. (weźcie pod uwagę że natężenie samochodów wzrosło przez 2 lata. Czyli nawet wynik 0% oznacza że jest poprawa bo ten zachowany przepływ z tym przed dwóch lat kiedy to było mniejsze natężenie.

          Mevo - firma zgłosiła i przekazała ofertę. Nikt nie kazał im dać tak niskich stawek. Miasto zaś nie może odrzucić oferty w myśl że wywróżyli z fusów. Złożenie oferty następnie podpisanie odbywa się na podstawie prawnie obowiązujących przepisów oraz same umowy wiązały obie strony.

          • 1 3

          • W 2014

            Elementy systemu były już zainstalowane i sygnalizacja celowo spowalniała ruch- lepiej porównać z 2008-10, a nawet wcześniej, ruch był tam wielki od zawsze, wiec nie ma co zwalać, ze więcej samochodów...

            • 1 2

    • Moze jeszcze maja sami zbudowac? (4)

      • 11 5

      • (1)

        zdecydowanie tak , powinni zbudować

        • 1 1

        • zdecydowanie nie

          lepiej niech to robią fachowcy

          • 1 0

      • Po polsku już nie umie pisać ?

        Czas zejść z budowy i iść do szkoły.

        • 4 0

      • może była by jakaś z nich wtedy korzyść

        • 12 3

    • nie umio (1)

      do urzędów trafiają najmniej zdolni i pracowici absolwenci uczelni

      • 35 9

      • oj już nie psioczcie na administrację. Są tam też bardzo ogarnięci ludzie. (nie mówię że wszyscy ale spora liczba).

        • 4 2

  • Co tu tyle kosztuje???

    Co kosztuje 1 mln zł?? Pomalowanie na kolorowa mapki ze wskazaniem tu będzie pas w lewo tu w prawo... Nie rozumiem

    • 3 1

  • Te buspasy akurat tam to kompletny bezsens!

    Nie po to robiono za ciężkie pieniądze ze starej Słowackiego nowoczesną dwupasmówkę, by teraz znowu robić po jednym pasie dla wszystkich. Rozwijacie alternatywne środki transportu - kolej, tramwaje na wydzielonych torowiskach, ale nie jakieś durne buspasy na dwupasmowych jezdniach.

    • 3 1

  • (2)

    Może to i lepiej, znów wygrałaby najtańsza oferta i efekt byłby jak ze wszystkimi inwestycjami w tym mieście. Torowisko na stogach np, lub nowa bulońska. Śmiech.

    • 70 44

    • to była zaledwie oferta na projekt, wykonanie projektu to zupelnie inna bajka (1)

      • 19 0

      • to wszystko zależy od grubości oferty w kopercie od zasłużonej córki leśniczego.

        na potrzeby Srebrna+ Dwie Wieże

        • 1 0

  • w Gdańsku na nic nie ma pieniędzy. (6)

    można było nie sprzedawać GPEC, pieniądze za ogrzewanie zostawałby w Gdańsku a nie płynęły do Lipska,

    • 85 23

    • to było 15 lat temu. Inaczej dziś w ogóle GPECu by nie było. Dobrze, że sprzedali - przynajmniej jest ciepło (4)

      Rząd zadusił samorządy finansowaniem oświaty, socjalów różnych, obniżył im wpływy z podatku PIT - to i są rezultaty - nie ma kasy na inwestycje !!!!

      Adres narzekań - jest na Nowogrodzkiej.

      • 24 13

      • Czy w innych miastach w Polsce, tych większych i mniejszych ludzie masowo poumierali z zimna? (1)

        Czy te przedsiębiorstwa produkujące ciepło, które nie zostały sprzedane popupadały na pysk a w miastach zabrakło ogrzewania i ciepłej wody? Nie wszędzie tak ochoczo sprzedawano miejskie spółki w zamian za posady w radzie nadzorczej. Żeby było smieszniej, GPEC został kupiony przez ...miejską spółką tylko że niemiecką.

        • 7 2

        • Zobacz co jest w Elblągu, niestety też nie jest dobrze, a jest to lokalna elektrociepłownia.

          • 0 3

      • Po stokroć....dokładnie tak

        ...no ale te argumenty nie dotrą do piszacej tutaj "smarkaterii" tudzież "ciemnego ludu" zapatrzonego w wodza z nowogrodzkiej.Dla nich wszystko jest proste ,jak te nieszczesne 500+ które pisdał....jakakolwiek dyskusja z dyletantami o IQ zbieżnym do zera jest bezsensowna, oni wiedza, że gdyby GPEC był "nasz narodowy" to Gdańsk byłby miastem"mlekiem i miodem " płynącym :-)))

        • 10 6

      • 15 lat temu i teraz nowogrodzka nie ma nic do Gdańska

        • 6 6

    • i Sauru... i niedługo nowej spalarni budowanej na kredyt...

      nie wiem jak to może być zgodne z prawem żeby budować za publiczne pieniądze infrastrukturę zadłużając miasto po uszy a zyski z jej użytkowania oddawać zagranicznym firmom

      • 23 4

  • PKM co 5min w godzinach szczytu. (2)

    Może jeszcze duży parking przy Matarni i lotnisku.
    I po sprawie.

    • 14 0

    • hahahaha (1)

      darmowy parking przy lotnisku? słyszysz wycie zarządców dotychczasowych parkingów?

      • 2 3

      • Często masz problem z rozumieniem tekstu

        pisanego? Wskaż proszę fragment, w którym autor pisał o darmowym parkingu.

        • 2 0

  • Przecież wystarczy napisać BUS na prawym pasie (8)

    • 118 43

    • (1)

      A co z informacjami dla kierowców niewidomych?

      • 20 2

      • już są - wyboje

        • 3 0

    • A czemu na prawym ?

      Marnotrastwo bus pas powinien iść środkiem drogi rozkłady lini po nich kursujących powinny być tak zsynchronizowane żeby autobusy mogły się wahadłowo przemieszczać po jednym pasie w obu kierunkach wymagało by to wprowadzenia systemu zawiadującego środkami komunikacji które po takim pasie się przemieszczają żeby się mijały np na śluzach Ze światłami do zjazdów na przystanki. W ten sposób oszczędzamy jeden pas ruchu poświęcony bus pasy na którym odbywała by się jazda autobusów jednokierunkowo jeden pas to jest dodatkowa przepustowość rzędu 1500 pojazdów / h

      • 3 2

    • "Автобус" - tak trzeba obecnie pisać, żeby dla kierowców było jasne.

      • 7 4

    • Niby tak ale wszystko kosztuje

      Trzeba sporządzić dokumentację, projekt, przegłosować go (czyt. przekupić), zamówić farbę spełniającą wszystkie normy, do tego wypożyczyć maszynę która to namaluje, zatankować unijne paliwo bo jak będzie z pisowskiej stacji to skargi do TSUE murowane. Poza tym przetarg na wykonawcę, wstrzymanie ruchu, odbiór, no i jakieś premie trzeba sypnąć żeby starczyło chociaż na kubełek kurczaków, pączki i pepsi.

      • 16 2

    • (1)

      Ale to kosztuje miliony...

      • 9 1

      • W Gdańsku to być może będą chcieli.dobudować ten pas. W Gdyni tylko.malują

        • 15 4

    • Widać w Gdańsku tego nie kumają

      Niech spytają się w Gdyni, tam są najlepsi eksperci od malowania po asfalcie.

      • 56 0

  • (4)

    Śmiech ma sali te wszystkie pseudoinwestycje

    • 48 21

    • a co proponujesz? (2)

      Nie marnuj czasu na czczą krytykę. Zajmij stanowisko i przedstaw argumenty.

      • 6 1

      • proszę bardzo: (1)

        wiadukt nad rondem i prawdziwie bezkolizyjne skrzyżowanie z obwodnicą.

        Ale wiem, w Gdańsku "nie da się", trzeba robić przejścia naziemne, likwidować wiadukty ("bo bszytkie") i tunele ("bo tesz bszytkie") i walić co 100 m światła + progi zwalniające. W zamian droga, niesprawna, śmierdząca i wiecznie spóźniona (i to nie przez te mityczne korki) komuna miejska. Aaa i zapomniałem - autobusy też by jechały po wiaduktach (wooow niesamowite!!!.

        PS. nie, korek nie "przesunie się" dalej, to nie perpetuum mobile, które raz puszczone nigdy nie maleje (jak to próbują społeczniaki przedstawiać).

        Do miejsca z obwodnicą już odchodzi od niego co najmniej 30% ruchu, do tego korki robią się uwaga niesłychane! na światłach i kolizyjnych skrzyżowaniach.

        • 8 2

        • Tworzenie miast dla samochodów. wypitalaj do USA. tam tak robili. Tylko nie wracaj. (Też sie ogarnęli że to nie działa. i gruby hajs inwestują w ride&park teraz)

          • 0 0

    • Pseudoinwestycje

      to niestety są w Gdyni

      • 1 2

  • uwaga uwaga

    A ja mam samochód i dwa motocykle i mi żadne bus pasy i przebudowy nie są potrzebne. Lepiej gdyby wydali te pieniądze na jakiś pomnik. O historii trzeba pamiętać. Nie ma nic ważniejszego.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane