• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?

Maciej Korolczuk
19 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Tramwaje z roku na rok pokonują coraz więcej pociągokilometrów, za które miasto płaci więcej. Jak na koszty wpłyną spodziewane podwyżki cen prądu? Tramwaje z roku na rok pokonują coraz więcej pociągokilometrów, za które miasto płaci więcej. Jak na koszty wpłyną spodziewane podwyżki cen prądu?

Pod koniec września Gdańsk i wiele innych gmin oraz firm z Pomorza poznają nowe stawki za energię elektryczną na 2023 rok. Lwią część prądu pochłania na co dzień komunikacja tramwajowa. Przyjrzeliśmy się tym kosztom z bliska. Wnioski? Tramwaje jeżdżą coraz więcej, a co za tym idzie, koszty z roku na rok są coraz większe.



Czy twoje rachunki za prąd już wzrosły?

520 mln zł - tyle rocznie miasto Gdańsk przeznaczyło w 2022 roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Wpływy z biletów pokrywają zaledwie 20-25 proc. tej kwoty. Reszta pochodzi z budżetu miasta i już wiadomo, że w przyszłym roku wydatki będą wyższe.

Wszystko za sprawą wzrostu kosztów pracy, wyższych cen paliwa (tylko w tym roku trzeba było dołożyć ok. 5 mln zł do zakupów oleju napędowego do gdańskich autobusów), a od nowego roku - spodziewanych radykalnych podwyżek cen za energię elektryczną.

Stawki poznamy pod koniec września



Gdańsk, podobnie jak inne pomorskie gminy czy miejskie spółki i instytucje (m.in. Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańskie Autobusy i Tramwaje) prąd kupuje w tzw. grupie zakupowej, co pozwala wynegocjować z dostawcą korzystniejszą stawkę za 1 MWh.

Przypomnijmy, że jesienią ubiegłego roku roczna umowa na kompleksową dostawę energii została zawarta po raz pierwszy z nowym wykonawcą, którym została Veolia Energy Contracting Poland Sp. z o.o. Spółka zobowiązała się do dostarczenia 76 MWh energii elektrycznej dla ok. 2700 punktów poboru za ponad 64 mln złotych. Już wówczas stawka ta była o ok. 30 procent wyższa niż w 2020 roku.

Obecnie podobne kwoty są nierealne, o czym przekonują się już poszczególne samorządy w całym kraju. Dziś stawki są o 400-500 proc. wyższe niż 12 miesięcy temu.

Przetarg na dostawę energii w 2023 roku jest w toku. Koperty z ofertami mają zostać otwarte 29 września.

Z roku na rok liczba wozokilometrów rośnie. Z roku na rok liczba wozokilometrów rośnie.

Rosną koszty za przejechane kilometry



Duża część kosztów, jakie miasto ponosi przy zakupie energii, pochłaniana jest przez komunikację tramwajową. W skali roku to ok. 32 mln zł. To z jednej strony koszt utrzymania sieci trakcyjnej, a z drugiej - koszty związane z tzw. pociągokilometrami, a więc stawka, jaką miasto płaci przewoźnikowi za przejechany tramwajem 1 km.

Jak to wygląda w liczbach?

Od kilku lat - zgodnie z podpisaną umową przewozową między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką GAiT - przewozy są wykonywane stałą liczbą tramwajów. Jest ich 118. Zmienia się za to stawka za jeden pociągokilometr. Jeszcze w 2020 roku ZTM płacił za niego 28 zł. Rok temu było to 31 zł, a w obecnym - prawie 34 zł. Z każdym rokiem rośnie też liczba wykonanych wozokilometrów tramwajowych. W pandemicznym 2020 roku tramwaje przejechały ich 13,9 mln., a rok później - 14,6 mln. W tym roku plan zakłada 14,8 mln wozokilometrów.

Ich liczba nadal będzie rosnąć, choćby ze względu na otwarcie linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (wiosną 2023 roku), czy po planowanej budowie linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Poza wozokilometrami rośnie też zużycie energii trakcyjnej. Poza wozokilometrami rośnie też zużycie energii trakcyjnej.

97 tys. zł dziennie za funkcjonowanie jednej linii tramwajowej



Jeszcze bardziej obrazowo można to przedstawić na przykładzie linii tramwajowej nr 6, której tramwaje kursują między Jelitkowem a pętlą Łostowice-Świętokrzyska.

Na trasie liczącej łącznie 41 przystanków tramwaj pokonuje w ciągu jednego dnia roboczego 2883 wozokilometry. Za każdy z nich ZTM płaci spółce GAiT 33,96 zł, co daje łączną kwotę 97,9 tys. zł.

66 tys zł. dziennie kosztuje funkcjonowanie tej linii, gdy kursuje według sobotnich rozkładów jazdy, a 61 tys. zł - w niedziele.

O tym, jak te kwoty zmienią się w przyszłym roku, dowiemy się pod koniec września.
09:32 19 WRZEśNIA 22

Brakuje funduszy na utrzymanie infrastruktury tramwajowej przez podwyżki prądu ? (14 opinii)

Codziennie jeżdżę tramwajem linii 10 do pracy i jak zawsze było ok to teraz co zwrotnica to kierowca leci przekładać kijem , kiedyś sama się ustawiała . Tory sa całe powyginane rzuca tramwajem na wszystkie strony coraz gorszy komfort podróży a bilety droższe o złotówkę .
Codziennie jeżdżę tramwajem linii 10 do pracy i jak zawsze było ok to teraz co zwrotnica to kierowca leci przekładać kijem , kiedyś sama się ustawiała . Tory sa całe powyginane rzuca tramwajem na wszystkie strony coraz gorszy komfort podróży a bilety droższe o złotówkę .

Miejsca

Opinie (389) ponad 20 zablokowanych

  • 76MWh za 64 miliony złotych?

    Przemyślcie to trochę zanim napiszecie takie bzdury.
    76GWh to ewentualnie mogłoby się zgadzać

    • 5 0

  • Bilety jednorazowe

    Może warto byłoby przywrocić bilety czasowe np. 20, 30, 40 min
    Osobiście nie korzystam z komunikacji, bo za przejechanie 2-4 przystanków muszę płacić jak za zboże. Zamiast zniechęcać do zbiorkomu warto ludzi przyciągnąć

    • 9 0

  • Czyli zaraz kolejne podwyżki dla pracujących

    Przecież nie dla bombli i dziadków. Dzięki za info tubo urzędowa:)

    • 3 1

  • może ktoś wytłumaczy (3)

    dlaczego ZTM płaci GAiT?
    kiedyś to była jedna firma! nie rozumiem

    • 7 2

    • Bo PRL się już skończył

      • 3 1

    • bo tak stanowi prawo, że przewoźnik nie może być organizatorem.

      • 3 1

    • bo masz kilka stołków wiecej.

      • 1 0

  • niby wszystko , no prawie wszystko wypunktowane, ceny energii, bilety itd.

    a zarobki?
    zarobki nie kierowców, szeregowych pracowników a dyrekcji, zarządów itd. jaki udział procentowy

    • 9 0

  • powołajcie

    powołajcie jeszcze jedną spółkę pośredniczącą to napewno koszty bedą niższe

    • 9 1

  • Hmm (3)

    Gdańsk jest blisko morza i często wieje. Można to wykorzystać do produkcji energii na potrzeby komunikacji. Do tego potrzebni są nowi, ambitni radni. Tej załodze już dziękujemy.

    • 43 13

    • Do tego potrzebna jest zmiana przepisów, bo PiS lata temu poprzez ustawę odległościową uwalił budowanie wiatraków i do tej pory się z tego nie wycofali.

      • 17 2

    • Nowi

      Nie tylko nowi ale mądrzy i z pomysłem oraz spojrzeniem na kompleksowe rozwiązanie problemów. Na razie te twarze które widać mają wzrok szukający rozumu i tylko nastawienie na szybki i łatwy zarobek. Aktualnych polityków nie potrzebujemy, to kolejny fakt. Ale pojawia się pytanie - kto w zamian?. Ja sama już mam przygotowaną taczkę do wywozu tych starych muchomorów.

      • 3 0

    • jak wieje to może wystarczy przerobić na żaglowce na szynach ,będzie ubaw jak z przekopem

      • 9 0

  • jaka elektrownie posiada Veolia Energy Contracting Poland Sp. z o.o. ?

    bo jak dla mnie to za wysokie ceny energii elektrycznej odpowiadaja wszyscy spekulanci pomiedzy elektrownia a odbiorca plus nasz rzad, ktory sprzedaje za grube pieniadze prawa do emisji a my potem za to musimy placic z wlasnej kieszeni

    • 4 0

  • Tram

    Wpływy z reklam
    Więcej reklam na tramwajach ,więcej kasy
    A może reklamy wewnątrz tramwajów,?

    • 2 1

  • Bilety

    Czyli podwyżka cen biletów. Za 1 przejazd 10 PLN pewnie. Już jęczą..

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane