• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą ładować auta prądem z trolejbusów

Michał Sielski
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek. W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek.

Jest przenośna, można ją podłączyć praktycznie w każdym miejscu trolejbusowej sieci trakcyjnej i ładować z niej auta elektryczne. Gdynia testuje pierwszą w Polsce mobilną ładowarkę samochodową, która wykorzystuje prąd oddany do sieci podczas hamowania trolejbusów.



Myślisz o zakupie samochodu elektrycznego?

W pierwszej fazie testów urządzenie nie będzie jeszcze dostępne dla mieszkańców.

- Liczymy jednak na to, że po testach każdy będzie mógł z niego korzystać. To dość niezwykłe urządzenie, które pozwala zamontować ładowarkę mobilną do pojazdów elektrycznych. Ładowarkę niezwiązaną trwale z gruntem, możliwą do przemieszczenia wszędzie tam, gdzie mamy sieć trakcyjną, i cechującą się tym, że korzysta z energii, która została zgromadzona w procesie rekuperacji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Mobilną stację do ładowania zbudowano w Gdyni w ramach unijnego projektu Creating Automotive Renewal. Pozwala ona na ładowanie aut z różną mocą i różnym prądem. W fazie testów będzie stała na parkingu Przedsiębiorstwa Komunikacji TrolejbusowejMapka. Jeśli będą udane, może stanąć w każdym miejscu, w którym jest sieć trolejbusowa. Na razie jej wydajność i wpływ na stabilność sieci będzie testowana na trzech autach. To skoda citigo-e, opel ampera-e i nissan leaf.

Zużyte baterie jako magazyn energii



Co ciekawe, w planach jest także wykorzystywanie jej w sieci tramwajowej, więc będzie mogła działać m.in. w Gdańsku.

- Przekształtnik przede wszystkim daje możliwość zagospodarowania niespożytkowanej zielonej energii z rekuperacji, pozyskiwanej z hamujących trolejbusów oraz zastosowania zużytych baterii jako magazynów energii. Wykorzystanie sieci trakcyjnej do ładowania samochodów elektrycznych otwiera potencjał na dodatkowe funkcje dla istniejącej trolejbusowej infrastruktury sieciowej. Jeżeli rozwiązanie się sprawdzi, w kolejnym kroku należałoby ocenić najbardziej predysponowane lokalizacje na sieci trolejbusowej, gdzie odzysk energii z hamowania byłby największy - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.

Miejsca

Opinie (122) 3 zablokowane

  • (14)

    Elektryk?Nigdy w życiu.Drogi,starcza na 200km.Nie,dzięki.Do tego wyprodukowanie i utylizacja już nie są takie "eko".Jedynie koncerny pchają te hybrydowo elektryczne dziwadła i żyłują normy euro.Aby sprzedać więcej i więcej.Ja swojego Mercedesa beczki i Lanosa będę użytkował jeszcze wiele lat.Czuway!

    • 82 30

    • Jesteś niereformowalny

      Ja mam71i testowo jeździłem elektrykami.Bzfury prawisz.Elektrykiem można śmiało pokonywać odległości większe niż 300 km.Ale najpierw trzeba wypróbować a pozniej pisać,byle nie bzdury.Zajrzyj na YouTube na stronę Daniel Grzyb,albo na stronę elektrowóz.

      • 0 0

    • wystarczą 2 atomówki w Polsce i już będzie po problemie. (1)

      • 2 0

      • wystarczy 5kg trotylu

        wysadzisz 3-4 kluczowe węzły energetyczne i pół Narodu zdycha ... nie działa WC i nie ma wody w mieście! ... awaryjne miejscowe ujęcia wody na wypadek wojny w Polsce nie istnieją!

        • 1 0

    • (1)

      Ja bym jednak sprawdził zanim zacznę powtarzać urban legend z tymi elektrykami ;)

      • 1 6

      • Legendy

        W sumie te legendy o 200km zasięgu to na rękę posiadaczom elektryków. Więcej miejsca na ładowarkach i luźniejsze buspasy. Dzięki Svenus Pozdr

        • 0 1

    • Mam nadzieję, że beczka to 240 D po tsksówce. (5)

      • 6 2

      • Svenus siedzi na RODzie i jątrzy a paliwo pewnie spuszcza z baków sąsiadów xd (2)

        Szambo dla niepoznaki a rura kanalizacyjna puszczona bokiem do rowu bo jest taniej xd Acha i elektryka na lewo z ukrytym przełącznikiem na wypadek kontroli - typowy Polak cebulak xd

        • 6 5

        • Łał...

          ....że jesteś poj....em to wiadomo od urodzenia ale aż takiej samokrytyki to nie musiałeś tu składać, tym niemniej zgłoszenie przyjęte ;)

          • 1 0

        • Wnikliwa analiza trola

          • 5 2

      • (1)

        Nie 300 D po dziadku który jeździł nim tylko do kościółka.

        • 9 1

        • elegancko

          • 5 0

    • (1)

      widze ze ludzi ktorzy sie chca osmieszyc niewiedza i ignoracja zacne grono, hehe 200km zasiegu chyba w lanosie ,wyprodukowanie??? hahahahha a lanos jak jest produkowany?? i utylizacja brak wiedzy jak wyzej ,kto robi hybryde ?? czyzby to nie byl producent aut spalinowycjh, nie pozdrwiam klubu innych osmieszaczy lapkowiczow ,zenua pozim wiedzy na temat elektrykow , nawet nie dotknal kierownicy w takim aucie a juz wie bo we wiadomosciach mowili o milionie eletrykow hahahahahaha

      • 0 13

      • Przecież wiadomo, że to Ty jesteś ekspertem, w końcu tata zabrał Ciebie do salonu i dał Ci potrzymać kierownicę elektryka.

        • 5 1

    • prawdziwy polak patriota

      kupuje tylko polskie samochody elektryczne

      • 11 2

  • Trolejbusy odchodzą do lamusa (7)

    Trolejbusy nie mają przyszłości. Gdynia jest krajowym liderem w rozwoju trakcji trolejbusowej ale już teraz autobusy elektryczne spokojnie mogą je zastąpić. Wymagają tylko stacji ładowania na pętli a nie drogiej i rozległej trakcji. Gdynia powinna działać w temacie PKM do dzielnic północnych ( Oksywie, Obluze) i zachodnich (Chwaszczyno, Wiczlino) albo podobnie jak ostatnio Olsztyn wprowadzić tramwaje. No ale oni mają władze, które myślą, działają i potrafią korzystać ze środków unijnych.

    • 16 39

    • Trolejbusy to nadal przyszłość!

      Praga rozwija od nowa sieć trolejbusową, Berlin planuje budowę od podstaw nowych sieci a Londyn odbudowę w nowej futurystycznej formule.
      Autobusy beteryjne na ten moment to ślepa uliczka rozwoju elektromobilności. Obiecujące są autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe.

      • 0 0

    • Tramwaje nie w Gdyni

      Osobiście wolę bardziej tramwaje niż trolejbusy, ale ilość i nachylenie wielu górek w Gdyni je eliminuje. Po za tym przy planowaniu miasta nie było przewidzianej rezerwy terenowej pod tramwaje. Fakt UM Gdynia skupia sięna farbie zamiast na torach kolejowych... które mogą zapewnić sprawne osie komunikacji, od których idealnie promieniście odeszłyby linie trolejbusowe. Po za tym im mniej akumulatorów tym lepiej.

      • 1 0

    • a wiesz, że nie masz racji? (1)

      że bateria to zawsze większa strata energetyczna niż sieć kabli?

      • 11 0

      • a skąd on ma to wiedzieć?

        Wychowany w zacofanym kraju opartym na wynglu

        • 2 1

    • w Zurychu

      siec trolejbusowa jest caly czas rozwijana.

      • 1 0

    • a gdzie te autobusy elektryczne będą się ładować?

      Mamy sieć trolejbusową, to można ładować pojazdy w ruchu. Gdyby ją zlikwidować, każdy elektrobus musiałby stać i ładować się po każdej pętli...

      • 5 0

    • Tramwaje?

      A gdzie miałyby biec tory? żeby zachować taką siatkę połączeń, jaką mają w tej chwili trolejbusy?
      (podpowiem: nie, nie ma na to miejsca)

      • 6 0

  • (3)

    Elektryk?Drogie to i starcza na parę km...zostaję przy mustangu.Do tego drakońskie ceny za prąd w prezencie.

    Dr Svencjusz

    • 42 4

    • Długo nie zostaniesz...

      ...Mustang od jakiegoś czasu też już jest elektryczny. Poczekaj aż wszystkie wersje nadwoziowe takie będą.

      • 0 1

    • Już nie Tyco? Powodzi się, widzę.

      • 3 0

    • Mustang to porazka, warczenie silnika i wydechu maskuje fatalna jakosc montazu tego plastikowego wozidelka

      • 1 2

  • innowacja. kabel do kabla a na końcu piec z węglem (2)

    taka prawda

    • 53 1

    • Też jestem za zamknięciem elektrowni węglowych (1)

      I przejściu na gaz i atom

      • 1 2

      • Atom? Buahahaha, po 12 latach prac nie wybrali jeszcze lokalizacji.

        • 1 0

  • Polacy szczekaja (25)

    Szczekaja naa wszystko, na szczepionki, na elektryki, aa to ze juz pieniedzmi niee mozna placic tylko karta itp. Jestescie krajem trzeciego swiata. W Norwegi juz jest 80% elektrykow na ulicach. Nie wdycham spalin Twojego daewoo lexus przedemną ha!

    • 12 52

    • Niewolniku obudź się (1)

      W Norwegii mają w więzieniu Brejvika w luksusowej celi z Play Station. Rozejrzyj się dookoła dokładnie i pomyśl, że to dzięki ropie i Twojej niewolniczej pracy dla nich mają socjal do końca życia.

      • 5 0

      • No wlasnie. Nawet wiezienie mamy dla ludzi aa nie jak zwierzeta w polsce

        Hahsh

        • 1 3

    • tylko w Norwegii energia nie jest z węgla (3)

      a w Polsce już tak. Więc Tobie z rury nie kopci ale za to więcej daje z komina

      • 9 2

      • Dlatego koszty zycia (1)

        7 razy większe niż w Polsce

        • 3 0

        • jakie wieksze koszty życia

          przelicznik waluty jest chory. Za komuny mój ojciec zarabiał 20$ przeliczając pensję. I za to można było co roku na wczasy jechać.

          • 0 0

      • 50% z wody . Vannkraft to sie nazywa. Poczytaj troche

        • 4 10

    • (8)

      A jakie w Norwegii mają zarobki....?)

      • 20 2

      • A jaka w Norwegi maja pogode ? (5)

        Macie tak roz.. ną gospodarke na wlasnie rzyczenie. Trzeba bylo startowac w wyborach. Ilu was jest 30mln i tylko Jaroslaw jest? Nie ma nikogo innego? Ojej nie ma? To Idz sprawdz czy rower dalej stoi w piwnicy!

        • 2 15

        • Jedź do tej Norwegii błaźnie, bo już po polsku pisać nie potrafisz.

          • 1 1

        • (3)

          No proszę rodowity Norweg się odezwał, nawet podpis norweski. Jak przyjeżdżasz do Polski to zakładasz blachy norweskie, żeby ludzie we wsi podziwiali jaki to światowiec jesteś? Dobrze, że jeszcze Polskiego nie zapomniałeś :D Lubię takich ludzi, oderwie się od pługa wyjedzie i udaje nie wiadomo kogo. Tak masz rację mamy roz...aną gospodarkę, Ty nie bo Ty Norweg z krwi i kości, ty się absolutnie do tego nie przyłożyłeś, nie spie...łeś i nie szczekasz jak burek zza płotu.

          • 19 1

          • Niee jezdze do waszego smiesznego kraju bo tam tyøko potrafia krasc . Nie mowiee ze jestem z polszy bo to wstyd (2)

            • 4 13

            • (1)

              Dziwię się, że jeszcze używasz języka polskiego do komunikacji :D Ale jesteś prosty :)

              • 7 3

              • Prankster, to ty, grubasku?

                • 0 0

      • (1)

        Norwegowie nie wdychają spalin, a Rabka z powodu pyłów zawieszonych z kopalni i elektrowni przestała być uzdrowiskiem. Chyba że czerpiesz prąd z rowerowego dynamo. Truć to my, ale nie nas? Elektrownie wiatrowe? Łopaty śmigieł trzeba co jakiś czas wymieniać, ale zużyte nie nadają się do recyklingu i będą zalegać tysiące lat. W krajach z energią opartą na wietrze już teraz mają z tym problem.

        • 10 1

        • Interes widzę

          Przyjadą polscy biznesmeni i po wypolerowaniu kupią jako nówki nie śmigane i polatają wiele lat.

          • 0 2

    • Jak ktos robi ze mnie i**ote twierdzac, ze jest w stanie odroznic prad pochodzacy z hamowania od tego ktory jest z elektrowni to szczekam.

      • 2 0

    • I po co wymyślasz, nie prawdą jest że w Norwegii 80% aut to elektryki. Przestań udawać i się nabierać na bzdury.

      • 4 0

    • kazdy ma to na co go stać.

      od 2001 roku wydałem na utrzymanie samochodów 160 tysięcy. Tyle kosztuje elektryk co 20 lat jazdy za darmo.

      • 1 2

    • Elektryk wcale nie jest taki EKO jak myślisz (2)

      Przecież aby wytworzyć 1J energii dla samochodu elektrycznego potrzeba wyemitować ok. 20% więcej CO2 do atmosfery niż w przypadku diesla/benzyniaka. Wliczony w to został proces produkcji paliwa / energii elektrycznej. Przy byle jakiej stłuczce elektryki lądują na złomie z toksycznym litem. Zwarcie w bateriach kończy się pożarem po którym taki złom musi być traktowany jak święta krowa, bo przez kilka dni jest chłodzony w specjalnych kontenerach (których zresztą w Polsce nie ma).

      • 7 0

      • Tak (1)

        Racjonalnie, ale bardzo wybiórczo , prostolinijnie i krótkowzrocznie :)

        • 1 4

        • Ale zgodnie z prawami ekonomii i fizyki

          • 2 0

    • Tylko, ze ich stać na to bo najpierw przez 50 lat dorobili się na ropie (2)

      • 8 0

      • A wy na czym? Na kaszance ? (1)

        Ja nawet za tym syfem nie tesknie. Jak to ostr spiewa ww utworze Kochana polsko " dziekuje za 22lata w tym syfiee" hahahaha.

        Buk, humor, dziczyzna

        • 1 13

        • ....tutaj...

          ....zj33bie też za tobą nikt nie tęskni ,choć może znalazło by się paru twoich byłych ziomków którzy by się upomnieli za dawne sprawy ,tylko czy twój ryj by to wytrzymał xd, tyle twoje że sobie tu poszczekasz kundlu :)

          • 6 2

    • Jesteśmy krajem IIInświata, bo w dużej części jesteśmy społeczeństwem III świata.

      A propos szczekania - właśnie szczekasz na szczekających Polaków.

      Człowiek z Polski wyjedzie, ale polactwo z człowieka nie.

      • 9 1

  • Z zakupem elektryka jeszcze sie wstrzymam. (1)

    Jak dotąd to tylko Chińczycy zaczęli produkować w pełni użyteczne elektryki z wymiennymi akumulatorami. W pełni automatyczne stacje wymiany. Wymiana trwa 3 minuty. Ale można je też ładować. Jeżdżę głównie na dalekich trasach więc albo wodór albo wymienne akumulatory.. można przecież opracować standard. Zależnie od wielkości auta moga to byc 1, 2 lub 3 bloki. A póki co to jak na razie diesel

    • 18 0

    • Jak się często jeździ na długie trasy to faktycznie elektryki w przystępnej cenie są dość uciążliwe.
      Ale ja na przykład 99% moich tras to odcinki do 60 km więc elektryk nawet używany i już z częściowo zdegradowana baterią jest dla mnie doskonałą alternatywą.

      Polecam wszystkim niezdecydowanym

      • 0 0

  • Mam elektryka (2)

    to drugie auto w domu. Najtańszy jaki był na rynku. Z klucza wiedziałem na co się piszę. Zasięg do 100km, po mieście w zupełności na co dzień wystarcza. Jak wiem, że będę potrzebował danego dnia większego zasięgu biorę spalinowy (którego od czasu zakupu elektryka prawie nie używam- jedynie na trasy). Pracując w centrum Gdyni koszt zakupu praktycznie zwraca mi się poprzez oszczędności na parkowaniu i benzynie (ładuję nocną taryfą, nie odczułem w kosztach). Nie hejtuję posiadaczy samochodów benzynowych, każdy ma wybór. Dla osoby, która mieszka i pracuje w mieście i ma gdzie auto ładować uważam, że elektryk jest wartą rozważenia alteratywą. Ja w każdym razie nie żałuję.

    • 9 10

    • Nie bardziej oplaca Ci sie sprzedac drugie auto (1)

      A tylko wypożyczać na trasy? Tyle co ono traci na wartości + utrzymanie to przypuszczam, że warte rozważenia.

      • 0 0

      • a nie lepiej kupic hylajnogę .....

        jałowa dyskusja. Kazdy ma to co chce i co mu pasuje.

        • 0 0

  • utrzymanie komunikacji kosztuje nas tyle że

    co 2 lata każdy mieszkaniec gdańska mógłby dostać elektryczną hulajnogę za darmo.

    • 0 0

  • Pytanie do pana Labudy

    Czy aby Na pewno zużyte baterie można użyć jako banku energii. Z tego co mi wiadomo to zużyte baterie nadają się do recyklingu, A nie dalszego używania. Chyba że się wymienia dobre na nowe.

    • 5 3

  • (14)

    90% mieszkańców miast mieszka w blokach i nie ma i nie będzie nigdy mieć gdzie ładować samochodu elektrycznego. Tyle.

    • 108 13

    • (5)

      to jak mieszkają w blokach to na co im samochód skoro jest komunikacja miejska? ;)

      • 14 40

      • (1)

        Nowe bloki budowane są często w takich odległościach od czegokolwiek, że jedyną możliwością jest auto.

        • 29 1

        • nowe wille są jeszcze dalej - bo za miastem

          a tam już nic nie dojeżdża ... i jakoś obajtek nie narzeka - a ma aż takich willi trzy!

          • 0 1

      • bo jak mam dojeżdzać z dwiema przesiadkami to wolę auto (2)

        bus-skm-bus/tramwaj ( ale jak tram to dłuższy spacer)
        i nie, nie wezmę kredytu i nie zmienię pracy, bo po prostu lubię co robię i jestem tam potrzebny

        • 33 5

        • Każdy... (1)

          ... w Twoim bloku tak ma?

          • 1 7

          • nie wiem i nic mnie to nie obchodzi

            • 8 0

    • eeee myślałem, że podłączasz wtyczkę w czasie jazdy za trolleybusem

      i tak ładujesz... LOL

      • 0 0

    • Jak Niedzielski w bloku.

      • 0 0

    • (1)

      A może właśnie o to chodzi. Zakaz używania zwykłych aut, tylko elektryki i problem korków znika. Bo nie każdy będzie mógł auto w domu podładować.

      • 3 1

      • Widzę problem z logicznym myśleniem. Zakażesz używania aut spalinowych to albo ludzie i miejsca pracy się przeniosą tam gdzie nie ma takiego zakazu albo wszyscy kupią docelowo elektryki i korki będą takie same.

        • 1 0

    • bo nasze bloki są zaje....

      • 0 0

    • Ostatnio (2)

      Energa stawia ładowarki. Po jednej na blok hehe

      • 7 0

      • Energa...

        ... to już Orlen. Ładowarka działa czasem a czasem nie. Prąd elektryczny jest dla nich za trudny do opanowania.

        • 5 1

      • A i tak parkują spalinowe.

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane