• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą ładować auta prądem z trolejbusów

Michał Sielski
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek. W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek.

Jest przenośna, można ją podłączyć praktycznie w każdym miejscu trolejbusowej sieci trakcyjnej i ładować z niej auta elektryczne. Gdynia testuje pierwszą w Polsce mobilną ładowarkę samochodową, która wykorzystuje prąd oddany do sieci podczas hamowania trolejbusów.



Myślisz o zakupie samochodu elektrycznego?

W pierwszej fazie testów urządzenie nie będzie jeszcze dostępne dla mieszkańców.

- Liczymy jednak na to, że po testach każdy będzie mógł z niego korzystać. To dość niezwykłe urządzenie, które pozwala zamontować ładowarkę mobilną do pojazdów elektrycznych. Ładowarkę niezwiązaną trwale z gruntem, możliwą do przemieszczenia wszędzie tam, gdzie mamy sieć trakcyjną, i cechującą się tym, że korzysta z energii, która została zgromadzona w procesie rekuperacji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Mobilną stację do ładowania zbudowano w Gdyni w ramach unijnego projektu Creating Automotive Renewal. Pozwala ona na ładowanie aut z różną mocą i różnym prądem. W fazie testów będzie stała na parkingu Przedsiębiorstwa Komunikacji TrolejbusowejMapka. Jeśli będą udane, może stanąć w każdym miejscu, w którym jest sieć trolejbusowa. Na razie jej wydajność i wpływ na stabilność sieci będzie testowana na trzech autach. To skoda citigo-e, opel ampera-e i nissan leaf.

Zużyte baterie jako magazyn energii



Co ciekawe, w planach jest także wykorzystywanie jej w sieci tramwajowej, więc będzie mogła działać m.in. w Gdańsku.

- Przekształtnik przede wszystkim daje możliwość zagospodarowania niespożytkowanej zielonej energii z rekuperacji, pozyskiwanej z hamujących trolejbusów oraz zastosowania zużytych baterii jako magazynów energii. Wykorzystanie sieci trakcyjnej do ładowania samochodów elektrycznych otwiera potencjał na dodatkowe funkcje dla istniejącej trolejbusowej infrastruktury sieciowej. Jeżeli rozwiązanie się sprawdzi, w kolejnym kroku należałoby ocenić najbardziej predysponowane lokalizacje na sieci trolejbusowej, gdzie odzysk energii z hamowania byłby największy - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.

Miejsca

Opinie (122) 3 zablokowane

  • Chore pomysły rodzą się z nudów (1)

    Zamiast zajmować się jakimiś futurystycznymi cudami niech lepiej urzędnicy z UM wezmą się za analizę beznadziejnej po zmianach infrastruktury drogowej w Gdyni i celowość wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na Świętojańskiej, buspasów i ścieżek rowerowych prowadzonych pod prąd i stanem nawierzchni ulic w dzielnicach.

    • 27 5

    • Ludzie tygodniami ciepłej wody nie mają, a oni o takich cudach rozmyślają. Chyba w pierwszej kolejności powinny być rozwiązywane podstawowe problemy, a nie wyimaginowane?

      • 1 0

  • (1)

    Gruszeckiej sie wydaje, że to jest inna energia z innego źródła :D
    Hahaha

    • 45 0

    • a Kopaczowej się wydawało,że jeszcze niedawno ludzie rzucali w dinozaury kamieniami :)

      :) ech baby

      • 1 0

  • już były stacje na gaz CNG (1)

    pieniądze wyciągnięte, kto się miał dorobić to się dorobił i już nie ma ani stacji ani pojazdów

    • 31 1

    • Graf Zeppelin

      Teraz będą stacje na wodór, nowa strategia rządowych jasnowidzów.

      • 1 0

  • wesole miasteczko

    • 0 0

  • (1)

    Jeszcze rok i w Gdyni tylko elektryczne czołgi dadzą radę po tych super ulicach

    • 53 6

    • drogi ktosiu

      kup sobie rower i nie narzekaj, za rok to możesz doświadczyć jedynie wylewu jeśli dalej tylko samochodem będzie tyrać

      • 0 1

  • Fabryka elektrośmieci

    • 3 0

  • Prośba do redakcji: (2)

    Na YT jest film z serii cala prawda o samochodach elektrycznych. Padaja tam ciekawe dane. Zapewne macie kontakt do srodowisk naukowych (bardziej ciekawi ludzie od pracownikow samorzadu i laboratoriow innowacji spolecznych-zapewne), moze udaloby sie zrobic artykol o tym jak jest w rzeczywistosci? Nie sztampe dla statystyki tylko serio w oparciu o badania. To by bylo cos!

    • 6 0

    • Autor (1)

      Kim jest autor, skoro mówi całą prawdę? Jedynym prawdomównym?

      • 0 2

      • Odróżniasz nazwe kanalu od merytorycznej wartosci?

        • 1 0

  • ...w

    ...magistracie jednak da się jednak wyżyć z tych dotacji UE, co nie ? może głupie i durne ekonomicznie bez sensu ale kasa leci i jeszcze można się polansować ;)

    • 0 0

  • A może tak włodarze zajmą się czymś prostszym, łatwiejszym z którego skorzysta np większość mieszkańców? Podpowiadam: jezdnia między dworcem a sądem....

    • 3 0

  • Zaraz, zaraz (1)

    Jak trolejbus hamuje to zwraca energie do sieci i inne trolejbusy z niej korzystają (chyba, że w sieci jest tylko jeden trolejbus). Taka stacja to dodatkowe obciążenie sieci i będzie pobierać prąd czy są w pobliżu trolejbusy czy ich nie ma. A moze jakieś czary mary w Gdyni sie odbywają?

    • 22 0

    • Nie tylko w Gdyni takie czary. Rozni magicy korzystaja z tego, ze ludzie sa ignorantami i wciskaja im takie bzdury jak ta. Zeby to ukrocic nalezaloby wsadzac do wiezienia za oszukiwanie ale wtedy szybko trzebaby dobudowac wiezien dla wszelkiej masci oszustow.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane