• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwały i chały nowych dróg na południu Gdańska

Maciej Naskręt
8 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł. Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł.

W piątek tramwaj z Chełmu pojedzie po raz pierwszy z pasażerami na Łostowice. To symboliczne zakończenie kilku dużych inwestycji komunikacyjnych w tej części Gdańska. Na kolejne trzeba będzie poczekać przynajmniej do 2014 r.



Która z tych inwestycji zmieniła najwięcej?

Dzięki przedłużeniu linii tramwajowej z Chełmu na Łostowice, kilkanaście tysięcy mieszkańców Łostowic, Ujeściska, Zakoniczyna i Oruni Górnej zyska dogodniejsze połączenie komunikacją zbiorową. Mieszkający tam kierowcy także odetchną, bo to symboliczne zakończenie epoki robót drogowych, które mniej lub bardziej utrudniały im życie przez ostatnie lata.

Zapytaliśmy czytelników serwisu Omijamy Korki w Trójmieście, które przedsięwzięcie na południu Gdańska najbardziej usprawniło ruch w tej części miasta. Najwięcej głosów, bo ponad połowę w naszej ankiecie, dostała modernizacja ul. Łostowickiej. Nieco gorzej wypadła budowa Trasy W-Z do Karczemek - ok. 30 proc. głosów. Zaledwie 9 proc. uznało, że duże zmiany przyniesie budowa al. Havla. Przedostatnie miejsce należy do rozbudowy Węzła Jasień, a ostatnią pozycję zajęła przebudowa ul. Cedrowej.

Pokusiliśmy się o ocenę tego, co zrobiono w tej części miasta w ostatnim czasie.

I. Budowa ul. Cedrowej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowa ulica Cedrowa. Gotowa ulica Cedrowa.
Generalny wykonawca - firma Skanska - zmieniła ubity dukt w miejską ulicę. Za budowę nowej jezdni wraz z dodatkową infrastrukturą drogową w sąsiedztwie cmentarza Łostowickiego, Skanska otrzymała ok. 3 mln zł. Inwestorem była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Drogowcy ułożyli nową jezdnię wraz z chodnikami na odcinku ok. 800 metrów. W okolicach zbiornika retencyjnego wykonali zatoczki postojowe dla samochodów i przystanki dla autobusów. Droga ułatwia teraz mieszkańcom Ujeściska, Zakoniczyna i Łostowic dojazd do centrum.

Chwała: nowe połączenie z Ujeściska do ul. Kartuskiej. Chała: ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia zobacz na mapie Gdańska jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe.

II. Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: grudzień 2011 r.

Trasa W-Z w Karczemkach. Trasa W-Z w Karczemkach.
Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma Skanska.

Trasa W-Z w Kiełpinku stanowi dalszy ciąg al. Armii Krajowej. Wreszcie łączy ona śródmieście Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta dwiema jezdniami o przekroju dwóch pasów każda. Trasa była realizowana równocześnie z przebudową Węzła Karczemki - inwestycji prowadzonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Chwała: w Gdańsku mamy pierwszą dwujezdniową drogę w kierunku górnego tarasu. Chała: brak przystanków autobusowych tuż przy głównej nitce trasy, tak jak jest to na tej trasie bliżej centrum.

III. Budowa ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: listopad 2011 r.

Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku. Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku.
Projekt zakładał rozbudowę całej ul. Łostowickiej z jednej do dwóch jezdni i przebudowę skrzyżowania ul. Łostowickiej, ul. Kartuskiej i ul. Nowolipie. Wykonano także parking i podjazd przy cmentarzu.

Inwestorem przedsięwzięcia była DRMG. Całość pochłonęło 47,5 mln zł. Drogę budowały firmy Strabag i MTM z przerwami do listopada 2008 r.

Chwała: praktyczna likwidacja korków na połączeniu al. Armii Krajowej i Kartuskiej, wybudowanie 170 metrów torowiska w skrzyżowanie, którego w przyszłości nie będzie trzeba rozbierać podczas budowy linii tramwajowej na Morenę. Chała: nowe skrzyżowanie skomplikowało przejazd ul. Kartuską do centrum. Ulica wciąż jest zakorkowana w czasie porannego szczytu.

IV. Budowa al. Havla zobacz na mapie Gdańska - otwarcie grudzień 2011 r.

Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową. Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową.
Dwujezdniowa droga, która połączyła ul. Łostowicką z ul. Świętokrzyską powstała razem z linią tramwajową. Firma MTM wraz z firmą Trakcja Polska, które zbudowały al. Havla wraz z torowiskiem tramwajowym od pętli Chełm do pętli przy ul. Świętokrzyskiej, za wykonanie zadania otrzymały ok. 110 mln zł. Ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy.

Umowny termin zakończenia inwestycji to maj 2012 r.

Chwała: choć droga nie odkorkowała południa Gdańska, to przynajmniej kierowcy nie podróżują po dziurach.

Chała: źle funkcjonująca sygnalizacja świetlna. Mieszkańcy żartują, że szybciej można przejść wzdłuż al. Havla, niż przejechać ją samochodem w godzinach szczytu.

V. Rozbudowa Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku. Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku.
Skrzyżowanie zostało rozbudowane na odcinku ok. 300 metrów. Powstały tam dwie dwupasmowe jezdnie od strony Ujeściska i Obwodnicy Trójmiasta. Według urzędniczych planów do 2020 r. w kierunku Szadółek pojadą również tramwaje, bowiem opracowywana koncepcja rozbudowy zakładała możliwość zmieszczenia tam torowiska.

Inwestorem przedsięwzięcia była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gdańskiego.

Chwała: możemy wreszcie z ul. Jabłoniowej wjechać na Trasę W-Z w kierunku Karczemek Chała: projektanci wykonali fatalny profil zjazdów z Trasy W-Z do ul. Jabłoniowej. Wiele samochodów wypadło tam z jezdni.

Po zakończeniu tych inwestycji mieszkańcy Południa przez co najmniej dwa lata "odpoczną" od kolejnych utrudnień drogowych w swojej dzielnicy. Najbliższe rozbudowy to zaplanowane na "po 2014 r." modernizacja ul. Małomiejskiej i ewentualnie ul. Świętokrzyskiej.

Miejsca

Opinie (168) 3 zablokowane

  • A gdzie ścieżki rowerowe ?????

    Dalej nie można zjechać rowerem z dzielnic Jasień, Kiełpinek, Kiełpino, Karczemki i innych przy obwodnicy do centrum Gdańska.
    Przy okazji budowy trasy W-Z nikt nie pomyślał, aby poprowadzić ścieżkę rowerową np. pośrodku na pasie zieleni (mam na myśli odcinek od ul.Łostowickiej do węzła Jabłoniowa).
    A jest to kluczowa sprawa, gdyż właśnie tego odcinka nie ma za bardzo jak objechać- ani na Kartuskej ani na Warszawskej nie ma w tym miejscu ścieżek rowerowych,poboczy ani chodników a natężenie ruchu w szczycie jest skrajnie wysokie.
    Jazda z Gdańska na Jasień rowerem to zadanie dla potencjalnych samobójców albo atletów (dookoła, znacznie trudniejszą trasą np. przez poligon)

    • 5 7

  • A i tak tam śmierdzi z wysypiska (1)

    Po co te drogi?

    • 4 9

    • żeby się głupi mógł pytać

      • 2 1

  • Zapomnieli o cyklistach, ups i ojej a także ło matko

    • 3 0

  • chała (1)

    Chała: ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe.

    Gdyby nie trawniki przy drodze to i chodznik by się znalazł i zatoczka. Ale musi być ładniej, więc teraz auta parkują wzdłuż drogi.

    • 2 0

    • mówisz chyba o parkowaniu przy cmentarzu ??

      • 0 0

  • irytujący artykuł

    • 2 0

  • zapomnieli o ścieżkach dla cyklistów? ups, łoloboga, ło matko

    • 1 3

  • Trasa W-Z

    -już na zdjęciu widać,że tablice informacyjne są źle umieszczone - powinny być wcześniej aby kierowca miał możliwość zajęcia odpowiedniego pasa!

    • 6 4

  • Największą chałą mista Gdańska to BUDYŃ (1)

    STOP NIEUDACZNIKOM i DARMOZJADOM

    • 9 5

    • To dalej glosujcie na tych pajacow...i narzekajcie.Ogarnijcie sie w koncu lodziska :)

      • 0 1

  • budowa Słowackiego chwała !!!

    • 5 1

  • Chyba autor upadł na głowę !!!!

    Chciałby mieć przystanki wzdłuż trasy szybkiego ruchu (W-Z), po co, pytam się?
    Przecież to bez sensu jak są równoległe osiedlowe drogi lokalne przy których są osiedla i gdzie autobusy mogą spokojnie jeździć?
    Puknij się człowieku. Z całym szacunkiem.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane