- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (55 opinii)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (782 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (320 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (433 opinie)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (28 opinii)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (115 opinii)
Chwały i chały nowych dróg na południu Gdańska
W piątek tramwaj z Chełmu pojedzie po raz pierwszy z pasażerami na Łostowice. To symboliczne zakończenie kilku dużych inwestycji komunikacyjnych w tej części Gdańska. Na kolejne trzeba będzie poczekać przynajmniej do 2014 r.
Zapytaliśmy czytelników serwisu Omijamy Korki w Trójmieście, które przedsięwzięcie na południu Gdańska najbardziej usprawniło ruch w tej części miasta. Najwięcej głosów, bo ponad połowę w naszej ankiecie, dostała modernizacja ul. Łostowickiej. Nieco gorzej wypadła budowa Trasy W-Z do Karczemek - ok. 30 proc. głosów. Zaledwie 9 proc. uznało, że duże zmiany przyniesie budowa al. Havla. Przedostatnie miejsce należy do rozbudowy Węzła Jasień, a ostatnią pozycję zajęła przebudowa ul. Cedrowej.
Pokusiliśmy się o ocenę tego, co zrobiono w tej części miasta w ostatnim czasie.
I. Budowa ul. Cedrowej - otwarcie: czerwiec 2011 r.
Generalny wykonawca - firma Skanska - zmieniła ubity dukt w miejską ulicę. Za budowę nowej jezdni wraz z dodatkową infrastrukturą drogową w sąsiedztwie cmentarza Łostowickiego, Skanska otrzymała ok. 3 mln zł. Inwestorem była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Drogowcy ułożyli nową jezdnię wraz z chodnikami na odcinku ok. 800 metrów. W okolicach zbiornika retencyjnego wykonali zatoczki postojowe dla samochodów i przystanki dla autobusów. Droga ułatwia teraz mieszkańcom Ujeściska, Zakoniczyna i Łostowic dojazd do centrum.
Chwała: nowe połączenie z Ujeściska do ul. Kartuskiej. Chała: ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe.
II. Budowa Trasy W-Z - otwarcie: grudzień 2011 r.
Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma Skanska.
Trasa W-Z w Kiełpinku stanowi dalszy ciąg al. Armii Krajowej. Wreszcie łączy ona śródmieście Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta dwiema jezdniami o przekroju dwóch pasów każda. Trasa była realizowana równocześnie z przebudową Węzła Karczemki - inwestycji prowadzonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Chwała: w Gdańsku mamy pierwszą dwujezdniową drogę w kierunku górnego tarasu. Chała: brak przystanków autobusowych tuż przy głównej nitce trasy, tak jak jest to na tej trasie bliżej centrum.
III. Budowa ul. Łostowickiej - otwarcie: listopad 2011 r.
Projekt zakładał rozbudowę całej ul. Łostowickiej z jednej do dwóch jezdni i przebudowę skrzyżowania ul. Łostowickiej, ul. Kartuskiej i ul. Nowolipie. Wykonano także parking i podjazd przy cmentarzu.
Inwestorem przedsięwzięcia była DRMG. Całość pochłonęło 47,5 mln zł. Drogę budowały firmy Strabag i MTM z przerwami do listopada 2008 r.
Chwała: praktyczna likwidacja korków na połączeniu al. Armii Krajowej i Kartuskiej, wybudowanie 170 metrów torowiska w skrzyżowanie, którego w przyszłości nie będzie trzeba rozbierać podczas budowy linii tramwajowej na Morenę. Chała: nowe skrzyżowanie skomplikowało przejazd ul. Kartuską do centrum. Ulica wciąż jest zakorkowana w czasie porannego szczytu.
IV. Budowa al. Havla - otwarcie grudzień 2011 r.
Dwujezdniowa droga, która połączyła ul. Łostowicką z ul. Świętokrzyską powstała razem z linią tramwajową. Firma MTM wraz z firmą Trakcja Polska, które zbudowały al. Havla wraz z torowiskiem tramwajowym od pętli Chełm do pętli przy ul. Świętokrzyskiej, za wykonanie zadania otrzymały ok. 110 mln zł. Ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy.
Umowny termin zakończenia inwestycji to maj 2012 r.
Chwała: choć droga nie odkorkowała południa Gdańska, to przynajmniej kierowcy nie podróżują po dziurach.
Chała: źle funkcjonująca sygnalizacja świetlna. Mieszkańcy żartują, że szybciej można przejść wzdłuż al. Havla, niż przejechać ją samochodem w godzinach szczytu.
V. Rozbudowa Węzła Jasień - otwarcie: czerwiec 2011 r.
Skrzyżowanie zostało rozbudowane na odcinku ok. 300 metrów. Powstały tam dwie dwupasmowe jezdnie od strony Ujeściska i Obwodnicy Trójmiasta. Według urzędniczych planów do 2020 r. w kierunku Szadółek pojadą również tramwaje, bowiem opracowywana koncepcja rozbudowy zakładała możliwość zmieszczenia tam torowiska.
Inwestorem przedsięwzięcia była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gdańskiego.
Chwała: możemy wreszcie z ul. Jabłoniowej wjechać na Trasę W-Z w kierunku Karczemek Chała: projektanci wykonali fatalny profil zjazdów z Trasy W-Z do ul. Jabłoniowej. Wiele samochodów wypadło tam z jezdni.
Po zakończeniu tych inwestycji mieszkańcy Południa przez co najmniej dwa lata "odpoczną" od kolejnych utrudnień drogowych w swojej dzielnicy. Najbliższe rozbudowy to zaplanowane na "po 2014 r." modernizacja ul. Małomiejskiej i ewentualnie ul. Świętokrzyskiej.
Miejsca
Opinie (168) 3 zablokowane
-
2012-05-08 12:10
A gdzie ścieżki rowerowe ?????
Dalej nie można zjechać rowerem z dzielnic Jasień, Kiełpinek, Kiełpino, Karczemki i innych przy obwodnicy do centrum Gdańska.
Przy okazji budowy trasy W-Z nikt nie pomyślał, aby poprowadzić ścieżkę rowerową np. pośrodku na pasie zieleni (mam na myśli odcinek od ul.Łostowickiej do węzła Jabłoniowa).
A jest to kluczowa sprawa, gdyż właśnie tego odcinka nie ma za bardzo jak objechać- ani na Kartuskej ani na Warszawskej nie ma w tym miejscu ścieżek rowerowych,poboczy ani chodników a natężenie ruchu w szczycie jest skrajnie wysokie.
Jazda z Gdańska na Jasień rowerem to zadanie dla potencjalnych samobójców albo atletów (dookoła, znacznie trudniejszą trasą np. przez poligon)- 5 7
-
2012-05-08 12:10
A i tak tam śmierdzi z wysypiska (1)
Po co te drogi?
- 4 9
-
2012-05-08 15:12
żeby się głupi mógł pytać
- 2 1
-
2012-05-08 13:31
Zapomnieli o cyklistach, ups i ojej a także ło matko
- 3 0
-
2012-05-08 13:32
chała (1)
Chała: ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe.
Gdyby nie trawniki przy drodze to i chodznik by się znalazł i zatoczka. Ale musi być ładniej, więc teraz auta parkują wzdłuż drogi.- 2 0
-
2012-05-09 12:08
mówisz chyba o parkowaniu przy cmentarzu ??
- 0 0
-
2012-05-08 13:45
irytujący artykuł
- 2 0
-
2012-05-08 13:51
zapomnieli o ścieżkach dla cyklistów? ups, łoloboga, ło matko
- 1 3
-
2012-05-08 14:37
Trasa W-Z
-już na zdjęciu widać,że tablice informacyjne są źle umieszczone - powinny być wcześniej aby kierowca miał możliwość zajęcia odpowiedniego pasa!
- 6 4
-
2012-05-08 14:43
Największą chałą mista Gdańska to BUDYŃ (1)
STOP NIEUDACZNIKOM i DARMOZJADOM
- 9 5
-
2012-05-08 22:46
To dalej glosujcie na tych pajacow...i narzekajcie.Ogarnijcie sie w koncu lodziska :)
- 0 1
-
2012-05-08 14:55
budowa Słowackiego chwała !!!
- 5 1
-
2012-05-08 14:58
Chyba autor upadł na głowę !!!!
Chciałby mieć przystanki wzdłuż trasy szybkiego ruchu (W-Z), po co, pytam się?
Przecież to bez sensu jak są równoległe osiedlowe drogi lokalne przy których są osiedla i gdzie autobusy mogą spokojnie jeździć?
Puknij się człowieku. Z całym szacunkiem.- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.