• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwały i chały nowych dróg na południu Gdańska

Maciej Naskręt
8 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł. Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł.

W piątek tramwaj z Chełmu pojedzie po raz pierwszy z pasażerami na Łostowice. To symboliczne zakończenie kilku dużych inwestycji komunikacyjnych w tej części Gdańska. Na kolejne trzeba będzie poczekać przynajmniej do 2014 r.



Która z tych inwestycji zmieniła najwięcej?

Dzięki przedłużeniu linii tramwajowej z Chełmu na Łostowice, kilkanaście tysięcy mieszkańców Łostowic, Ujeściska, Zakoniczyna i Oruni Górnej zyska dogodniejsze połączenie komunikacją zbiorową. Mieszkający tam kierowcy także odetchną, bo to symboliczne zakończenie epoki robót drogowych, które mniej lub bardziej utrudniały im życie przez ostatnie lata.

Zapytaliśmy czytelników serwisu Omijamy Korki w Trójmieście, które przedsięwzięcie na południu Gdańska najbardziej usprawniło ruch w tej części miasta. Najwięcej głosów, bo ponad połowę w naszej ankiecie, dostała modernizacja ul. Łostowickiej. Nieco gorzej wypadła budowa Trasy W-Z do Karczemek - ok. 30 proc. głosów. Zaledwie 9 proc. uznało, że duże zmiany przyniesie budowa al. Havla. Przedostatnie miejsce należy do rozbudowy Węzła Jasień, a ostatnią pozycję zajęła przebudowa ul. Cedrowej.

Pokusiliśmy się o ocenę tego, co zrobiono w tej części miasta w ostatnim czasie.

I. Budowa ul. Cedrowej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowa ulica Cedrowa. Gotowa ulica Cedrowa.
Generalny wykonawca - firma Skanska - zmieniła ubity dukt w miejską ulicę. Za budowę nowej jezdni wraz z dodatkową infrastrukturą drogową w sąsiedztwie cmentarza Łostowickiego, Skanska otrzymała ok. 3 mln zł. Inwestorem była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Drogowcy ułożyli nową jezdnię wraz z chodnikami na odcinku ok. 800 metrów. W okolicach zbiornika retencyjnego wykonali zatoczki postojowe dla samochodów i przystanki dla autobusów. Droga ułatwia teraz mieszkańcom Ujeściska, Zakoniczyna i Łostowic dojazd do centrum.

Chwała: nowe połączenie z Ujeściska do ul. Kartuskiej. Chała: ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia zobacz na mapie Gdańska jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe.

II. Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: grudzień 2011 r.

Trasa W-Z w Karczemkach. Trasa W-Z w Karczemkach.
Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma Skanska.

Trasa W-Z w Kiełpinku stanowi dalszy ciąg al. Armii Krajowej. Wreszcie łączy ona śródmieście Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta dwiema jezdniami o przekroju dwóch pasów każda. Trasa była realizowana równocześnie z przebudową Węzła Karczemki - inwestycji prowadzonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Chwała: w Gdańsku mamy pierwszą dwujezdniową drogę w kierunku górnego tarasu. Chała: brak przystanków autobusowych tuż przy głównej nitce trasy, tak jak jest to na tej trasie bliżej centrum.

III. Budowa ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: listopad 2011 r.

Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku. Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku.
Projekt zakładał rozbudowę całej ul. Łostowickiej z jednej do dwóch jezdni i przebudowę skrzyżowania ul. Łostowickiej, ul. Kartuskiej i ul. Nowolipie. Wykonano także parking i podjazd przy cmentarzu.

Inwestorem przedsięwzięcia była DRMG. Całość pochłonęło 47,5 mln zł. Drogę budowały firmy Strabag i MTM z przerwami do listopada 2008 r.

Chwała: praktyczna likwidacja korków na połączeniu al. Armii Krajowej i Kartuskiej, wybudowanie 170 metrów torowiska w skrzyżowanie, którego w przyszłości nie będzie trzeba rozbierać podczas budowy linii tramwajowej na Morenę. Chała: nowe skrzyżowanie skomplikowało przejazd ul. Kartuską do centrum. Ulica wciąż jest zakorkowana w czasie porannego szczytu.

IV. Budowa al. Havla zobacz na mapie Gdańska - otwarcie grudzień 2011 r.

Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową. Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową.
Dwujezdniowa droga, która połączyła ul. Łostowicką z ul. Świętokrzyską powstała razem z linią tramwajową. Firma MTM wraz z firmą Trakcja Polska, które zbudowały al. Havla wraz z torowiskiem tramwajowym od pętli Chełm do pętli przy ul. Świętokrzyskiej, za wykonanie zadania otrzymały ok. 110 mln zł. Ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy.

Umowny termin zakończenia inwestycji to maj 2012 r.

Chwała: choć droga nie odkorkowała południa Gdańska, to przynajmniej kierowcy nie podróżują po dziurach.

Chała: źle funkcjonująca sygnalizacja świetlna. Mieszkańcy żartują, że szybciej można przejść wzdłuż al. Havla, niż przejechać ją samochodem w godzinach szczytu.

V. Rozbudowa Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku. Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku.
Skrzyżowanie zostało rozbudowane na odcinku ok. 300 metrów. Powstały tam dwie dwupasmowe jezdnie od strony Ujeściska i Obwodnicy Trójmiasta. Według urzędniczych planów do 2020 r. w kierunku Szadółek pojadą również tramwaje, bowiem opracowywana koncepcja rozbudowy zakładała możliwość zmieszczenia tam torowiska.

Inwestorem przedsięwzięcia była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gdańskiego.

Chwała: możemy wreszcie z ul. Jabłoniowej wjechać na Trasę W-Z w kierunku Karczemek Chała: projektanci wykonali fatalny profil zjazdów z Trasy W-Z do ul. Jabłoniowej. Wiele samochodów wypadło tam z jezdni.

Po zakończeniu tych inwestycji mieszkańcy Południa przez co najmniej dwa lata "odpoczną" od kolejnych utrudnień drogowych w swojej dzielnicy. Najbliższe rozbudowy to zaplanowane na "po 2014 r." modernizacja ul. Małomiejskiej i ewentualnie ul. Świętokrzyskiej.

Miejsca

Opinie (168) 3 zablokowane

  • (6)

    Jak już skończą ECS i tunel pod Motławą to czas na wielkie inwestycje tramwajowe:
    - z Kartuskiej przez Morenę do stacji Kolei Metropolitalnej,
    - ze Stogów prosto w Armii Krajowej wzdłuż osiedla Chełm i cmentarza przez Cedrową, Myśliwską i Bulońską na Morenę i dalej do stacji Kolei Metropolitalnej, na trasie z wspólnymi przystankami przesiadkowymi z niektórymi liniami autobusowymi takimi jak 111, 106, 138 i tymi co lecą Kartuską
    - z centrum do gdańskiej rafinerii omijając stadion żużlowy z prawej strony i dalej nieużytkami, a pętla tramwajowa z przesiadkowymi przystankami autobusowymi linii 112, 186, 212 i 512.
    - wzdłuż trasy W-Z i dalej aż do Kartuz
    - na Osowo

    • 8 11

    • ty się znasz hehehehhe (1)

      tramwaj na takie górki jak myśliwska śmiechu warte

      • 3 4

      • Naprawdę nie wyobrażasz sobie budowy inaczej jak z górki i pod górkę?

        Tutaj mam na myśli tzw Nową Myśliwską i część Nowej Bulońskiej, a linia tramwajowa do gdańskiej rafinerii zakończona pętlą tramwajową obsługiwałaby zwłaszcza autobusy linii 212 i 512, które miałyby tutaj swoje przystanki końcowe.

        • 1 2

    • tunel to pod Wisłą

      Pod Motławą też by się przydał :)

      • 4 0

    • A na ch...j komu jakiś złomiasty tramwaj? Metro by się przydało, ale na to się nie zanosi, więc lepiej niech wyremontują stare i wybudują nowe drogi.

      • 3 6

    • tunel pod Wisła to juz robią ale pod Motławą??

      no gdzie leży Osowo???

      • 2 0

    • do Kartuz jak juz to kolej metropolitalna

      • 0 0

  • IV. Kolejna chała (1)

    dojazd z Witosa do Warszawskiej

    • 14 3

    • SWIETA PRAWDA !!!!!!

      5 czerwonych świateł trzeba zaliczyć :/ nie wiem kto to projektował ale chciałbym go poznać :/

      • 0 0

  • (5)

    A tramwaj na Przeróbkę nadal skacze z jednej połamanej szyny na drugą. Czekamy na katastrofę.

    • 18 5

    • Powinni zbudować całkiem nowe torowisko po niezależnym od układu drogowego moście z pętlą przy Trasie Sucharskiego.

      • 0 2

    • (2)

      A po co tam tramwaj - ktoś tam jeszcze w ogóle mieszka?

      • 3 4

      • (1)

        Owszem - blisko trzynaście tysięcy ludzi, ignorancie. Blisko pięć tysięcy na Przeróbce. Nie pamiętam, ilu na Dolnym Mieście.
        I pomijam przy tym plażę, z której latem chętnie korzystają przyjezdni i gdańszczanie.

        • 1 2

        • Ja jako Gdańszczanin od 15 lat nie spędziłem ani dnia na polskiej syfiastej plaży z bydłem ze stolicy, które w sezonie zalewa nasze plaże. Zawsze wyjeżdżam tam gdzie kultura plażowania jest wyższa a do tego pogoda jest gwarantowana a nie tak kapryśna jak u nas. Ceny też niewiele wyższe a jednak widoki i klimat zdecydowanie lepsze. Polecam. Już nawet nie mówię o Kubie, Dominikanie czy Meksyku, ale nawet o Lazurowym Wybrzeżu, Wyspach Kanaryjskich, Balearach czy choćby greckich wyspach.

          • 1 4

    • Na Przeróbce psy szczekają du.pami, wiatr zawraca, diabeł mówi dobranoc a asfalt już dawno zwinęli, więc nie wiem dlaczego dziwisz się, że jest tam jakiś jeden tor tramwajowy. I tak o jeden za dużo.

      • 4 5

  • cholera ! czy ktos z urzędasów się zlituje i spowoduje oznakowanie plątaniny dróg

    koło auchan !!!!!!

    • 23 4

  • Wróciłem do Polski na pare dni i stwierdzam że nadal wam daleko do cywilizacji,kraj jest nadal zaniedbany i biedny (5)

    a ludzie straszni

    • 12 24

    • To nie przyjeżdżaj tu jak się nie podoba.

      Nie wiem gdzie "jesteś" pewnie w lyndonie lub innej mieścinie. W Gdańsku tak naprawdę od kilku lat zaczęło się robić "coś". A to Wam to co ty już jesteś chińczykiem. Pewnie już tydzień bawisz w tym lyndonie

      • 5 1

    • To wracaj zmywać angolom gary pastuchu jeden. Nie potrzeba tu takich malkontentów.

      • 5 2

    • cap

      "wam daleko" a ty to niby skąd jesteś ciole ? a jak ci się nie podoba to nie przyjeżdżaj i wąchaj smród angoli i myj im gary ćwoku a nie zapomnij , ze żyliśmy kilkadziesiąt lat w komunie debilu pasiasty .
      Ale na szczęście znam kilku polaków którzy chcą wracać bo u nas jest lepiej niż tam nie ma tego syfu a kraj pieknieje i czuć się wolnym a do tego nawet jeden szwab chce sie ożenic z polka i z nią tu zamieszkac , a chłopak jest młody i zakochany w gdańsku mimo syfiastych dróg

      • 5 0

    • no nie wiem

      gdyby nie zniszczenia w czasie wojny przez naszych zachodnich "przyjaciół" bylibyśmy daleko przed wami, ale właściwie po co tu przyjechałeś, ale mimi tego pozdrawiam.

      • 0 0

    • ludzie straszni, starzy, biedni, brzydcy i śmierdzący;)

      • 0 1

  • piękny objazd kontroli trzeżwości dla tych co rano na podwójnym gazie (3)

    jedziemy Havla, Cedrową , Myśliwską ,Bulońską Potokową ,w las Partyzantów i już bez przeszkód jesteśmy w pracy. Potem kawka i do domu wracamy na treżwo :)))) kumpel podał mi ten skrócić

    • 2 13

    • faktycznie - dobre musze objechać (2)

      bo czasem rano zdarza sie >0,2 :)))

      • 1 5

      • Miejmy nadzieje ze juz nie wsiadziesz pijany (1)

        a jak wsiadziesz to rzyczę ci abyś zakopał się w błocie aż po same osie i nie ruszył z miejsca

        • 1 0

        • Jechał tam dziś rano i ciekawe że tak szybko drogi opustoszały czyżby

          pijani przenieśli się na inny objazd :)))

          • 1 0

  • ul. Powstancow Warszawskich (3)

    CHWAŁA - brak kraterow przez ktore nie jeden kierowca prostowal felge czy tez wymienial zawieszenie.

    CHAŁA - brak lewo skretow na wys. Focha jak i na skrzyzowaniu z Bema. Projektant wykazal sie tam wyjatkowym kretynizmem.

    nie wspominajac juz o sciezce rowerowej widmo, na odcinku od carrefoura do szkoly (budowlanki)

    • 5 2

    • Nie martw się Sąsiad !

      Są tacy co chcą tam postawić sygnalizacje świetlną im. Mieczyława K. czyli kolejny generator korków.
      Poza tym po jednej i po drugiej stronie ulicy są tereny kościelne i poszerzanie tam drogi zmniejszyloby plac przed kościołem ( obecnym lub przyszłym )

      • 1 0

    • o jakiej ścieżce piszesz?

      o tym kawałku czerwonego chodnika, bez oznakowania poziomego ani pionowego? (przynajminej tak to wyglądało, jak ostatnim razem tamtędy jechałem). Niestety nadal zgodnie z przepisami można się tam poruszać rowerem jedynie po jezdni (zresztą całkiem przyjemnej)

      • 0 0

    • wzgórze fochów, wiecznie będziecie się fochać...

      • 0 0

  • Szanowny Panie redaktorze

    Pańskie oceny, szczególnie ta, dotycząca złego profilu na zjeździe na Węźle Jasień pokazuje, że albo podobnie jak większość kierowców, którzy mieli tam okazję wylecieć z drogi nie patrzy Pan na znaki i przekracza przepisy drogowe lub po prostu nie umie dostosować stylu jazdy do warunków na drodze, albo nawet Pan tam nie był i kalkuje żale kierowców, którzy się tam tak malowniczo popisali.

    • 22 4

  • 2012

    Panie Macieju
    tkwi Pan jeszcze w ubiegłym roku pewnie sta to malkontenctwo
    Pozdrawiam
    JR

    • 6 1

  • Węzeł Karczemki jest gotowy ??

    Ciekawe rzeczy opowiada pan Naskręt
    jechałem w niedzielę , cały czas rozgrzebane, jakiś znaki 50 , fotoradar i bariery na środku jezdni

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane